Napi Online
Nyit a fesztiválok fesztiválja
A világ legjelentősebb filmes seregszemléje és vására nyitja meg kapuit május 17-én a francia tengerparti városban, Cannes-ban. Húsz év után ismét négy mű képviseli Magyarországot.
Míg az Oscar-díj-átadó elsősorban az amerikai filmstúdiók ünnepe, addig a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál a mozgóképművészeté, és nem csak a kritikusok és a vájtszemű rajongók, hanem az ifjú titánok és üzletet kötő szakemberek számára is. Egyszerűen Cannes a fesztiválok fesztiválja, a legnagyobb presztízsértékű mustra, amelynek díjai elsőrangú szakmai reputációt jelentenek. A programba beválogatott filmek az aktuálisan legfigyelemreméltóbb rendezők legújabb művei. Ugródeszka a nemzetközi filmes karrierhez.
Nem utolsósorban ez a nemzetközi filmipar első számú találkozási helye, filmvására (Marché du Film) a maga nemében a legnagyobb a világon: tavaly 83 országból több mint kilencezer résztvevő regisztráltatta magát. Producerek, gyártók itt megalapozhatják projektjeiket, forgalmazók, eladók és vásárlók üzletet köthetnek. A fesztiválon tavaly a színészekkel, technikai szakemberekkel és újságírókkal együtt összesen 30 ezer filmes vett részt, a kilencszáz filmvetítést több mint 200 ezren látták.
A fesztivál mottóját a polihisztor Jean Cocteau-tól kölcsönözték: "A fesztivál egy politikamentes senkiföldje, egy mikrokozmosz, amivé abban az esetben válhatna a világ, ha az emberek közvetlen kapcsolatokra és egy közös nyelv használatára lennének képesek." Azonban a "Cote d’Azur-i kisbolygónak" - mint a jó francia bornak - is kell a cégér: lassan már hagyományosan egy-egy hollywoodi produkció versenyen kívüli premierjével hívják fel a szervezők a sajtó és a közönség figyelmét a rendezvényre. Volt már itt Csillagok háborúja- és Sin City-bemutató, idénre is nagy durranást ígérnek: a Dan Brown botránykönyvéből készült, várhatóan a közvéleményt nem kevésbé megosztó Da Vinci-kód premierjét, Tom Hanksszel a főszerepben.
Az immár 59. cannes-i filmfesztivál május 17. és 28. között harminc ország több mint 50 filmjét mutatja be. A versenyprogramban húsz mű szerepel, többségük európai produkció: olyan nagy nevek, mint a spanyol Pedro Almodóvar, a brit Ken Loach, az olasz Nanni Moretti, a finn Aki Kaurismaki új filmjei. A bírálóbizottság beválogatta az Elveszett jelentés forgatókönyvéért Oscart bezsebelő amerikai Sofia Coppola és az eddig thrillereket és akciófilmeket rendező, mexikói Guillermo del Toro egy-egy új alkotását is. A szintén mexikói, a Korcs szerelmekkel már egy cannes-i elismerést begyűjtő Alejandro González Inárritu Babel című opuszában Brad Pitt alakítja a főszerepet, míg Gérard Depardieu - jó nagy kitérő után újra művészfilmben - a fiatal rendező, Xavier Giannoli Quand j’étais chanteur című filmjében szerepel.
A régen hagyományosan erős magyar jelenlét visszatérni látszik Cannes-ba: idén húsz év után ismét négy alkotás képviseli Magyarországot. A játékfilmek versenyprogramja után a második legjelentősebb, Egy bizonyos tekintet (Un certain regard) elnevezésű szekcióban küzd - 22 másik filmmel együtt - az idei Magyar Filmszemle fődíjas darabja, Pálfi György Taxidermiája. A cannes-i mustra filmfőiskolás- és egyetemista-kisfilmeket bemutató programjában (Cinéfondation) Kocsis Ágnes negyedéves vizsgafilmjét, A vírust mutathatja be.
Kocsis Ágnesnek az első nagyjátékfilmje is meghívást kapott Franciaországba: a fesztivál egyik párhuzamos programjának, a Kritikusok hetének vendége lesz a - Magyar Filmszemlén a legjobb elsőfilmesnek járó Simó Sándor-díjjal jutalmazott - Friss levegő. A rendező az elsőfilmesek Arany Kamerájáért is versenyezhet. A másik párhuzamos programba, a Rendezők két hetébe hívták meg Hajdu Szabolcs Fehér tenyerét, amelyet a Magyar Filmszemlén a legjobb rendezésért is díjaztak. A magyar filmek promócióját végző Magyar Filmunió most harmadszor állít fel pavilont a francia mustrán. A Producers on the Move 2006 programban hazánkat Angelusz Iván képviseli, aki a Fehér tenyér producereként is jelen lesz a rendezvényen. A különböző workshopok alkalmával 25 európai ország fiatal producereivel nyílik lehetősége együttműködésre és tapasztalatcserére.
