Szekeres Viktor
Vasököl - Rettegj, Transformers!
A Vasököl remek robotharcaival könnyedén alázza a Transformers kamerakapkodós, sötétben és szuperközeliben mutatott akciójeleneteit. Ez az új Túl a csúcson.
Hogy tetszett a Vasököl?
A Disney meglehetősen hosszú kampánnyal futtatta fel legújabb filmjét, a Vasököl című Hugh Jackman-próbálkozást. Manapság előfordul, hogy némelyik előzetes a szóban forgó film premierje előtt csak alig 1-2 hónappal mutatkozik be, azonban a Vasököl első promóciós anyagai már tavaly megjelentek a mozikban, ami nem nyári szuperfilm esetében elég szokatlan. Mindennek előnye az, hogy idővel boldog-boldogtalan értesülhetett arról, hogy Hugh Jackman egy robotos-bokszolós film főhőse lesz, másrészt pedig kontraproduktív is lehet a stratégia, hiszen akadnak olyanok, akik belefáradnak a várakozásba, s már csak legyintenek a filmre a premier hetén.
A Vasököl marketingje egyrészt egy több évtizedes, bokszolós Mattel-játékra épült, melynek játékosai műanyag bokszolókkal próbálják leteríteni ellenfelüket. Másrészt pedig a történet alapját a Legenda vagyok, a Csodás álmok jönnek, valamint A doboz írójának, Richard Mathesonnak 1956-ban írt novellája jelentette az alapot, melyből 1962-ben egy Alkonyzóna (The Twilight Zone) epizód is készült, igaz akkor még csak a 70-es években küzdöttek egymás ellen a robotok.
A Vasököl ezúttal is a jövőben játszódik, de csak pár évvel tekintenek előre a készítők, s épp ezért is csak nehezen süthető rá a scifi műfajának billogja. Inkább egy vérbeli családi és sportos moziról van szó - csak ezúttal nem egy ember kiváló fizikai teljesítménye kerül a középpontba, hanem robotoké. Persze azokat a robotokat irányítani is kell: hősünk Charlie, egykor szebb napokat látott öklöző, aki távirányítású robotbokszolóival haknizik, több, de inkább kevesebb sikerrel. Ráadásul amikor végre felcsillan előtte némi reménysugár egy híres robot "személyében", nyakába varrják egy nyárra 11 éves fiát, akinek anyja nemrég halt meg. Kezdődhet is az inspiráló apa-fia robotboksz.
Annak idején Sylvester Stallone is összejött a fiával, hogy együtt kamionozzon és sportoljon, a Vasököl sztorija is hasonló első blikkre, azonban itt idővel a fiú átveszi apjától a marsallbotot és inkább ő válik a film főszereplőjévé, miközben Jackman csak asszisztál neki. Illetve ez sem igaz, hiszen a Vasököl sokaknak csak és kizárólag a robotokról fog szólni. És a robotbokszról, ami ugyancsak pár összecsapást fed (felhozó meccsek, plusz a Nagy Meccs, ahogy az szokás) zömében remekül sikerült. A koreográfia olykor tipikusan az ember küzdősportokat idézi, a robotok harcának illúziója pedig szinte tökéletes, ennyire "mechanikusra" (csikorgóra, nyikorgóra, súlyosra) talán még sosem sikeredtek filmek robotos jelenetei, szinte érezzük a nézőtéren, amint két, hatalmas tömegű monstrum egymásnak feszük. És még az operatőr sem rángatja ész nélkül a kamerát, ráadásul a szuperközeli, a nézőnek semmit sem mondó felvételeket is hanyagolja. A látványt pedig zseniális hangeffektek egészítik ki.
Az, hogy miről fog szólni a Vasököl, nagyjából mindenki lekottázhatja, hiszen lecsúszott, nincstelen esélytelenek a főszereplők, s viszonylag hamar feltűnik a színen a mindent vivő szuperrobot, a világbajnok. Legalábbis ezt hihetnénk, hogy megvan nekünk a kotta, azonban, ha a történet fő szálainak alakulása, az apa-fiú kapcsolat alakulása nem is, de talán az ütközetek okozhatnak kisebb meglepetéseket.
A Vasököl teljesen tipikus underdog-sztori, amit ezerszer láttunk, nem váltja meg a világot, aki valami újra és igazán jóra kíváncsi, az nyugodtan kihagyhatja. De. A Vasököl nagyon jól működik szentimentális családi filmként, ráadásul a maszkulin megközelítéssel a kissrácok mellett esetleg férfiakat is jobban fog érdekelni - a laza párhuzamoknak köszönhetően akár a modern kor Túl a csúcson-jának is felfogható. A Vasököl jól látható "100% Hollywood" címkével került forgalmazásba, azonban aki tudja, hogy mire számíthat, az valószínűleg nem fog csalódni.
