Hamarosan valósággá válhat a kinyomtatott autó

A 3D nyomtatás elterjedésétől a piaci szereplők és az elemzők a gyártás új korszakát remélik.

Shahar Gafni, a Modix 3D nevű izraeli startup vezetője szerint a mai korszerű gépkocsik külsőre gyakorlatilag teljesen hasonlítanak egymásra. Közölte, hogy a cégnél ők abban hisznek, hogy a jövő közúti járművei egyedi kinézetűek lesznek és belül is jelentős mértékben különbözni fognak egymástól. Ehhez a kulcsot pedig a 3D nyomtatás jelenti majd, mivel így lehetővé válik az ügyfelek személyes ízlésének megfelelő individuális karosszériaelemek készítése.

Gafni szerint a technológia véget vethet az ipari sorozatgyártás "optikai unalmának", a Modix 3D ezért is specializálta magát a nagy méretű 3D nyomtatók gyártására. A megalkotott MAMA nevű berendezés 5 méter hosszú és 2 méter széles termékeket készíthet, így elég nagy akár a karosszériaelemek gyártásához is. Stefana Karevska, az Ernst and Young (EY) globális 3D nyomtatási vezetője elmondta, hogy egy olyan ponton van a gazdaság, amikor egyre több vállalat épít a technológiára. Ez pedig a teljes gyártási és szállítási láncot fogja a következő években megváltoztatni. Az áttörésre már évek óta várnak a szakemberek. Az Ernst and Young előrejelzése alapján a piac az idén 11 milliárd dolláros lesz, 2023-ig pedig 27 milliárd dolláros.

Karevska hangsúlyozta, hogy a költségek csökkentése mellett a technológia például lehetővé teszi a gyártás közelebb vitelét az ügyfelekhez, ezáltal megtakaríthatók a szállítási és a raktárkiadások. Ráadásul nem csupán egyedi, hanem versenyképes termékek is készíthetők. Egyes gyártók, például a Volkswagen ugyan nem tervezi a gépkocsik 3D nyomtatással való sorozatgyártását, de a kisebb alkatrészekét igen. Érdekesség, hogy 2014 novemberében a Local Motors már elektromos autók 3D nyomtatóval való gyártását tervezte.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szefmester #11
    Kit carokat már most is vehet bárki. Kapsz pár raklapnyi alkatrészt, egy kiadós kézikönyvet majd rakd össze. Ha meg kész és közben vezetted a naplót mit és hogy, akkor a vizsgáztatás is olcsóbb és könnyebb. Sőt! kisrepülőt is lehet így vásárolni és építeni, de ott a motor már egyben jön. Azt nem merik összerakatni a júzerrel.
  • zola2000 #10
    Az létezik, csak még eléggé tiltják, ha létező pénzt nyomtatsz, ha nem létezőt azt szabad csak meg kell győznöd a boltokat hogy fogadják el, a bitcoin és hasonló nyomtatott "pénzek" nyomtatóinak ez sikerült szóval nem reménytelen a helyzet :)
  • _svd_ #9
    Sajnos nem ennyire egyszerű a történet.
    Minden díszítőelem módosítja a jármű vezethetőségi tulajdonságait. Az elmúlt évszázad vége felé, a motorkerékpároknál terjedt el egy plexi szélvédő. Betiltották a használatát, mert egy sebesség tartományban irányíthatattlanná vált a motorkerékpár.

    A ma Európában forgalomba helyezett járművek esetében a gyártó garantálja a biztonságos vezethetőséget, a megengedett maximális sebességig ami a jármű tulajdonságainál fel van sorolva.
    Az ettől eltérő alkatrészekre típus bizonyítvány vagy típus módosítás szükséges.
    Amerikában meg senni. A vezető felelőssége a jármű állapota.
  • barret #8
    Én a nyomtatott pénzt várom,nem kell szarozni a termék legyártásával. Kinyomtatom a megfelelő mennyiségű pénzt,és megveszem a kiszemelt cuccot :)
  • zola2000 #7
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Amerikában is majdnem olyan népszerűek a Samsung mint az apple mobilok ... Sok Samsungos ott azt sem tudja mi az hogy Android lol

    A xiaomi/Huawei ott nem létezik
  • csicso82 #6
    A nyomtatott cipő elterjedésére várok már, nem kell a méreteken vekengeni csak egyszerűen tökéletesen illeszkedő kényelmes cipő lesz a lábadon.
  • kvp #5
    Karosszeria elemekrol van szo. Nem teherviselo, diszito burkolati elemekrol. Ez ugyanugy elterjedhet mint ahogy az egyedi telefon elo es hatlapok elterjedtek. Csak eppen manapsag amerikaban mindenki iphone-t vesz, abbol meg nem sok valasztek van. Persze a tokok egyediek, tehat ugyanugy ha pl. valaki majd vesz egy Tesla pickup-ot, akkor olyan formaju diszitest aggat ra amilyet nem szegyel. Ez bizonyos keretek kozott jelenleg is teljesen legalis.

    Viszont a cikkben emlitett nyomtato a gyaraknak keszul, tehat leadja valaki a rendelest a kivant karosszeria darabok listajaval es a gyarban osszerakjak neki. Csak a gyar sporol a szerszam es raktar koltsegen. A gyakorlatban persze sokkal olcsobb a tomeggyartott es megfelelo marketing (lasd Apple) mellett meg nepszerubb is.
  • _svd_ #4
    Európában nincs vagy csak korlátozott mértékben van jövője ennek a megoldásnak. Minden egyedi megvalósítást engedélyeztetni kell. Az államokban a jármú használója felel a jármű megbízhatóságáért és biztonságáért. Ezért sokkal szabadabban lehet átalakítani a járműveket illetve ujjat létrehozni.
  • Ender Wiggin #3
    És akkor miként fogják a törésteszteket végezni, ha millióféle anyag és nyomtató jelek meg a piacon? Meg összefogom-e tudni szerelni a nappaliban? Meg mi lesz a motorral? Az önmagában elég bonyolult, még akkor is, ha megveszed egy ládában és csak be kell tenni... És akkor még a futóműről nem is beszéltünk, vagy az elektronikáról, kenőayagokról...
    A fenti gép meg még csak nem is praktikus.
  • NEOreg3 #2
    I would download a car.