SG.hu
Az MI és a streaming bevételek megosztása miatt állt le teljesen Hollywood
Hatalmas szakadék tátong a szakszervezetek és a nagy stúdiók álláspontja között, a film- és tévés színészek 1980 óta először sztrájkolnak, ráadásul a forgatókönyvírókkal együtt. A leginkább vitás pont a színész-szakszervezet azon követelése, hogy a streaming műsorok által termelt bevétel 2%-át kapják meg. A két fél a minimálbérek alapvető emelése tekintetében is távol áll egymástól: a stúdiók 5%, 4% és 3,5%-ot kínálnak a szerződés három éve alatt, míg a szakszervezet 11%-ot, 4%-ot és 4%-ot követel. De ez csak a felszín, mert a felek több tucatnyi kérdésben állnak szemben, amelyek közül csak néhányról számoltak be a nyilvánosságnak. Néhány esetben a két fél még abban sem ért egyet, hogy miben nem értenek egyet.
A színészek szakszervezete, a SAG-AFTRA azt szeretné, ha az egyes műsorok által egy streaming platform számára generált bevétel 2%-át az előadóknak fizetnék ki. A szakszervezet a Parrot Analytics által tavaly ősszel bevezetett Content Valuation mérőeszközt használná annak meghatározására, hogy az egyes műsorok mennyit érnek a platformnak. A Parrot Analytics a Google-keresések, a közösségi médiában történő említések és más adatforrások segítségével méri az egyes műsorok iránti keresletet. A mérőszám nem a nézettséget próbálja meghatározni, hanem azt, hogy az egyes műsorok milyen hatással vannak a vállalat bevételére. Ennek becsléséhez a negyedéves bevételi adatokat használja, és a bevételt - beleértve az előfizetéseket és a hirdetéseket - a platformon lévő minden egyes műsorhoz hozzárendeli.
A SAG-AFTRA - élén a szakszervezet elnökével, Fran Drescherrel - azzal érvel, hogy az előadóknak a műsor sikeréért kell fizetni. A szakszervezet azt mondja, hogy nem ragaszkodik a Parrot Analyticshez, de a stúdiók nem álltak elő más módszerrel a teljesítmény mérésére. A stúdiók szerint ez a koncepció nem működőképes, mivel a siker pontos mérése nehézségekbe ütközik. Crabtree-Ireland, a szakszervezet ügyvezető igazgatója elmondta az AMPTP tárgyalóinak, hogy ez a szerződési kérdés a legfontosabb számára.
Fizetésemelések tekintetében az AMPTP ugyanazokat a feltételeket ajánlotta fel a SAG-AFTRA-nak, amelyeket a Directors Guild of America is jóváhagyott. Ez magában foglalja a legtöbb minimálbér 5%-os emelését a szerződés első évében, amelyet 4%-os és 3,5%-os emelések követnek. A SAG-AFTRA szerint ez nem tart lépést az inflációval, és 11%-ot, 4%-ot és 4%-ot követelt. Az AMPTP további emeléseket is felajánlott az előadók bizonyos kategóriái számára: 11%-ot a háttérszínészek és 58%-ot a streaming műsorok vendégszereplői számára. (Ez utóbbi tétel esetében a SAG-AFTRA elfogadta az emelést.) A SAG-AFTRA egy stúdióforrás szerint 230%-os emelést kér a külföldi streaming-műsorok maradványdíjaira is. Az AMPTP ugyanazt az emelést ajánlja, amelyet a DGA-nak is biztosítottak: 76%-ot.
