SG.hu

Kevesebb banner-jellegű kép kell a weblapokra

A felhasználók, egy eye-tracking vizsgálat tapasztalatai szerint nemhogy közömbösek, hanem egész egyszerűen negligálják a stock fotókat, unják a bonyolult termékválasztó táblázatokat és egyértelműen bannereknek nézik, így figyelmen kívül hagyják a weboldalak felületén megjelenő banner-szerű képeket.

Mindez az Atreo Kognitív Kutató Intézet legutóbbi vizsgálatából derült ki, melyet az Invitel, a távközlési piac kiemelt szereplője újratervezés előtt álló weboldalán végzett. Az eye-tracker olyan, különlegesen érzékeny kamerákból álló rendszer, amely milliméterre pontosan rögzíti, mit néz meg a vizsgálati alany egy honlapon, egy reklámanyagon, prospektuson, termékcsomagoláson, bolti polcsoron vásárlás közben, vagy az utcán sétálva, kocsit vezetve.

"A weboldalunk újratervezés előtt áll, éppen ezért fontosnak tartottuk, hogy kutatást végeztessünk azzal kapcsolatban, hogy az oldalon mi működik jól és mi kevésbé. Ebben az esetben azonban nem kizárólag eye-tracking vizsgálatot készíttettünk, hanem kértünk mellé usability szakértői elemzést is" - mondta el Liptay Gabriella, az Invitel marketingkommunikációs igazgatója. "A kutatás és az elemzés közösen világított rá, hogy az új honlap tervezése során milyen szempontokra kell kiemelt figyelmet fordítanunk" - tette hozzá.


"Minden egyes kutatás újabb, érdekes tapasztalatokkal szolgál számunkra" - mondta Limbacher Tivadar, a cég kutatási vezetője. "Régóta ismert jelenség a bannervakság, azaz az online reklámok már tudattalanná automatizálódott elkerülése. Az elemzett oldalon bár nem voltak reklámok, de a cég saját anyagai, pl. az online ügyfélszolgálat, a bal oldali sávban helyezkedtek el, banner-jellegű képként. Emiatt a felhasználók önkéntelenül is reklámnak gondolták azokat, így - még abban az esetben is, ha konkrétan az adott funkciót keresték - nem néztek rá. Az ilyen, hétköznapi szemlélőnek egyértelmű(nek látszó) megoldásokat is hivatott tesztelni a szemkamera" - tette hozzá Limbacher Tivadar.

"A kutatás több, az online környezetben jól ismert viselkedésmintát erősített meg. Ilyen például az a tény, miszerint a felhasználók nem olvassák, hanem csak átfutják az oldalon található információkat. Amint találnak egy olyan kattintási lehetőséget, amely talán megfelel a keresett információnak, azonnal kattintanak" - mondta el Herendy Csilla, a usability elemzést végző kutató. "Online nem félünk hibázni, és a tévedéseinket könnyű korrigálni. Azonban a türelmünk is hamarabb elfogy, mint az offline világban. Éppen ezért, a weboldalak tulajdonosainak kiemelten oda kell figyelniük arra, hogy az oldalukon egyértelmű, áttekinthető információkat helyezzenek el" - tette hozzá Herendy Csilla.


Az Invitel az elmúlt években jelentősen bővítette portfólióját, többek között bekerült egy teljes kábel üzletág termékpalettája, de megtalálható már az optika, a DVBTV és a Wi-Fi is. E fejlesztések pedig nehezen voltak beágyazhatók a korábban csak egy technológiára felépített struktúrába, így mindenképp indokolttá vált a cég weboldalának fejlesztése. "A szemkamerás kutatás, és a usability szakértői elemzés komoly segítséget nyújtott számunkra: számos olyan apró dologra hívta fel a figyelmünket, melyek nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy áttekinthetőbb, egyszerűbb és a felhasználók igényeit magasabb szinten és észrevétlenül kiszolgáló weboldalunk legyen" - fogalmazott Liptay Gabriella.

Nem csak website usability esetében érdemes eyetrackinget alkalmazni. Szemkamerás vizsgálatok során derült ki például, hogy a balról jobbra olvasás annyira belénk ivódott, hogy az áruházi polcokat is ilyen módon pásztázzuk, vagy, hogy a haj kiemelkedően fontos szerepet játszik abban, miként ítélünk meg valakit első találkozásunkkor. Érdekes tény az is, hogy szemmozgás ritmusát, gyorsaságát, mintázatát befolyásolhatja az életkor, a nem, az intelligencia, de még a nemzetiség is. A lengyelek például sokkal alaposabban néznek körül egy üzletben, mint mi, sietős magyarok. Szintén érdekes, hogy a színes szóróanyagok bár figyelemfelkeltőbbek, a fekete-fehér nyomtatványok inkább motiválnak minket elmélyült olvasásra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!