Szekeres Viktor
Mentőexpedíció - Számkivetett a Vörös Bolygón
Ridley Scott scifije a Bálnával és a HÉV-vel az őszi mozifilmes kínálat harmadik legjobb közönségfilmje lett. És megmutatta, hogy igenis lehet tudományos alapon jó filmet készíteni.
Hogy tetszett a Ment?expedíció?
A számítástechnikai tanulmányokat folytató Andy Weir debütáló könyve, A marsi a semmiből, a net segítségével vált nagy sikerré. Először ingyenesen letölthető szériaként volt elérhető, majd minimális áron lehetett megvenni e-bookként, mielőtt még bestsellerré vált volna. Az efféle népszerűséget természetesen Hollywood is meg szokta lovagolni, akadt is producer, aki lecsapott a jogokra egy nagyköltségvetésű produkció létrehozásának reményében. Ridley Scott rendezésében a főszerepet Matt Damon kapta meg, a népes szereplőgárdát pedig csupa ismerős arccal töltötték fel - minden adott volt a sikerhez.
Persze ehhez többek között az is kellett, hogy könnyen el lehessen adni a Mentőexpedíció koncepcióját, s bizony ezúttal is klasszikus, egymondatos történetről van szó: egy űrhajóst a társai "véletlenül" a Marson hagynak, így egyedül kell megpróbálnia életben maradni. Talán nem spoiler elárulni, hogy ezúttal realistább megközelítésre kell számítanunk: a filmben nincsenek földönkívüliek, vagy más, valóságtól elrugaszkodottnak tűnő megoldások. Az ember küzdelmét láthatjuk a természettel, egy másik bolygóval, és a cél az életben maradás.
Többet nem is érdemes elárulni a történetből, hiszen a Mentőexpedíció akkor működik igazán, ha az ember a főhőssel együtt fedezi fel a bolygót és a lehetőségeket - aki látta az előzetest, az persze kimarad ebből az élményből. És bizony élményről beszélhetünk még akkor is, ha Mark Watney kezdeti próbálkozásai és pepecselései nem túl izgalmasak, de talán éppen az teszi lenyűgözővé a történéseket, hogy nincsenek hollywoodiasan túldramatizálva. Persze amikor a folytatás során "kitágul a világ", már bőven kapunk drámai és izgalmas szituációkat is, de a tempóváltásra szükség is van.
A feszültség mellett egyébként egyfajta pozitivizmus, optimista látásmód lengi át a filmet, valahol felemelő látni azt, hogy mire képes az ember (vagy egy ember) annak érdekében, hogy elérje célját - s azt is, hogy mire képes egy közösség azért, hogy segítséget nyújtson. Mindezt pedig Matt Damon színészi erőfeszítései koronázzák meg, hiszen nem vállalt egyszerű feladatot, annak ellenére, hogy hálás szerepről van szó.
Egy bizonyos réteg egyébként már csak azért is csápolni fog a Mentőexpedíció láttán, mert rengeteg tudományos dolgot tartalmaz. Szerencsére a könyv hosszadalmas leírásait fogyaszthatóbbra alakították át és a problémák száma is csökkent, de még így sem szűkölködünk kreatív és alapos indoklással alátámasztott megoldásokban, márpedig ez hollywoodi filmeknél igen ritka, főleg a scifiknél, mely műfajban a definíció szerint elengedhetetlen lenne a tudományos alap.
A Mentőexpedíció klasszikus egyszemélyes filmnek tűnik első pillantásra, s bármennyire is izgalmas és "érdekes" az alapszituáció, sajnos a készítők elkövetik azt a hibát, hogy azt az egy személyt nem tipikusan szerethető figurának állítják be, érzelmi kapocs híján pedig a néző is kevésbé aggódik érte, márpedig az elengedhetetlen dolog lenne. Nem arról van szó, hogy Watney karaktere unszimpatikus, és azért is jár a kalapemelés az íróknak, hogy nem annyira klisésre vették a figuráját, de ha már ő tölti ki a játékidő elég nagy részét, akkor közönségbarátabbra is sikeredhetett volna. Még akkor is, ha egyrészt a könyves alapanyag adott volt, no meg maga a trauma, hogy egymagában egy bolygón ragad az ember, számunkra elképzelhetetlen, s valószínűleg ez nem a jobbik énjét hozza ki belőle önvédelmi reakcióként.
Okos és működőképes film a Mentőexpedíció, de nagyon messze van attól, hogy kiemelkedő legyen. Viszont mivel a nézők javarésze elégedett lesz vele valamilyen szinten, ezért szinte csak pozitív véleményeket hallhatunk róla, s mi is beállunk a sorba. Ha az ember egy évben csak tíz hollywoodi popcorn filmet néz meg, akkor abból az egyik legyen a Mentőexpedíció. Aki pedig még több tudományra és balszerencsére vágyik, annak ajánljuk a könyvet is. Érdemes.
(Azt már csak zárójelben jegyeznénk meg, hogy bár zömében űrhajón és a Marson játszódik a film, a hazai forgatásnak köszönhetően jó pár olyan jelenetet láthatunk, melyek helyszínei ismerősek lehetnek a fővárosiaknak. A film lakossági megjelenését követően ez a tényező remek alkalmat kínál majd újranézés során ivós játékokra, mint ahogy a magyar színészek feltűnése is.)
