SG.hu·

A magyar tévék tudatos átverései

Elindult a tavaszi tévés évad, mindkét csatorna nehéztüzérséget vet be a másik ellen, mi meg csodálkozunk, hogy hány legnézettebb sorozat van. Leleplezzük a hazugságokat.

A tévék és egyéb nagy vállalatok mindig is szeretik birkának nézni az embert, ugyanis hogy előállítsák a közgazdasági értelemben vett nyájhatást, szívesen dobálóznak a legnézettebb, legnépszerűbb, legtöbb ember által fogyasztott címkékkel tévéműsorok, sorozatok kapcsán. Előfordult, hogy egyes fals kijelentésekre a Gazdasági Versenyhivatal is felkapta a fejét és megbüntette a csatornát a néző tudatos félrevezetéséért. Legutóbb ilyen eset a TV2-vel történt, amikoris a Született feleségek reklámkampányában a sorozatot a legnézettebb amerikai szériának titulálta, holott csak az újonc sorozatok közül volt a legnépszerűbb - az összes között mindössze második. Na hiszen...

Amerikában most őket nézik legtöbben

De hogy rend legyen az agyakban, érdemes a múltba révedni, hogy azon keresztül jussunk el a jelenbe. Amerikában a 90-es évek közepétől ha nézettségről volt szó, akkor két sorozat volt meghatározó: a Jóbarátok (Friends) és a Vészhelyzet (ER). E két sorozat nagyon sokáig egymást váltva versengett a legnépszerűbb címkéért, de a 21. század elején egy nyomozós sorozat detronizálta Joey-ékat és a dokikat, ugyanis a Helyszínelők (CSI) a 3-4. évadukkal a legnézettebb sorozattá váltak és új korszak kezdődött. Grissom és csapata nem elég, hogy két másik Helyszínelő-sorozatot ihletett meg, ráadásul vagy 3 évadon keresztül a legnézettebb sorozat maradt Amerikában, amikor is ismét megtörtént a hatalomátvétel.

2004 ugyanis nem csak a Lost éve volt (a szigetlakók sosem kerültek a legnézettebb szériák közé), hanem a Született feleségeké, akik a 2004/05-ös évad legnézettebb új sorozatává váltak. Azóta menő, hogy a statikus, folyamatosan a Helyszínelők által birtokolt "legnézettebb sorozat" címkét lecseréljék a "legnézettebb új sorozat" címkére, melyek közül 2005/06-ban, a teljes évadot megért sorozatok közül az idehaza az RTL Klubon (és az AXN-en adott) Gyilkos elmék volt a legnépszerűbb, míg a nem teljes évados sorozatok esetében a The Unit című kommandós akciósorozat.

Idén ők a legsikeresebb amerikai sorozat szereplő

2006/07-ben pedig a nemrég idehaza is bemutatott Hősök (Heroes) a legnézettebb amerikai sorozat - Amerikában. Persze az is igaz, hogy két sorozat igencsak szorongatja az ifjú trónörököst, melyek közül az egyiket az RTL Klub is be fogja mutatni. Az új sorozatokat nem tekintve még egy hatalomátvétel történt az idén, hiszen a sokáig legnézettebb Helyszínelők helyett már egy orvosi dráma, a Grace klinika (Grey's Anatomy) számít a legnézettebb amerikai sorozatnak. (És a Miami helyszínelők bemutatójánál hivatkoztunk a Reuters felmérésére, mely szerint világszerte a legtöbben a CSI: Miamit nézik, szóval újabb legnézettebb sorozattal gazdagodtunk.)

A hazai nézettségekkel már könnyű az ember dolga. Nem is meglepő, hogy az adatok szerint az élen általában a Cobra 11 trónol, melyet bár kisebb arányban néznek az emberek mint mondjuk egy Vészhelyzetet vagy egy Szökést, de ez a kisebb arány sokkal nagyobb számú nézőnek a kisebb aránya. A Cobra 11 mögött egyébként - szintén nem meglepő módon - a Walker, a texasi kopó és a Rex felügyelő ismétlései a legnézettebb sorozatok. Még némi időnek el kell telnie, hogy a Kelemen Annákon és Fekete Pákón szociaizálódott magyar közönség felnőjön (vagy esetleg leereszkedjen - nézőpont kérdése) az amerikai sorozatok szintjére.

