Napi Online

Van-e magyar filmes sikertörténet?

Létezik-e sikertörténet a magyar filmgyártásban, s ha igen, mi a titka? Erre, illetve ehhez hasonló kérdésekre kereste a választ a közelmúltban megjelent - személyes megjegyezésekkel is tarkított - Producerek című interjúkötetében Lóránth Zoltán.

Lóránth "művész- és közönségfilmes" producerekkel beszélgetett, s nem csak filmekről. Interjúalanyai a film, a tévé, az üzleti világ s az élet egyéb területeiről érkező emberek, akiket rabul ejtett a filmkészítés világa, s nézőszámban és fesztiváldíjakban is mérhető sikereket érnek el. Az interjúkból szövődő portrékból közelebb kerül hozzánk a vagány, vidám Árpa Attila éppúgy, mint a sikert egykor és ma is sikerre halmozó Pataki Ági, vagyis az egykori medellből lett producer. Ő egyébként egy ideje férjével, Kovács Gáborral dolgozik. Saját bevallása szerint jó orra van a "filmgyártáshoz", hiszen nem rendelkezik ugyan filmes képzettséggel, mégis "kimondottan" jó alkotásokat hozott tető alá partnerével.

A Németországban nevekedett Árpa Attilának sincs papírja arról, amivel foglalatoskodik, s amiben nagy sikereket ért el, akár a kereskedelmi televíziózásban tűnt fel, akár egy filmgyárban. Így nem meglepő, hogy bár Árpa százezer nézőre számított az Argó kapcsán, kétszázezret szeretett volna a mozikba csábítani, de a 140 ezres nézőszámmal is elégedett volt, hiszen a százezres nézőszám már közönségsikernek tekinthető.

Ahogy senki a világon, úgy a Valami Amerikát vagy a Magyar Vándort "világra segítő" Herendi Gábor sem tudja megmondani, mi a siker titka: "Ez összetett dolog" - fogalmaz. Azt viszont megtudhatjuk, hogy egy-egy ilyen produkcióhoz 200-300 millió forintot kell összegyűjteni. Ebből 100 millió különböző pályázatokon az államtól megszerezhető, a fennmaradó részt a producernek kell összekalapolnia. Ugyanakkor a magyar filmek még félmillió nézővel sem hozzák be a költségeiket, mert alacsonyak a jegyárak - véli Herendi.

A jegybevétel fele a moziknál marad, s mindent egybevetve jó, ha 20-30 százaléka érkezik meg a film készítőjéhez. A sikerért tehát mindenkinek magának meg kell küzdenie, s hogy ez kinek hogyan jött össze, az kiderül Lóránth Zoltánnak a már említett producereken kívül Gát Györggyel, Kántor Lászlóval, Kovács Gáborral, Kovács Kristóffal, Muhi Andrással, Sík Endrével és Sváby Andrással folytatott beszélgetéseiből.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ackro #6
    akkor nem lenne mozi (ekkora területre nem férne be a 100millió ember mellé) :)
  • Alfa Of NS #5
    Az alapproblema itt az, hogy kicsi a piac. Ha lennenk 100millioan, akkor egybol tobb es jobb film keszulne.
  • edios #4
  • schrank #3
    argó;honfoglalás;valami amerika;stb ez mind GAGYI az utolsó jó magyar film az a KONTROLL volt ...
    amúgy abban 2-300 millióban benne van az őkis gázsijuk is úgyhogy nemtudom miről beszélnek ha valaki itt bukik az a szponzor
  • rgerg #2
    Nekem is ez ütötte meg a "szememet".Alacsonyak a jegyárak.Ahham...rég ne mvoltam moziban..meg gyerekeim sincsenek,dde az fix hogy egy mozizás egy háromgyerekes családnál vagy 7-8000Ft-nál áll meg (tegyük fel hogy nem smúrok és vesznek üdítőt meg kukoricát a mozifíling miatt)
  • enkido #1
    heheeeeheeeheeeeeheeeheee...

    ... alacsonyak a jegyárak heheheheheeeehee... nekem meg a fizum alacsony he he he

    ... egyebkent latott mar valaki producert ehen halni?

    Ezennel megalapitom az Ehezo Producerekert Alapitvanyt, gyujtsunk nekik! Hisz mindannyian szeretnenk meg szaz meg szaz silany minosegu maximum egyszer nezheto filmet a mozikba! Amikre a jegyarak legalabb 3-4-szeresei legyenek a mostaniaknal!!!