Hunter
Hidrogén üzemű BMW-k
A BMW vezetői a világ egyik legszmogosabb nagyvárosában, Los Angelesben mutatták be az új luxus kategóriájú autójukat, amelyet rakéta üzemanyag hajt ugyan, gyakorlatilag azonban csak vizet és gőzt pufog ki.
A cég szóvivői csütörtökön elmondták, hogy a hidrogén hajtású autó fontos lépés az autógyártás és az olaj elválasztásában, mely az első belsőégésű motor óta végig kíséri az autók történelmét az 1800-as évek vége óta.
Az ezüstszínű 750hL újfajta belsőégésű motorral van felszerelve, mely a gázolaj helyett hidrogént éget el. "Jelenleg ez a legtisztább üzemanyag," - mondta Burkhard Gorschel a BMW csoport elnökségi tagja egy sajtótájékoztatón. A BMW 10 autót mutatott be az Egyesült Arab Emirátusoktól, Európán át egészen Japánig, illetve most Kaliforniában próbálják megismertetni a hidrogén, mint üzemanyag előnyeit. Eddig közel 130000 kilométer teszt áll a járművek mögött, melyeket a pénteken megnyitott kaliforniai Oxnardban lévő új kutató és gyártó központban további teszteknek vetik alá. A hidrogén, melyet ez idáig főként az űrsiklókat hajtó erőteljes keverékként ismerhetett a világ, a BMW modellek káros anyag kibocsátását 99,5 százalékkal csökkenti. A 750hL 12 hengeres motorjával 225 km/h sebességre képes.
Jelenleg a magasnyomású üzemanyag tankban tárolt folyékony hidrogénnel feltöltött autók körülbelül 350 kilométernyi utat tudnak megtenni egyhuzamban. Szakértők szerint a hidrogén magas nyomáson tarolása tűz- és robbanásveszélyes, ehhez jön még az a tény, hogy jelenleg nem lehet olcsón és biztonságosan előállítani az új üzemanyagot. A széleskörű kereskedelem minimum egy évtizedet vesz majd igénybe, bár a BMW reméli, hogy a hidrogénhajtású 7-es sorozatot már hamarabb be tudják mutatni a nagyközönség számára. A Ford is a BMW sarkában van, ők a jövő hónapra tervezik saját fejlesztésű hidrogén üzemű belsőégésű motoruk bemutatását. "Az új kihívás új infrastruktúrákat teremt és új, biztonságos módszereket a hidrogén tárolására" - mondta John Boesel a nonprofit Calstart elnöke, mely környezetbarát szállítási technológiák kifejlesztésén dolgozik.
Hidrogént vízből is elő lehet állítani elektrolízis segítségével, többnyire azonban az olaj finomítása közben képződik. "A hidrogén nem veheti fel a versenyt árban a benzinnel, azonban bízunk benne, hogy minél nagyobb térben terjed el a használata annál versenyképesebbé válik majd"- fejtette ki Bob Malone, a BP területi elnöke. Goschel elmondta, hogy még nem számították ki mennyivel lenne költségesebb egy hidrogén üzemű BMW 750hL fenntartása a hagyományos változatnál, az árát azonban nagyjából már tudjuk, körülbelül 93000 dollárba fog kerülni. Mindenesetre a hidrogén töltőállomásoknak is kell még egy évtized, mire elterjednek. "Messze vagyunk még attól, hogy az utakon is kapható legyen a hidrogén" - mondta Alan Lloyd a Kaliforniai Légi Kutató Tanács elnöke. Röviden összefoglalva, egyáltalán nem lesz könnyű az átállás bármilyen új üzemanyagra, bár tegyük hozzá nagyon nagy szükség lenne rá.
Számos gyár, többek közt a General Motors gondolkodik hidrogénben, ők azonban elektromosság termelésére szeretnék felhasználni. A Honda és a Toyota már bemutatta hibrid modelljeit, a hagyományos motor mellett elektromos motorral is fel vannak szerelve, benzinfogyasztást és ez által károsanyag kibocsátást is megspórolva. Hozzájuk csatlakozik a Ford, GM és Daimler Chrysler AG, akik 2003-ra tervezik saját változataik megjelentetését. Kaliforniában a légszennyezés 40 százaléka származik a közlekedésből, megszigorították a standardokat, így a vegyes üzemű autók egyre gyakoribbak lesznek a közutakon a jövőben. 2003-tól a nagy gyártók gépjármű eladásainak 2 százaléka olyan autókból kell összetevődnie, melyek egyáltalán nem szennyezik a környezetet. "Több olyan üzemanyaggal rendelkezünk, amellyel előre juthatunk ezen az úton" - tette hozzá Lloyd.
