Berta Sándor

Egyre olcsóbb az önműködő autók technológiája

A robotautók területén rendkívül gyors technológiai fejlődés tapasztalható. Napjainkban ezek a gépkocsik már akár 100 kilométer/órás sebességgel is képesek biztonsággal haladni.

Mindez elsősorban a megfelelő kameráknak és a hozzájuk kapcsolódó szoftvereknek köszönhető. A Mobileye Vision Technologies új fejlesztése az eddigi megoldásoknál jóval olcsóbb és sokkal kevésbé bonyolult, ezért az autógyártóknak is vonzóbb. A cég olyan kamerákat készít, amelyek segítségével lehetővé válik a robotautózás. Az új rendszer ugyanakkor még nem elég kiforrott: kanyarodás és előzés például még nem lehetséges vele, ebből a szempontból elmarad a Google robotjárműveitől. A Mobileye termékével felszerelt gépkocsik kizárólag egyenesen tudnak haladni és a közlekedési lámpáknál, illetve más autók közelében lefékeznek.


Az amerikai cég Budapesten készítette el bemutatóvideóját

A technológia ugyanakkor bebizonyította, hogy az olcsóbb kamerák és a drágább vizuális technológiák ötvözésével is lehetséges megfelelően működő rendszereket létrehozni. Ráadásul, pont az olcsósága miatt az így kialakított rendszer alkalmas a tömeggyártásra, ezáltal komoly esélye van az elterjedésére is. Az 1990-es években a General Motoros volt a Mobileye első ügyfele. Akkor a gyártó olcsó kamerákat vásárolt, amelyek képesek voltak felismerni, hogy ha a másik sávban járművek közeledtek. Azóta megnőtt a kereslet ezekre a megoldásokra, a Volvo például szintén olyan fejlesztéssel látta el a különböző modelljeit, amelyek automatikusan felismerik a gyalogosokat és a bicikliseket.

A nyáron öt gyártó bevonásával kezdődik annak a Mobileye rendszernek a sorozatgyártása, amely képes a dugókból kivezetni a járműveket. A vezetők még ekkor sem dőlhetnek hátra, ugyanis a kezüket kénytelenek lesznek a kormányon tartani, 2016-ban viszont kiforrottabb verziók érkezhetnek. A Mobileye egyik Audi A7-es prototípusát Markoff is kipróbálhatta. A navigáció teljesen automatikus volt, miként a forgalmi sávban maradás és a kormányzás is abszolút önműködően történt. a szélvédőn egyúttal megjelentek a legfontosabb adatok. A cél természetesen mi más is lehetne, mint a teljesen önállóan közlekedő gépkocsik megalkotása.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #9
    Na igen, lassan egyfajta rendszerváltás fog kelleni, illetve inkább módosítás is elég: több segélyes amiből normálisan meg lehet élni, rövidebb munkaidő ilyenek...de ez más téma.
  • duke #8
    Szeritem ezt csak azert aruljak, hogy addig is menjen valahogy az uzlet, amig a valodi megoldasok, az igazi robotautok megjelennek. Mindenesetre jo, hogy fejlesztik, meg akkor is, ha ez is egy embereket helyetesito technika lesz, ami munkahelyek millioinak megszunesehez fog vezetne 10-20 even belul. Nem kell majd taxis, buszsofor, kamionos.
  • kvp #7
    "ha jön a biztosúr legfeljebb azt mondja, hogy a balfax robotpilcsi volt az elkövető"

    Ami mindent rogzit, beleertve a kamerakepet es a felhasznalo altal kiadott parancsokat is... Valoszinubb, hogy az auto fogja feljelenteni, amikor erzekeli a gyorshajtast, majd letilt es 'megvarja' a rendoroket.

    "Már csak 20-30 év, amíg ez nálunk is jelentős számban jelentkezik."

