Szekeres Viktor
Csak szexre kellesz - Hollywood érti a dolgát
A frissen Oscar-díjat nyert Natalie Portman balerinának kitűnő volt, de sajnos az orvos szerepének eljátszásába már beletört a bicskája.
Hogy tetszett a Csak szexre kellesz?
Natalie Portman megér egy, sőt akár két misét is. A harmincadik életévét idén betöltő színésznőnek csak egy-egy 2008-as és 2009-es mozifilmjét láthattuk itthon, februárban viszont két héten belül három magyar premierje is volt: a Fekete hattyú, a New York I Love You, melyben rendezett is, valamint kritikánk tárgya, a Csak szexre kellesz. S, ha ezekhez hozzávesszük, hogy Amerikában nemsokára bemutatják a Thort és a Király!-t, valamint a hozzánk csak DVD-n érkező Heshert, akkor bizony megállapíthatjuk, hogy a csapból is a színésznő folyik. Ami nem baj.
A baj csak az, ha rossz film kapcsán folyik, s bizony míg az első két felsorolt alkotás jól sikerült, addig a Csak szexre kellesz-ben minden rossz benne van, amiért divat a hollywoodi filmeket és a hollywoodi románcokat leszólni. Pedig a történet jól kezdődik, de a második mondattól kezdve totális sablonfelállást kezd sugallni: Adam és Emma gyerekkorukban ismerik meg egymást egy táborban, majd később egy egyetemi buliban futnak össze, hogy "felnőtt életükben" is találkozzanak, amikor úgy döntenek, hogy mindenféle kötöttség nélkül elkezdenek lefeküdni egymással. Persze a "csak semmi érzelem" szabály kisvártatva egyiküknél halványulni kezd.
El lehet képzelni, hogy milyen bonyodalmak várnak hőseinkre, akik sajnos cseppet sem érdekesek, inkább sótlan figurák. Ashton Kutcherön nem is lepődünk meg, rég láttuk őt olyan szerepben, ahol igazán oda tudta volna tenni magát, de sajnos Natalie Portman is csak vergődik: próbál aranyos lenni, de se orvosként, se szeretőként, se bánkódó szerelmesként nem túl hiteles. És, ami még nagyobb baj, a főszereplőket nem segítik ki emlékezetes és vicces mellékalakok, ahogy az Hollywoodban szokás, a teperő szép lányon lévő ordas klisé "csúnyító szemüveg" pedig arra utal, hogy minden kreatív filmes messze elkerülte ezt a produkciót.
A Csak szexre kellesz legnagyobb hibája mégis az, hogy hülyének nézi a közönséget. Először is azzal, hogy feltételezi, hogy a nézők nem fogják lekottázni az egész filmet az alaphelyzetből, s kamu bonyodalmakkal próbálkozik. Másodjára pedig, mert egy teljességgel hiteltelen kapcsolatot jelenít meg, holott pontosan tudjuk, hogy a film vége utáni első vagy második hónapban a végre-valahára összeboronált pár úgy szét fog menni, mint a pinty. A hazug ábrázolás mellett az már végképp csak hab a tortán, hogy még a poénok terén is úgy érzik az írók, hogy sok mindent magyarázniuk kell, hogy megértsük - például, amikor menstruációs görcsöktől szenvednek a lakótársak, akkor nem biztos, hogy muszáj kimondatni a főszereplővel a felismerést, miszerint az egyikük férfi. Ezzel tisztában vagyunk és mosolygunk is, míg nem próbálják a szánkba régni.
A filmen sajnos a magyar szinkron sem segít, Speier Dávidtól nem ilyen minőséget szoktunk meg. Pár angol kifejezéssel sem birkózott meg, valamint az egyes káromkodásai és szójátékai is csak üresen puffantak, sőt arról is tanúbizonyságot tett, hogy nem tudja, mi a különbség a trendi és aközött, amit Móricka trendinek hisz. Persze azt ki kell emelnünk, hogy a közönség felettébb hálás volt a Barátok közt és a Jóban-rosszban egy mondatban való említéséért, ami talán a legnagyobb röhögést kapta az egész vetítés során.
