Napi Online
Szép jövő előtt áll az online marketing
Napjainkban jelentős átalakuláson megy keresztül a reklámpiac, melynek következtében öt év alatt világszerte megduplázódhat az internetes reklámokra fordított vállalati költés - derült ki többek között a SZEK és a Google közös rendezésében tartott konferencián.
A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) a Google-lel karöltve rendezte meg az Online marketing az e-businessben című konferenciáját, melyen bemutatkozott többek között a Google két keresőmarketing-szolgáltatása, az AdWords és az AdSense is.
Két évvel ezelőtt a reklámpiac forgalmának világszerte még csak mindössze a 4,8 százalékát tették ki az internetes fórumokon közzétett hirdetések, de mint az Novák Péter, a SZEK internetes tagozatának vezetője felvázolta, ez a szám már 2009-re majdnem megkétszereződhet, méghozzá a nyomtatott sajtó rovására. Régiónk ennél is jelentősebb változáson megy keresztül, hiszen a közép-kelet-európai cégek marketing költségei - a feltörekvő piacokra jellemzően - többszörösére nőttek 2005 óta.
Míg Nyugat-Európában 2005 és 2006 között 5 százalékkal nőttek a vállalatok reklámköltségei, addig a régióban ez a szám meghaladta a 18 százalékot, és az előrejelzések szerint az elkövetkező 2 év során is bőven 17 százalék fölött marad majd. A Kirowski ügyvezető igazgatója, Novák Péter szerint a legjelentősebb expanzió a mobil, az internet és az interaktív televíziós reklámpiacon várható. Az internetes reklámok jelentőségének növekedését az is jelzi, hogy bár az online marketing aránylag új keletű, a világ 20 legnagyobb bevétellel rendelkező marketingcége közül három kizárólag interaktív marketinggel foglalkozik.Az elektronikus médiákban megjelent új reklámokat nem a multimédia jellegük, hanem az interaktivitásuk teszi forradalmivá és rendkívül keresetté.
A hagyományos reklámokkal ellentétben ugyanis az interaktív reklám a felhasználó aktivitására épít. A reklám befogadója maga dönti el, mit olvas el, mit néz, illetve hallgat meg. Sőt, az interaktív reklám esetében a felhasználó "elébe megy" a reklámnak, maga keresi fel a reklámfelületet, mint a boltot az érdeklődő vásárló.
A Kirowski ügyvezetője elmondta, hogy a Magyarország előkelő helyet foglal el a régióban az online reklámpiaci költés tekintetében. Az EU átlagnak megfelelő 40 százalékos internet penetrációja révén hazánknak jó esélye van arra, hogy lépést tartson az európai trenddel. Európa nagyobb gazdaságaiban ugyanis jelenleg 7,5 milliárd eurót költenek internetes reklámra - az e-mail marketing, a keresőmarketing és az online felületekre elhelyezett reklámokra -, de a Forester Research legújabb adatai szerint 2012-re ez az összeg a 16 milliárd eurót is meghaladhatja majd. A hazai reklámpiacnak öt évvel ezelőtt még alig több mint egy százalékát hódította el az online reklám, ám ez az idén - a 2007 során regisztrált közel 40 százalékos növekedés hatására - már 8 százalékra, azaz mintegy 13-14 milliárd forintra emelkedik, ezzel Magyarország a régió második legdinamikusabban fejlődő piaca maradhat az internetes marketing terjeszkedése szempontjából.
Novák becslése szerint az online reklám hazai térhódítása 2010-ig újra megkétszereződhet, és a piac mintegy 26 milliárd forintos éves forgalomra tehet szert. Az internet hozzáférés elterjedtsége alapján az online reklámok kiemelt célközönsége a 15-17 éves tanuló korosztály. A 18-29 évesek az előző korcsoporttól némiképp lemaradva, de még mindig jelentős, közel 60 százalékos képviselettel rendelkeznek a világhálón, ám a középiskolásoknál jóval több időt töltenek ott. A felhasználók leggyakrabban levelezésre, általános információszerzésre, illetve munkára és tanulásra használják a netet, sokan azonban játék vagy tévénézés céljából csatlakoznak. Az internetezők több mint 40 százaléka vásárolt már vagy a közeljövőben tervez online vásárolni.
Az idén mintegy 584 ezren költöttek pénzt a több mint 1400 hazai virtuális boltok egyikében. Nemcsak termékeket, de híreket is jelentős mértékben fogyasztanak a netezők, akiknek több mint kétharmada online hírportálokon és internetes újságokban is olvas híreket. Bár a legtöbben továbbra is a Blikket olvassák, a 15 évnél idősebb aktív magyar népesség körében alig egy százalékkal marad el mögötte a startlap.hu népszerűsége. Az origo.hu látogatottsága pedig mindössze másfél százalékkal marad el a második legnépszerűbb napilap, a Metro mögött.
