Napi Online
Hamis Apple-bolt Kínában
A trükkös kínai ezermesterek immáron nem csupán az Apple népszerű ketyeréit, főként az iPhone okostelefont és az iPad táblakomputert koppintják, hanem megnyitották az első komplett hamis Apple-shopot is.
Az Apple amerikai főhadiszállásán dolgozó főnökök eddig valószínűleg nem voltak tisztában azzal, hogy Kína hegyektől szabdalt délnyugati részén található egy Kunming nevű város. Biztosan tudták, hogy errefelé is vannak a cégnek viszonteladói, de azt nem is sejtették, hogy a világ eme eldugott részén is található egy kiváló, első osztályú Apple-shop. A magyarázat egyszerű: nem az ő engedélyükkel alakították ki a boltot, hanem ismeretlen kínai üzletemberek koppintották le a világ minden táján ugyanolyan formában működő Apple-shopokról. Feltételezhető, hogy ezt a húzásukat nem csupán az amerikai világcég és termékei iránti megfékezhetetlen lelkesedésük motiválta, hanem némi anyagi haszonszerzés reménye is.
A boltot egy blogger fedezte fel, aki a településen - Junnan tartomány fővárosában - lakik. Leírása szerint az Apple-logo, a fából készült berendezés és a vidám személyzet, amelynek tagjai láthatóan nem is tudják, hogy nem az amerikai cégnek dolgoznak, megszólalásig hasonlítanak az Apple valós boltjainak imázselemeire. A BirdAbroad néven publikáló szerző jobbnak látta nem felfedni kilétét - derült ki a Reuters tudósításából. Mint írja, a bolt tökéletes koppintás, a legjobb, amit valaha látott. Az Apple nem kommentálja az ügyet, a cég szóvivője szerint a vállalat hivatalos viszonteladói partnereinek listája a cég honlapján hozzáférhető. Kunmingban 13 kereskedővel szerződtek, de egyiküknek sincs joga Apple-áruházként reklámozni magát.
Az nem derült ki, hogy a kalóz shop valódi vagy hamisított Apple-termékeket kínál-e. Megszámlálhatatlanul sok kínai kalózkereskedő árul eredeti külföldi elektronikai termékeket úgy, hogy azokat becsempészi az országba. Az Apple őrületes népszerűsége miatt azonban nyilván megéri a kereskedelmi rendszer lemásolása is, ezt bizonyítja, hogy például Sanghajban is van egy a kunmingihez hasonló, annál valamivel óvatosabban menedzselt kamu Apple-shop. A bolt és tulajdonosai semmilyen kapcsolatban nincsenek az amerikai céggel, sőt, egyetlen eladó sem állítja, hogy a vevő egy Apple-shopba tért be. Ugyanakkor ha valaki például azt kérdezi: tudnak ajánlani egy webkamerát a MacBookjához, akkor könnyen azt a választ kaphatja: nem, de a másik boltunkban, a város másik részén biztosan van.
A másik eltérés, hogy a boltban árulnak olyan termékeket is, amilyenek nem fordulhatnak elő egy igazi Apple-shopban. Kapható például csoki. A Reuters tudósítása szerint az egyik vevő, aki teljesen tisztában van azzal, hogy nem igazi Apple-boltban jár, egyáltalán nem bánta, hogy "átverik". Sőt jobban szereti ezt a shopot, mint az igazit, mert nincs sorban állás a pultok előtt és gyorsabban megjavítják a ketyeréit, ha valami gondja van. Az árakban nincs különbség.
Az amerikai vállalatok a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság becslése szerint 2009-ben 48 milliárd dollárt buktak a kínai koppintók miatt és az USA-ban 2,1 millió állás veszett el azért, mert hamis termékekkel elcsábították az igaziaktól a fogyasztókat. Az Apple egyelőre csak kapirgálja a kínai piac felszínét. A cégnek csak négy hivatalos üzlete van Pekingben és Sanghajban és egy Hongkongban. Termékei felhatalmazott és felhatalmazás nélküli viszonteladói viszont gomba módra szaporodnak a világ legnépesebb országában.
