Szekeres Viktor

Oscar 2010: A bombák földjén - Avatar 6-3

Meglepetésre nem született meglepetés és a kétfős versengés győztese végül James Cameron volt feleségének háborús thrillerje lett.

Hat Oscar-díjat vihetett haza A bombák földjén (The Hurt Locker), míg az Avatar mindössze hármat. Pedig a Nagy Levélfiaskó után úgy tűnt, hogy bekavar a politika és nem az érdemek fognak dönteni, s A bombák földjén című filmre sokan csak azért nem fognak szavazni, mert szabálytalankodtak a producerei. Az már sajnos korábban eldőlt, hogy az outsider meglepetés apró filmen és a bevételi rekordokat döntő nagyszabású filmen kívül másik alkotás nem szólhat bele a versenybe, pedig például Az egek ura vagy a Becstelen Brigantyk mindkettőnél jobb volt. De hát..., nem az SG döntött, nem is a nézők, hanem Seth Rogen, Anne Hathaway, James McAvoy, Hugh Jackman, Tom Cruise, Steven Spielberg és a többi hollywoodi színész, rendező, vágó, operatőr, díszlettervező, akik tagjai a filmes Akadémiának.


És ők ezúttal úgy gondolták, hogy A bombák földjénél nem volt jobb film, ami valahol a papírforma, hiszen Kathryn Bigelow filmje az idei több mint 50 filmes díj nagy részét elvitte - miért ne nyerte volna meg az Oscart is? Hasonlóképp borzasztó papírforma, a fogadási irodákban mindössze 1,03 körüli szorzókkal adott győzelem volt a két mellékszereplői díjé - nyert is (idén kébé ötvenedjére) Christoph Waltz (Becstelen Brigantyk) és Mo'Nique (Precious).

Ugyancsak várható volt, hogy idén rendezőnő lesz a legjobb a kategóriájában, így James Cameron pikáns módon épp volt felesége előtt kellett, hogy fejet hajtson, nyert Kathryn Bigelow. S az eddig felsorolt két cím mellé A bombák földjén még a legjobb eredeti forgatókönyv, a legjobb vágás, a legjobb hang és a legjobb hangkeverés díját is hazavihette. Az Avatar (természetesen) a legjobb különleges effektusoknak szóló elismeréssel vigasztalódhatott, valamint a legjobb díszletekkel és fényképezéssel.


Az mindenesetre a fenti két filmről, a két favoritról, mindent elmond, hogy azokból A bombák földjén főszereplőjén, Jeremy Renneren kívül más színész szóba sem jött a jelöléseknél, így Jeff Bridges és az előző napon az Arany Málnát is elnyerő Sandra Bullock jóformán ellenfél nélkül vehette át megérdemelt szobrocskáját. (Utóbbi ugyancsak egy nem az Oscar-versenyben indított, de 250 millió dollár bevételt is meghaladó, hatalmas meglepetés okozó filmjéért, a The Blind Side-ért.)

A "futottak még" kategóriákból még a Fel hozhatott el két díjat (legjobb animáció és zene), míg a Precious (legjobb adaptált forgatókönyv), az Ifjú Viktória királynő (legjobb jelmez), a Crazy Heart (legjobb filmdal) és a Star Trek (legjobb smink) egyet-egyet. A sok papírforma díj mellett a legnagyobb meglepetés talán a legjobb idegen nyelvű filmek kategóriája hozta, ahol is nem Haneke Fehér szalagja és nem is 2009 legjobb filmje, A próféta nyert, hanem az argentin-spanyol krimi, az El Secreto de Sus Ojos.


