MTI

Az internet megváltoztatja az emberi memória természetét

Amerikai kutatók kísérleteikkel azt mutatták meg, hogy bonyolultabb kérdések után, amikor a vizsgálatba bevont emberek tudták, hogy a tények megtalálhatók számítógépen, kisebb erőfeszítést tettek az adatok felidézésére, jobban koncentráltak viszont annak felidézésére, hogy hol találják meg. A kutatók szerint az internet valamiféle "ügyintéző" (tranzaktív) memóriaként működik, amely "helyettünk és számunkra emlékezik".

Betsy Sparrow kutatásvezető, a Columbia Egyetem munkatársa elmondta, hogy a tranzaktív memória külső memóriaforrások létét tételezi fel, más emberekben "tárolódik" a tudás egy része. "Vannak emberek, akik bizonyos dolgok szakértői, mi pedig lehetővé tesszük számukra, hogy azok legyenek azáltal, hogy felelőssé tesszük őket bizonyos típusú információkért" - magyarázta Sparrow. Daniel Wegner, a Science tudományos magazinban közzétett mostani tanulmány társszerzője, a Harvard Egyetem munkatársa javasolta elsőként a tranzaktív memória fogalmát a hosszú ideje együtt élő párok kapcsolatának vizsgálata alapján. Akkori tanulmányában megállapította, hogy az ilyen párok tagjai afféle "memóriabankként" támaszkodnak egymásra.


"Valóban úgy vélem, hogy az internet a tranzaktív memória egyik formájává vált, és ezt kívántam tesztelni" - idézte fel Sparrow. A tesztsorozat bevezető lépésében arra voltak kíváncsiak, hogy miként gondolnak a résztvevők a számítógépre és az internetre, amikor bonyolult kérdést kapnak. Ehhez a módosított Stroop-tesztet használták. Az eredeti tesztben különböző, eltérő színekkel írt színneveket kell felolvasniuk az alanyoknak - a zöld szót például kékkel, pirossal vagy sárgával írva, de semmiképpen nem zölddel. A reakcióidő növekszik, ha nem színekhez, hanem olyan témákhoz kapcsolódó szavakat kell felolvasniuk a résztvevőknek, amelyek már megfordulhattak a fejükben.

Ezzel a vizsgálattal a kutatók azt mutatták meg, hogy miután nehéz kérdéseket kaptak az alanyok, az internettel kapcsolatos fogalmakhoz tartozó reakcióidő jellemzően hosszabb lett. Ez arra utalt, hogy amikor nem tudták a választ, akkor a számítógép használatát kezdték fontolgatni.

A vizsgálat következő lépésében egy sor tényt közöltek a résztvevőkkel, akik egyik fele úgy tudta, hogy hosszú ideig eltárolják az információkat a számítógépen abban a mappában, ahová ők berakták, míg a csapat másik fele abban a hitben volt, hogy törlik azokat. Amikor a későbbiekben a kutatók rákérdeztek az információkra, azok, akik úgy tudták, hogy nem lesznek majd elérhetőek az adatok, sokkal jobban teljesítettek az emlékezésben, mint azok, akik úgy tudták, hogy tárolják a szükséges információkat. Utóbbiak ugyanakkor figyelemre méltóan jól emlékeztek arra, hogy melyik mappába rakták bele az adatokat.

A kutatók szerint az, hogy igen nagy arányban azt jegyezték meg a résztvevők, hol keressék az információt, nem pedig magát az információt, arra utal, hogy amit online el lehet érni, azt immár külső memóriaként kezelik az emberek. Nem az emlékezetük romlik tehát, csupán a rendelkezésre álló hatalmas mennyiségű információt másként, hozzáférhetőbb módon rendszerezik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • balage187 #14
    Ezzel nem ertek egyet. Regen se jegyeztunk meg minden baromsagot, csak mas forrasbol szereztuk be (ujsag, konyv). Most ehelyett az internet van, ami mellesleg gyorsabb es egyszerubb megoldas.

    Oszinten szolva feleslegesnek tartom a magolast en is, mert semmi ertelme. Ami igazan bevalik az az, hogy tudod mit hol talalsz meg, amit meg ugyis sokszor hasznalsz az ELETBEN (es nem pl. az iskola baromsaga, hogy ezt es ezt tudnod kell) azt egy ido utan ugyis megjegyzed kivulrol. Az iskolas hulyeseget, amit bemagoltal, meg valoszinuleg miutan tobbet nem kerdezik az iskolaban (es ha az eletben sincs ra szukseged), eleg hamar elfelejted. Ha megis szukseg lenne ra, megnezed neten.

