SG.hu

Company of Heroes 2



Kiadó: Sega
Fejlesztő: Relic Entertainment
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E4400 2,0 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4600+ processzor, Nvidia GeForce 8800 GS vagy ATI Radeon HD 2900 GT grafikus kártya, 2 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q6400 2,13 GHz-es vagy AMD Phenom 9600B Quad-Core processzor, Nvidia GeForce GTS 450 vagy ATI Radeon HD 4850 grafikus kártya, 4 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Company of Heroes, Men of War
Kategória: stratégia

Amikor 2006 magasságában megjelent a színen a Relic Entertainment által fejlesztett Company of Heroes, a játékvilág már kezdte mellőzni a második világháborús tematikát. Habár a kérdéses időintervallumot feldolgozó stratégiák akkor még fénykorukat élték, de az FPS-játékok között egyre inkább eluralkodott a modern hadviselés témaköre. Ettől eltekintve azonban az alkotás így is képes volt hatalmas sikereket elérni, eleddig négymillió példány kelt el belőle világszerte - a két kiegészítőt beleszámítva -, azonban mégis hosszú és kínkeserves éveket kellett várni arra, hogy végül megkapja jól megérdemelt folytatását.

Nem elég ugyanis, hogy 2012-ig kellett tűkön ülnünk a Company of Heroes 2 bejelentéséért, de a háttérben a projektet kiadóként gondozó THQ csődje miatt hetekig úgy hittük, hogy a játéknak befellegzett. Az utolsó pillanatban azonban megjelent a Sega, és teljes egészében keblükre ölelték a Relic Entertainment csapatát, majd addig támogatták őket, amíg meg nem jelenhetett a Company of Heroes évek óta várt folytatása, ami már a kampány betöltésének első perceit követően garantáltan belopja magát az első rész rajongóinak szívébe.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Mindezt azért lehet ennyire magabiztosan kijelenteni, mert a fejlesztők szinte semmit sem módosítottak a korábban alkalmazott recepten, így tulajdonképpen elővették a bemutatkozó rész alapjait, megfűszerezték némi újdonsággal, és sikerüket máris biztosították. A Company of Heroes 2 esetében az egyik legnagyobb újdonság, hogy a kampány középpontjában a szovjetek állnak, így őket irányítva kell megverekednünk a német haderővel. Ennek köszönhetően az 1941-es Barbarossa hadművelettől kezdve Berlin 1945-ös ostromáig élhetjük át a világégés legfontosabb eseményeit, de néhány küldetés erejéig kisebb ütközeteket, sőt, helyenként még fikciókat is belefont a sztoriba a Relic Entertainment fejlesztőcsapata, természetesen a józan ész határain belül.

A kampány történetét egy valamikori szovjet hadnagy, Lev Abramovich Isakovich visszaemlékezéseinek segítségével ismerhetjük meg - aki 1952-ben, egy gulágban idézi fel a háború borzalmait -, aminek köszönhetően korántsem kronologikus sorrendben élhetjük át az eseményeket. Az első küldetés során például rögtön Sztálingrád véres ostroma vár ránk, amelynek keretein belül azt a feladatot kapjuk, hogy kiverjük a városból az akkorra már alaposan meggyengült németeket.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Mivel a játékmenet szinte minden téren az első részre, illetve a kiegészítőkre épül, ezért már ezt a feladatot is gyakorlott parancsnokként vezényelhetjük le, de azért érkezett annyi újdonság, hogy a kampány végéig garantáltan ne unjunk rá a folyamatos csatározásokra. Merthogy a Company of Heroes 2 semmilyen formában sem szerette volna feltalálni a spanyolviaszt, az alkotók mindössze egy nagyszerű második világháborús stratégiát akartak megvalósítani, ami többnyire sikerült is nekik. Mindez annak ellenére is kijelenthető, hogy a küldetések során a jól ismert klisékkel találkozhatunk, így például hol támadnunk, hol védekeznünk kell, a mellékes teendők pedig ezekre épülnek majd fel.

