Berta Sándor
Szoftverek biztosítják a közlekedést Olaszországban
Egyre több olasz város vezet be a behajtási korlátozásokat, amelyek betartását program ellenőrzi.
A települések úgy próbálják meg elkerülni a dugókat, hogy korlátozzák bizonyos városrészekbe a gépkocsik behajtását, így elkerülhetővé válik a közlekedési káosz és a parkolóhelyek miatti tülekedés. Számos városban korlátozott közlekedési zónákat alakítanak ki, Bergamóban például a régi városfal és a központ környékén alakítottak ki zónákat. Azok területén kizárólag a lakók, az áruszállítók, a különböző hivatalok (rendőrség, mentők, tűzoltók) és a tömegközlekedési vállalatok járművei parkolhatnak, illetve közlekedhetnek. Azonban a szállítók is csak bizonyos időpontokban hajthatnak be a területre, és a korlátozásokat automatizált megoldások segítségével tartják be.
Minden zóna határán táblákat és kamerákat szereltek fel. Utóbbiak feljegyzik a bemenő járművek rendszámait, majd továbbítják a helyi rendőrségre, ahol egy automatikus rendszám-azonosító szoftver elemzi azokat. Az azonosított rendszámokat összevetik az adatbázisok tartalmával. Amennyiben egyezés van, akkor a belépés anonim módon bekerül a statisztikába, míg ha nincs egyezés, akkor a készített fotót elküldik a rendőröknek, akik megvizsgálják, hogy a rendszám valódi-e. Amennyiben bármilyen szabálytalanságot észlelnek, úgy az érintett autós bírságot kap. Ennek összege Bergamóban 90 euró esetenként.
A Kapsch eddig már 52 városban telepítette a rendszerét. A legnagyobb projekt Rómában volt, ahol napjainkig 68 ilyen belépési pontot alakítottak ki, míg Gallipoli a legkisebb település, ahol a megoldást alkalmazzák. Ott a városközpontba való belépést korlátozzák egyetlen kapuval.
Jonathan Checco, a Kapsch munkatársa elmondta, hogy korlátozott közlekedési zónákat csak ott lehet létrehozni, ahol egyrészt van megfelelő tömegközlekedés, másrészt van elegendő parkolóhely a terület környékén. Emellett a lakosságot is megfelelően tájékoztatni kell, mert ha ez elmarad, az emberek könnyen indulatosak lesznek, rongálás is előfordulhat, ráadásul szükség van némi türelemre és egy megfelelő stratégiára is. A területen lévő üzletek forgalma ugyanis rendre csökken, majd egy bizonyos idő (általában fél év) után ismét növekedni kezd. Mind a helyi lakosok, mind a turisták ugyanis rájönnek arra, hogy az intézkedés előnyös, például gyorsabbá válik a zónán belül a közlekedés.
A települések úgy próbálják meg elkerülni a dugókat, hogy korlátozzák bizonyos városrészekbe a gépkocsik behajtását, így elkerülhetővé válik a közlekedési káosz és a parkolóhelyek miatti tülekedés. Számos városban korlátozott közlekedési zónákat alakítanak ki, Bergamóban például a régi városfal és a központ környékén alakítottak ki zónákat. Azok területén kizárólag a lakók, az áruszállítók, a különböző hivatalok (rendőrség, mentők, tűzoltók) és a tömegközlekedési vállalatok járművei parkolhatnak, illetve közlekedhetnek. Azonban a szállítók is csak bizonyos időpontokban hajthatnak be a területre, és a korlátozásokat automatizált megoldások segítségével tartják be.
Minden zóna határán táblákat és kamerákat szereltek fel. Utóbbiak feljegyzik a bemenő járművek rendszámait, majd továbbítják a helyi rendőrségre, ahol egy automatikus rendszám-azonosító szoftver elemzi azokat. Az azonosított rendszámokat összevetik az adatbázisok tartalmával. Amennyiben egyezés van, akkor a belépés anonim módon bekerül a statisztikába, míg ha nincs egyezés, akkor a készített fotót elküldik a rendőröknek, akik megvizsgálják, hogy a rendszám valódi-e. Amennyiben bármilyen szabálytalanságot észlelnek, úgy az érintett autós bírságot kap. Ennek összege Bergamóban 90 euró esetenként.
A Kapsch eddig már 52 városban telepítette a rendszerét. A legnagyobb projekt Rómában volt, ahol napjainkig 68 ilyen belépési pontot alakítottak ki, míg Gallipoli a legkisebb település, ahol a megoldást alkalmazzák. Ott a városközpontba való belépést korlátozzák egyetlen kapuval.
Jonathan Checco, a Kapsch munkatársa elmondta, hogy korlátozott közlekedési zónákat csak ott lehet létrehozni, ahol egyrészt van megfelelő tömegközlekedés, másrészt van elegendő parkolóhely a terület környékén. Emellett a lakosságot is megfelelően tájékoztatni kell, mert ha ez elmarad, az emberek könnyen indulatosak lesznek, rongálás is előfordulhat, ráadásul szükség van némi türelemre és egy megfelelő stratégiára is. A területen lévő üzletek forgalma ugyanis rendre csökken, majd egy bizonyos idő (általában fél év) után ismét növekedni kezd. Mind a helyi lakosok, mind a turisták ugyanis rájönnek arra, hogy az intézkedés előnyös, például gyorsabbá válik a zónán belül a közlekedés.