Berta Sándor
Az Uber vezetői tudták, hogy nem biztonságosak az önvezető autóik
A közösségi utazásmegosztó elkerülhette volna az eseményt, egy középvezetőjük már előtte figyelmeztetett, hogy baj lesz.
2018 márciusában az Uber egyik önállóan közlekedő járműve egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki egy biciklit tolt át keresztbe szabálytalanul az úttesten. A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető nem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. Május végén a National Transportation Safety Board (NTSB) nyilvánosságra hozta a jelentését. Kiderült, hogy a gépkocsi ugyan már hat másodperccel az ütközés előtt érzékelte a gyalogost, de nem tudta megfelelően azonosítani és a beépített vészfékezés is ki volt kapcsolva.
A szoftver nem tudta eldönteni, hogy kerékpárosról vagy gyalogosról van szó
A szoftver először ismeretlen objektumként azonosította az illetőt, majd járműként, végül pedig kerékpárként és bizonytalan volt abból a szempontból, hogy milyen irányba is mozog. Csak 1,3 másodperccel a halálos baleset előtt jutott az Uber programja arra a következtetésre, hogy szükség lenne a vészfékezésre, de a döntés következmények nélkül maradt. Tempe város rendőrsége június végén úgy vélte, hogy a vezetőt kell felelősségre vonni a balesetért, mert az nem az utat figyelte. Az okostelefonján a The Voice tehetségkutató műsort nézte és csak a halálos baleset előtt fél másodperccel fékezett, ezért felelősség terheli.
Most a The Information amerikai magazin birtokába került levélnek köszönhetően ismertté vált, hogy a halálos balesetet el lehetett volna kerülni, mert az Uber egyik munkatársa az esemény előtt öt nappal írásban figyelmeztette a menedzsmentet, hogy komoly szoftverhibák vannak a rendszerben. A teszteket vezető csoport vezetője, Robbie Miller március 13-án 890 szavas levelet írt Eric Meyhofer autonóm autókért felelős főnöknek, Jon Thomasonnak, a szoftvercsoport irányítójának és öt másik magas rangú cégvezetőnek. Az e-mailt azonban a döntéshozók nem vették figyelembe.
A kerékpárt toló gyalogos sem közlekedett szabályosan
Az üzenetben az szerepelt, hogy a cég nem vizsgálja ki elég gyorsan az önállóan közlekedő autói baleseti jelentéseit és a vészhelyzetekben beavatkozó biztonsági sofőrökként alul- és rosszul képzett személyeket alkalmaz. "Rutinszerűen vannak károkat okozó baleseteink. Ez általában a biztonsági sofőr és az autonóm technológia gyenge teljesítménye miatt van. Nem normális, hogy 15 000 mérföldenként nekimegyünk valaminek." - írta. Figyelmeztetése szerint mintha a cég munkatársait nem is érdekelnék ezek az incidensek, vagy vállalhatatlanul hosszú ideig tart, míg foglalkoznak vele. "Nem így kellene működnünk."
Miller semmilyen választ nem kapott a levélre, és három nappal később felmondott. Két napra rá ütötte el a cég egyik autója a gyalogost. Az Uber azonnal felhagyott az arizonai tesztekkel, és csak nemrég nyújtotta be a pittsburghi hatóságoknak kérelmét azok felújítására. Kérelmüket a helyi közlekedési hatóság még nem bírálta el, és a kiszivárgott levél biztosan nem segíti elő a pozitív választ.
A hír nem jött jókor az Uber számára, hiszen a múlt hétvégén derült ki, hogy a társaság tőzsdére akar menni és az ezzel kapcsolatos iratokat már be is nyújtotta az Amerikai Egyesült Államok Részvény- és Tőzsdefelügyeletéhez (SEC). A legutóbbi finanszírozási körben a vállalkozás értékét 76 milliárd dollárra becsülték és a tőzsdei jegyzésnél ez akár 120 milliárd dollárra is nőhet. A tőzsdére lépés konkrét időpontja ugyanakkor nem ismert, de az Uber mindenképpen szeretné megelőzni amerikai vetélytársát, a Lyftet, amely a múlt héten csütörtökön nyújtotta be a tőzsdei dokumentumait és amely 2019-ben akarja megtenni ezt a lépést.