Az Apple amerikai főhadiszállásán dolgozó főnökök eddig valószínűleg nem voltak tisztában azzal, hogy Kína hegyektől szabdalt délnyugati részén található egy Kunming nevű város. Biztosan tudták, hogy errefelé is vannak a cégnek viszonteladói, de azt nem is sejtették, hogy a világ eme eldugott részén is található egy kiváló, első osztályú Apple-shop. A magyarázat egyszerű: nem az ő engedélyükkel alakították ki a boltot, hanem ismeretlen kínai üzletemberek koppintották le a világ minden táján ugyanolyan formában működő Apple-shopokról. Feltételezhető, hogy ezt a húzásukat nem csupán az amerikai világcég és termékei iránti megfékezhetetlen lelkesedésük motiválta, hanem némi anyagi haszonszerzés reménye is.
A boltot egy blogger fedezte fel, aki a településen - Junnan tartomány fővárosában - lakik. Leírása szerint az Apple-logo, a fából készült berendezés és a vidám személyzet, amelynek tagjai láthatóan nem is tudják, hogy nem az amerikai cégnek dolgoznak, megszólalásig hasonlítanak az Apple valós boltjainak imázselemeire. A BirdAbroad néven publikáló szerző jobbnak látta nem felfedni kilétét - derült ki a Reuters tudósításából. Mint írja, a bolt tökéletes koppintás, a legjobb, amit valaha látott. Az Apple nem kommentálja az ügyet, a cég szóvivője szerint a vállalat hivatalos viszonteladói partnereinek listája a cég honlapján hozzáférhető. Kunmingban 13 kereskedővel szerződtek, de egyiküknek sincs joga Apple-áruházként reklámozni magát.
Az nem derült ki, hogy a kalóz shop valódi vagy hamisított Apple-termékeket kínál-e. Megszámlálhatatlanul sok kínai kalózkereskedő árul eredeti külföldi elektronikai termékeket úgy, hogy azokat becsempészi az országba. Az Apple őrületes népszerűsége miatt azonban nyilván megéri a kereskedelmi rendszer lemásolása is, ezt bizonyítja, hogy például Sanghajban is van egy a kunmingihez hasonló, annál valamivel óvatosabban menedzselt kamu Apple-shop. A bolt és tulajdonosai semmilyen kapcsolatban nincsenek az amerikai céggel, sőt, egyetlen eladó sem állítja, hogy a vevő egy Apple-shopba tért be. Ugyanakkor ha valaki például azt kérdezi: tudnak ajánlani egy webkamerát a MacBookjához, akkor könnyen azt a választ kaphatja: nem, de a másik boltunkban, a város másik részén biztosan van.
A másik eltérés, hogy a boltban árulnak olyan termékeket is, amilyenek nem fordulhatnak elő egy igazi Apple-shopban. Kapható például csoki. A Reuters tudósítása szerint az egyik vevő, aki teljesen tisztában van azzal, hogy nem igazi Apple-boltban jár, egyáltalán nem bánta, hogy "átverik". Sőt jobban szereti ezt a shopot, mint az igazit, mert nincs sorban állás a pultok előtt és gyorsabban megjavítják a ketyeréit, ha valami gondja van. Az árakban nincs különbség.
Az amerikai vállalatok a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság becslése szerint 2009-ben 48 milliárd dollárt buktak a kínai koppintók miatt és az USA-ban 2,1 millió állás veszett el azért, mert hamis termékekkel elcsábították az igaziaktól a fogyasztókat. Az Apple egyelőre csak kapirgálja a kínai piac felszínét. A cégnek csak négy hivatalos üzlete van Pekingben és Sanghajban és egy Hongkongban. Termékei felhatalmazott és felhatalmazás nélküli viszonteladói viszont gomba módra szaporodnak a világ legnépesebb országában.