    Csak torveny kerdese. Ha kotelezove teszik, akkor sok oldtimer lesz, ervenyes forgalmi nelkul. Ugyanis a hasznaltautok nem oldtimer-ek, csak specialis vizsgaval. Annal meg neha olcsobb venni egy ilyen kutyut es beszerelni. (ha csak passzivan rogzit es jelez mint a fenti videoban, akkor kb. annyi a beszerelesi koltsege, mint egy kihangositoe)
  • NEXUS6 #6
    Szerintem csak több lesz az ittas vezető és ennyi.

    Ha van mikrobi a kocsiban, akkor Vagány Vilmos bátrabban megmutatja majd neki a frankót, meg a diszkós haverjainak, mert ha jön a biztosúr legfeljebb azt mondja, hogy a balfax robotpilcsi volt az elkövető.

    Amúgy meg látva, hogy Magyarországon egyre inkább divat az oldtimer (az embereknek nincs pénze új verdára), nem kell attól félni, hogy túl gyorsan ez elterjed.
    Már csak 20-30 év, amíg ez nálunk is jelentős számban jelentkezik.
  • kvp #5
    Ha nallunk jol mukodik, akkor valoszinuleg mindenhol fog.

    Az automata autok es a kozos autok nem zarjak ki egymast, de nem is jelenti az egyik a masikat. Ha magatol megy egy auto, attol meg nem fognak az emberek taxira atallni, mert egyreszt a sajat auto mindig ott van ahol az ember, masreszt nem piszkolja ossze az elozo utas, harmadreszt olyan extrakat tartalmazhat amilyen az embernek kell. Az automata auto gyakorlatilag lehetove teszi, hogy mindenkinek legyen sajat sofore. En pl. szivesen jarok tomegkozlekedessel (foleg kotottpalyassal), de sokszor jo lenne ha lenne egy automata auto keznel, tehat olyan ami ertem jon ha kell es olcsobb mint egy taxi, de nem kell eleve azzal mennem minden reggel, hogy biztos nallam legyen. A legfontosabb tenyezo itt valoszinuleg az ar lesz, mig ugyancsak fontos a torvenyi szabalyozas. Ha egy ido utan nem engedik be manualis modban az autokat a belvarosokba vagy nem engedik fel oket az autopalyara, akkor az emberek automata autokat fognak venni ha sajat autoval akarnak kozlekedni. Viszont ha egy ilyen rendszer ara lemegy egy atlag navigacios keszulek arara (mar most majdnem ott van), akkor szerintem senkit nem fog zavarni, ha kotelezove teszik. Legfeljebb lesz a terkep mellett karambol gatlo is minden autoban. Persze tudom, hogy nem 100%-os, de mar 50%-os hatasfok mellett is felere csokkennenek a balesetek.
  • Whysper #4
    Amúgy érdekes mert pl.: Otthon nem annyira vetetm észre ,de itt kint Angliában kivétel a nagyváros ahol jó a tömegközlekedés,de ahog ykijutsz A-B-be nagyon macera késnek a buszok nem jön,ha gyalogolnál akkor az ultra vékony lovaskocsikra tervezett kanyargós beláthatatlan úton kell sétálnod. Ekkora ember tömeget nem tudod hívható kocsikkal ellátni.
  • torreadorz #3
    Elég drága lenne ezt a rendszert üzemeltetni, egyébként már van ilyen, úgy hivják hogy taxi :) De az is csak nagyvárosokban életképes.
  • zola2000 #2
    Ha ebből lesz valami, akkor a jövő az lesz, hogy felesleges lesz saját autó (max hobbiból egy szűk rétegnek), akinek kell, az felhívja a központot, és küldik a robot autót, tehát kevesebb autó kell. Vajon az autógyárak mikor indítanak ellen kampányt?
  • mcganyol #1
    "A cél természetesen mi más is lehetne, mint a teljesen önállóan közlekedő gépkocsik megalkotása."

    Hmmmm... mondjuk a kedves közönség 26szori lenyúlása a mindíg épp csak egy kicsit jobb és épp csak kicsit biztonságosabb "csúcstechológia" eladásával?