2018 márciusában az Uber egyik önállóan közlekedő járműve egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki egy biciklit tolt át keresztbe szabálytalanul az úttesten. A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető nem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. Május végén a National Transportation Safety Board (NTSB) nyilvánosságra hozta a jelentését. Kiderült, hogy a gépkocsi ugyan már hat másodperccel az ütközés előtt érzékelte a gyalogost, de nem tudta megfelelően azonosítani és a beépített vészfékezés is ki volt kapcsolva.
A szoftver nem tudta eldönteni, hogy kerékpárosról vagy gyalogosról van szó
A szoftver először ismeretlen objektumként azonosította az illetőt, majd járműként, végül pedig kerékpárként és bizonytalan volt abból a szempontból, hogy milyen irányba is mozog. Csak 1,3 másodperccel a halálos baleset előtt jutott az Uber programja arra a következtetésre, hogy szükség lenne a vészfékezésre, de a döntés következmények nélkül maradt. Tempe város rendőrsége június végén úgy vélte, hogy a vezetőt kell felelősségre vonni a balesetért, mert az nem az utat figyelte. Az okostelefonján a The Voice tehetségkutató műsort nézte és csak a halálos baleset előtt fél másodperccel fékezett, ezért felelősség terheli.
Most a The Information amerikai magazin birtokába került levélnek köszönhetően ismertté vált, hogy a halálos balesetet el lehetett volna kerülni, mert az Uber egyik munkatársa az esemény előtt öt nappal írásban figyelmeztette a menedzsmentet, hogy komoly szoftverhibák vannak a rendszerben. A teszteket vezető csoport vezetője, Robbie Miller március 13-án 890 szavas levelet írt Eric Meyhofer autonóm autókért felelős főnöknek, Jon Thomasonnak, a szoftvercsoport irányítójának és öt másik magas rangú cégvezetőnek. Az e-mailt azonban a döntéshozók nem vették figyelembe.
A kerékpárt toló gyalogos sem közlekedett szabályosan
Az üzenetben az szerepelt, hogy a cég nem vizsgálja ki elég gyorsan az önállóan közlekedő autói baleseti jelentéseit és a vészhelyzetekben beavatkozó biztonsági sofőrökként alul- és rosszul képzett személyeket alkalmaz. "Rutinszerűen vannak károkat okozó baleseteink. Ez általában a biztonsági sofőr és az autonóm technológia gyenge teljesítménye miatt van. Nem normális, hogy 15 000 mérföldenként nekimegyünk valaminek." - írta. Figyelmeztetése szerint mintha a cég munkatársait nem is érdekelnék ezek az incidensek, vagy vállalhatatlanul hosszú ideig tart, míg foglalkoznak vele. "Nem így kellene működnünk."
Miller semmilyen választ nem kapott a levélre, és három nappal később felmondott. Két napra rá ütötte el a cég egyik autója a gyalogost. Az Uber azonnal felhagyott az arizonai tesztekkel, és csak nemrég nyújtotta be a pittsburghi hatóságoknak kérelmét azok felújítására. Kérelmüket a helyi közlekedési hatóság még nem bírálta el, és a kiszivárgott levél biztosan nem segíti elő a pozitív választ.
A hír nem jött jókor az Uber számára, hiszen a múlt hétvégén derült ki, hogy a társaság tőzsdére akar menni és az ezzel kapcsolatos iratokat már be is nyújtotta az Amerikai Egyesült Államok Részvény- és Tőzsdefelügyeletéhez (SEC). A legutóbbi finanszírozási körben a vállalkozás értékét 76 milliárd dollárra becsülték és a tőzsdei jegyzésnél ez akár 120 milliárd dollárra is nőhet. A tőzsdére lépés konkrét időpontja ugyanakkor nem ismert, de az Uber mindenképpen szeretné megelőzni amerikai vetélytársát, a Lyftet, amely a múlt héten csütörtökön nyújtotta be a tőzsdei dokumentumait és amely 2019-ben akarja megtenni ezt a lépést.