Vision EQXX - ezer kilométeres hatótávolság elektromos meghajtással

Egy új modell minden idők egyik leghatékonyabb elektromos autója lehet.

A Daimler elkészítette egy 1000 kilométeres hatótávolsággal rendelkező elektromos gépkocsi prototípusát. Az új jármű neve Mercedes-Benz Vision EQXX és 100 kilométerenként kevesebb, mint 10 kilowattórát fogyaszt. A Consumer Electronics Show (CES) keretében tartott virtuális bemutatón a gyártó na koncepcióautót minden idők leghatékonyabb Mercedes-Benz modelljének nevezte. Ola Källenius, a Daimler első embere kijelentette, hogy az új prototípus azt mutatja meg, hogy milyennek képzelik el az elektromos gépkocsik jövőjét.

A megalkotott új akkumulátor annyira kompakt és kis méretű, hogy egy alsókategóriás járműbe is beférne. Az energiatároló ráadásul közel olyan erős, mint az EQS típusú elektromos luxuslimuzin esetében alkalmazott megoldás, de csak feleakkora és a tömege 30 százalékkal alacsonyabb.


A fejlesztés során a hatékonyság kiemelt szerepet kapott. A mérnökök könnyű anyagokat alkalmaztak, az autó aerodinamikai formája is a légellenállás csökkentését szolgálja, míg a tetőn elhelyezett napelemek önmagukban 25 kilométeres hatótávolságot biztosítanak. Az utasteret a teljes belső téren átnyúló hatalmas Mini-LED képernyő tölti ki, az átmérője 47,5 hüvelykes, míg a felbontása 8K (7680 x 660 képpont). A fedélzeti informatikai és szórakoztató rendszert egy mesterséges intelligencia támogatja, amely gondoskodik arról, hogy a sofőr a megfelelő időpontban pontosan azt lássa, amelyre az adott helyzetben szüksége van.

A Daimler hangsúlyozta, hogy a prototípus elsősorban kutatási jármű és ahhoz kifejlesztett technológiákat a következő esztendőkben mindegyik Mercedes modellbe integrálják majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #10
    Elég egy nézőt, aki elmondja, milyen volt egy Apple-bemutató.
  • M2 #9
    Az egész bemutató videó annyira Apple-stílus, hogy gondolkoztam is, vajon hány marketingest kellett az elkészítéséhez átcsábítani.
  • oli314 #8
    A szőnyeg van bambuszból, a húzókák vegán selyemből készülnek, a bőrülések helyett pedig van szintetikus kaktusz meg gomba. Ez mind annyira hangzik olcsónak, mint amikor a németek kiváltják az atomot zöld energiával. :)

    Keresztapám 20 évvel ezelőtti mercijében a napfénytetőn már solar panel volt, rákötve a ventire . Ez minden, csak nem új ötlet.
  • kvp #7
    Ha jol latom a video alapjan off the shelf laptop/tablet akik vannak benne. Tobbek kozott ezert is kellett egyedi, a tobbitol fuggetlen toltoaramkor mindegyikhez. Anno a Tesla roadsterben is hasonlo aksik voltak, szoval abbol dolgoztak amit kapni raktarrol. Ha jol nezem a formula 1-es kers-ek vezerleset kapta (az akkor nagy valoszinuseg szerint vagy sajat vagy Bosch).

    Nagyon mas specialis alkatresz nincs. A vaz normal preselt/hajlitott rozsdamentes acel vaz, a fekrendszer froccsontott aluminium ontvenyekbol all amit kulso cegtol vettek, a kasztni es a belso ter mugyantabol ontott (froccsontheto). A napelem kisteljesitmenyu felragaszthato folias, a muszerfal meg egy vekony lcd, mint amilyen a tomegkozlekedesi jarmuveken is van utastajekoztatasra. Az ulesek design-ja egyedibb mint a kocsi tobbi resze.

    Ez a jarmu is eleg konnyen tomeggyarthato, bar az aksik es a vezerles tomeges beszerzeset meg kell oldaniuk, minden mas a jelenlegi gyartosorokkal is gond nelkul legyarthato. (a muanyag karosszeriaelemek es az ulesek kiszervezheto beszallitokhoz, az alvaz szokasos, a fek/hajtas/aksik pedig siman lehet beszallitoi, a mai kocsijaikon is azok)

    Amin megbukhat az a kocsi puhasaga, ugyanis azert fogyaszt keveset, mert konnyu es azert mert konnyu, sajnos az utkozesvedelme sem merheto ossze egy Teslaval vagy barmilyen modernebb varosi terepjaroval.
  • Tetsuo #6
    A spéci akksi gyártására gondoltam, meg mindenre ami speciális a kocsiban. A Tesla akkumulátora nagyüzemileg jól, olcsón gyártható, míg ezt kézzel szerelték össze egy éven keresztül kb.
  • kvp #5
    "meg a gyártás praktikuma/ára?"

    Az alvaz rozsdamentes acel, ugyanolyan gepsorral gyarthato mint a tobbi modern merci. A kulso boritas es a belso panelek froccsonthetoek, olcsobbak mint a mai fembol keszultek. A muanyag ujrahasznositott, a bambusz pedig olcsobb mint anno a gyapot a trabikhoz. A muszerfal helyett hasznalt kijelzo pedig olcsobb mint egyedi muszereket gyartani es szerelni. Osszessegeben ez egy olcson tomeggyarthato nepautonak lenne jo. Az aksik, a fekek es a motor uzem kozbeni leghutese is jo otlet, igy sokkal kisebb teher harul a legkondira es az autoba is kevesebb anyag kell.