Az online reklám azonban a hagyományos reklámoktól eltérő módszerekkel érheti el az optimális célközönségét. A weboldalakon közzétett hirdetések hatásfokának növelésére fejlesztette ki a Google az AdWords keresőoptimalizáló programot, amely a hirdető által megadott keresőszavak segítségével teszi könnyebben elérhetővé a reklámokat. A szolgáltatás nem a megjelenések száma alapján, hanem a hirdetésekre adott fogyasztói reakciók - azaz a hirdetésre történő kattintások - figyelembe vételével számolja fel a hirdetési díjakat, folyamatos piacfigyelést és korrekciót is lehetővé téve ezzel.
Az AdSense is a Google istállóból származó online marketingeszköz, amely nem a hirdetőket, hanem a hirdetési felületet kínálókat gyűjti egybe. A programot a honlapjukat bérbe adni kívánók számára fejlesztették ki, célja, hogy a honlaptartalomnak megfelelő, így a látogatók számára érdekes hirdetéseket aktiváljon. A Google itt sem a megjelenések száma, hanem az átkattintások után fizet.
Kobán Zoltán, a keresőoptimalizálásra szakosodott net-Position kft. technikai igazgatója úgy vélekedik, hogy a keresőoptimalizálás létjogosultságát az egyre növekvő online reklámköltségek (például az AdWords, és a bannerek), illetve az internethasználók viselkedésében megfigyelhető trendek (a netezők jóval nagyobb része klikkel a természetes találati listán megjelenő weboldal linkjére, mint egy fizetett hirdetésre) adják. A keresőoptimalizálás célja, hogy a Google kereső természetes (organikus) találati listáján elért jó pozícióval szerezzen látogatókat a hirdetők weboldalainak.
Kobán a Google bemutatkozója kapcsán elmondta, hogy bár cége korábban konkurenciát látott az AdWordsben, mára úgy gondolják, a keresőoptimalizálás és a PPC-alapú (pay-per-click, azaz a reklámzabáló által a reklámfelületre történt kattintások után számlázó) hirdetések jól kiegészíthetik egymást az online marketing stratégiában, különösen a keresőoptimalizálás kezdeti fázisában. Az AdWords a marketingkampány későbbi szakaszaiban a kevésbé fontos kulcsszavak alapján elért látogatók növelésében segíthet.
Két évvel ezelőtt a reklámpiac forgalmának világszerte még csak mindössze a 4,8 százalékát tették ki az internetes fórumokon közzétett hirdetések, de mint az Novák Péter, a SZEK internetes tagozatának vezetője felvázolta, ez a szám már 2009-re majdnem megkétszereződhet, méghozzá a nyomtatott sajtó rovására. Régiónk ennél is jelentősebb változáson megy keresztül, hiszen a közép-kelet-európai cégek marketing költségei - a feltörekvő piacokra jellemzően - többszörösére nőttek 2005 óta.
Míg Nyugat-Európában 2005 és 2006 között 5 százalékkal nőttek a vállalatok reklámköltségei, addig a régióban ez a szám meghaladta a 18 százalékot, és az előrejelzések szerint az elkövetkező 2 év során is bőven 17 százalék fölött marad majd. A Kirowski ügyvezető igazgatója, Novák Péter szerint a legjelentősebb expanzió a mobil, az internet és az interaktív televíziós reklámpiacon várható. Az internetes reklámok jelentőségének növekedését az is jelzi, hogy bár az online marketing aránylag új keletű, a világ 20 legnagyobb bevétellel rendelkező marketingcége közül három kizárólag interaktív marketinggel foglalkozik.Az elektronikus médiákban megjelent új reklámokat nem a multimédia jellegük, hanem az interaktivitásuk teszi forradalmivá és rendkívül keresetté.
A hagyományos reklámokkal ellentétben ugyanis az interaktív reklám a felhasználó aktivitására épít. A reklám befogadója maga dönti el, mit olvas el, mit néz, illetve hallgat meg. Sőt, az interaktív reklám esetében a felhasználó "elébe megy" a reklámnak, maga keresi fel a reklámfelületet, mint a boltot az érdeklődő vásárló.
