Berta Sándor
Mobilok, amiket szeretnek az idősek
A nyugdíjasok nem számítanak a mobilszolgáltatók és -kereskedők kedvenc célcsoportjai közé. Ez pedig az idősek számát tekintve akár komoly üzletstratégiai hiba is lehet.
A linzi Emporia kifejezetten az idősek igényeinek megfelelő mobil készülékeket fejleszt és készít évek óta. Nagy gombok a telefonházon és nagy méretű betűk a kijelzőn, egyszerű és könnyen kezelhető menürendszer, különleges hallókészülék-kompatibilis. Ilyen és ezekhez hasonló funkciók jellemzik a nyugdíjasoknak készülő speciális Emporia-mobilokat.
"Korábban már építettünk nagy gombokkal ellátott vezetékes telefonokat és ezeket különböző államokban jól tudtuk értékesíteni. Már ezeket a termékeket is elsősorban az idősebb korosztályok tagjainak szántuk. Ekkor merült fel a kérdés, hogy miért nincsenek a nyugdíjasoknak szánt mobilok? 2004-ben kezdtünk el ezekkel az eszközökkel foglalkozni. Azt kérdeztük magunktól, hogy miért nem használnak ők mobil készülékeket, mik ennek az akadályai? Ezután elkezdtük megszüntetni ezeket az akadályokat. Az volt a célunk, hogy egy olyan telefont építsünk, amit egy nagymama is szerethet. Azt mondtuk magunknak: ha ezt a célt elérjük, akkor ugyanúgy fog telefonálni, mint a 14 éves lányok. Az időseknek ugyanis nagyon komoly kommunikációs igényeik vannak" - mesélt a kezdetekről Albert Fellner, az Emporia alapítója, tulajdonosa és kutatási vezetője.
A linzi vállalatnak jelenleg 65 munkatársa van, egyharmaduk csak azon dolgozik, hogy megtudja, milyen funkciók kerülhetnek a jövő nyugdíjasoknak szánt mobiltelefonjaiba. Az Emporia a következő 3 évben összesen 14 millió eurót fordít majd kutatás-fejlesztésre. A cég a fejlesztésekben együttműködik a seibersdorfi Austrian Research Centerrel, a Linzi Egyetemmel és a Hagenbergi Szakfőiskola mobil számítástechnikai részlegével. A vállalatot támogatja az Osztrák Kutatástámogatási Társaság. Albert Fellner emellett rendszeresen Kínába utazik, hogy a helyszínen gyűjtsön tapasztalatokat a legújabb fejlesztési irányokról és megoldásokról.
Az Emporia receptje egyébként egyszerű: minden olyan extrát száműzni kell a nagyi-mobilokból, amelyek nem függenek össze az alapvető funkciókkal, az SMS-zéssel és a híváskezdeményezéssel, illetve -fogadással. A mottó: ami egyszerű, az attól még nem buta. S hogy az élet az osztrák szakembereket igazolta, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy eddig 22 országban forgalmazták a termékeiket és tavaly a cég forgalma elérte az 50 millió eurót.
Fellner elmondta, hogy a legnagyobb problémát a nyugdíjasoknak az átlagos telefonok menürendszere jelenti. Ezért PDA-kon egy HTML-n alapuló keretprogramot készítettek, majd elmentek az idősek otthonába és kipróbáltatták a megoldást az ott élőkkel. Az eredmény lesújtó volt: senki nem értett semmit. Ezután folytatták a munkát, míg elérték azt a pontot, amikor a legtöbb idős már kezelni tudta a menüt. A fejlesztés sok mindenre kiterjedt, beszéltek például szemészekkel, hogy olyan menüt készítsenek, amit egy 50 év feletti személy is jól lát. Ez egy nagyon hosszú folyamat volt, mindig fejlesztettek vagy módosítottak valamit a visszajelzések alapján.
