Szekeres Viktor
Elhagyott szoba - Átvesszük az uralmat Hollywoodban
Bemutatták Amerikában Antal Nimródnak, a Kontroll rendezőjének új filmjét, mely majd 1,5 milliárd forintot kaszált az első hétvégén. Mi is megnéztük.
Bár az Elhagyott szoba (eredeti címén: Vacancy) bemutatója csak július végén lesz idehaza, a Titanic Filmfesztiválon az utolsó pillanatban létrehozott üzlettel levetítették Antal Nimród első amerikai filmjét. Megnéztük és nyugtáztuk, hogy a zsenge alapanyagból Antall Nimród kihozta a kihozhatót. A film története rettenetesen egyszerű - és a hazai forgatókönyvíróknak egy remek példa arra, hogy miképp kerülhetnének a filmes világba.
A történet szerint egy éjszaka autókázó házaspár eltéved és egy motelben száll meg, aholis furcsa videókazettákra lelnek. A filmeket nézve kisvártatva felfedezik, hogy a rajtuk látható gyilkosságok éppen az ő motelszobájukban történtek. Csekély logikázás után hőseink úgy vélik, hogy nem csupán fiktív alkotásokról, hanem igazi halálmozikról, snuff filmekről van szó (ld. még a témában a 8mm-t). Tudatosul bennük, hogy valaki nyilván figyeli minden mozzanatukat és a rettegés megkezdődik.
Mivel hosszabb kritikát csak a hazai premierkor közlünk, legyen elég annyi a filmről, hogy egy klasszikus, post-hitchocki ijesztgetős filmről van szó, melyről sokaknak beugorhat a tavalyi Ismeretlen hívás is, melyben az Elhagyott szobához hasonlóan a főhős egy kamarahorror keretei közé szorítva retteg egy ismeretlen erőtől. Persze az Elhagyott szobában idővel lehull a lepel a terrorizáló személyéről, de a motel határai közé szorított keretek megmaradnak és egy éjszaka alatt a történet is lerendezi önmagát.
A sajátos trashes, horroros műfajban az Elhagyott szoba abszolút korrekt, minimum erős közepes, de meglehetősen élvezetes film. Legjobb pillanatai a két szereplő film eleji, szinte név és háttér nélküli, szinte csak gesztusokra, párbeszéd-töredékekre alapozott bemutatása. Köszönhetően a mozi két sztárjának, Luke Wilsonnak és Kate Beckinsale-nek, nagyszerűen lejön, hogy egy egymástól igencsak elhidegült férjjel és feleséggel lesz dolgunk. Sajnos a forgatókönyv totális kiszámíthatósága, akárcsak a film snassz befejezése kissé lejjebb húzza értékelésünket, de ettől még megsüvegeljük Antal bemutatkozását. A 7.6 millió dolláros hétvégi bevétel egy nagyjából 20 milliós amerikai összbevételt sejtet és nagyjából ennél másfélszer nagyobb összeget kaszálhat a stúdió nyáron a DVD-kölcsönzésekből.
A film egyébként megközelítőleg 3,6 milliárd forintba, vagyis 19 millió dollárba került és korrekt, közepesen jónak számító 2551 moziban mutatták be (Koltai Lajos júniusi Eveningje ennek töredékére számíthat a témája miatt) egy thrillerekkel telezsúfolt időszakban. Amellett, hogy ugyanezen a hétvégén debütált Anthony Hopkins új thrillere, a Fracture (11,175 millió dollárral nyitott), a hétvégi bevételi listát a Hitchcock-féle Hátsó ablak újragondolása, a Disturbia vezette 13,5 millió dollárral. Ugyancsak szerepelt a top 10 alsó fertályában, erősen leszálló ágban a hasonlóképp múlt héten bemutatott Halle Berry - Bruce Willis thriller, a Vadidegen, mely második hetén mindössze 4 millió dollárt termelt.
Sommázva az adatokat az Elhagyott szoba közepesen nyitott, a 13-15 milliós elvárások alatt. Viszont a rentabilitását nem fenyegeti veszély és mivel a gyártó stúdió, a Screen Gems elégedett volt az elsőfilmes forgatókönyvíró könyvéből készült végeredménnyel, így Antal Nimródot azonnal szerződtették 2009-ben bemutatandó filmjükhöz, az Armoredhez, amely mindenféleképpen az elismerés jeleként értékelendő. A nagy sikerhez kisebb lépcsőkön át vezet az út - az Elhagyott szoba kritikái egyelőre felemásak (elég sokan az USA-ban a pejoratív jelentéstartalmú Nimród néven poénkodnak...). Ez a nem éppen kritikus-kedvenc műfajban nem rossz teljesítmény, például a Bruce Willis-féle Vadidegen kritikáinál messze jobbakat írnak a Vacancy-ról.
Végeredményben második debütáló rendezőnk sem (és elnézést a negatív fogalmazásért) bukott meg, sőt Antal Nimródhoz hasonlóan a Híd Terabithia földjére című filmmel nyitó, bár vele ellentétben már jelentős amerikai elismertséggel bíró Csupó Gábor is készülhet második nagyjátékfilmjére, mely az IMDB adatai szerint a The Little White Horse című angol fantasy lesz Colin Firth főszereplésével.
Az idei harmadik bemutatkozónk nyáron Koltai Lajos lesz, aki első amerikai rendezésében, az Eveningben igazi sztárhadsereget irányíthatott, hiszen filmjének szereplői között ott lesz Mryl Streep, Claire Danes, Glenn Close, Toni Collette, Vanessa Redgrave és Natasha Richardson is. Reméljük hasonlóan korrekt módon nyit a film.