Nálunk ők igáznak

Azonban az biztató, hogy a gyengébb kezdés után az Amerikában a legsikeresebb sorozatokat meg sem közelítő Szökés kinőtte magát, és a Vészhelyzet mellett az egyik legnépszerűbb idehaza vetített sorozat lett. Persze ne feledkezzünk meg a Helyszínelőkről sem, mely még napi ismétlésekben is zászlóshajója a Viasat3-nak és a miami kollegák az RTL Klubon is remek nézettséggel debütáltak.

Bármennyire is megbízhatatlannak titulálják nagyon sokan a televíziós nézettségmérést, a népszerűségre való hivatkozás mindig nagyon kifizetődő, hiszen az ember - akárcsak a politikai szavazásoknál - szeret a győztes táborban lenni és ha azt hallja hogy valamit sokan néznek, akkor szívesen van benne a tömegben. Ezért számítsunk arra, hogy az idén még elég sok legnézettebb sorozattal fogunk találkozni a tévéképernyőkön.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© winnie2007. 03. 20.. 15:30||#62
"ki vagy te, hogy ezt kijelentsd? Egy kicsit sincs elborulva az agyad?"

nincs, egyszerûen ez az igazság. még akkor is, ha nem veszed tudomásul.

"a BBC magánkézben van, nem állami. Vagyis kereskedelmi TV. Ráadásul melyik BBC csatornára gondolsz, mert van pár."

a bbc-nek van sok csatornája. az MTV-nek is akad kettõ minimum.

a BBC-re, mint tévétársaságra gondoltam és félrepolvastad, amit írtam. te nem állami tévékre kérdeztél, hanem közszolgálatira. Állami tévérõl leginkább 89 elõtt volt szó. Igen, akkor. (arról meg nem tehetek, hogy valahol a közszolgálat is van akkora nbiznisz, hogy magánkézbe kerülnek a tévék.)

"Ezek szerint amit nem reklámoznak, az nincs."

megint félreértettél. de közbe erõsödik a gyanúm, hogy ilyen logikával mégsem éltél a kádás rendszerben. visszaszívom az egészet. a markeintg alapjait most nem szívesen magyarázom el, de ha gondolod adok netcímeket.

"Te hol élsz?"

a személyes szférát hanyagoljuk. engem sem érdekel a személyed, csak segítek rávilágítani a régi berögzõdések helytelenségére.

"z ember elmegy az üzletbe, és látja a portékát, meg azt is, hogy mennyibe kerül. Ez alapján fog vásárolni"

vannak ilyen impulzív vásárlások, ez így van. de sokan, mondjuk hogy idõt spóroljanak nem fognak árcímkéket böngészni, hanem egyszerûen márkát választanak.

"az utcán percenként viszont 10-30-ba ütközik az ember." - én az utcán a nõket nézem meg, nem a hirdetõoszlopokat fürkészem..

a kecske és a só, gondolom, de ennek ellenére tudat alatt is rengeteg impulzus éri az ember, így téged is. megint nem én mondom, hanem nálad és nálam sokkal okosabbak.

"itt kultúrális értékre gondoltam."

rövid "u". ha érték alatt ezt érted, akkor ezt is írd. nem csak kulturális érték létezik. (rég rossz, ha valaki a tévébõl akar kulturálódni.)

"lol."

no, igen. erõs érv, meghajolok.
© wanek2007. 03. 15.. 16:21||#61
"komolyan élrdekelne ennek a fedõszónak, hogy "érték" a definiálása" - itt kultúrális értékre gondoltam.

"jó. ez igaz. ja, hogy csak közsz. adó volt? úgy könnyû." - ugye különbséget tudsz tenni a jelen- és múltidõ között? gyk: van vs volt.

"próbálkozz kk-euban, kicst északabbra. olyat, hogy bbc, ard vagy rai1 nincs pofám leírni, annyira evidencia." - lol.
© wanek2007. 03. 15.. 16:13||#60
"még egyszer leírom. én is átéltem" - gyerekként?

"az mtv-t a kutya sem nézi azok közül, aki számít" - ki vagy te, hogy ezt kijelentsd? Egy kicsit sincs elborulva az agyad?

"a bbc-t pl. igen" - a BBC magánkézben van, nem állami. Vagyis kereskedelmi TV. Ráadásul melyik BBC csatornára gondolsz, mert van pár.

"ha nem lenne akkor az ember nem tudna mi alapján választani, nulla információja lenne" - aha. Ezek szerint amit nem reklámoznak, az nincs. És azt nem is veszik meg az emberek? Te hol élsz? Az ember elmegy az üzletbe, és látja a portékát, meg azt is, hogy mennyibe kerül. Ez alapján fog vásárolni, nem pedig a ratyi tolakodó reklámok alapján.