Helyezkedni kell - a Korda stúdió is partnereket keres a filmvásáron Több évtized után 2006-ban már nem lesz jelen Cannes-ban a korábban a magyar filmek mintegy 70 százalékának külföldi értékesítését végző Mokép Rt. Hungarofilm divíziója - tudta meg a NAPI Gazdaság Szigeti Zsuzsától, a Hungarofilm volt igazgatójától. A privatizáció előtt álló Mokép Rt. részlege hamarosan megszűnik, hiszen az új filmek nemzetközi eladásait a magyar produkciós cégeik vagy azok nemzetközi partnerei - például a Taxidermiáét a holland székhelyű Fortissimo Films, a Fehér tenyérét a francia Onoma Open Sesame cég - végzi, illetve az állami pénzen készült, a Mokép tulajdonában lévő filmek vagyoni jogai idén átkerültek a Nemzeti Filmarchívumhoz. (A Filmarchívum várhatóan ezek értékesítésére pályázaton keres majd cégeket.)
A hivatalos álláspont szerint azonban pénzhiány miatt nincs jelen idén a Hungarofilm Cannes-ban, az ok ugyanaz, mint volt a februári berlini filmfesztivál esetében. A legnagyobb filmes vásáron a magyar promóciót a Magyar Filmunió szervezi, amely kereskedelmi tevékenységet nem folytathat. A nemzetközi és koprodukciós kapcsolatokat többek között a Magyar Producerek Szövetsége és a Nemzeti Filmiroda építi, amelyek a magyarországi filmes adó- és befektetési kedvezményekről is tájékoztatják a szakembereket.
A filmfinanszírozáshoz, befektetésekhez ad tanácsokat az idén alakult EuroCo-Productions Filmipari Kft. is, amely Koltai P. Gábor (Koltai Róbert és Pogány Judit fia) vezetésével működik. A filmvásáron jelen lesz még a forgalmazó HungariCom, a Tivoli Films és a Megafilm produkciós cég, az Etyeken épülő Korda Filmstúdió is partnereket és produkciókat keres, valamint az elsősorban az új magyar rövidfilmek eladását végző, de nagyjátékfilmekkel is foglalkozó Profil-M 94 Bt. Paszternák Klára képviseletében.
Míg az Oscar-díj-átadó elsősorban az amerikai filmstúdiók ünnepe, addig a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál a mozgóképművészeté, és nem csak a kritikusok és a vájtszemű rajongók, hanem az ifjú titánok és üzletet kötő szakemberek számára is. Egyszerűen Cannes a fesztiválok fesztiválja, a legnagyobb presztízsértékű mustra, amelynek díjai elsőrangú szakmai reputációt jelentenek. A programba beválogatott filmek az aktuálisan legfigyelemreméltóbb rendezők legújabb művei. Ugródeszka a nemzetközi filmes karrierhez.
Nem utolsósorban ez a nemzetközi filmipar első számú találkozási helye, filmvására (Marché du Film) a maga nemében a legnagyobb a világon: tavaly 83 országból több mint kilencezer résztvevő regisztráltatta magát. Producerek, gyártók itt megalapozhatják projektjeiket, forgalmazók, eladók és vásárlók üzletet köthetnek. A fesztiválon tavaly a színészekkel, technikai szakemberekkel és újságírókkal együtt összesen 30 ezer filmes vett részt, a kilencszáz filmvetítést több mint 200 ezren látták.
A fesztivál mottóját a polihisztor Jean Cocteau-tól kölcsönözték: "A fesztivál egy politikamentes senkiföldje, egy mikrokozmosz, amivé abban az esetben válhatna a világ, ha az emberek közvetlen kapcsolatokra és egy közös nyelv használatára lennének képesek." Azonban a "Cote d’Azur-i kisbolygónak" - mint a jó francia bornak - is kell a cégér: lassan már hagyományosan egy-egy hollywoodi produkció versenyen kívüli premierjével hívják fel a szervezők a sajtó és a közönség figyelmét a rendezvényre. Volt már itt Csillagok háborúja- és Sin City-bemutató, idénre is nagy durranást ígérnek: a Dan Brown botránykönyvéből készült, várhatóan a közvéleményt nem kevésbé megosztó Da Vinci-kód premierjét, Tom Hanksszel a főszerepben.