Bár az Elhagyott szoba (eredeti címén: Vacancy) bemutatója csak július végén lesz idehaza, a Titanic Filmfesztiválon az utolsó pillanatban létrehozott üzlettel levetítették Antal Nimród első amerikai filmjét. Megnéztük és nyugtáztuk, hogy a zsenge alapanyagból Antall Nimród kihozta a kihozhatót. A film története rettenetesen egyszerű - és a hazai forgatókönyvíróknak egy remek példa arra, hogy miképp kerülhetnének a filmes világba.
A történet szerint egy éjszaka autókázó házaspár eltéved és egy motelben száll meg, aholis furcsa videókazettákra lelnek. A filmeket nézve kisvártatva felfedezik, hogy a rajtuk látható gyilkosságok éppen az ő motelszobájukban történtek. Csekély logikázás után hőseink úgy vélik, hogy nem csupán fiktív alkotásokról, hanem igazi halálmozikról, snuff filmekről van szó (ld. még a témában a 8mm-t). Tudatosul bennük, hogy valaki nyilván figyeli minden mozzanatukat és a rettegés megkezdődik.
Mivel hosszabb kritikát csak a hazai premierkor közlünk, legyen elég annyi a filmről, hogy egy klasszikus, post-hitchocki ijesztgetős filmről van szó, melyről sokaknak beugorhat a tavalyi Ismeretlen hívás is, melyben az Elhagyott szobához hasonlóan a főhős egy kamarahorror keretei közé szorítva retteg egy ismeretlen erőtől. Persze az Elhagyott szobában idővel lehull a lepel a terrorizáló személyéről, de a motel határai közé szorított keretek megmaradnak és egy éjszaka alatt a történet is lerendezi önmagát.
A sajátos trashes, horroros műfajban az Elhagyott szoba abszolút korrekt, minimum erős közepes, de meglehetősen élvezetes film. Legjobb pillanatai a két szereplő film eleji, szinte név és háttér nélküli, szinte csak gesztusokra, párbeszéd-töredékekre alapozott bemutatása. Köszönhetően a mozi két sztárjának, Luke Wilsonnak és Kate Beckinsale-nek, nagyszerűen lejön, hogy egy egymástól igencsak elhidegült férjjel és feleséggel lesz dolgunk. Sajnos a forgatókönyv totális kiszámíthatósága, akárcsak a film snassz befejezése kissé lejjebb húzza értékelésünket, de ettől még megsüvegeljük Antal bemutatkozását. A 7.6 millió dolláros hétvégi bevétel egy nagyjából 20 milliós amerikai összbevételt sejtet és nagyjából ennél másfélszer nagyobb összeget kaszálhat a stúdió nyáron a DVD-kölcsönzésekből.
A film egyébként megközelítőleg 3,6 milliárd forintba, vagyis 19 millió dollárba került és korrekt, közepesen jónak számító 2551 moziban mutatták be (Koltai Lajos júniusi Eveningje ennek töredékére számíthat a témája miatt) egy thrillerekkel telezsúfolt időszakban. Amellett, hogy ugyanezen a hétvégén debütált Anthony Hopkins új thrillere, a Fracture (11,175 millió dollárral nyitott), a hétvégi bevételi listát a Hitchcock-féle Hátsó ablak újragondolása, a Disturbia vezette 13,5 millió dollárral. Ugyancsak szerepelt a top 10 alsó fertályában, erősen leszálló ágban a hasonlóképp múlt héten bemutatott Halle Berry - Bruce Willis thriller, a Vadidegen, mely második hetén mindössze 4 millió dollárt termelt.
Sommázva az adatokat az Elhagyott szoba közepesen nyitott, a 13-15 milliós elvárások alatt. Viszont a rentabilitását nem fenyegeti veszély és mivel a gyártó stúdió, a Screen Gems elégedett volt az elsőfilmes forgatókönyvíró könyvéből készült végeredménnyel, így Antal Nimródot azonnal szerződtették 2009-ben bemutatandó filmjükhöz, az Armoredhez, amely mindenféleképpen az elismerés jeleként értékelendő. A nagy sikerhez kisebb lépcsőkön át vezet az út - az Elhagyott szoba kritikái egyelőre felemásak (elég sokan az USA-ban a pejoratív jelentéstartalmú Nimród néven poénkodnak...). Ez a nem éppen kritikus-kedvenc műfajban nem rossz teljesítmény, például a Bruce Willis-féle Vadidegen kritikáinál messze jobbakat írnak a Vacancy-ról.
Végeredményben második debütáló rendezőnk sem (és elnézést a negatív fogalmazásért) bukott meg, sőt Antal Nimródhoz hasonlóan a Híd Terabithia földjére című filmmel nyitó, bár vele ellentétben már jelentős amerikai elismertséggel bíró Csupó Gábor is készülhet második nagyjátékfilmjére, mely az IMDB adatai szerint a The Little White Horse című angol fantasy lesz Colin Firth főszereplésével.
Az idei harmadik bemutatkozónk nyáron Koltai Lajos lesz, aki első amerikai rendezésében, az Eveningben igazi sztárhadsereget irányíthatott, hiszen filmjének szereplői között ott lesz Mryl Streep, Claire Danes, Glenn Close, Toni Collette, Vanessa Redgrave és Natasha Richardson is. Reméljük hasonlóan korrekt módon nyit a film.