"amúgy nem nézek tévét, ott nem élvezem" - mit nem élvezel? A reklámokat? 😊

"az utcán percenként viszont 10-30-ba ütközik az ember." - én az utcán a nõket nézem meg, nem a hirdetõoszlopokat fürkészem...
© winnie2007. 03. 15.. 14:26||#59
"ez eleve nincs így. Mivel a kereskedelmi csatornákon színvonalas (értéket képviselõ) mûsor egyáltalán nincs,"

hogy jön az érték és a színvonal egymáshoz? az nem érték, ha az embert elszórakoztat egy mûsor? az nem érték, ha megnéz egy autós mûsort és anyagilag jobb döntést hoz? az nem érték, ha megnéz az ember egy poltikai mûsort és máris másképp látja a helyzetet. az nem érték, ha megnéz egy sportmûsort és a magyar himnuszra együtt dobban a szíve a gyõztessel? nem érték, ha fogyasztóvédelmi információkhoz jut az nézõ? mind kereskedlmi tévés példák.

"a közszolgálatikon viszont idõnként van, így - leszámítva az ottani gagyikat - értéket csak a közszolgálati képvisel."

komolyan élrdekelne ennek a fedõszónak, hogy "érték" a definiálása. remélem nem valami sznob, magaskultúráról van szó, aminek nem a tévében lenne a helye. (néha az mtv próbálkozik, de roppant igénytelen módon teszi, csökkentve azt a bizonyos "értéket"

"ezt senki sem állította. De azt igen, hogy értéket hordozó mûsor csak a közszolgálatin van."

jó. ez igaz. ja, hogy csak közsz. adó volt? úgy könnyû.

" A kádár fóbiáddal meg kezeltesd magad. Én soha nem voltam kádár hívõ, sõt, az akkori rendszert rettenetesen gyûlöltem"

nincs fóbiám, te írtad, hogy nem is éltem át. de visszasírtad a reklámmentes, közszolgálati ÉRTÉKKÖZVETÍTÕ (kacaj) szolgáltatást.

"- ne fizess."

elkapnak a renõrök vagy az APEH és lesittelnek. sorry, tisztelem a töürvényt, fizetem az adómat, tejelek az állmnak.

"példa?"

próbálkozz kk-euban, kicst északabbra. olyat, hogy bbc, ard vagy rai1 nincs pofám leírni, annyira evidencia.
© winnie2007. 03. 15.. 14:19||#58
" Egyébként én az élményeimet nem úgy szereztem, hogy elolvastam valahol, hogy milyennek kéne látnom, hanem én ÁTÉLTEM."

még egyszer leírom. én is átéltem😊

"hogy mirõl mit képzelegsz, arról nem tehetek. De én semmi ilyet nem írtam."

nem, te a reklámot kérted számon. régen elég volt a cipõt a cipõboltból reklám. azóta továbblépett a világ.

"egy közszolgálati médium sehol a világon nem nyereséges. Nem is célja a profitszerzés."

de nem ám. és mégis vannak nyereséges közmédiumok (de akkor maradhatunk nézett közmédiánál. az mtv-t a kutya sem nézi azok közül, aki számít. a bbc-t pl. igen.). de, ha nem lennének, akkor is van különbség több milliárdos pénzmosoda és pénzvesztõhely között, valamint értelmes szolgáltatók között. (amikor such györgy lett az MR elnöke, akkor nyreeséges rádiót akart megvalósítani, szólni kéne neki, hogy az a világon sehol sem megy...

"neked biztosan, mert te talán ezredszer is élvezettel végignézed mindet 😊"

nem nekem kell a reklám, amúgy. de ha nem lenne akkor az ember nem tudna mi alapján választani, nulla információja lenne, stb. marketing 101.

amúgy nem nézek tévét, ott nem élvezem. (oké, heti 45 perc, 22 héten az évben) - az utcán percenként viszont 10-30-ba ütközik az ember.
© wanek2007. 03. 15.. 14:11||#57
"ugyanannyi színvonaltalan mûsor van ott is, mint bármelyik ker. csatornán. értelmetlen misztifikálni a dolgokat." - ez eleve nincs így. Mivel a kereskedelmi csatornákon színvonalas (értéket képviselõ) mûsor egyáltalán nincs, a közszolgálatikon viszont idõnként van, így - leszámítva az ottani gagyikat - értéket csak a közszolgálati képvisel.

