MTI

A német hatóságok régóta tudnak a Porsche szoftvercsalásáról

A német közúti közlekedési hatóság (KBA) több mint egy éve tud arról, hogy a Porsche a károsanyag-kibocsátási adatokat módosító szoftverrel felszerelt dízelautókat értékesít, és az autóipari lobbi nyomására ártalmatlan színben tüntette fel a manipulációt egy Porsche modellről készült jelentésében - írja a Bild.

A KBA a Porsche Macan terepjáró kipufogógáz-tisztítási rendszeréről készített elemzésének első változatában rögzítette, hogy a gyártó által alkalmazott megoldás révén a berendezés közúti forgalomban leáll, így a motor a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki. A végleges változatban viszont a szövetségi közlekedési minisztériumhoz tartozó hatóság csak azt írta, hogy a rendszer "működése megváltozik". A minisztérium a lappal közölte, hogy a felügyelet és a gyártók közötti párbeszéd technikai kérdésekről "nemzetközileg bevett és szükséges" gyakorlat. Az ellenzéki Zöldek szerint viszont a Bildhez eljutott dokumentumokból kiviláglik, hogy a tárca már 2016 tavaszán tudott a visszaélésről, és megpróbálta eltussolni.

A tárca végül bő másfél év után, az előző héten elrendelte a 3,0 literes dízelmotorral szerelt Cayenne terepjáró modellek visszahívását a kibocsátási értékeket módosító szoftver miatt, és bevonta a modell típusengedélyét. Ezzel kapcsolatban a Bild rámutatott, hogy a Macan és a Cayenne műszaki paraméterei csaknem teljesen megegyeznek. A lap felidézte: Alexander Dobrindt közlekedési miniszter határozottan elutasította, hogy bármiféle összefonódás lenne az autóipar és a tevékenységét szabályozó és felügyelő politika között, és a visszaélések kíméletlen feltárását, valamint a szabálytalanul működő autók megjavítását követelte.


Azonban őszinteségét nemcsak a Macan ügye kérdőjelezi meg, hanem az is, hogy a Porsche többségi tulajdonosa, a Volkswagen (VW) csoport dízelbotrányát kirobbantó amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) kifogásai miatt a Porsche már 2015 novemberében felfüggesztette az érintett Cayenne modell forgalmazását az amerikai piacon. Ráadásul - tette hozzá a Bild - a tárca csak a közelmúltban utasította a KBA-t a dízelmotorral szerelt Volkswagen Tuareg terepjáró modell vizsgálatára, holott a Tuaregeket ugyanolyan - a VW egy másik tagjánál, az Audinál kifejlesztett - motor hajtja, mint a Porsche terepjárókat.

A politika és az autóipar szereplői szerdán Berlinben egy magas szintű tanácskozáson, az úgynevezett dízelcsúcson keresnek választ arra a kérdésre, hogy miként lehet gondoskodni arról, hogy az érintett modellek minden körülmények között megfeleljenek a környezetvédelmi előírásoknak, és hogy miként lehet elkerülni használatuk korlátozását. A gyártók leginkább a kipufogógáz-tisztítási rendszert vezérlő szoftver beállításainak módosítását pártolják. A "hardver" - vagyis a motor, illetve káros anyagokat tisztító rendszer - átalakítását elkerülnék, mert az a szoftverbeállítás módosításának nagyjából 100 eurós (30 ezer forint) költségével szemben autóként ezer eurós nagyságrendű kiadást jelentene.

Egy hétfőn ismertetett felmérés szerint a németek 57 százaléka egyetértene azzal, hogy kitiltsák a magas károsanyag-kibocsátású dízelautókat az egészségtelen levegőminőségű településrészekről. A nők csaknem kétharmada, 63 százaléka támogatná az ilyen autóhasználati korlátozást, és a férfiaknál is a többség, 51 százalék a korlátozást támogatja - ismertette a Rheinische Post című lap a Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet megbízásából készített kutatás adatait. A felnőtt német lakosságra nézve reprezentatív felmérésben megkérdezettek 86 százaléka egyetért azzal, hogy a gyártók a saját költségükön alakítsák át az autókat úgy, hogy a mindennapi használatban megfeleljenek a kibocsátási határértékeknek.