A legtöbb stratégiához hasonlóan a Relic Entertainment alkotására is jellemző a fokozatosság, így egyre nagyobb pályák és egyre több lehetőség vár majd ránk, minél komolyabb tisztséget töltünk be a szovjet hadseregben. Ennek köszönhetően, míg az első bevetések során szinte csak gyalogos katonákat irányíthatunk, addig a későbbiekben megjelennek a gépesített egységek, végül pedig a páncélosok, amelyek újfent több pályán is központi szerepet játszanak majd. Természetesen ezúttal sem hívhatunk egyszerre milliókat a harcba, így erősen meg lesz kötve a kezünk a bevethető egységek számát illetően, de a fejlesztők szerencsére úgy határozták meg ezt a mennyiséget, hogy nehézségi szinttől függően még kényelmesen kivitelezhetők legyenek az összecsapások. Nem kell kétségbe esnünk azonban, ha embereink elhullottak a csatamezőn, mert bármikor hívhatunk erősítést, ugyanakkor érdemes vigyáznunk bakáinkra, hiszen folyamatosan szinteket lépnek, ezáltal nem csak a moráljuk nő meg, hanem újabb lehetőségeket is elérhetnek. Egy egyszerű példával szemléltetve, az egyik gyalogos egységünk például nem csak repeszgránátot, hanem füstgránátot is képes lesz alkalmazni néhány sikeres bevetést követően.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Company of Heroes 2-ben azonban bármennyire is fontos lesz embereink élete, nem tudunk majd olyan személyes kapcsolatot kialakítani velük, mint például a Men of War-sorozatban, de a csapatirányítás vagy a páncélosok kezelhetősége sem lett annyira letisztult, mint a műfaj egyik etalonjának számító franchise esetében. A Relic Entertainment azonban nem akart senkit és semmit sem lemásolni, de ettől függetlenül is központi szerepet kapott a játékmenetben a fedezékrendszer alkalmazása, ami mellett a területfoglalás szerepe is óriási lesz, hiszen általuk szerezhetünk újabb ellátmányt és pontokat haderőnknek, amiből többek között az erősítés költségeit fedezhetjük.

Az egyjátékos mód mellett viszont a fejlesztők arról is gondoskodtak, hogy a többjátékos élmények segítségével hosszú hónapokra elegendő szórakozásban lehessen részünk. Ennek köszönhetően létrehozhatjuk saját hadseregünket - a németek is választhatók lesznek -, oldalukon pedig szinteket lépve és újabb képességeket feloldva megmérkőzhetünk más tábornokokkal is. A többjátékos mód keretein belül az összecsapások lényegesen különböznek majd a kampány küldetéseitől, így például mindennél nagyobb hangsúlyt kap a területfoglalás, valamint az építkezés, ami esetünkben az egységeket feloldó, illetve gyártó épületekre korlátozódik.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az összecsapások célja minden esetben az lesz, hogy minél több régiót elfoglaljunk a csatatéren, és felülkerekedjünk ellenfeleinken. Apró észrevétel, hogy a Relic Entertainment részéről egy kis elfogultságot érezhetünk az oroszok irányába, hiszen a német egységekhez képest lényeges erőfölény figyelhető meg a szovjet páncélosok tekintetében, ami kiváltképp az éles helyzetekben rendkívül frusztráló. A hagyományos multiplayer mellett a fejlesztők gondoskodtak ugyanakkor egyéb kihívásokról is, így például ott lesz a Theater of War játékmód, amelyben híres történelmi ütközeteket vagy kihívásokat élhetünk át, akár a mesterséges intelligencia ellen is. Grafika: Bármennyire is tekinthető részletesen kidolgozottnak a Company of Heroes 2 külleme, az optimalizálással így is akadtak problémái a készítőknek. Ennek köszönhetően ahhoz, hogy DirectX 11-ben minden beállítást a maximumra tudjunk húzni, elengedhetetlen lesz egy bivalyerős számítógép, máskülönben - főleg közelebbről szemlélve az eseményeket - találhatunk néhány kritikán aluli megoldást. A játék azonban nem emiatt kapta meg az öt csillagot, sokkal inkább azért, mert teljesen másképp mutatja be nekünk a második világháborút, mint a korábbi stratégiák többsége.

A filmszerű megoldások mellett így egy sötét és elkeseredett küzdelembe csöppenhetünk majd bele, amit még hangulatosabbá varázsol a hírhedt orosz tél. Az időjárás egyébiránt különösen fontos szerepet kapott a játékban, így nem csak látványos, ahogy a hó belepi egységeinket, hanem a fagynak és a havas viharoknak a játékmenetre is hatásai vannak. Embereink például megfagynak, mozgásuk lelassul, a jeges folyók pedig akár stratégiai pontokként is szolgálhatnak, ha az ellenfél seregei alatt berobbantjuk a befagyott felszínt. Összességében tehát nagyon is kiemelkedő, amit az Essence Engine 3.0-val kiviteleztek a készítők, egyetlen probléma, hogy teljes szépségében csak nagyon kevesen tudják majd élvezni a végeredményt.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A kezelőfelület tekintetében nem lehetne belekötni a Company of Heroes 2-be, hiszen az első rész felújított, átdolgozott és kibővített változata fogad minket. Az irányítás szempontjából szintén nincsenek különösebb problémák, ellenben akad egyetlen olyan tényező, ami már önmagában is indokolja a pontlevonást. Ez nem más, mint a kamera forgatásának lehetősége. Alapból viszonylag kis területeket kezel a játék, azonban 2013-ban a stratégiarajongók részéről az egyik legminimálisabb elvárás, hogy a csatateret minden szögből átvizsgálhassuk. Ez már a Men of War-sorozatnak sem okozott különösebb problémát!

Játszhatóság: Az elnyújtott kampány hosszú órákra, sőt, apránként adagolva napokra és hetekre a képernyő elé szegezi még a legkeményebb stratégákat is, ugyanakkor a többjátékos mód, valamint a különféle kihívások miatt hónapokra elegendő játszani való társul a Company of Heroes 2 mellé. Egy fikarcnyi hiányérzetünk sem lehet ezen a téren!

