Berta Sándor
Biztonsági rendszer járművezetőknek
Egy kamerás rendszer folyamatosan figyeli a sofőr tekintetét, észleli ha elbóbiskolna és ezt az ülés rezgetésével akadályozza meg. A rendszerrel jelentős mértékben csökkenthető a balesetek lehetősége.
A Seeing Machines ausztrál cég által kifejlesztett Driver Safety Solution (DSS) nevű megoldás egyesíti a szenzorokat, a kamerákat, a figyelmeztető jelzéseket és a szoftvereket azért, hogy elkerülhetők legyenek a veszélyes pillanatnyi elalvások és a koncentrációs hiányosságok. A rendszer folyamatosan elemzi a vezető arc- és szemmozgásait. Amennyiben azt észleli, hogy az illető el akar bóbiskolni, akkor a székbe beépített vibrációs motor gondoskodik arról, hogy újra felébredjen.
A rendszer személyautókba még túl drága, de egy busz gyártási költségéhez képest elhanyagolható; a DSS-t összesen öt európai busztársaság teszteli 9 hónapon keresztül. A cél annak bebizonyítása, hogy a megoldás a gyakorlatban is megállja a helyét. "Nem túl gyakoriak a buszbalesetek, de ha bekövetkeznek, akkor többnyire annyira katasztrofálisak, hogy az újságok címlapjaira kerülnek. Sok esetben ez automatikusan az érintett buszvállalat végét jelenti, hiszen senki nem akar többet egy ilyen vállalattal utazni" - jelentette ki Ken Kroeger, a Seeing Machines vezérigazgatója.
A rendszer infrakamerája az út során folyamatosan figyeli a vezető arcát és a szemeire fókuszál. Ez akkor is így van, ha az illető szemüveget visel. Az elemzés során különösen precízen figyelnek a pupillákra és vizsgálják, hogy pislog-e az alany és ennek során milyen hosszú ideig tartja csukva a szemét. Ezzel párhuzamosan a száját is figyelik, hogy regisztrálják az esetleges zavaró dolgokat. Gyorsulásmérő és GPS-chip ad pontos információkat a busz tartózkodási helyéről és aktuális sebességéről. Az adatokat a vezető székének hátoldalán elhelyezett miniatűr számítógép gyűjti össze és értékeli ki valós időben. Amennyiben a sofőr a fejét hosszabb időn keresztül egy bizonyos szögben tartja, akkor megjelenik egy "Szemeket az útra" figyelmeztetés. Ez az egyik központi biztonsági funkció. A közvetlen ütközések veszélyére éles figyelmeztető jelzés figyelmeztet és mozgatni kezdi a vezető székét.
Kroeger elmondta, hogy a téli hónapokban a tesztelésbe bevont járművek Hollandiából az osztrák, a svájci és az olasz síparadicsomokba fognak menni. Ezután jövő nyáron Franciaország, Olaszország és Spanyolország felé veszik az irányt. A DSS-t eredetileg bányamunkákhoz fejlesztették ki. Az első tesztek annyira sikeresek voltak, hogy a Caterpillar május végén bejelentette, mindegyik teherautóját felszereli a technológiával. A rendszer több mint 10 000 fontba kerül, de Kroeger szerint a buszokhoz elérhető lesz egy sokkal olcsóbb verzió is.
A Seeing Machines ausztrál cég által kifejlesztett Driver Safety Solution (DSS) nevű megoldás egyesíti a szenzorokat, a kamerákat, a figyelmeztető jelzéseket és a szoftvereket azért, hogy elkerülhetők legyenek a veszélyes pillanatnyi elalvások és a koncentrációs hiányosságok. A rendszer folyamatosan elemzi a vezető arc- és szemmozgásait. Amennyiben azt észleli, hogy az illető el akar bóbiskolni, akkor a székbe beépített vibrációs motor gondoskodik arról, hogy újra felébredjen.
A rendszer személyautókba még túl drága, de egy busz gyártási költségéhez képest elhanyagolható; a DSS-t összesen öt európai busztársaság teszteli 9 hónapon keresztül. A cél annak bebizonyítása, hogy a megoldás a gyakorlatban is megállja a helyét. "Nem túl gyakoriak a buszbalesetek, de ha bekövetkeznek, akkor többnyire annyira katasztrofálisak, hogy az újságok címlapjaira kerülnek. Sok esetben ez automatikusan az érintett buszvállalat végét jelenti, hiszen senki nem akar többet egy ilyen vállalattal utazni" - jelentette ki Ken Kroeger, a Seeing Machines vezérigazgatója.
A rendszer infrakamerája az út során folyamatosan figyeli a vezető arcát és a szemeire fókuszál. Ez akkor is így van, ha az illető szemüveget visel. Az elemzés során különösen precízen figyelnek a pupillákra és vizsgálják, hogy pislog-e az alany és ennek során milyen hosszú ideig tartja csukva a szemét. Ezzel párhuzamosan a száját is figyelik, hogy regisztrálják az esetleges zavaró dolgokat. Gyorsulásmérő és GPS-chip ad pontos információkat a busz tartózkodási helyéről és aktuális sebességéről. Az adatokat a vezető székének hátoldalán elhelyezett miniatűr számítógép gyűjti össze és értékeli ki valós időben. Amennyiben a sofőr a fejét hosszabb időn keresztül egy bizonyos szögben tartja, akkor megjelenik egy "Szemeket az útra" figyelmeztetés. Ez az egyik központi biztonsági funkció. A közvetlen ütközések veszélyére éles figyelmeztető jelzés figyelmeztet és mozgatni kezdi a vezető székét.
Kroeger elmondta, hogy a téli hónapokban a tesztelésbe bevont járművek Hollandiából az osztrák, a svájci és az olasz síparadicsomokba fognak menni. Ezután jövő nyáron Franciaország, Olaszország és Spanyolország felé veszik az irányt. A DSS-t eredetileg bányamunkákhoz fejlesztették ki. Az első tesztek annyira sikeresek voltak, hogy a Caterpillar május végén bejelentette, mindegyik teherautóját felszereli a technológiával. A rendszer több mint 10 000 fontba kerül, de Kroeger szerint a buszokhoz elérhető lesz egy sokkal olcsóbb verzió is.