Egy "kis szoftverkozmetikával nem lehet az emberek egészségét megvédeni", a gyártóknak "a hardverre kell összpontosítaniuk" - mondta a lapnak Niklas Schinerl, a Greenpeace munkatársa. A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az EPA megvádolta a VW csoportot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál. A Bild am Sonntag című lap szerint a BMW is alkalmazhatott olyan megoldást, amelynek révén a forgalomban az engedélyezettnél több nitrogén-oxidot kibocsátó motor a mérési körülmények között a határértékeknek megfelelő kibocsátást produkál. A BMW szerint mindenben a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

Az autógyártókra nehezedő nyomást növeli a Der Spiegel minapi leleplezése. A hírmagazin szerint a VW, az Audi és Porsche, valamint a Daimler és a BMW a kilencvenes évek óta egyeztetett titokban technológiai és beszállítói ügyekről, és a gyártási költségekről, ami súlyos versenyjogsértés gyanúját kelti. A lap szerint a dízelbotrány is a titkos, feltehetően jogsértő egyeztetés következménye, ugyanis a gyártók megállapodtak arról, hogy a költségtakarékosság érdekében kisméretű tartályt használnak a dízelmotorok kipufogógázát tisztító AdBlue adalékanyaghoz, és így végül arra kényszerültek, hogy a kibocsátási adatokat manipuláló eljárásokat alkalmazzanak, mert nem lehetett elég adalékanyagot tölteni az autókba ahhoz, hogy mindig a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően működjenek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #9
    na, a naív kérdésed óta eltelt 3 év. szerinted? kína magasan a legszennyezőbb ország továbbra is, durván kétszer annyi szart ereget, mint az usa, és egymaga a teljes föld szennyezésének 30%-ért felelős (egy ével korábban 28%). szóval van értelme a szerződésnek?
  • bdzsana #8
    Kína nem akarja betartani azt amit aláírt? Ez nekem új.
  • Ender Wiggin #7
    és ezért volt igaza trumpnak, hogy nem bohóckodik egy olyan szerződéssel, amit az aláírók sem tartanak be, lásd kína...
  • HuMarci #6
    Tökéletesen igazad van. Túl nagy a lufi az autók körül. Van nála sokkal nagyobb gond.
  • who am I 7 #5
    a környezeten belül a VÁROS/TELEPÜLÉS LAKÓIT értjük, ne keverjük a dolgokat. a dízel mikrorészecskéi magát a KÖRNYEZETET általánosságban véve nem károsítják, legalábbis annyira nem, mint pl. a co2 hosszútávon.
    de ez csak egy dolog ! Amit sokkan jobban károsít a mikrorészecske az az emberi TEST !!!!! pontosan : asztma,allergia,felsőléguti betegségek és rák írható a számlájára.

    tehát ezt okozza a dízel. ha a városokból kitiltanák, rögtön vissza esne ezen típusú betegségek száma.
    amerika co2 párti, attól meg majd megsülünk.....egyik sem jobb, azt kell mondjam :D ellenben a co2-nél ott van a csavar !!!!! hogy a globális co2 ből a személyautók 10%-ot foglalnak el.....tehát, ha az összes benzines/dízelt leállítanánk a szennyezés nagy része ugyanúgy megmaradna !!!!!!! az autóipar nem releváns ebből a szempontból igazán. a nagyfalatok a : szállítmányozás (áruk,emberek,légben-földön-vízen) és gyárak !!!!! ezek teszik ki a másik 90%-ot....de ezekhez nagyon félve nyúlnak a takonygerincű korrumpálható döntéshozók.....gondolom mindenki sejti, hogy miért.
  • kvp #4
    Egy fuggetlen csapat botlott bele es az amerikai politikusok karoltak fel a temat. Mivel a szennyezo motorokat joreszt itt gyartjak, ezert nekunk anyagilag talan rossz, de a kornyezetnek biztosan jo ha megszunik a szennyezes. Jo, potoljak massal, de itt ez kivetelesen az az eset amikor a politikusok anyagi erdeke mellekhataskent jo is a kornyezetnek. A nemetek meg panikolhatnak.

    Viszont a mostani botranyok utan az amerikaiak nagyjabol seninek nem fognak hinni europabol. Itt lenne az ideje atallni az elektromos autok gyartasara.
  • bdzsana #3
    Nekem a boszorkányüldözés azt jelenti, hogy valakiről kitalálunk valamit és amiatt üldözzük. Most egyértelműen nem ez a helyzet. Nem kitaláció a vád hanem valós.
    Lehet, hogy most ezzel a rivális autógyártók jártak jól? Lehet ők robbantották ki az egészet? Lehet.
    De elsősorban akkor is a mi érdekünk, hogy ez kiderüljön, mert a károsanyag kibocsájtási korlátozások értünk vannak.
  • NEXUS6 #2
    Azért el lehet gndolkodni azon is, hogy ez az évek óa tartó boszorkányüldözés mekkora veszteséget jelent a német autóiparnak, Németországnak, Európának, akár nekünk is a rahedli német autógyárunkkal.

    És azon is, hogy mindez kinek érdeke? ;)
    Az üzlet háború! - japán mondás.
  • Fionn #1
    Index sincs benne, fossa is a szemetet. Látni hogy csak a design és a régi név kerűl pénzbe mert technikailag 0.