    Biztonsag szempontjabol ahogy nezem ott lehet kb. mint egy 60-as evekbeli olasz kompakt sportauto. (pl. Alfa Romeo 33 Stradale)
  • Tetsuo #4
    És a biztonság, meg a gyártás praktikuma/ára?
  • kvp #3
    Kicsit rakerestem, hogy mi ez. Eloszor is ez a kocsi alig nagyobb mint egy klasszikus wv bogar, de sokkal alacsonyabb, jobb legellenallas ertekekkel. Elol strut, hatul pedig merevtengelyes, a tengelybe integralt differencialmuvel es azon ulo motorral. Ez egy az egyben a bogar felfuggesztese. Egy kis meretu, de nagyon hatekony motor van hatul (egy atlag tesla erejenek negyede), amivel nem lesz gyorsulasi gyoztes, de cserebe keveset fogyaszt.

    A jarmu vaza rozsdamentes acel (lasd starship), szenszalas szovettel erositett muanyag ajtokkal es burkolati panelekkel (lasd: duroplast). Anno a klasszikus trabant is ugyanilyen konnyu es eros kompozit karosszeriat kapott. Hatalmas elonye, hogy rozsdasodni se nagyon tud. A belso ter ha jol ertem 100% ujrahasznositott muanyag es gyorsan novo bambusz rost. (a trabantban anno gyapotot hasznaltak, a bambusz egy olcsobb fufele)

    Ami ujdonsag azok az aksik. A tesla fele kulso gyorstolto vagy a tobbi autonal gyakran hasznalt kozponti tolto helyett itt minden cellanak sajat integralt tolto aramkore van. Ha jol latom alatta zacskos aksikkal. A teslak femburkolatu cellakbol hasznalnak sokat, raadasul soros + parhuzamos kialakitasban, balancer nelkul, ami ugyan eros es gyorsan toltheto, de nem ad tokeletes toltesi es kisutesi hatekonysagot. Itt minden cella egyedi toltesu/kisutesu, kb. akkora mint egy nagyobb laptop es sajat burkolatuk sincs. Ezzel az aksi tomegenek kb. a felet meg lehet sporolni, ugyanakkor az egyedi vezerlo miatt sokkal jobban ki lehet hasznalni a kapacitasukat. (nem kell 20% tartalekot benne hagyni az aksiban, hogy a cella egyensuly megmaradjon)

    Magyaran megfeleztek a teljes tomeget, megfeleztek a meretet es megfeleztek a jarmu aksi tomeget is, de az aksi kapacitas csokkentese nelkul. Ezzel sikerult tobb mint megduplazniuk az elerheto hatotavot. Ez egy koncepcio auto, de alapvetoen egy olcso kisautoba valo hajtasrendszerrel.

    Az extra opciok, mint a napelemek a teton vagy a szorakoztato elektronkai rendszer csak a koncepcioautoba kerultek bele, de valojaban foloslegesek egy budget modellbe. Bar a napelemek ertelmes felhasznalasa az, amikor allo helyzetben errol megy a legkondi, hogy ne meritse a napon hagyott auto az aksit, ugyanakkor ne is melegedjen fel, ez nem csak az utasoknak, de az aksiknak is fontos. Az egy nagy kijelzo csik elol meg osszessegeben olcsobb mint egyedi muszerfalat gyartani. Osszessegeben ahogy en latom egy low cost hajtasrendszert probaltak osszehozni egy konnyu low cost karosszeriaval. Ha az embereket nem zavarja a kis meret akkor egy ertelmes olcso szeria autot lehet belole epiteni.

    ps: Aki nem hiszi el, hogy ez lehetseges, az gondoljon arra, hogy egy bogar hajtasos trabant kasztni milyen energiahatekony lenne. Ez gyakorlatilag az elektromos megfeleloje, csak a ket elodnel sokkal jobb legellanallasi erteku formatervvel.
  • RJoco #2
    "A mérnökök könnyű anyagokat alkalmaztak"
    Vajon mennyire törés álló az anyag? Szóval a biztonsági tesztek valószínű még nem voltak meg.
    "A fejlesztés során a hatékonyság kiemelt szerepet kapott."
    "A fedélzeti informatikai és szórakoztató rendszert"
    A kettő üti egymást.
    Szerintem egy autó akkor hatékony, ha elvisz A-ból B-be. Ehhez nem kell se TV, se informatika, szórakoztató rendszer meg főleg nem. Egy zenelejátszó legyen, hogy az embert jobban ébren tartsa, ha úgy van. Minden más hülyeség, vezetés közben amúgy sem szerencsés másra figyelni.
    A lényeges rész az akku. De a könnyítettség miatt nem összevethető már gyártásban lévő modellekkel. Csak abban lehet bízni, hogy többet bír, mint a vetélytársak. De, hogy mennyivel?
  • Tetsuo #1
    Egy kicsivel több, mint hóbortos koncepcióautó, ez "tanulmányautó", vagyis bizonyos technókat prezentál, de ahogy prezentál, úgy nem éri meg gyártani, mert akkor már gyártanák.