A 2010-es Oscar-díj nyertesei:

Legjobb film: A bombák földjén
Legjobb színész: Jeff Bridges (Crazy Heart)
Legjobb színésznő: Sandra Bullock (The Blind Side)
Legjobb rendező: Kthryn Bigelow (A bombák földjén)
Legjobb férfi mellékszereplő: Christoph Waltz (Becstelen brigantyk)
Legjobb női mellékszereplő: Mo'Nique (Precious)
Legjobb idegen nyelvű film: El Secreto de Sus Ojos
Legjobb animációs film: Fel
Legjobb forgatókönyvadaptéció: Precious
Legjobb eredeti forgatókönyv: A bombák földjén
Legjobb díszlet: Avatar
Legjobb fényképezés: Avatar
Legjobb jelmez: Az ifjú Viktória királynő
Legjobb dokumentumfilm: The Cove
Legjobb dokumentum-rövidfilm: Music by Prudence
Legjobb vágás: A bombák földjén
Legjobb smink: Star Trek
Legjobb zene: Fel
Legjobb betétdal: The Weary Kind (Crazy Heart)
Legjobb animációs rövidfilm: Logorama
Legjobb élőszereplős rövidfilm: The New Tenants
Legjobb hangvágás: A bombák földjén
Legjobb hangkeverés: A bombák földjén
Legjobb vizuális effektusok: Avatar

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Etinger #66
    Amúgy elég jó a magyar szinkron is. A kis srác jobb angolul, de pl a kutya nekem magyarul jobban tetszik :)
  • jaspercry #65
    Abban igazat adok,hogy mikor először láttam 3d-ben moziban a FEL-t,akkor annyira nem jött be,talán jobban tetszett" Derült égböl a fasírt"
    Viszont itthon is megnéztem legalább 3x(720p hd) projrctoron és itthon jobban tetszett a fasírozottnál,sőt el voltam ájulva (angolul is megnéztem tény hogy eredeti szöveggel,(persze az angolra gondolok) jobb mint magyarul...
  • Etinger #64
    Teljesen korrekt amit leírsz. Nekem a "Fel" 1-2 személyes dolog miatt tetszett az legtöbb mesénél jobban... Lufik és repülőház. Nem túl magas a léc lehet :D
  • Sobal #63
    Félre ne érts, nekem is tetszett a Fel!, de számomra semmi extrát nem adott (sőt a repülőgépes kutyáknál a fejemet is fogtam, hogy neeeee). Neked ez tetszett jobban, ezt tiszteletben tartom.

    Viszont ezzel az "öncélú" dologgal vitatkoznék, bár vitát nem akarok kelteni, mert mindenki máshogy, öncélúan értelmezi a dolgokat. Szerintem minden film "öncélú", ugyanis a készítők a saját képzeletüket akarják megvalósítani, egy animációnál ez meg sokszorosan igaz, mert ott aztán minden egyes képkocka minden pontját teljes mértékben a saját világuknak megfelelően csinálták (és ez igaz a Fel!-re a Toy Story-ra, a János Vitézre és a Kells titka-ra is...).

    Ha számodra az visszatetsző öncélú dolog, ha egy rajzfilm dúskál a szimbólumokban és a sok apró rajzban, akkor ahoz nem tudok hozzászolni, az a te ügyed. Én mondtam, hogy véleményem szerint nem a Fel! volt a legjobb.

    De köszönöm a véleményed!

    Mégvalami: Én nem néztem a sóót, ezért nemtudom, hogy szoktak-e valami vélemyént mondani, hogy miért ez és miért nem az, vagy el szokták-e bírálni a műveket és ha igem, akkor ezt meg lehet-e nézni valahol?
  • winnie #62
    "Évről évre folyamatosan esik az Oscar szinvonala. 10-15 éve még volt 3-4 szinte azonos szintű és valóban több szempontból is erős film, ma ez már nyomokban sincs meg. "

    ezt azért érzed így, mert 10-15 éve valószínűleg sokkal kevesebb filmet ismertél és sokkal kevesebbet tudtál a filmekről. bármilyen téma jön elő, mindig felbukkan a nosztalgiafaktor, a "bezzeg az én időmben" mentalitás. ez azzal jár, hogy öregszik az ember, tapasztalatot szerez. csak éppen ilyenkor nem gondolsz arra, hogy 10-15 éve épp ugyanezt gondolták az oscarról azok, akiknek volt fogalmuk arról, hogy mi az oscar. mert ez a másik tényező, hogy anno például itthon nem sokaknak volt fogalma az egészről. most azonban sokkal több az információ.