A SAG-AFTRA nem akarja betiltani a mesterséges intelligenciát, de biztosítani akarja, hogy az előadóművészek képmásának bármilyen felhasználása új előadás létrehozására csak kompenzációval és beleegyezéssel történjen. Az AMPTP azt mondja, hogy ebbe beleegyezett, de Crabtree-Ireland szerint az ördög a részletekben rejlik. "Ez egy nagyon ravaszul összeállított javaslat, amelyet egy laikus, aki csak ránéz, talán nem látja az összes lyukat benne" - mondta. "Hatalmas rések vannak benne, amelyeken egy Mack teherautó is áthaladhatna." A szakszervezet azt akarja előírni, hogy az előadónak bele kell egyeznie abba, hogy a munkáját felhasználják egy mesterséges intelligencia rendszer képzésére. Az AMPTP elfogadná ezt az egy olyan MI-tréning esetében, amelyet az előadóművész képmásának megváltoztatására vagy újrateremtésére használnak. Crabtree-Ireland szerint azonban az AMPTP szabad kezet adna a stúdióknak arra, hogy MI-rendszereket képezzenek ki "szintetikus" előadók létrehozására vagy más célokra.
A két fél között nyilvános vita folyt a háttérszereplők utánzására szolgáló mesterséges intelligencia alkalmazásáról is. A SAG-AFTRA azt is szeretné, ha a stúdiók a szakszervezet hozzájárulását kérnék a mesterséges intelligencia egyedi felhasználásához, amit a stúdiók eddig elutasítottak. Duncan Crabtree-Ireland, a szakszervezet ügyvezető igazgatója azt állította, hogy a stúdiók egy napnyi munkadíjért cserébe be akarják szkennelni a statiszták arcát, hogy ezt örökre, bármikor felhasználhassák. A Film- és Televíziós Producerek Szövetsége ezt hevesen vitatta, mondván, hogy javaslatuk kifejezetten arra a projektre korlátozza az újrafelhasználást, amelyhez a statisztát felvették.
A SAG-AFTRA korlátozni szeretné a szereplőkiválasztáshoz a járvány nyomán iparági standarddá vált önmeghallgatást, amikor a jelentkező videóra veszi egy megadott szöveg felolvasását. A szakszervezet az ilyen meghallgatásokat legfeljebb öt oldalnyi anyagra akarja korlátozni, az AMPTP nyolcoldalas korlátozást ajánlott. A két fél dolgozik az átfutási időkre vonatkozó feltételeken és egy olyan rendelkezésen is, amely tisztázná, hogy nincs szükség különleges világításra vagy felszerelésre. Szintén vitás pont, hogy a producerek az előadóművészek jövedelme alapján fizetnek járulékot a nyugdíj- és egészségügyi programba egy bizonyos határig. Egy félórás epizód esetében a felső határ 15 000 dollár, egy órás epizód esetében 24 500 dollár. A SAG-AFTRA szeretné ezeket a felső határokat 45 000, illetve 75 000 dollárra emelni, hogy figyelembe vegyék az inflációt. Az AMPTP beleegyezett, hogy a felső határokat 20 000 és 30 000 dollárra emeljék.
Az Actors Access egy olyan weboldal, amely gyakorlatilag monopóliummal rendelkezik a szereposztási hirdetések közzétételére. A színészek regisztrálhatnak, és közzétehetik életrajzukat és meghallgatási anyagaikat, és kapcsolatba kerülhetnek állásokkal. Az oldalnak van egy ingyenes és egy prémium szintje is, és a videók feltöltése díjköteles. A SAG-AFTRA azzal érvel, hogy azok, akik fizetnek a prémium szintért, előnyben részesülnek. A szakszervezet előírná, hogy a szerződés alapján munkát kereső színészeknek nem kellene fizetniük az állásokhoz való hozzáférésért. Gary Marsh, a weboldal vezetője elmondta, hogy a színészeknek nem kell fizetniük a meghallgatási anyagok feltöltéséért. Azt mondta, nem tud arról, hogy a cége hogyan keveredett bele a tárgyalásba. Az AMPTP azzal érvelt, hogy nem járulhat hozzá egy olyan rendelkezéshez, amely egy olyan harmadik félre irányul, aki nem része a tárgyalásnak.