"A mi modelljeinken a legfontosabb funkciók, mint a hívásfogadás, az elmulasztott hívásokat kezdeményezők visszahívása és a telefonkönyvben való keresés egyszerűen elérhetők. Egyes funkciókat először a menübe integráltunk, majd a használatukat később mégis külön gombokkal oldottuk meg. Így kapott külön ki- és bekapcsoló gombot a vekker és a billentyűzár. Pont az időseknek nagyon fontosak ezek a megoldások. Ha egy idős néninek odaadunk egy telefont, amin aktiválva van a billentyűzár, akár órákig is eltart, mire feloldja. Mindig olyan eszközöket készítünk és olyan funkciókat építünk be, amire az embereknek igényük van. Ha 20 év múlva videostreaminget akarnak, akkor építünk egy ezt támogató mobilt. Az egyszerűség nem jelent egyből butaságot."
"A nyugdíjasok között vannak sokat utazók és nagy vitalitásúak, mások különböző betegségekkel küzdenek. Mi mindegyik csoport tagjainak kínálunk készülékeket. Most például egy olyan telefont fejlesztünk, amely alkalmas a vércukorszint mérésére, míg egy másik felismeri, ha valaki elesik, a harmadik pedig lehetővé teszi az e-mailek lehívását. De tervezünk mobilt a 40 éveseknek is. Az egyszerűség iránti vágy ugyanis korcsoporttól független" - szögezte le a szakember.
Az Emporia legnépszerűbb modelljének a vészhívó gombbal ellátott eszköz számított. A felhasználóknak előzetesen öt számot kell megadniuk, amiket adott esetben felhívhat a készülék. Vészhelyzetben az adott szám hívása előtt a bajba jutott személynek háromszor nullát kell beütnie és a rendszer ezután kezdeményezi a hívást. Ha a nullák megadása elmarad, a telefon automatikusan a következő számra ugrik. Belátható az is, hogy a hívások előtt a rendszer automatikusan egy segélykérő SMS-t küldjön.
Fellner szerint szociális értelemben botrányos, hogy az időseket teljes mértékben kihagyják a mobil kommunikációból. Sok nyugdíjasnak nem lehet például e-mailt küldeni, mert nem vásárolnak számítógépet. Az Emporia üzenete, hogy egy e-mail írásához nincs szükség nagy számítástechnikai szakértelemre és a jövőben bárki szabadon telefonálhasson, függetlenül az életkorától.
A linzi Emporia kifejezetten az idősek igényeinek megfelelő mobil készülékeket fejleszt és készít évek óta. Nagy gombok a telefonházon és nagy méretű betűk a kijelzőn, egyszerű és könnyen kezelhető menürendszer, különleges hallókészülék-kompatibilis. Ilyen és ezekhez hasonló funkciók jellemzik a nyugdíjasoknak készülő speciális Emporia-mobilokat.
"Korábban már építettünk nagy gombokkal ellátott vezetékes telefonokat és ezeket különböző államokban jól tudtuk értékesíteni. Már ezeket a termékeket is elsősorban az idősebb korosztályok tagjainak szántuk. Ekkor merült fel a kérdés, hogy miért nincsenek a nyugdíjasoknak szánt mobilok? 2004-ben kezdtünk el ezekkel az eszközökkel foglalkozni. Azt kérdeztük magunktól, hogy miért nem használnak ők mobil készülékeket, mik ennek az akadályai? Ezután elkezdtük megszüntetni ezeket az akadályokat. Az volt a célunk, hogy egy olyan telefont építsünk, amit egy nagymama is szerethet. Azt mondtuk magunknak: ha ezt a célt elérjük, akkor ugyanúgy fog telefonálni, mint a 14 éves lányok. Az időseknek ugyanis nagyon komoly kommunikációs igényeik vannak" - mesélt a kezdetekről Albert Fellner, az Emporia alapítója, tulajdonosa és kutatási vezetője.
A linzi vállalatnak jelenleg 65 munkatársa van, egyharmaduk csak azon dolgozik, hogy megtudja, milyen funkciók kerülhetnek a jövő nyugdíjasoknak szánt mobiltelefonjaiba. Az Emporia a következő 3 évben összesen 14 millió eurót fordít majd kutatás-fejlesztésre. A cég a fejlesztésekben együttműködik a seibersdorfi Austrian Research Centerrel, a Linzi Egyetemmel és a Hagenbergi Szakfőiskola mobil számítástechnikai részlegével. A vállalatot támogatja az Osztrák Kutatástámogatási Társaság. Albert Fellner emellett rendszeresen Kínába utazik, hogy a helyszínen gyűjtsön tapasztalatokat a legújabb fejlesztési irányokról és megoldásokról.