Idén áprilisban a bejelentették, hogy felfogadták John Gatinst, a Vasököl egyik forgatókönyvíróját, hogy vesse papírra az esetleges második rész szkriptjét, de mindez még nem jelenti automatikusan, hogy el is készülhet a Vasököl 2. Shawn Levy, a rendező, szeptemberben (értelemszerűen) a film sikerétől tette függővé a folytatást. Hogy az áhított siker meglesz-e, az kérdés, hiszen a jónak számító 35 millió körüli debütálástól elmaradt a film, azonban a 27 millió dolláros amerikai kezdő hétvége mindenképpen korrekt. Az elkövetkező hetekben kiderülhet, hogy a közönség további reakciójától függően bizalmat szavaz-e a folytatásnak a stúdió. Az, hogy miről szólna a film, nem nehéz kitalálni.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A Vasököl marketingje egyrészt egy több évtizedes, bokszolós Mattel-játékra épült, melynek játékosai műanyag bokszolókkal próbálják leteríteni ellenfelüket. Másrészt pedig a történet alapját a Legenda vagyok, a Csodás álmok jönnek, valamint A doboz írójának, Richard Mathesonnak 1956-ban írt novellája jelentette az alapot, melyből 1962-ben egy Alkonyzóna (The Twilight Zone) epizód is készült, igaz akkor még csak a 70-es években küzdöttek egymás ellen a robotok.
A Vasököl ezúttal is a jövőben játszódik, de csak pár évvel tekintenek előre a készítők, s épp ezért is csak nehezen süthető rá a scifi műfajának billogja. Inkább egy vérbeli családi és sportos moziról van szó - csak ezúttal nem egy ember kiváló fizikai teljesítménye kerül a középpontba, hanem robotoké. Persze azokat a robotokat irányítani is kell: hősünk Charlie, egykor szebb napokat látott öklöző, aki távirányítású robotbokszolóival haknizik, több, de inkább kevesebb sikerrel. Ráadásul amikor végre felcsillan előtte némi reménysugár egy híres robot "személyében", nyakába varrják egy nyárra 11 éves fiát, akinek anyja nemrég halt meg. Kezdődhet is az inspiráló apa-fia robotboksz.
Annak idején Sylvester Stallone is összejött a fiával, hogy együtt kamionozzon és sportoljon, a Vasököl sztorija is hasonló első blikkre, azonban itt idővel a fiú átveszi apjától a marsallbotot és inkább ő válik a film főszereplőjévé, miközben Jackman csak asszisztál neki. Illetve ez sem igaz, hiszen a Vasököl sokaknak csak és kizárólag a robotokról fog szólni. És a robotbokszról, ami ugyancsak pár összecsapást fed (felhozó meccsek, plusz a Nagy Meccs, ahogy az szokás) zömében remekül sikerült. A koreográfia olykor tipikusan az ember küzdősportokat idézi, a robotok harcának illúziója pedig szinte tökéletes, ennyire "mechanikusra" (csikorgóra, nyikorgóra, súlyosra) talán még sosem sikeredtek filmek robotos jelenetei, szinte érezzük a nézőtéren, amint két, hatalmas tömegű monstrum egymásnak feszük. És még az operatőr sem rángatja ész nélkül a kamerát, ráadásul a szuperközeli, a nézőnek semmit sem mondó felvételeket is hanyagolja. A látványt pedig zseniális hangeffektek egészítik ki.
Az, hogy miről fog szólni a Vasököl, nagyjából mindenki lekottázhatja, hiszen lecsúszott, nincstelen esélytelenek a főszereplők, s viszonylag hamar feltűnik a színen a mindent vivő szuperrobot, a világbajnok. Legalábbis ezt hihetnénk, hogy megvan nekünk a kotta, azonban, ha a történet fő szálainak alakulása, az apa-fiú kapcsolat alakulása nem is, de talán az ütközetek okozhatnak kisebb meglepetéseket.
A Vasököl teljesen tipikus underdog-sztori, amit ezerszer láttunk, nem váltja meg a világot, aki valami újra és igazán jóra kíváncsi, az nyugodtan kihagyhatja. De. A Vasököl nagyon jól működik szentimentális családi filmként, ráadásul a maszkulin megközelítéssel a kissrácok mellett esetleg férfiakat is jobban fog érdekelni - a laza párhuzamoknak köszönhetően akár a modern kor Túl a csúcson-jának is felfogható. A Vasököl jól látható "100% Hollywood" címkével került forgalmazásba, azonban aki tudja, hogy mire számíthat, az valószínűleg nem fog csalódni.
Idén áprilisban a bejelentették, hogy felfogadták John Gatinst, a Vasököl egyik forgatókönyvíróját, hogy vesse papírra az esetleges második rész szkriptjét, de mindez még nem jelenti automatikusan, hogy el is készülhet a Vasököl 2. Shawn Levy, a rendező, szeptemberben (értelemszerűen) a film sikerétől tette függővé a folytatást. Hogy az áhított siker meglesz-e, az kérdés, hiszen a jónak számító 35 millió körüli debütálástól elmaradt a film, azonban a 27 millió dolláros amerikai kezdő hétvége mindenképpen korrekt. Az elkövetkező hetekben kiderülhet, hogy a közönség további reakciójától függően bizalmat szavaz-e a folytatásnak a stúdió. Az, hogy miről szólna a film, nem nehéz kitalálni.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
|
Real Steel (Vasököl)
színes, magyarul beszélő, amerikai családi film, 127 perc, 2011 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott rendező: Shawn Levy forgatókönyvíró: John Gatins, Dan Gilroy, Jeremy Leven zeneszerző: Danny Elfman operatőr: Mauro Fiore producer: Shawn Levy, Susan Montford, Don Murphy, Robert Zemeckis szereplők: Hugh Jackman (Charlie Kenton) Dakota Goyo (Max) Evangeline Lilly (Bailey Tallet) Kevin Durand (Ricky) Hope Davis (Debra) James Rebhorn (Marvin) |