Ötvös Tibor
Megosztó film lett a Bohém rapszódia
Nagyon megosztja majd a nézőit a Bohém rapszódia. Aki csak a Queen zenéjét ismeri, az egy jól elkészített filmet láthat, a rajongók azonban számtalan hazugsággal szembesülnek majd és csalódottan jöhetnek ki a mozikból.
Hogy tetszett a Bohém rapszódia?
Freddie Mercury és vele együtt a Queen a rockvilág megkerülhetetlen alakja, igazi mérföldkövet jelentett a zene világában és nem véletlen, hogy számaikat a mai napig napi szinten játsszák a rádiók. Éppen ezért veszélyes filmet készíteni egy olyan előadóról, akinek munkásságát még azok is ismerik, akik egyébként nem szerették őt. Nem is jött össze könnyen a produkció, főszereplő- és rendezőváltás nehezítette a forgatást. A Bohém rapszódia kapcsán a legtöbb félelem Mercury szexuális beállítottságának ábrázolása kapcsán fogalmazódott meg és sajnos a filmet látva ez nem is volt alaptalan. Elöljáróban annyit, hogy a Queen rajongók biztosan csalódottan távoznak majd a vetítésről.
A történetről nem érdemes írni, azt feltehetően mindenki ismeri. A Bohém rapszódia a nagy csapat (Brian May, Roger Taylor, John Deacon és persze Freddie Mercury) találkozásánál veszi fel a fonalat és a kirobbanó sikerű, mára kultikussá vált Live Aid koncertig követhetjük nyomon a történéseket. Szembesülhetünk Mercury hedonizmusával, szexualitásával és a mindenki által ismert dalok születésével. Ez utóbbi kétségtelenül a film legjobb és igazán értékelhető része. A remekül kiválasztott színészeknek köszönhetően (nem emelek ki senkit, Malek fenomenálisat alakít Mercury szerepében, de Gwylim Lee is egy az egyben Brian May), megvan az összhang a tagok között és valóban élmény végigkövetni mondjuk a Bohemian Rhapsody elkészültét.
A zenék szintén továbbra is parádésan szólnak és Malek énekhangja is nagyon jól sikerült. A készítők kicsit kreatívkodtak is, hiszen mivel a színész hangja azért nem éneklésre termett, de Marc Martel énekesével összekeverve már szinte megkülönböztethetetlen az eredetitől. Szóval ezzel a résszel, a dalok megalkotásával és előadásával nincs gond. Viszont sajnos az összes többi rész már nagyon nagy kérdéseket vet fel a rajongókban.
Az még hagyján, hogy a film szerint Mercury volt a zenekar egyetlen, a sikert feldolgozni "képtelen" és magától teljesen elszállt tagja, de hogy egyébként a többiek tisztes családapaként tengették az életüket és egyetlen buliban sem vettek részt, az már azért szimplán nevezhető álságos állításnak. A legdurvább pontja azonban a filmnek Mercury szexualitása. A Bohém rapszódia folyamatosan azt próbálja sugallni, hogy a Queen nagyon szenvedett az énekesük és frontemberük biszexualitásától, de az igazság az, hogy éppen a benne rejlő exhibicionizmus, extravagáns előadói képesség és karizma (és persze kivételes tehetség) miatt tudta kikövetelni magának a Queen az őt megillető helyet a rocklexikonok lapjain.
A szexualitásra visszatérve... további kérdéseket vet fel, hogy miért ábrázolja úgy a film Mercury-t, mint aki szenved a vágyaitól és igazából a menedzsere viszi bele a rosszba. Ez egészen elképesztő ferdítés, nem is értem, mi szükség volt erre. Mercury legendás partijaiból is csak villanásokat láthatunk és így többet tudhatunk meg a Living on my Own klipből ezen eseményekről, mint innen. Sajnos a film lezárása is egy nagyon nagy hazugságot tol a képünkbe, mely szerint Mercury már betegsége tudatában, mintegy hattyúdalként éli meg a Live Aid koncertet. Ezzel szemben a valóságban az 1985-ös koncert után több évvel diagnosztizálták nála az AIDS-et és a zenekar tagjaival is csak 1989-ben tudatta az állapotát.
A zenekar megalakulása szintén egy az egyben hazugság (nem a trailerben látott parkolóban találkoztak először, hiszen Mercury és Roger Taylor éveken át lakótársak voltak és ekkor még más volt a csapat énekese), ahogy sajnos pár dal készültét is nagyon rosszul lőtték be. Ez meglepő, hiszen a zenekar két tagja is ott van a produceri listán és bizonyíthatóan bele is szóltak a filmbe (Sacha Baron Cohennek ezért kellett távoznia).
