MTI
2011 az okostelefonok éve lesz
Világszerte nagy az érdeklődés az okostelefonok iránt, a felhasználók döntő többsége már ilyen készüléket szeretne magának, ha meg tudná fizetni. Miel az áruk folyamatosan csökken, valószínűleg igazuk lesz a kutatóknak, 2011 már a mindentudó eszközök éve lesz.
Az előrejelzések szerint egy év múlva már minden második amerikai ilyen telefont használ. Magyarországon egy kissé más lesz helyzet, itt csak 2015-ben érik el a gyártók és szolgáltatók ezt az arányt. Amerikában már az idén október végén több mint 60 millió ember használt okostelefont, s az arányuk folyamatosan nő. Az idén az okostelefon-piac minden résztvevője növelte részesedését a teljes mobilpiacon belül, s a jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy jövő karácsonykor a 13 évnél idősebb amerikai mobilhasználók, azaz 234 millió előfizető fele rendelkezik majd valamilyen okostelefonnal.
A Nokia Siemens Networks előrejelzése szerint 10 ezer százalékkal nő világszinten 2015-re az okostelefonok és a hordozható számítógépek által generált adatforgalom a mostanihoz képest. A 2015-re megvalósuló éves szintű 23 exabyte forgalom egyenlő lesz azzal, mintha a Föld minden lakosa minden nap letöltene egy átlagos könyvet elektronikus úton. Magyarországon napjainkban a mobiltelefon-előfizetések száma 11,8 millió, ez 2015-re várhatóan 13 millióra bővül. A Nokia Siemens szerint ma 1,7 millió okostelefont használnak a magyar piacon, míg 2015-ben már minden második készülék ilyen lesz. Gyorsan nő a magyar adatforgalom is, 2015-ig éves szinten 54-58 százalékkal.
Világszinten már tavaly elérte a mobil szélessávú előfizetések száma a 600 milliót, s ezzel a mobil internetezők száma meghaladta a vezetékes előfizetőkét. Az okostelefonok terjedését az is elősegíti, hogy az Oracle világszintű kutatása szerint a fogyasztók korlátlan adatforgalomra vágynak. Míg egyre több mobiltelefon-társaság kínál különböző felhasználható adatmennyiségeket tartalmazó konstrukciókat, az előfizetők még mindig a korlátlan adatforgalmat részesítik előnyben, és hajlandók is megfizetni. A megkérdezettek 61 százaléka a korlátlan adatforgalomért 7 százalékkal, 59 százalékuk a korlátlan SMS-ezésért pedig 5 százalékkal fizetne többet.
A felhasználók szerint a mobil technológia meghatározó szerephez jut a jövőben. A mobiltelefon öt éven belül a válaszadók 54 százaléka szerint a GPS-készüléket, 31 százaléka szerint a hitelkártyát, 24 százaléka szerint pedig a kocsikulcsot is fel fogja váltani. A mobiltelefon lehetséges jövőbeli felhasználási területei között említették még a videochatet, a fizetett tartalmak több képernyős megjelenítését, az internetes információk vonalkód segítségével történő elérését, valamint a háztartási energiafelhasználás nyomon követését.
A szolgáltatók az okostelefonok révén új bevételi lehetőségekkel számolhatnak. A felhasználók 64 százaléka kész hirdetéseket fogadni telefonján árkedvezményekért vagy extra szolgáltatásokért cserébe. Az új bevételi forrást elsősorban a fiatalabb korosztály jelenti, hiszen a 18 és 33 év közötti előfizetők háromszor akkora valószínűséggel használják telefonjukat szórakozásra, és kétszer akkora valószínűséggel személyi számítógépként, mint a 46 és 64 év közöttiek.
Az okostelefonok megjelenését a magyar felhasználók is igazi mérföldkőnek tartják a T-Mobile felmérése szerint. Közel 40 százalékuk szerint az állandó e-mail-hozzáférés a legfontosabb funkciója az ilyen típusú készülékeknek, de a fiataloknál a folyamatos közösségi média-jelenlét is mérvadó szempont. A megkérdezettek nagy része uniszex eszközként tekint az okosmobilokra, és 90 százalék feletti azok aránya, aki örülne annak, ha egy ilyen készülékkel lepnék meg.
A megkérdezettek döntő többsége komoly jövőt jósol az okostelefonoknak, amit mutat az is, hogy csak 1 százalékuk gondolja úgy, hogy nem változtat az emberek mindennapi életén. A felmérésből az is kiderül, hogy a válaszadók 37 százaléka az e-mailek állandó elérhetőségét, 35 százaléka legfrissebb hírekről való folyamatos értesülést tartja az okosmobilok leghasznosabb funkciójának. Ugyan a fiatalok körében is a hírböngészés és a levelezés a legkedveltebb funkció, de közülük már minden negyedik válaszadó a közösségi médiához való állandó hozzáférést tartja a legfontosabbnak.