    szóval totális tévút a "bezzeg régen" mentalitás.

    mondom mindezt annak ellenére, hogy a többivel abszolút egyetértek, de hiszem, hogy 10-15 éve, ha jobban ismerjük a filmeket, akkor épp ugyanúgy belekötöttünk volna a díjakba.
  • atomkrumpli #61
    Legjobb propagandafilm: A bombák földjén
    a végén már csak az a felirat hiányzott hogy vár téged is szem bácsi... borzalom
    (megint kiosztották egymás közt a plecsniket és örülnek egymásnak)
  • herlius #60
    Évről évre folyamatosan esik az Oscar szinvonala. 10-15 éve még volt 3-4 szinte azonos szintű és valóban több szempontból is erős film, ma ez már nyomokban sincs meg. Talán nem véletlen, hogy a mezőnyt is felhígították, már tavaly is volt 1-2 igencsak kérdőjeles jelölt, így viszont talán kevésbé szúr szemet. Mindenesetre nehéz lett volna választani, igazából idén szvsz egyetlen alkotás sem volt igazán kiemelkedő, mindegyikben volt több zavaró hiányosság. Azzal viszont maximálisan egyetértek, hogy az Avatar abban tarolt, amiben a legjobb volt, a sztorija viszont a vicc kategóriába tartozik, a tipikus hollywood-i kliséktől pedig fél óra után csömröt kap, akinek nem csak az effektől lesz erekciója. Személy szerint talán én is a Brigantiknak adtam volna a legjobb film díját, annak ellenére, hogy nekem nem igazán jött be, viszont talán a legjobban összerakott film, több jó színészi alakítással és jó forgatókönyvvel. Ha szimpátia alapján kellene választanom, akkor az "Up in the air" lenne a befutó, ami akár klasszikus is lehetett volna, ha nem bénázzák el a film második felét, mert így CSAK egy jó film lett, remek színészi alakításokkal és sajnos némi utólagos hiányérzettel vegyítve. A "Hurt locker" viszont legalább akkora rejtély marad számomra, mint 2 évvel ezelőtt a "No country for old men". Hiába, mi itt Európában kicsit més szemmel nézzük a dolgokat, engem sem a témaválasztás, sem a film megvalósítása nem hatott meg, szvsz semmilyen szempontból nem emelkedett ki a mezőnyből, főleg nem ennyivel.
  • Etinger #59
    Számomra egyértelműen a "Fel" volt a legjobb mese. A talán általad említett A fantasztikus Mr. Fox tudtam volna még talán elképzelni az első helyen, de nekem ez utóbbi nagyon nem tetszett. Számomra pozitívum ha egy mese nem elvont, és nem az öncélú kreativitásról szól.
  • SRobert #58
    hát, az emberek már csak ilyenek.
    nehezen emésztik meg, ha egy közönségkedvencre következetesen szarnak, aztán csinál egy holokausztos filmet és hirtelen díjat nyer, vagy amikor egy zseniális rendező mielőtt kipurcanna gyorsan kap egy oscart egy kínai film nem annyira jó feldolgozásáért, meg ilyenek. ;)
    persze, h jön a cimkézés.
    ha te mondod, neked elhisszük, hogy csak és kizárólag alaptalanul.

    abban viszont bízom (mivel szeretem a kritikáidat), hogy nem érzed úgy, hogy a hurt locker megérdemelten nyert. (ennyi díjat főleg)
    és nem vagyok Réz fan, de egyetértek vele minimum abban, hogy nyert a film, de kérdés, hogy jövőre emlékszik-e rá bárki...
  • SRobert #57
    én a Coraline-t is nagyon szerettem.
    (mondjuk stopmotion fan vagyok)

    a fel!-ben meg tagadhatatlanul zseniális, ahogy végigtekintik az öreg életét, amit megélt a feleségével.