Az ezüstszínű 750hL újfajta belsőégésű motorral van felszerelve, mely a gázolaj helyett hidrogént éget el. "Jelenleg ez a legtisztább üzemanyag," - mondta Burkhard Gorschel a BMW csoport elnökségi tagja egy sajtótájékoztatón. A BMW 10 autót mutatott be az Egyesült Arab Emirátusoktól, Európán át egészen Japánig, illetve most Kaliforniában próbálják megismertetni a hidrogén, mint üzemanyag előnyeit. Eddig közel 130000 kilométer teszt áll a járművek mögött, melyeket a pénteken megnyitott kaliforniai Oxnardban lévő új kutató és gyártó központban további teszteknek vetik alá. A hidrogén, melyet ez idáig főként az űrsiklókat hajtó erőteljes keverékként ismerhetett a világ, a BMW modellek káros anyag kibocsátását 99,5 százalékkal csökkenti. A 750hL 12 hengeres motorjával 225 km/h sebességre képes.
Jelenleg a magasnyomású üzemanyag tankban tárolt folyékony hidrogénnel feltöltött autók körülbelül 350 kilométernyi utat tudnak megtenni egyhuzamban. Szakértők szerint a hidrogén magas nyomáson tarolása tűz- és robbanásveszélyes, ehhez jön még az a tény, hogy jelenleg nem lehet olcsón és biztonságosan előállítani az új üzemanyagot. A széleskörű kereskedelem minimum egy évtizedet vesz majd igénybe, bár a BMW reméli, hogy a hidrogénhajtású 7-es sorozatot már hamarabb be tudják mutatni a nagyközönség számára. A Ford is a BMW sarkában van, ők a jövő hónapra tervezik saját fejlesztésű hidrogén üzemű belsőégésű motoruk bemutatását. "Az új kihívás új infrastruktúrákat teremt és új, biztonságos módszereket a hidrogén tárolására" - mondta John Boesel a nonprofit Calstart elnöke, mely környezetbarát szállítási technológiák kifejlesztésén dolgozik.
Hidrogént vízből is elő lehet állítani elektrolízis segítségével, többnyire azonban az olaj finomítása közben képződik. "A hidrogén nem veheti fel a versenyt árban a benzinnel, azonban bízunk benne, hogy minél nagyobb térben terjed el a használata annál versenyképesebbé válik majd"- fejtette ki Bob Malone, a BP területi elnöke. Goschel elmondta, hogy még nem számították ki mennyivel lenne költségesebb egy hidrogén üzemű BMW 750hL fenntartása a hagyományos változatnál, az árát azonban nagyjából már tudjuk, körülbelül 93000 dollárba fog kerülni. Mindenesetre a hidrogén töltőállomásoknak is kell még egy évtized, mire elterjednek. "Messze vagyunk még attól, hogy az utakon is kapható legyen a hidrogén" - mondta Alan Lloyd a Kaliforniai Légi Kutató Tanács elnöke. Röviden összefoglalva, egyáltalán nem lesz könnyű az átállás bármilyen új üzemanyagra, bár tegyük hozzá nagyon nagy szükség lenne rá.
Számos gyár, többek közt a General Motors gondolkodik hidrogénben, ők azonban elektromosság termelésére szeretnék felhasználni. A Honda és a Toyota már bemutatta hibrid modelljeit, a hagyományos motor mellett elektromos motorral is fel vannak szerelve, benzinfogyasztást és ez által károsanyag kibocsátást is megspórolva. Hozzájuk csatlakozik a Ford, GM és Daimler Chrysler AG, akik 2003-ra tervezik saját változataik megjelentetését. Kaliforniában a légszennyezés 40 százaléka származik a közlekedésből, megszigorították a standardokat, így a vegyes üzemű autók egyre gyakoribbak lesznek a közutakon a jövőben. 2003-tól a nagy gyártók gépjármű eladásainak 2 százaléka olyan autókból kell összetevődnie, melyek egyáltalán nem szennyezik a környezetet. "Több olyan üzemanyaggal rendelkezünk, amellyel előre juthatunk ezen az úton" - tette hozzá Lloyd.