Berta Sándor
Lézertechnológiával a közlekedésbiztonságért
Új módszerrel felügyelik az autópályákat és a főutakat: kamerák és más mérőeszközök helyett lézertechnológia segítségével kutatják át őket repedések és kátyúk után.
A tél mindig károsítja az autópályákat és más utakat, amiken gyakran maradnak kátyúk és repedések. Ezek felderítése és eltüntetése komoly problémát jelent, ráadásul nem csak pénzbe, hanem sok időbe is kerül. Eddig a szakemberek általában kamerákkal és más érzékelőkkel igyekeztek felderíteni a problémás útszakaszokat, azonban a RoadSTAR az eddiginél hatékonyabban és gyorsabban ismeri fel a különböző úthibákat. A különleges jármű a lézertechnológiát hívja segítségül és legfeljebb 4,5 méter széles útfelületet tud feltérképezni.
A gépkocsira tetejére felszerelt lézerszkenner nem nagyobb egy cipősdoboznál. Bár legfeljebb 80 kilométer/órás sebesség mellett használható és az úttesttől való távolsága is nagy, mégis hatékonyan dolgozik, felmérési hatékonysága 0,2 mm. "Az új technológiánk megtakarítja a közlekedésben résztvevőknek a fennakadásokat, míg az útüzemeltetők az esetleges károk késői felismerésével kapcsolatos magas karbantartási költségeket spórolhatják meg." - mondta Peter Maurer.
A RoadSTAR másodpercenként több mint 700 000 mérőpontot térképez fel. Ezek között vannak repedések, egyenetlenségek, kátyúk. "Ezt a lézertechnológiát az útfelület mérésére jelenleg kizárólag Ausztriában és Németországban alkalmazzák. A mérési eljárás a világ legjobbjai közé tartozik, s ennek köszönhetően Ausztria útjai biztonságosabbá és hatékonyabban fenntarthatóbbá válnak, ráadásul a közlekedésben résztvevők sincsenek veszélyeknek kitéve" - emelte ki Maurer. A RoadSTAR-t 1991 óta használják és folyamatosan továbbfejlesztik. Eddig több mint 55 000 kilométer osztrák út állapotát mérték fel a segítségével.
A tél mindig károsítja az autópályákat és más utakat, amiken gyakran maradnak kátyúk és repedések. Ezek felderítése és eltüntetése komoly problémát jelent, ráadásul nem csak pénzbe, hanem sok időbe is kerül. Eddig a szakemberek általában kamerákkal és más érzékelőkkel igyekeztek felderíteni a problémás útszakaszokat, azonban a RoadSTAR az eddiginél hatékonyabban és gyorsabban ismeri fel a különböző úthibákat. A különleges jármű a lézertechnológiát hívja segítségül és legfeljebb 4,5 méter széles útfelületet tud feltérképezni.
A gépkocsira tetejére felszerelt lézerszkenner nem nagyobb egy cipősdoboznál. Bár legfeljebb 80 kilométer/órás sebesség mellett használható és az úttesttől való távolsága is nagy, mégis hatékonyan dolgozik, felmérési hatékonysága 0,2 mm. "Az új technológiánk megtakarítja a közlekedésben résztvevőknek a fennakadásokat, míg az útüzemeltetők az esetleges károk késői felismerésével kapcsolatos magas karbantartási költségeket spórolhatják meg." - mondta Peter Maurer.
A RoadSTAR másodpercenként több mint 700 000 mérőpontot térképez fel. Ezek között vannak repedések, egyenetlenségek, kátyúk. "Ezt a lézertechnológiát az útfelület mérésére jelenleg kizárólag Ausztriában és Németországban alkalmazzák. A mérési eljárás a világ legjobbjai közé tartozik, s ennek köszönhetően Ausztria útjai biztonságosabbá és hatékonyabban fenntarthatóbbá válnak, ráadásul a közlekedésben résztvevők sincsenek veszélyeknek kitéve" - emelte ki Maurer. A RoadSTAR-t 1991 óta használják és folyamatosan továbbfejlesztik. Eddig több mint 55 000 kilométer osztrák út állapotát mérték fel a segítségével.