Berta Sándor
Robotautókkal fog taxiszolgáltatást indítani a Waymo
Az Alphabet leányvállalatának vezető nélküli taxijait jövő év tavaszától lehet hívni, de addig még jópár súlyos problémát meg kell oldaniuk.
Larry Page, az Alphabet vezetője megelégelte a Waymo késlekedését, figyelmeztette őket, hogy tegyék végre piacképessé önállóan közlekedő gépkocsijaikat. Tavaly azért halasztották el a program elindítását, mert nem sikerült a Ford képviselőivel megállapodni a tesztjármű gyártásáról. A Waymo partnere most a Fiat Chrysler, 100 Chrysler Pacifica nevű modellt építettek át a Google technikájával kiegészítve.
Az autókat először Phoenix egyik elővárosában fogják alkalmazni. Phoenix kiválasztott elővárosa, Chandler különösen alkalmas tesztterületnek, mert az időjárás meleg és száraz, az utcák szélesek és jó állapotban vannak. A hőség miatt kevés a járókelő, emellett Arizonában a törvényi előírások sem annyira szigorúak. A jelenleg hatályos jogszabályok alapján engedélyezett az önállóan közlekedő autók közlekedése, akár tesztvezető nélkül is, ha az adott gépkocsik a távolból irányíthatók.
Külön oktatást tartottak, hogy a szirénázó autókat is jól tudja kezelni a Waymo járműve
A Waymo felépített egy ellenőrzőközpontot, amellyel az autonóm járművek (tehát nem a benne ülő ember!) valós időben kapcsolatba léphetnek. Ott operátorok segítenek, ha az adott autó egy bizonyos helyzetet nem tud megoldani és nem tudja folytatni az útját. Ez azonban még nem úgy működik, ahogy kellene, így például a tesztvezetőknek néha át kellett venniük az irányítást, mert a központ operátorainak túl hosszú időbe telt, amíg egy gépkocsi segélyhívására reagáltak, és addig blokkolták volna a forgalmat. Ahhoz, hogy a jövőben el lehessen kerülni az ilyen problémákat, a Waymo kénytelen lesz számos további operátort kiképezni és munkába állítani.
Emellett a járműveknek még mindig problémáik vannak a balra kanyarodással, ha nincs a helyszínen közlekedési lámpa. A zsákutcák felismerése is gondokat okoz, mint ahogy a bevásárlóközpontok parkolóhelyei sem egyértelműek, mert azok magánterület mivoltuk okán nincsenek rajta a 3D-térképeken. Ha még ez sem lenne elég, a legkomolyabb akadály, hogy 100 tesztautóból - különböző műszaki problémák miatt - csak 50 működőképes. Szó volt további 500 gépkocsi leszállításáról, de miután egy elektronikai probléma miatt júniusban a Fiat visszahívta az összes Pacifica modellt, így ez a terv megakadt. Éppen ezért nem lehet tudni, hogy a Waymo még az idén elkezdi-e a teszteket vagy csak jövőre - ha az utóbbi forgatókönyv következik be, a vállalat akkor is évekkel megelőzi majd a vetélytársait, melyek csak 2020-2021 környékére tervezik saját termékeik bevezetését.
Larry Page, az Alphabet vezetője megelégelte a Waymo késlekedését, figyelmeztette őket, hogy tegyék végre piacképessé önállóan közlekedő gépkocsijaikat. Tavaly azért halasztották el a program elindítását, mert nem sikerült a Ford képviselőivel megállapodni a tesztjármű gyártásáról. A Waymo partnere most a Fiat Chrysler, 100 Chrysler Pacifica nevű modellt építettek át a Google technikájával kiegészítve.
Az autókat először Phoenix egyik elővárosában fogják alkalmazni. Phoenix kiválasztott elővárosa, Chandler különösen alkalmas tesztterületnek, mert az időjárás meleg és száraz, az utcák szélesek és jó állapotban vannak. A hőség miatt kevés a járókelő, emellett Arizonában a törvényi előírások sem annyira szigorúak. A jelenleg hatályos jogszabályok alapján engedélyezett az önállóan közlekedő autók közlekedése, akár tesztvezető nélkül is, ha az adott gépkocsik a távolból irányíthatók.
Külön oktatást tartottak, hogy a szirénázó autókat is jól tudja kezelni a Waymo járműve
A Waymo felépített egy ellenőrzőközpontot, amellyel az autonóm járművek (tehát nem a benne ülő ember!) valós időben kapcsolatba léphetnek. Ott operátorok segítenek, ha az adott autó egy bizonyos helyzetet nem tud megoldani és nem tudja folytatni az útját. Ez azonban még nem úgy működik, ahogy kellene, így például a tesztvezetőknek néha át kellett venniük az irányítást, mert a központ operátorainak túl hosszú időbe telt, amíg egy gépkocsi segélyhívására reagáltak, és addig blokkolták volna a forgalmat. Ahhoz, hogy a jövőben el lehessen kerülni az ilyen problémákat, a Waymo kénytelen lesz számos további operátort kiképezni és munkába állítani.
Emellett a járműveknek még mindig problémáik vannak a balra kanyarodással, ha nincs a helyszínen közlekedési lámpa. A zsákutcák felismerése is gondokat okoz, mint ahogy a bevásárlóközpontok parkolóhelyei sem egyértelműek, mert azok magánterület mivoltuk okán nincsenek rajta a 3D-térképeken. Ha még ez sem lenne elég, a legkomolyabb akadály, hogy 100 tesztautóból - különböző műszaki problémák miatt - csak 50 működőképes. Szó volt további 500 gépkocsi leszállításáról, de miután egy elektronikai probléma miatt júniusban a Fiat visszahívta az összes Pacifica modellt, így ez a terv megakadt. Éppen ezért nem lehet tudni, hogy a Waymo még az idén elkezdi-e a teszteket vagy csak jövőre - ha az utóbbi forgatókönyv következik be, a vállalat akkor is évekkel megelőzi majd a vetélytársait, melyek csak 2020-2021 környékére tervezik saját termékeik bevezetését.