Utolsó ismert vitapont a sorozatok megújítására való opció hossza, mennyi ideig kénytelen várni a színész arra, hogy megtudja, lesz-e következő évad, amiben kötelező szerepelnie. Ez a streaming-korszakban nagyon megnyúlt, a színészek fizetését leginkább ezáltal befolyásolta a streamingre való áttérés. A SAG-AFTRA tavaly megállapodást kötött a Netflixszel, amely az opciós időszakokat az évad forgatásának kezdetétől számított 18 hónapra korlátozza. A szakszervezet ugyanezt a megállapodást szeretné elérni az AMPTP által képviselt többi céggel is. A stúdiócsoport azt mondja, hogy a félórás műsorokban epizódonként 65 000 dollárnál kevesebbet, az egyórás műsorokban pedig 70 000 dollárnál kevesebbet kereső színészek esetében beleegyezett ebbe.
A színészek szakszervezete, a SAG-AFTRA azt szeretné, ha az egyes műsorok által egy streaming platform számára generált bevétel 2%-át az előadóknak fizetnék ki. A szakszervezet a Parrot Analytics által tavaly ősszel bevezetett Content Valuation mérőeszközt használná annak meghatározására, hogy az egyes műsorok mennyit érnek a platformnak. A Parrot Analytics a Google-keresések, a közösségi médiában történő említések és más adatforrások segítségével méri az egyes műsorok iránti keresletet. A mérőszám nem a nézettséget próbálja meghatározni, hanem azt, hogy az egyes műsorok milyen hatással vannak a vállalat bevételére. Ennek becsléséhez a negyedéves bevételi adatokat használja, és a bevételt - beleértve az előfizetéseket és a hirdetéseket - a platformon lévő minden egyes műsorhoz hozzárendeli.
A SAG-AFTRA - élén a szakszervezet elnökével, Fran Drescherrel - azzal érvel, hogy az előadóknak a műsor sikeréért kell fizetni. A szakszervezet azt mondja, hogy nem ragaszkodik a Parrot Analyticshez, de a stúdiók nem álltak elő más módszerrel a teljesítmény mérésére. A stúdiók szerint ez a koncepció nem működőképes, mivel a siker pontos mérése nehézségekbe ütközik. Crabtree-Ireland, a szakszervezet ügyvezető igazgatója elmondta az AMPTP tárgyalóinak, hogy ez a szerződési kérdés a legfontosabb számára.
Fizetésemelések tekintetében az AMPTP ugyanazokat a feltételeket ajánlotta fel a SAG-AFTRA-nak, amelyeket a Directors Guild of America is jóváhagyott. Ez magában foglalja a legtöbb minimálbér 5%-os emelését a szerződés első évében, amelyet 4%-os és 3,5%-os emelések követnek. A SAG-AFTRA szerint ez nem tart lépést az inflációval, és 11%-ot, 4%-ot és 4%-ot követelt. Az AMPTP további emeléseket is felajánlott az előadók bizonyos kategóriái számára: 11%-ot a háttérszínészek és 58%-ot a streaming műsorok vendégszereplői számára. (Ez utóbbi tétel esetében a SAG-AFTRA elfogadta az emelést.) A SAG-AFTRA egy stúdióforrás szerint 230%-os emelést kér a külföldi streaming-műsorok maradványdíjaira is. Az AMPTP ugyanazt az emelést ajánlja, amelyet a DGA-nak is biztosítottak: 76%-ot.
A SAG-AFTRA nem akarja betiltani a mesterséges intelligenciát, de biztosítani akarja, hogy az előadóművészek képmásának bármilyen felhasználása új előadás létrehozására csak kompenzációval és beleegyezéssel történjen. Az AMPTP azt mondja, hogy ebbe beleegyezett, de Crabtree-Ireland szerint az ördög a részletekben rejlik. "Ez egy nagyon ravaszul összeállított javaslat, amelyet egy laikus, aki csak ránéz, talán nem látja az összes lyukat benne" - mondta. "Hatalmas rések vannak benne, amelyeken egy Mack teherautó is áthaladhatna." A szakszervezet azt akarja előírni, hogy az előadónak bele kell egyeznie abba, hogy a munkáját felhasználják egy mesterséges intelligencia rendszer képzésére. Az AMPTP elfogadná ezt az egy olyan MI-tréning esetében, amelyet az előadóművész képmásának megváltoztatására vagy újrateremtésére használnak. Crabtree-Ireland szerint azonban az AMPTP szabad kezet adna a stúdióknak arra, hogy MI-rendszereket képezzenek ki "szintetikus" előadók létrehozására vagy más célokra.