A Csak szexre kellesz unalmas és kiszámítható, valamint rettentően hazug film, aminek jót tett volna, ha nem az ugyancsak unalmas és kiszámítható Ivan Reitman rendezi, akitől az elmúlt tíz évben csak egy Szuper exnőmre és egy Evolúcióra futotta. Akik persze némi kiszámíthatóságra vágynak a napokban bemutatott, érdekesebb történettel rendelkező filmek között, azoknak mindenképp ajánlható Portman és Kutcher romantikázása, rajtuk kívül azonban valóban csak Hollywood keményvonalas híveinek. A végeredmény bár nem lett szörnyen rossz, de így is csak a közepesen gyenge szintet üti meg. Az, hogy akad benne pár jobb poén, nem jelent semmit.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A baj csak az, ha rossz film kapcsán folyik, s bizony míg az első két felsorolt alkotás jól sikerült, addig a Csak szexre kellesz-ben minden rossz benne van, amiért divat a hollywoodi filmeket és a hollywoodi románcokat leszólni. Pedig a történet jól kezdődik, de a második mondattól kezdve totális sablonfelállást kezd sugallni: Adam és Emma gyerekkorukban ismerik meg egymást egy táborban, majd később egy egyetemi buliban futnak össze, hogy "felnőtt életükben" is találkozzanak, amikor úgy döntenek, hogy mindenféle kötöttség nélkül elkezdenek lefeküdni egymással. Persze a "csak semmi érzelem" szabály kisvártatva egyiküknél halványulni kezd.
El lehet képzelni, hogy milyen bonyodalmak várnak hőseinkre, akik sajnos cseppet sem érdekesek, inkább sótlan figurák. Ashton Kutcherön nem is lepődünk meg, rég láttuk őt olyan szerepben, ahol igazán oda tudta volna tenni magát, de sajnos Natalie Portman is csak vergődik: próbál aranyos lenni, de se orvosként, se szeretőként, se bánkódó szerelmesként nem túl hiteles. És, ami még nagyobb baj, a főszereplőket nem segítik ki emlékezetes és vicces mellékalakok, ahogy az Hollywoodban szokás, a teperő szép lányon lévő ordas klisé "csúnyító szemüveg" pedig arra utal, hogy minden kreatív filmes messze elkerülte ezt a produkciót.
A Csak szexre kellesz legnagyobb hibája mégis az, hogy hülyének nézi a közönséget. Először is azzal, hogy feltételezi, hogy a nézők nem fogják lekottázni az egész filmet az alaphelyzetből, s kamu bonyodalmakkal próbálkozik. Másodjára pedig, mert egy teljességgel hiteltelen kapcsolatot jelenít meg, holott pontosan tudjuk, hogy a film vége utáni első vagy második hónapban a végre-valahára összeboronált pár úgy szét fog menni, mint a pinty. A hazug ábrázolás mellett az már végképp csak hab a tortán, hogy még a poénok terén is úgy érzik az írók, hogy sok mindent magyarázniuk kell, hogy megértsük - például, amikor menstruációs görcsöktől szenvednek a lakótársak, akkor nem biztos, hogy muszáj kimondatni a főszereplővel a felismerést, miszerint az egyikük férfi. Ezzel tisztában vagyunk és mosolygunk is, míg nem próbálják a szánkba régni.
A filmen sajnos a magyar szinkron sem segít, Speier Dávidtól nem ilyen minőséget szoktunk meg. Pár angol kifejezéssel sem birkózott meg, valamint az egyes káromkodásai és szójátékai is csak üresen puffantak, sőt arról is tanúbizonyságot tett, hogy nem tudja, mi a különbség a trendi és aközött, amit Móricka trendinek hisz. Persze azt ki kell emelnünk, hogy a közönség felettébb hálás volt a Barátok közt és a Jóban-rosszban egy mondatban való említéséért, ami talán a legnagyobb röhögést kapta az egész vetítés során.
A Csak szexre kellesz unalmas és kiszámítható, valamint rettentően hazug film, aminek jót tett volna, ha nem az ugyancsak unalmas és kiszámítható Ivan Reitman rendezi, akitől az elmúlt tíz évben csak egy Szuper exnőmre és egy Evolúcióra futotta. Akik persze némi kiszámíthatóságra vágynak a napokban bemutatott, érdekesebb történettel rendelkező filmek között, azoknak mindenképp ajánlható Portman és Kutcher romantikázása, rajtuk kívül azonban valóban csak Hollywood keményvonalas híveinek. A végeredmény bár nem lett szörnyen rossz, de így is csak a közepesen gyenge szintet üti meg. Az, hogy akad benne pár jobb poén, nem jelent semmit.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
|
Csak szexre kellesz (No Strings Attached)
színes, magyarul beszélő, amerikai romantikus vígjáték, 108 perc, 2011 16 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Ivan Reitman forgatókönyvíró: Elizabeth Meriwether zeneszerző: John Debney operatőr: Rogier Stoffers producer: Jeffrey Clifford, Joe Medjuck, Ivan Reitman szereplők: Natalie Portman (Emma Franklin) Ashton Kutcher (Adam Kurtzman) Lake Bell (Lucy) Kevin Kline (Alvin) Cary Elwes (Dr. Metzner) Olivia Thirlby (Katie Kurtzman) Talia Balsam (Sandra Kurtzman) |