A Kirowski ügyvezetője elmondta, hogy a Magyarország előkelő helyet foglal el a régióban az online reklámpiaci költés tekintetében. Az EU átlagnak megfelelő 40 százalékos internet penetrációja révén hazánknak jó esélye van arra, hogy lépést tartson az európai trenddel. Európa nagyobb gazdaságaiban ugyanis jelenleg 7,5 milliárd eurót költenek internetes reklámra - az e-mail marketing, a keresőmarketing és az online felületekre elhelyezett reklámokra -, de a Forester Research legújabb adatai szerint 2012-re ez az összeg a 16 milliárd eurót is meghaladhatja majd. A hazai reklámpiacnak öt évvel ezelőtt még alig több mint egy százalékát hódította el az online reklám, ám ez az idén - a 2007 során regisztrált közel 40 százalékos növekedés hatására - már 8 százalékra, azaz mintegy 13-14 milliárd forintra emelkedik, ezzel Magyarország a régió második legdinamikusabban fejlődő piaca maradhat az internetes marketing terjeszkedése szempontjából.
Novák becslése szerint az online reklám hazai térhódítása 2010-ig újra megkétszereződhet, és a piac mintegy 26 milliárd forintos éves forgalomra tehet szert. Az internet hozzáférés elterjedtsége alapján az online reklámok kiemelt célközönsége a 15-17 éves tanuló korosztály. A 18-29 évesek az előző korcsoporttól némiképp lemaradva, de még mindig jelentős, közel 60 százalékos képviselettel rendelkeznek a világhálón, ám a középiskolásoknál jóval több időt töltenek ott. A felhasználók leggyakrabban levelezésre, általános információszerzésre, illetve munkára és tanulásra használják a netet, sokan azonban játék vagy tévénézés céljából csatlakoznak. Az internetezők több mint 40 százaléka vásárolt már vagy a közeljövőben tervez online vásárolni.
Az idén mintegy 584 ezren költöttek pénzt a több mint 1400 hazai virtuális boltok egyikében. Nemcsak termékeket, de híreket is jelentős mértékben fogyasztanak a netezők, akiknek több mint kétharmada online hírportálokon és internetes újságokban is olvas híreket. Bár a legtöbben továbbra is a Blikket olvassák, a 15 évnél idősebb aktív magyar népesség körében alig egy százalékkal marad el mögötte a startlap.hu népszerűsége. Az origo.hu látogatottsága pedig mindössze másfél százalékkal marad el a második legnépszerűbb napilap, a Metro mögött.
Az online reklám azonban a hagyományos reklámoktól eltérő módszerekkel érheti el az optimális célközönségét. A weboldalakon közzétett hirdetések hatásfokának növelésére fejlesztette ki a Google az AdWords keresőoptimalizáló programot, amely a hirdető által megadott keresőszavak segítségével teszi könnyebben elérhetővé a reklámokat. A szolgáltatás nem a megjelenések száma alapján, hanem a hirdetésekre adott fogyasztói reakciók - azaz a hirdetésre történő kattintások - figyelembe vételével számolja fel a hirdetési díjakat, folyamatos piacfigyelést és korrekciót is lehetővé téve ezzel.
Az AdSense is a Google istállóból származó online marketingeszköz, amely nem a hirdetőket, hanem a hirdetési felületet kínálókat gyűjti egybe. A programot a honlapjukat bérbe adni kívánók számára fejlesztették ki, célja, hogy a honlaptartalomnak megfelelő, így a látogatók számára érdekes hirdetéseket aktiváljon. A Google itt sem a megjelenések száma, hanem az átkattintások után fizet.
Kobán Zoltán, a keresőoptimalizálásra szakosodott net-Position kft. technikai igazgatója úgy vélekedik, hogy a keresőoptimalizálás létjogosultságát az egyre növekvő online reklámköltségek (például az AdWords, és a bannerek), illetve az internethasználók viselkedésében megfigyelhető trendek (a netezők jóval nagyobb része klikkel a természetes találati listán megjelenő weboldal linkjére, mint egy fizetett hirdetésre) adják. A keresőoptimalizálás célja, hogy a Google kereső természetes (organikus) találati listáján elért jó pozícióval szerezzen látogatókat a hirdetők weboldalainak.
Kobán a Google bemutatkozója kapcsán elmondta, hogy bár cége korábban konkurenciát látott az AdWordsben, mára úgy gondolják, a keresőoptimalizálás és a PPC-alapú (pay-per-click, azaz a reklámzabáló által a reklámfelületre történt kattintások után számlázó) hirdetések jól kiegészíthetik egymást az online marketing stratégiában, különösen a keresőoptimalizálás kezdeti fázisában. Az AdWords a marketingkampány későbbi szakaszaiban a kevésbé fontos kulcsszavak alapján elért látogatók növelésében segíthet.