MTI

Megjelenik a magyar jogban a környezetkímélő gépkocsi fogalma

Egy rendelettervezet szerint bekerül a környezetkímélő gépkocsi fogalma a magyar jogba, ilyennek számít majd az elektromos, valamint a légszennyező anyagot ki nem bocsátó, azaz "nulla emissziós" gépkocsi.

Eddig csak a csendes és a kis légszennyezésű gépkocsi fogalmát ismerte a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló, 1990-ben hozott rendelet. A módosítást a nemzeti fejlesztési miniszter által jegyzett rendelettervezet tartalmazza, amely a kormány honlapján jelent meg. Az új fogalom szerint az elektromos gépkocsi lehet tisztán elektromos meghajtású, amely csak akkumulátorral rendelkezik, illetve külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi. Ez utóbbi tartalmaz egy belső égésű motort, továbbá akkumulátort is, amelyet külső forrásból is tölteni lehet.

A hibrid elektromos gépkocsi hatótávolsága elektromos üzemben legalább 15 kilométer kell, hogy legyen, míg a növelt hatótávolságú hibrid gépkocsié - csak akkumulátorral - legalább 50 kilométer. A jelenlegi szabályozás szerint a csendes gépkocsi zajterhelése nem haladhatja meg a decibelben meghatározott küszöböt, míg a kis légszennyezésű gépkocsinál a károsanyag kibocsátást szabályozza a rendelet.

A nemzeti fejlesztési miniszter kiegészíti a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló rendeletet is, a szintén a kormány honlapján megjelent tervezetében. Ebben szerepel, hogy a környezetkímélő gépkocsik hatósági vizsgáztatásakor a környezetkímélő jelleg megállapítása csak gyári kivitelű gépkocsi esetében végezhető el. A műszaki vizsgán az üzembentartó kérheti a korábban megállapított környezetvédelmi osztályba sorolás módosítását, hogy az megfeleljen valamelyik új kategóriának.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pakeszke #5
    akar meg a szeneromuben is siman betolnak egy aranyaiban sokkal olcsobb viszont sokkal hatekonyabb fustgazmosot mint barmely ajro6os autoban
  • SupraMKIII #4
    Persze arról egy szó sincs, hogy ezeket az autókat támogatnák valamilyen módon...
  • Ragnaar #3
    Hát, ha az adott autó előállítása közben csak ugyanolyan mértékben szennyezik a környezetet, mint hagyományos társainál, de a mondjuk 10-20 éves futásideje alatt az átlagos valamennyi helyett nagyságrendekkel kevesebb káros anyagot bocsájt ki, az mindenképpen előrelépés szerintem.
  • Jeffjohnson #2
    Igen, ez igaz de azért jegyezzük meg azt, hogy egészségügyi szempontból ez még mindig jobb, hogy nem egy népes várost "önt el" a szmog. Az erőművet lehet egy erdő közelébe is telepíteni és ezzel jelentős káros anyagot meg lehet kötni. Viszont például a napelemek előállítása is rettentően környezetszennyező és élettartamuk sem haladja meg a 15-20 évet.
  • Skylake #1
    Olyan nincs, hogy nulla emisszió, legfeljebb az máshol jelenik meg. Persze verheti magát a 0 emissziós autójára az átlagpolgár, de az áramot elő kell állítani, ami a legtöbb esetben abszolút nem megújulóból történik - az meg máshol ugyanúgy előállítja az emissziót. Csak mondom, hogy azért ne fetisizáljuk ezeket a járműveket. olyan nagyon, amíg nincs mögötte 100% megújuló energiatermelés.