Szekeres Viktor

Babák - Az első év

Ahogy arra számítani lehetett, az október bizonyított. Négy zseniális ehavi hazai premier után itt az ötödik is, és még mindig nincs vége a hónapnak.

Úgy tűnik, hogy Magyarországra leginkább a francia dokumentumfilmek jutnak el, hiszen a legjobb amerikai alkotásokat valamiért nem látjuk moziban, kivéve Michael Moore szórakoztató filmjeit, amelyek azonban nagyon messze állnak a dokumentumfilmektől - talán épp ezért is voltak olyan sikeresek. Idehaza épp ezért szép lassan ki is alakult egy tábora a francia, dokumentarista alkotásoknak, elég csak a Mikrokozmoszra vagy a Vándormadarakra, esetleg a Pingvinek vándorlására gondolni.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A Babák - Az első év azon filmek közé tartozik, melyek címében foglaltatik a történet: igen, babákról, és azok első évéről lesz szó. Thomas Balmes, francia filmes ugyanis négy kisbaba életének első évét mutatja be 80 perces filmjének: Hattie Amerikában, Bayar Mongóliában, Mari Japánban, Ponijao pedig Namíbiában látja meg a napvilágot. Már maga a koncepció is zseniális, hiszen minden bizonnyal rengeteg érdekes párhuzam vonható az újszülöttek fejlődése során.

Érdekes módon azonban Balmes nem feltétlenül ezekre a magától értetődő párhuzamokra koncentrál, s bár olykor elsüti a közhelyfegyvert, az esetek zömében inkább sokkal kevésbé nyilvánvaló dolgokat mutat meg. Természetesen így is kapunk dögivel a kultúrák különbségeiből adódó snitteket, hiszen mindenki el tudja képzelni, hogy mennyivel másabb egy felhőkarcolókkal zsúfolt metropoliszban felcseperedni, mint mondjuk egy sztyeppén felhúzott jurtában, esetleg az afrikai szavannákon.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A négy babán keresztül tehát négy kultúrát is megismerhetünk és csodálkozhatunk el olyan dolgokon, amikről talán fogalmunk sem volt. A Babák fókuszában érdekes módon nem a szavak állnak, hiszen bár hallunk beszélgetéseket is, de azok nem érdekesek, a film kvázi szöveg nélküli, megértéséhez nem szükséges nyelvtudás. Az alkotói szándék egyértelmű, hiszen a narrátor használata egyértelműen a szájbarágást, a didaktív szándékot erősítené, amire a Babák esetében abszolút nincs szükség, hiszen a néző feltehetően van olyan intelligens, hogy saját gondolatai legyenek a vásznon látható dolgokkal kapcsolatban.

Hangok terén tehát inkább a zörejek vannak jelen, no meg az atmoszféra, de a hangsúly egyértelműen a képekre került, mondhatni az operatőr narrálja a dokumentumfilmet kamerájával. Azzal a kamerával, mely ritkán mozdul, csak olykor zoomol, mégis úgy tűnik, hogy mindent meglát, még a legapróbb részleteket is. S, ha mindez nem lenne elegendő, olykor szemkápráztatóan szép, képeslapszerű kompozíciókat is kapunk, nem egyszer már-már valószerűtlen táj előtt másznak be a babák a képbe.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Thomas Balmes úgy döntött, hogy nem törődik a szigorú kronológiával, filmje elég szabálytalan szerkezetű, s mint már volt róla szó, nem a mértani pontossággal felállított párhuzamokkal foglalkozik, nem törődik azzal, hogy melyik baba mikor szólal meg, vagy pontosan mikor áll először két lábra - nem kapunk segítséget arról, hogy hányadik hónapban járunk. Egész egyszerűen életképeket mutat be, nevetés, sírást, felfedezést babamódra, mindazt, ami ilyen fiatalon áthatja a csöppségek életét.