Persze ehhez többek között az is kellett, hogy könnyen el lehessen adni a Mentőexpedíció koncepcióját, s bizony ezúttal is klasszikus, egymondatos történetről van szó: egy űrhajóst a társai "véletlenül" a Marson hagynak, így egyedül kell megpróbálnia életben maradni. Talán nem spoiler elárulni, hogy ezúttal realistább megközelítésre kell számítanunk: a filmben nincsenek földönkívüliek, vagy más, valóságtól elrugaszkodottnak tűnő megoldások. Az ember küzdelmét láthatjuk a természettel, egy másik bolygóval, és a cél az életben maradás.
Többet nem is érdemes elárulni a történetből, hiszen a Mentőexpedíció akkor működik igazán, ha az ember a főhőssel együtt fedezi fel a bolygót és a lehetőségeket - aki látta az előzetest, az persze kimarad ebből az élményből. És bizony élményről beszélhetünk még akkor is, ha Mark Watney kezdeti próbálkozásai és pepecselései nem túl izgalmasak, de talán éppen az teszi lenyűgözővé a történéseket, hogy nincsenek hollywoodiasan túldramatizálva. Persze amikor a folytatás során "kitágul a világ", már bőven kapunk drámai és izgalmas szituációkat is, de a tempóváltásra szükség is van.
A feszültség mellett egyébként egyfajta pozitivizmus, optimista látásmód lengi át a filmet, valahol felemelő látni azt, hogy mire képes az ember (vagy egy ember) annak érdekében, hogy elérje célját - s azt is, hogy mire képes egy közösség azért, hogy segítséget nyújtson. Mindezt pedig Matt Damon színészi erőfeszítései koronázzák meg, hiszen nem vállalt egyszerű feladatot, annak ellenére, hogy hálás szerepről van szó.
Egy bizonyos réteg egyébként már csak azért is csápolni fog a Mentőexpedíció láttán, mert rengeteg tudományos dolgot tartalmaz. Szerencsére a könyv hosszadalmas leírásait fogyaszthatóbbra alakították át és a problémák száma is csökkent, de még így sem szűkölködünk kreatív és alapos indoklással alátámasztott megoldásokban, márpedig ez hollywoodi filmeknél igen ritka, főleg a scifiknél, mely műfajban a definíció szerint elengedhetetlen lenne a tudományos alap.
A Mentőexpedíció klasszikus egyszemélyes filmnek tűnik első pillantásra, s bármennyire is izgalmas és "érdekes" az alapszituáció, sajnos a készítők elkövetik azt a hibát, hogy azt az egy személyt nem tipikusan szerethető figurának állítják be, érzelmi kapocs híján pedig a néző is kevésbé aggódik érte, márpedig az elengedhetetlen dolog lenne. Nem arról van szó, hogy Watney karaktere unszimpatikus, és azért is jár a kalapemelés az íróknak, hogy nem annyira klisésre vették a figuráját, de ha már ő tölti ki a játékidő elég nagy részét, akkor közönségbarátabbra is sikeredhetett volna. Még akkor is, ha egyrészt a könyves alapanyag adott volt, no meg maga a trauma, hogy egymagában egy bolygón ragad az ember, számunkra elképzelhetetlen, s valószínűleg ez nem a jobbik énjét hozza ki belőle önvédelmi reakcióként.
Okos és működőképes film a Mentőexpedíció, de nagyon messze van attól, hogy kiemelkedő legyen. Viszont mivel a nézők javarésze elégedett lesz vele valamilyen szinten, ezért szinte csak pozitív véleményeket hallhatunk róla, s mi is beállunk a sorba. Ha az ember egy évben csak tíz hollywoodi popcorn filmet néz meg, akkor abból az egyik legyen a Mentőexpedíció. Aki pedig még több tudományra és balszerencsére vágyik, annak ajánljuk a könyvet is. Érdemes.
(Azt már csak zárójelben jegyeznénk meg, hogy bár zömében űrhajón és a Marson játszódik a film, a hazai forgatásnak köszönhetően jó pár olyan jelenetet láthatunk, melyek helyszínei ismerősek lehetnek a fővárosiaknak. A film lakossági megjelenését követően ez a tényező remek alkalmat kínál majd újranézés során ivós játékokra, mint ahogy a magyar színészek feltűnése is.)
|
Mentőexpedíció (The Martian)
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 136 perc, 2015 12 éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott rendező: Ridley Scott forgatókönyvíró: Drew Goddard operatőr: Dariusz Wolski producer: Simon Kinberg, Ridley Scott szereplők: Matt Damon (Watney) Jessica Chastain (Lewis) Michael Pena (Martinez) Kate Mara (Johanssen) Sebastian Stan (Beck) Aksel Hennie (Vogel) Jeff Daniels (Teddy) Chiwetel Ejiofor (Vincent) Sean Bean (Mitch) Kristen Wiig (Annie) Mackenzie Davis (Mindy) Benedict Wong (Bruce) |