Szekeres Viktor
Péntektől 17 napon keresztül DVD-ünnep
Újabb jó hír a filmrajongóknak - a legnagyobb filmforgalmazók megpróbálják felvenni a harcot a hipermarketeket elárasztó olcsó DVD-kkel.
Magyarország vezető filmforgalmazói, a Warner Home Video, a Universal Pictures, valamint az Intercom úgy döntött, hogy megpróbálnak véget vetni a kisebb forgalmazók 990 forintos nyomott áron árusított gagyijai egyeduralkodásának. A haditerv lényege szerint mindhárom említett kiadó azt kívánja elérni, hogy a vásárló észrevegye, a silány minőségű, mindenféle extrától mentes, jobbára bé-filmeknek is van alternatívája, ezért a 17 napos akció ideje alatt bizonyos filmeket és sorozatokat jóval a jelenlegi fogyasztó ár alatt, 1500 és 5000 forint között fognak árulni.
Az akció másik oka, hogy a 18 milliárd forintos hazai VHS és DVD-piacot nem csak a gagyik támadják, hanem a kalózszféra is, mely becslések szerint minimum a felét teszi ki a legális piacnak. A kalózkodás felszámolása ellen a legjobb lépésnek legtöbben a magas árak letörését tartanák, de igazából ez bizonyos fok után megvalósíthatatlan, hiszen a magyar 4-5000 forintos premierfilmek már így is az amerikai 25-30 dolláros ár alatt vannak. Ráadásul ezen filmek nagy része a dvdpremier után pár hónappal már olykor további 30-40% kedvezménnyel kaphatóak a boltokban, mely árak csak az újságmelléklet mivoltuk miatt (azon csak 5% az áfa) még olcsóbban eladott DVD-k miatt tűnhetnek drágának.
A nagy kérdés az, hogy vajon milyen irányba mozdul el a hazai dvd-piac. Mivel a magyar vevő nagyon árérzékeny, ezért a régióban Ukrajna és Magyarország az a két állam ahol ekkora kultusza lett a 999 forintos DVD-knek. Ennek az lehet a hosszútávú negatív hatása, hogy minden forgalmazó átáll az olcsó, fapados, extra, esetleg felirat nélküli verziók forgalmazására, hogy bírja a versenyt a rendszerint noname filmekkel. A másik út az igényes, de drágább kiadások megjelentetése, mely egy-két kivételtől eltekintve (ld. Gyűrűk ura trilógia, Gyalog galopp) mind bukásnak bizonyult az említett árérzékenység miatt.
Érdekes szegmense lehet a piacnak a sorozatdvd-k műfaja, melyek a Warner Home Video-nak köszönhetően ugyancsak erősen nyomott, 8000 forint körüli áron jelennek meg a piacon. Ez az amerikai 50-70 dolláros bolti árakat erősen lekörözi (és nagyjából a 40-50 dollár körüli interneten megrendelhető DVD-k árai körül mozog), pláne ha azt nézzük hogy két film áráért a néző egy film játékidejének sokszorosát kapja a sorozat egy évadának megvásárlásával. Kérdés, hogy az egyeduralkodó Warner mellett a többi forgalmazó is megpróbál-e kilépni a sorozatdvd-k piacára, melyen eddig egyedüli vetélytársként az Intercom jelent meg a nem Warner-árkategóriájú, de az akció ideje alatt 9999 forintért kapható 24 című akciósorozatával. Mindenféleképpen kedvező jelnek tűnik, hogy még ebben az évben tervezi az Intercom a 24 harmadik évadának, valamint a Punk'd című MTV-s sorozat első évadának megjelentetését, ezzel is bővítve az eddig a Twin Peakst és a Sógunt tartalmazó sorozatkínálatát.
A lényeg, hogy aki DVD-vásárlást tervez mostanában, az próbálja október 7. és 24. között megejteni, bizonyítva a forgalmazóknak hogy a legjobb kombináció a DVD-k esetében, ha együtt jár a kedvező ár és a minőség.
Magyarország vezető filmforgalmazói, a Warner Home Video, a Universal Pictures, valamint az Intercom úgy döntött, hogy megpróbálnak véget vetni a kisebb forgalmazók 990 forintos nyomott áron árusított gagyijai egyeduralkodásának. A haditerv lényege szerint mindhárom említett kiadó azt kívánja elérni, hogy a vásárló észrevegye, a silány minőségű, mindenféle extrától mentes, jobbára bé-filmeknek is van alternatívája, ezért a 17 napos akció ideje alatt bizonyos filmeket és sorozatokat jóval a jelenlegi fogyasztó ár alatt, 1500 és 5000 forint között fognak árulni.
Az akció másik oka, hogy a 18 milliárd forintos hazai VHS és DVD-piacot nem csak a gagyik támadják, hanem a kalózszféra is, mely becslések szerint minimum a felét teszi ki a legális piacnak. A kalózkodás felszámolása ellen a legjobb lépésnek legtöbben a magas árak letörését tartanák, de igazából ez bizonyos fok után megvalósíthatatlan, hiszen a magyar 4-5000 forintos premierfilmek már így is az amerikai 25-30 dolláros ár alatt vannak. Ráadásul ezen filmek nagy része a dvdpremier után pár hónappal már olykor további 30-40% kedvezménnyel kaphatóak a boltokban, mely árak csak az újságmelléklet mivoltuk miatt (azon csak 5% az áfa) még olcsóbban eladott DVD-k miatt tűnhetnek drágának.
A nagy kérdés az, hogy vajon milyen irányba mozdul el a hazai dvd-piac. Mivel a magyar vevő nagyon árérzékeny, ezért a régióban Ukrajna és Magyarország az a két állam ahol ekkora kultusza lett a 999 forintos DVD-knek. Ennek az lehet a hosszútávú negatív hatása, hogy minden forgalmazó átáll az olcsó, fapados, extra, esetleg felirat nélküli verziók forgalmazására, hogy bírja a versenyt a rendszerint noname filmekkel. A másik út az igényes, de drágább kiadások megjelentetése, mely egy-két kivételtől eltekintve (ld. Gyűrűk ura trilógia, Gyalog galopp) mind bukásnak bizonyult az említett árérzékenység miatt.
Érdekes szegmense lehet a piacnak a sorozatdvd-k műfaja, melyek a Warner Home Video-nak köszönhetően ugyancsak erősen nyomott, 8000 forint körüli áron jelennek meg a piacon. Ez az amerikai 50-70 dolláros bolti árakat erősen lekörözi (és nagyjából a 40-50 dollár körüli interneten megrendelhető DVD-k árai körül mozog), pláne ha azt nézzük hogy két film áráért a néző egy film játékidejének sokszorosát kapja a sorozat egy évadának megvásárlásával. Kérdés, hogy az egyeduralkodó Warner mellett a többi forgalmazó is megpróbál-e kilépni a sorozatdvd-k piacára, melyen eddig egyedüli vetélytársként az Intercom jelent meg a nem Warner-árkategóriájú, de az akció ideje alatt 9999 forintért kapható 24 című akciósorozatával. Mindenféleképpen kedvező jelnek tűnik, hogy még ebben az évben tervezi az Intercom a 24 harmadik évadának, valamint a Punk'd című MTV-s sorozat első évadának megjelentetését, ezzel is bővítve az eddig a Twin Peakst és a Sógunt tartalmazó sorozatkínálatát.
A lényeg, hogy aki DVD-vásárlást tervez mostanában, az próbálja október 7. és 24. között megejteni, bizonyítva a forgalmazóknak hogy a legjobb kombináció a DVD-k esetében, ha együtt jár a kedvező ár és a minőség.