A két fél között nyilvános vita folyt a háttérszereplők utánzására szolgáló mesterséges intelligencia alkalmazásáról is. A SAG-AFTRA azt is szeretné, ha a stúdiók a szakszervezet hozzájárulását kérnék a mesterséges intelligencia egyedi felhasználásához, amit a stúdiók eddig elutasítottak. Duncan Crabtree-Ireland, a szakszervezet ügyvezető igazgatója azt állította, hogy a stúdiók egy napnyi munkadíjért cserébe be akarják szkennelni a statiszták arcát, hogy ezt örökre, bármikor felhasználhassák. A Film- és Televíziós Producerek Szövetsége ezt hevesen vitatta, mondván, hogy javaslatuk kifejezetten arra a projektre korlátozza az újrafelhasználást, amelyhez a statisztát felvették.
A SAG-AFTRA korlátozni szeretné a szereplőkiválasztáshoz a járvány nyomán iparági standarddá vált önmeghallgatást, amikor a jelentkező videóra veszi egy megadott szöveg felolvasását. A szakszervezet az ilyen meghallgatásokat legfeljebb öt oldalnyi anyagra akarja korlátozni, az AMPTP nyolcoldalas korlátozást ajánlott. A két fél dolgozik az átfutási időkre vonatkozó feltételeken és egy olyan rendelkezésen is, amely tisztázná, hogy nincs szükség különleges világításra vagy felszerelésre. Szintén vitás pont, hogy a producerek az előadóművészek jövedelme alapján fizetnek járulékot a nyugdíj- és egészségügyi programba egy bizonyos határig. Egy félórás epizód esetében a felső határ 15 000 dollár, egy órás epizód esetében 24 500 dollár. A SAG-AFTRA szeretné ezeket a felső határokat 45 000, illetve 75 000 dollárra emelni, hogy figyelembe vegyék az inflációt. Az AMPTP beleegyezett, hogy a felső határokat 20 000 és 30 000 dollárra emeljék.
Az Actors Access egy olyan weboldal, amely gyakorlatilag monopóliummal rendelkezik a szereposztási hirdetések közzétételére. A színészek regisztrálhatnak, és közzétehetik életrajzukat és meghallgatási anyagaikat, és kapcsolatba kerülhetnek állásokkal. Az oldalnak van egy ingyenes és egy prémium szintje is, és a videók feltöltése díjköteles. A SAG-AFTRA azzal érvel, hogy azok, akik fizetnek a prémium szintért, előnyben részesülnek. A szakszervezet előírná, hogy a szerződés alapján munkát kereső színészeknek nem kellene fizetniük az állásokhoz való hozzáférésért. Gary Marsh, a weboldal vezetője elmondta, hogy a színészeknek nem kell fizetniük a meghallgatási anyagok feltöltéséért. Azt mondta, nem tud arról, hogy a cége hogyan keveredett bele a tárgyalásba. Az AMPTP azzal érvelt, hogy nem járulhat hozzá egy olyan rendelkezéshez, amely egy olyan harmadik félre irányul, aki nem része a tárgyalásnak.
Utolsó ismert vitapont a sorozatok megújítására való opció hossza, mennyi ideig kénytelen várni a színész arra, hogy megtudja, lesz-e következő évad, amiben kötelező szerepelnie. Ez a streaming-korszakban nagyon megnyúlt, a színészek fizetését leginkább ezáltal befolyásolta a streamingre való áttérés. A SAG-AFTRA tavaly megállapodást kötött a Netflixszel, amely az opciós időszakokat az évad forgatásának kezdetétől számított 18 hónapra korlátozza. A szakszervezet ugyanezt a megállapodást szeretné elérni az AMPTP által képviselt többi céggel is. A stúdiócsoport azt mondja, hogy a félórás műsorokban epizódonként 65 000 dollárnál kevesebbet, az egyórás műsorokban pedig 70 000 dollárnál kevesebbet kereső színészek esetében beleegyezett ebbe.