Freddie Mercury feltehetően forog a sírjában, hiszen a Bohém rapszódia egy óriási lehetőséget jelentett arra, hogy zseniális és a filmet szívügyüknek tekintő színészekkel alkossanak meg egy, a zenekar történelméhez méltó életrajzi filmet, ám ez nagyon nem sikerült. Persze a zene nagyon jó, ezek megszületése a film kiemelkedő részeit jelentik és nem lehet nem dicsérni a színészeket sem... ezzel szemben azonban ott áll az a rengeteg - finoman szólva - ferdítés, melyek a legtöbb rajongót biztosan kiakasztják majd. Hiányzik a lélek a Bohém rapszódiából és enélkül nagyon nehéz egy olyan zenekarról filmet készíteni, mint a Queen. A tényszerű hazugságokra pedig egyszerűen nincs magyarázatom.
A történetről nem érdemes írni, azt feltehetően mindenki ismeri. A Bohém rapszódia a nagy csapat (Brian May, Roger Taylor, John Deacon és persze Freddie Mercury) találkozásánál veszi fel a fonalat és a kirobbanó sikerű, mára kultikussá vált Live Aid koncertig követhetjük nyomon a történéseket. Szembesülhetünk Mercury hedonizmusával, szexualitásával és a mindenki által ismert dalok születésével. Ez utóbbi kétségtelenül a film legjobb és igazán értékelhető része. A remekül kiválasztott színészeknek köszönhetően (nem emelek ki senkit, Malek fenomenálisat alakít Mercury szerepében, de Gwylim Lee is egy az egyben Brian May), megvan az összhang a tagok között és valóban élmény végigkövetni mondjuk a Bohemian Rhapsody elkészültét.
A zenék szintén továbbra is parádésan szólnak és Malek énekhangja is nagyon jól sikerült. A készítők kicsit kreatívkodtak is, hiszen mivel a színész hangja azért nem éneklésre termett, de Marc Martel énekesével összekeverve már szinte megkülönböztethetetlen az eredetitől. Szóval ezzel a résszel, a dalok megalkotásával és előadásával nincs gond. Viszont sajnos az összes többi rész már nagyon nagy kérdéseket vet fel a rajongókban.
Az még hagyján, hogy a film szerint Mercury volt a zenekar egyetlen, a sikert feldolgozni "képtelen" és magától teljesen elszállt tagja, de hogy egyébként a többiek tisztes családapaként tengették az életüket és egyetlen buliban sem vettek részt, az már azért szimplán nevezhető álságos állításnak. A legdurvább pontja azonban a filmnek Mercury szexualitása. A Bohém rapszódia folyamatosan azt próbálja sugallni, hogy a Queen nagyon szenvedett az énekesük és frontemberük biszexualitásától, de az igazság az, hogy éppen a benne rejlő exhibicionizmus, extravagáns előadói képesség és karizma (és persze kivételes tehetség) miatt tudta kikövetelni magának a Queen az őt megillető helyet a rocklexikonok lapjain.
A szexualitásra visszatérve... további kérdéseket vet fel, hogy miért ábrázolja úgy a film Mercury-t, mint aki szenved a vágyaitól és igazából a menedzsere viszi bele a rosszba. Ez egészen elképesztő ferdítés, nem is értem, mi szükség volt erre. Mercury legendás partijaiból is csak villanásokat láthatunk és így többet tudhatunk meg a Living on my Own klipből ezen eseményekről, mint innen. Sajnos a film lezárása is egy nagyon nagy hazugságot tol a képünkbe, mely szerint Mercury már betegsége tudatában, mintegy hattyúdalként éli meg a Live Aid koncertet. Ezzel szemben a valóságban az 1985-ös koncert után több évvel diagnosztizálták nála az AIDS-et és a zenekar tagjaival is csak 1989-ben tudatta az állapotát.
A zenekar megalakulása szintén egy az egyben hazugság (nem a trailerben látott parkolóban találkoztak először, hiszen Mercury és Roger Taylor éveken át lakótársak voltak és ekkor még más volt a csapat énekese), ahogy sajnos pár dal készültét is nagyon rosszul lőtték be. Ez meglepő, hiszen a zenekar két tagja is ott van a produceri listán és bizonyíthatóan bele is szóltak a filmbe (Sacha Baron Cohennek ezért kellett távoznia).
Freddie Mercury feltehetően forog a sírjában, hiszen a Bohém rapszódia egy óriási lehetőséget jelentett arra, hogy zseniális és a filmet szívügyüknek tekintő színészekkel alkossanak meg egy, a zenekar történelméhez méltó életrajzi filmet, ám ez nagyon nem sikerült. Persze a zene nagyon jó, ezek megszületése a film kiemelkedő részeit jelentik és nem lehet nem dicsérni a színészeket sem... ezzel szemben azonban ott áll az a rengeteg - finoman szólva - ferdítés, melyek a legtöbb rajongót biztosan kiakasztják majd. Hiányzik a lélek a Bohém rapszódiából és enélkül nagyon nehéz egy olyan zenekarról filmet készíteni, mint a Queen. A tényszerű hazugságokra pedig egyszerűen nincs magyarázatom.