Most beszélhetnénk azokról a tanulságokról, amiket minden egyes ember levonhat a film láttán, de felesleges, mert még az is el tudja képzelni az amerikai és namíbiai, vagy a japán és a mongol gyerek neveltetése között miféle különbségek lehetnek, akik sosem néznének meg ilyen jó alkotásokat. És persze sorolhatnánk a végtelenségig a Babák középpontjában lévő fogalmakat, mint anyaság, ártatlanság, s legfőképp, boldogság, de miképp a filmben sincs narrálás, ezért a véleménynyilvánítást is felesleges túlragozni.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Hogy tetszett a Babák - Az első év?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
"Négy baba, négy ország, négy történet - a születéstől az első lépésekig" - ekképp festi le a hivatalos sajtóanyag a filmet, s mi sem tudnánk jobban jellemezni. Ha belegondolunk, akkor azt hihetnénk, hogy ilyen témából az sem lett volna képes rossz filmet kihozni, aki eleve arra törekszik. A Babák tehát ziccer volt, amit Thomas Balmes könnyedén kihasznált - igaz rengeteg munkája volt benne. A munka pedig ezúttal meghozta gyümölcsét, a ziccer kihasználása nem rutinszerű volt, érezni a törődést a filmen, ami fantasztikusan jó és megkapó lett. (Külön köszönet jár a záró képsorokért, ahol a rendező megmutatja, hogy azóta mi lett a babákból.)

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Babák - Az első év (Bébé(s) / Babies)
színes, szöveg nélküli, francia dokumentumfilm, 79 perc, 2010
minden korosztály számára megnézhető

rendező: Thomas Balmes
zeneszerző: Bruno Coulais
operatőr: Jérőme Alméras, Frazer Bradshaw, Steeven Petitteville
producer: Amandine Billot, Alain Chabat, Christine Rouxel
vágó: Reynald Bertrand, Craig McKay

szereplők:
Bayar (Önmaga)
Hattie (Önmaga)
Mari (Önmaga)
Ponijao (Önmaga)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • iambg #13
    Lehet már apa vagy csak nem tudod :-)) 22 évesen ki tudja ?
  • Zoliz #12
    Nekem eddig egy gyerekem van és érzem, hogy nem vagy buzi.. jó apa leszel.
  • winnie #11
    nem hsizem, hogy nagyon oktatna. ledöfik a kamerát és mutatják, hogy másznak és gügyögnek:)
  • Waterhorse #10
    Mennyire oktató jellegű a film? Pl. annak annak aki szakmáját tekintve kisgyermekekkel foglalkozik. Viselkedés tanulmányozása szempontjából meg ilyesmi.
  • IMYke2.0.0.0 #9
    Itthon tuti siker lenne :)))))))
  • pjke #8

    Bár még nem láttma, de már érdekesnek tűnik, pedig két gyerekem is van.

    Sőt már régebben gondolkozom egy hasonló filmről, ami viszont egy-egy, más-más társadalmi, szociális esetleg kultúrális szinten élő család életét, minden napjait követné néhány hónapig, évig.
    pl.: roma család-Gyurcsán család
    idióta celeb család-dolgozó értemiségi család
    hajléktalan család-Csányi család

  • Atomreaktor #7
  • jAMEsbAUd #6
    Engem peldaul tokre erdekel, pedig van egy sajat gyerekem is, akit naponta megfigyelhetek. Nem is ertem egyebkent, hogy mi szukseg van peldaul a Mikrokozmosz c. filmre? Miert nem fekszunk ki inkabb egy mezore? Vagy mi szukseg van a Baraka -ra? Miert nem utazzuk korbe inkabb a vilagot? Mi szukseg van barmire? Miert nem csinaljuk meg inkabb? Szerintem a tanarod csak egy irigy befordult fasz... ahogy a mondas is tartja: "Aki tudja, csinalja... aki nem tudja, tanitja..." Valoszinu arrol van szo, hogy o tudja magarol, hogy egy utolso kis senki, akinek soha nem lesz soha sajat hasonlo kaliberu es nepszerusegnek orvendo filmje! Tipikus.
  • m minnifield #5
    bele sem merek gondolni, hogy mit tanácsolnál ha háborús filmet szeretnék nézni... :D:D:D
  • Broafka #4
    hehe, filmes suliba járok, és a műfaji ismereteket tanító tanárom iszonyat ki volt akadva erre.
    mondja, hogy a filmezés megcsúfolásának legdurvább formája, hogy 80 percen keresztül babákat kell nézni, és ráadásul milyen népszerű.

    amúgy szerintem is röhej a dolog. Babákat akartok nézni? keressetek egyt a családban, ülj le elé és nézd ahogy játszik.

    De azért várjuk a Babák 2 - a második év részt! :D