Az előrejelzések szerint egy év múlva már minden második amerikai ilyen telefont használ. Magyarországon egy kissé más lesz helyzet, itt csak 2015-ben érik el a gyártók és szolgáltatók ezt az arányt. Amerikában már az idén október végén több mint 60 millió ember használt okostelefont, s az arányuk folyamatosan nő. Az idén az okostelefon-piac minden résztvevője növelte részesedését a teljes mobilpiacon belül, s a jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy jövő karácsonykor a 13 évnél idősebb amerikai mobilhasználók, azaz 234 millió előfizető fele rendelkezik majd valamilyen okostelefonnal.
A Nokia Siemens Networks előrejelzése szerint 10 ezer százalékkal nő világszinten 2015-re az okostelefonok és a hordozható számítógépek által generált adatforgalom a mostanihoz képest. A 2015-re megvalósuló éves szintű 23 exabyte forgalom egyenlő lesz azzal, mintha a Föld minden lakosa minden nap letöltene egy átlagos könyvet elektronikus úton. Magyarországon napjainkban a mobiltelefon-előfizetések száma 11,8 millió, ez 2015-re várhatóan 13 millióra bővül. A Nokia Siemens szerint ma 1,7 millió okostelefont használnak a magyar piacon, míg 2015-ben már minden második készülék ilyen lesz. Gyorsan nő a magyar adatforgalom is, 2015-ig éves szinten 54-58 százalékkal.
Világszinten már tavaly elérte a mobil szélessávú előfizetések száma a 600 milliót, s ezzel a mobil internetezők száma meghaladta a vezetékes előfizetőkét. Az okostelefonok terjedését az is elősegíti, hogy az Oracle világszintű kutatása szerint a fogyasztók korlátlan adatforgalomra vágynak. Míg egyre több mobiltelefon-társaság kínál különböző felhasználható adatmennyiségeket tartalmazó konstrukciókat, az előfizetők még mindig a korlátlan adatforgalmat részesítik előnyben, és hajlandók is megfizetni. A megkérdezettek 61 százaléka a korlátlan adatforgalomért 7 százalékkal, 59 százalékuk a korlátlan SMS-ezésért pedig 5 százalékkal fizetne többet.
A felhasználók szerint a mobil technológia meghatározó szerephez jut a jövőben. A mobiltelefon öt éven belül a válaszadók 54 százaléka szerint a GPS-készüléket, 31 százaléka szerint a hitelkártyát, 24 százaléka szerint pedig a kocsikulcsot is fel fogja váltani. A mobiltelefon lehetséges jövőbeli felhasználási területei között említették még a videochatet, a fizetett tartalmak több képernyős megjelenítését, az internetes információk vonalkód segítségével történő elérését, valamint a háztartási energiafelhasználás nyomon követését.
A szolgáltatók az okostelefonok révén új bevételi lehetőségekkel számolhatnak. A felhasználók 64 százaléka kész hirdetéseket fogadni telefonján árkedvezményekért vagy extra szolgáltatásokért cserébe. Az új bevételi forrást elsősorban a fiatalabb korosztály jelenti, hiszen a 18 és 33 év közötti előfizetők háromszor akkora valószínűséggel használják telefonjukat szórakozásra, és kétszer akkora valószínűséggel személyi számítógépként, mint a 46 és 64 év közöttiek.
Az okostelefonok megjelenését a magyar felhasználók is igazi mérföldkőnek tartják a T-Mobile felmérése szerint. Közel 40 százalékuk szerint az állandó e-mail-hozzáférés a legfontosabb funkciója az ilyen típusú készülékeknek, de a fiataloknál a folyamatos közösségi média-jelenlét is mérvadó szempont. A megkérdezettek nagy része uniszex eszközként tekint az okosmobilokra, és 90 százalék feletti azok aránya, aki örülne annak, ha egy ilyen készülékkel lepnék meg.
A megkérdezettek döntő többsége komoly jövőt jósol az okostelefonoknak, amit mutat az is, hogy csak 1 százalékuk gondolja úgy, hogy nem változtat az emberek mindennapi életén. A felmérésből az is kiderül, hogy a válaszadók 37 százaléka az e-mailek állandó elérhetőségét, 35 százaléka legfrissebb hírekről való folyamatos értesülést tartja az okosmobilok leghasznosabb funkciójának. Ugyan a fiatalok körében is a hírböngészés és a levelezés a legkedveltebb funkció, de közülük már minden negyedik válaszadó a közösségi médiához való állandó hozzáférést tartja a legfontosabbnak.