"ez nyilván butaság. sokaknak nagyon jó biznisz a közsz." - számolatlanul tényleg nem lehet tömni a pénzt bele. Viszont ha kiszámolod, hogy az SZJA-ból, ÁFA-ból, és mindenféle járulékból és adóból mennyi pénz folyik be, és azok nagy része hogyan vándorol magán zsebekbe, akkor inkább ezen kéne felháborodnod.

"ki sem ment. megint vissza kádárhoz. csupa színvonalas mûsor volt akkor, mi?" - ezt senki sem állította. De azt igen, hogy értéket hordozó mûsor csak a közszolgálatin van. A kádár fóbiáddal meg kezeltesd magad. Én soha nem voltam kádár hívõ, sõt, az akkori rendszert rettenetesen gyûlöltem, de ez a mai szabadrablás talán még rosszabb.

"még szép. még így is én fizetek nekik, pedig nem is nézem a csatornát." - ne fizess.

"pedig tényleg nem kell messzire menni a mûködõképes közsz tévék ügyében" - példa?
© wanek2007. 03. 15.. 13:58||#56
"irreleváns. én is éltem, de olvasni és látni is lehetett sok mindent" - nem mindegy, hogy hol olvasod. Egyébként én az élményeimet nem úgy szereztem, hogy elolvastam valahol, hogy milyennek kéne látnom, hanem én ÁTÉLTEM.

"nem célom, csak furcsa a dolog. olyan, mintha a 3.60-as kenyeret sírnád vissza." - hogy mirõl mit képzelegsz, arról nem tehetek. De én semmi ilyet nem írtam.

"egy veszteséges szervezetet a végletekig megfinanszíroznak" - egy közszolgálati médium sehol a világon nem nyereséges. Nem is célja a profitszerzés.

"ha nem lenne reklám, akkor... rossz lenne. nagyon rossz." - neked biztosan, mert te talán ezredszer is élvezettel végignézed mindet 😊
© winnie2007. 03. 14.. 17:12||#55
"a közszolgálati televízió az egyedüli csatorna ahol értékes mûsorokat (is) adnak" kijelentés ma már nem állja meg a helyét" - ma is megállja, csak:"

ugyanannyi színvonaltalan mûsor van ott is, mint bármelyik ker. csatornán. értelmetlen misztifikálni a dolgokat.

"- már nem kapják számolatlanul a pénzt"

ez nyilván butaság. sokaknak nagyon jó biznisz a közsz.

"- betört oda is a gagyi"

ki sem ment. megint vissza kádárhoz. csupa színvonalas mûsor volt akkor, mi?

"- van ott is sok reklám"

még szép. még így is én fizetek nekik, pedig nem is nézem a csatornát.

"Fizetsz ott is a sok szutyokért, amit belecsempésznek a csomagba."

azért nem mindegy, hogy az ember eldönti, hogy õ ezért fizet - illetve, ha az õ adójából úgy döntenek, hogy megint belefeccölnek pár miliárdot a közsz. tévébe, ahelyett, hogy ledózerolnák az egészet, mert nem képes nyereséges lenni, pedig tényleg nem kell messzire menni a mûködõképes közsz tévék ügyében
© winnie2007. 03. 14.. 17:08||#54
"Nem tudom, hogy hány éves lehetsz, de én éppen eleget éltem a kádár korszakban (nagyon valószínû, hogy többet, mint te)"

irreleváns. én is éltem, de olvasni és látni is lehetett sok mindent.

"úgyhogy nekem ne akard bemutatni"

nem célom, csak furcsa a dolog. olyan, mintha a 3.60-as kenyeret sírnád vissza.

"Ha azt állítod, hogy a szocialista/kommunista és a globalista/kapitalista rendszereken kívül nem lehet más"

arra a rendszerre jellemzõ volt a felületes olvasás és a másik szájába való mondandóadagolás. én ilyesmit nem írtam, csak annyit, hogy vajon milyen boldog békekorra jellemzõ az, hogy egy veszteséges szervezetet a végletekig megfinanszíroznak, mert azt be lehet adni az embernek.

"Én reklámgyûlölõ vagyok, mérhetetlenül felidegesít mindegyik reklám."

engem meg a parlagfû és a sakkban a szicíliai évdelem idegesít, mert sosem értettem, hogy e4-re hogy lehet c5-t lépni - és fõképp, hogy minek. (azóta tudom.) de attól még mindkettõ létezik és része az életnek (a sakkéletnek)

ha nem lenne reklám, akkor... rossz lenne. nagyon rossz.
© comodor2007. 03. 14.. 16:33||#53
Egyetértek!