Az immár 59. cannes-i filmfesztivál május 17. és 28. között harminc ország több mint 50 filmjét mutatja be. A versenyprogramban húsz mű szerepel, többségük európai produkció: olyan nagy nevek, mint a spanyol Pedro Almodóvar, a brit Ken Loach, az olasz Nanni Moretti, a finn Aki Kaurismaki új filmjei. A bírálóbizottság beválogatta az Elveszett jelentés forgatókönyvéért Oscart bezsebelő amerikai Sofia Coppola és az eddig thrillereket és akciófilmeket rendező, mexikói Guillermo del Toro egy-egy új alkotását is. A szintén mexikói, a Korcs szerelmekkel már egy cannes-i elismerést begyűjtő Alejandro González Inárritu Babel című opuszában Brad Pitt alakítja a főszerepet, míg Gérard Depardieu - jó nagy kitérő után újra művészfilmben - a fiatal rendező, Xavier Giannoli Quand j’étais chanteur című filmjében szerepel.
A régen hagyományosan erős magyar jelenlét visszatérni látszik Cannes-ba: idén húsz év után ismét négy alkotás képviseli Magyarországot. A játékfilmek versenyprogramja után a második legjelentősebb, Egy bizonyos tekintet (Un certain regard) elnevezésű szekcióban küzd - 22 másik filmmel együtt - az idei Magyar Filmszemle fődíjas darabja, Pálfi György Taxidermiája. A cannes-i mustra filmfőiskolás- és egyetemista-kisfilmeket bemutató programjában (Cinéfondation) Kocsis Ágnes negyedéves vizsgafilmjét, A vírust mutathatja be.
Kocsis Ágnesnek az első nagyjátékfilmje is meghívást kapott Franciaországba: a fesztivál egyik párhuzamos programjának, a Kritikusok hetének vendége lesz a - Magyar Filmszemlén a legjobb elsőfilmesnek járó Simó Sándor-díjjal jutalmazott - Friss levegő. A rendező az elsőfilmesek Arany Kamerájáért is versenyezhet. A másik párhuzamos programba, a Rendezők két hetébe hívták meg Hajdu Szabolcs Fehér tenyerét, amelyet a Magyar Filmszemlén a legjobb rendezésért is díjaztak. A magyar filmek promócióját végző Magyar Filmunió most harmadszor állít fel pavilont a francia mustrán. A Producers on the Move 2006 programban hazánkat Angelusz Iván képviseli, aki a Fehér tenyér producereként is jelen lesz a rendezvényen. A különböző workshopok alkalmával 25 európai ország fiatal producereivel nyílik lehetősége együttműködésre és tapasztalatcserére.
Helyezkedni kell - a Korda stúdió is partnereket keres a filmvásáron Több évtized után 2006-ban már nem lesz jelen Cannes-ban a korábban a magyar filmek mintegy 70 százalékának külföldi értékesítését végző Mokép Rt. Hungarofilm divíziója - tudta meg a NAPI Gazdaság Szigeti Zsuzsától, a Hungarofilm volt igazgatójától. A privatizáció előtt álló Mokép Rt. részlege hamarosan megszűnik, hiszen az új filmek nemzetközi eladásait a magyar produkciós cégeik vagy azok nemzetközi partnerei - például a Taxidermiáét a holland székhelyű Fortissimo Films, a Fehér tenyérét a francia Onoma Open Sesame cég - végzi, illetve az állami pénzen készült, a Mokép tulajdonában lévő filmek vagyoni jogai idén átkerültek a Nemzeti Filmarchívumhoz. (A Filmarchívum várhatóan ezek értékesítésére pályázaton keres majd cégeket.)
A hivatalos álláspont szerint azonban pénzhiány miatt nincs jelen idén a Hungarofilm Cannes-ban, az ok ugyanaz, mint volt a februári berlini filmfesztivál esetében. A legnagyobb filmes vásáron a magyar promóciót a Magyar Filmunió szervezi, amely kereskedelmi tevékenységet nem folytathat. A nemzetközi és koprodukciós kapcsolatokat többek között a Magyar Producerek Szövetsége és a Nemzeti Filmiroda építi, amelyek a magyarországi filmes adó- és befektetési kedvezményekről is tájékoztatják a szakembereket.
A filmfinanszírozáshoz, befektetésekhez ad tanácsokat az idén alakult EuroCo-Productions Filmipari Kft. is, amely Koltai P. Gábor (Koltai Róbert és Pogány Judit fia) vezetésével működik. A filmvásáron jelen lesz még a forgalmazó HungariCom, a Tivoli Films és a Megafilm produkciós cég, az Etyeken épülő Korda Filmstúdió is partnereket és produkciókat keres, valamint az elsősorban az új magyar rövidfilmek eladását végző, de nagyjátékfilmekkel is foglalkozó Profil-M 94 Bt. Paszternák Klára képviseletében.