Az Emporia receptje egyébként egyszerű: minden olyan extrát száműzni kell a nagyi-mobilokból, amelyek nem függenek össze az alapvető funkciókkal, az SMS-zéssel és a híváskezdeményezéssel, illetve -fogadással. A mottó: ami egyszerű, az attól még nem buta. S hogy az élet az osztrák szakembereket igazolta, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy eddig 22 országban forgalmazták a termékeiket és tavaly a cég forgalma elérte az 50 millió eurót.
Fellner elmondta, hogy a legnagyobb problémát a nyugdíjasoknak az átlagos telefonok menürendszere jelenti. Ezért PDA-kon egy HTML-n alapuló keretprogramot készítettek, majd elmentek az idősek otthonába és kipróbáltatták a megoldást az ott élőkkel. Az eredmény lesújtó volt: senki nem értett semmit. Ezután folytatták a munkát, míg elérték azt a pontot, amikor a legtöbb idős már kezelni tudta a menüt. A fejlesztés sok mindenre kiterjedt, beszéltek például szemészekkel, hogy olyan menüt készítsenek, amit egy 50 év feletti személy is jól lát. Ez egy nagyon hosszú folyamat volt, mindig fejlesztettek vagy módosítottak valamit a visszajelzések alapján.
"A mi modelljeinken a legfontosabb funkciók, mint a hívásfogadás, az elmulasztott hívásokat kezdeményezők visszahívása és a telefonkönyvben való keresés egyszerűen elérhetők. Egyes funkciókat először a menübe integráltunk, majd a használatukat később mégis külön gombokkal oldottuk meg. Így kapott külön ki- és bekapcsoló gombot a vekker és a billentyűzár. Pont az időseknek nagyon fontosak ezek a megoldások. Ha egy idős néninek odaadunk egy telefont, amin aktiválva van a billentyűzár, akár órákig is eltart, mire feloldja. Mindig olyan eszközöket készítünk és olyan funkciókat építünk be, amire az embereknek igényük van. Ha 20 év múlva videostreaminget akarnak, akkor építünk egy ezt támogató mobilt. Az egyszerűség nem jelent egyből butaságot."
"A nyugdíjasok között vannak sokat utazók és nagy vitalitásúak, mások különböző betegségekkel küzdenek. Mi mindegyik csoport tagjainak kínálunk készülékeket. Most például egy olyan telefont fejlesztünk, amely alkalmas a vércukorszint mérésére, míg egy másik felismeri, ha valaki elesik, a harmadik pedig lehetővé teszi az e-mailek lehívását. De tervezünk mobilt a 40 éveseknek is. Az egyszerűség iránti vágy ugyanis korcsoporttól független" - szögezte le a szakember.
Az Emporia legnépszerűbb modelljének a vészhívó gombbal ellátott eszköz számított. A felhasználóknak előzetesen öt számot kell megadniuk, amiket adott esetben felhívhat a készülék. Vészhelyzetben az adott szám hívása előtt a bajba jutott személynek háromszor nullát kell beütnie és a rendszer ezután kezdeményezi a hívást. Ha a nullák megadása elmarad, a telefon automatikusan a következő számra ugrik. Belátható az is, hogy a hívások előtt a rendszer automatikusan egy segélykérő SMS-t küldjön.
Fellner szerint szociális értelemben botrányos, hogy az időseket teljes mértékben kihagyják a mobil kommunikációból. Sok nyugdíjasnak nem lehet például e-mailt küldeni, mert nem vásárolnak számítógépet. Az Emporia üzenete, hogy egy e-mail írásához nincs szükség nagy számítástechnikai szakértelemre és a jövőben bárki szabadon telefonálhasson, függetlenül az életkorától.