    Inkabb arra kene tanitani az embereket, hogy hogy igazodjon el a forrasok kozott logikus gondolkodassal, hogyan keressen hatekonyan, hogyan dontse el, hogy a forras hiteles, illetve, hogy megertse, amit olvas (szovegertes). Mert ugye mint tudjuk sokaknal ezutobbi is problema.
  • B0nFire #13
    Én pont a fordítottját tapasztaltam. Az iskolákban a tankönyvekben egy-egy lecke volt másfél oldal szöveg és semmi több. Azt kellett bebiflázni, akár megértette az ember, akár nem. Most információbőség van, és ha elkezdesz egy témáról olvasni jó sokat, akkor a lényege lecsapódik és megmarad benned, míg rájössz, mi a rizsa. Ez a tudás sokkal mélyebb, mivel több szemszögből van megvizsgálva az adott probléma. És minél több megfogalmazásban olvasod nagyjából ugyanazt, jobban meg fog ragadni, mintha azt a másfél oldalt magolnád.

    Nekem legalábbis ilyenek a tapasztalataim.

    Ami meg nem érdekel, azt minek kell egyáltalán megtanulni? Most sem tudom, mi a fázis, meg a föld, és nem is szerelek villanyt. Ha olyasmi kell, megkérek egy szakembert. Az tévedés, hogy mindenkinek polihisztornak kell lennie. Ez rossz tanítási módszer.
  • Peetor #12
    B0nFire: Most nem egy cetlire gondoltam, hanem hogy pl. adott egy könyv vagy magazin, tehát egy konkrét információhalmaz. Az internetről mindezt valószínűleg össze kell ollózni, millió hivatkozás van és böngészés közben millió érdekes dolog felbukkan, meg kevésbé érdekes ami elvonja a figyelmet és lehet össze is zavar. Tehát kellő koncentráció nélkül valószínű, hogy az internetről olvasott információhalmazból kevesebb marad meg a memóriánkban, mintha azt könyvből olvasnám. De ez egy primitív példa volt, és az ellenkezője is igaz lehet. :)
  • B0nFire #11
    "A gond inkább az, hogy az internet ez által függővé és lustává tesz."

    Akárcsak az írás! Ha felírunk valamit egy papírdarabra, azt nem jegyezzük meg, mert ott a cetli. Aztán ha elhagyjuk a cetlit, kész a baj. Ha nincs éppen az embernél toll, ceruza, jegyzetfüzet, akkor is ugyanez a helyzet áll fenn. Tehát ezek szerint az írás is káros, mert ellustít.

    Ugyan már!
  • endrev #10
    Na szépen elkapkodtam az utolsó mondatot.. :)
  • endrev #9
    Igen, ez nagyon probléma, hogy az agy így kevésbé fejlett állapotban marad, ami az emlékek felidézését illeti. Vagy visszafejlődik. Magamon is észlelem a jelenséget.

    A társadalmi távlatokat ha jól emlékszem Ray Bradbury dolgozta fel egy novellájában, de az egyik Stargate-epizódban is megjelent a gondolat, bár más kontextusban. Az előbbinél egy implantátum segítségével mindenki hozzáfért a társadalom teljes tudástárához, de volt olyan, aki egy szervi betegség folytán nem tudta ezt használni, ő a klasszikus módon tanult és élt. A társadalom fogyatékosnak tartotta. Aztán a rendszer elromlott, és az eredmény az lett, hogy ő lett a fogyatékosból lett a legokosabb ember a világon, és mindenki más lett fogyatékos - a hozzáférés nélkül.
  • noland #8
    Az a baj, hogy ez a fajta emlékezet elég felszínes, nem mozgatja meg kellőképpen az agyat. Nem véletlenül alakult ki az évszázados egyetemi rendszer, pedig régen is voltak könyvtárak. Ezzel az elemzéssel legfeljebb a tunyák nyugtathatják meg magukat. Aki ezt beveszi, az a könnyebb utat választja..
  • Peetor #7
    A gond inkább az, hogy az internet ez által függővé és lustává tesz. Sokszor előfordult, hogy olvastam vmi érdekeset és később vhogy nem tudtam felidézni pontosan, ami nagyon idegesítő volt. Tapasztalatom szerint az információ eltárolása nagyobb koncentrációt igényel, ha annak forrása az interneten van. Ezt most alátámasztja ezen kísérlet is.
  • Gerygrey #6
    Pontosan.

    Régen jegyzeteltünk, papírfecnikre írkáltunk telefonszámokat, vasúti menetrendet, és minden olyan információt, amit ma neten két másodperc alatt megtalálok, okostelefonnal akár útközben is. Régen papíralapú programfüzetet kértünk egy fesztiválra belépve, ma indulás előtt letöltöm a megfelelő appot az Android marketről... Csak az eszközök változtak, az ember memóriakapacitása nem :)
  • Tomalak #5
    amcsik hehehe :D

    de most komolyan ami érdekel megjegyzem, ami nem de kellhet meg fontos annak épp eégg megjegyeznem az elérési útvonalát, legyen az akár háló/könyvespolc/második polc/baloldal.html vagy a neten akármi

    mekkora koponyák