Intelligencia, nehézség: A nehézség kiválóan skálázható, így ezzel kapcsolatban mindenki megtalálhatja számításait, a mesterséges intelligencia terén azonban sajnálatos módon sikerült alulmúlniuk magukat a fejlesztőknek. Habár az ellenfelek viszonylag jól reagálnak cselekedeteinkre - azért ezen a téren is lenne javítanivaló -, de amit saját egységeink bemutatnak a csatamezőn, az megindokolja a pontlevonást. Hadseregünk útkeresése ugyanis finoman szólva is borzasztóra sikerült, a programozott intelligencia gyakran hosszú másodpercekig gondolkozik azon, hogy milyen irányban közelítse meg a kijelölt célpontot, majd rendre a rossz útvonal mellett voksol. Rengeteg frissítés kell még ahhoz, hogy a jövőben javuljon ezen a téren a program.

Hangok, zene: Habár a Company of Heroes 2 zenéi nem lettek túl emlékezetesek, de a hangok és effektek terén sikerült komoly minőséget produkálniuk a fejlesztőknek. Különösen kiemelkednek a fegyverhangok és a robbanáseffektek, de a szinkronokkal kapcsolatban akadnak hiányosságok.

Összegzés: Nem sikerült tehát hibátlanul a Relic Entertainment alkotása, de mivel a téma és a műfaj keresztezését manapság kevés alkotás tűzi zászlajára, ezért részben unikumnak tekinthető a Company of Heroes 2, ami számtalan apró újdonsággal emelkedik a legjobbak közé. A tartalmas egyjátékos kampány, az összetett és hetekre kikapcsolódást nyújtó multiplayer vagy az időjárás hatásainak beépítése a játékmenetbe mind-mind olyan tényezők, amelyek az idei év egyik legjobb stratégiájává teszik az alkotást. Jöhetnek a kiegészítők!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Fbn Lx #9
    mi ez a gusztustalan talajtextúra?!
    most sz sg-n vagy rémesen lebutított grafika mellett játszanak a játékokkal (nem értem akkor, mi alapján dől el a grafikára adott pontszám), vagy nevetségesen nagy ez a gépigény ehhez a látványhoz
  • Narxis #8
    Ezt én is kérdezni akartam de ráhagytam. Ha valaki játékot tesztel a publikumnak akkor illene rendes gépet beújítani, főleg ha rendszeresen csinálja.
  • Zombee #7
    De azért az 5 csillagot megkapta a grafika. Írják is, hogy erős gép kell hozzá. Gondolom nem futott nekik se, abból gondolták, hogy szép a grafika. :)

    Másik kritika: itt vannak képek is, meg egy összehasonlítás a low/med/high/max beállításokkal. Utána mindenki döntse el, az sg-n mi hogy volt.
  • cylonflatus #6
    Ez rendszeres dolog itt az sg-n, többször megfigyeltem már én is.
  • tomkeller #5
    szerintetek lesz akcióban Steamen?
  • Amiga #4
    Biztos nem volt a warezben kézikönyv.
  • hkoDAVID #3
    Már nem azért, de csupán ami így elsőre feltűnik: MI EZ A GRAFIKA? MIK EZEK A KÉPEK? Le akarjátok járatni a játékot? A szerkesztőségben csak így megy el vagy mi van? Ráadásul irtó hülye lehetett aki belőtte a grafót, mivel a textúrákat illene lazán maxra tolni, még akkor is ha gyenge a gép! Ram csak van benne vagy PII-vel toljátok? Bocs, de ez valami ultragáz! Hogy lehet így cikket írni? Aki nem ismeri mi ez ezek után "valószínű" megnézi mi is ez a game.
  • Bendzs #2
    Így van, akár még a katonák vállára is le lehet helyezni a kamerát... :D

    Amúgy számomra először (a "kampánnyal" kezdtem, csak később skirmish-eztem) nem volt túl megnyerő a játék, gyakorlatilag egy CoH DLC-nek tűnt inkább, mint különálló játéknak, néhány kisebb-nagyobb újítás volt csak benne. Néhány skirmish után viszont pont ezek az apró újítások (pl. a mesterlövész már nem lehet bárhol, bármikor álcázva, csakis fedezékben -> TAKTIKA!!!; változó időjárás; hóban maradó nyomok nem "decal"-ok, azaz nem törlődnek, ha a katona/tank 10 lépéssel továbbment; stb.) tették annyira megnyerővé számomra a játékot.
  • Gascan #1
    :D ... azt vagod hogy altot lenyomva ugy forgatod a csatateret ahogy neked tetszik .. aztan 2xbackspace visszallhatsz alapra

    "Alapból viszonylag kis területeket kezel a játék, azonban 2013-ban a stratégiarajongók részéről az egyik legminimálisabb elvárás, hogy a csatateret minden szögből átvizsgálhassuk."