Szekeres Viktor
Megnyílt itthon az első Real D-moziterem
Forradalmi technika érkezett el végre Magyarországra, idehaza is kialakították az első Real D Cinema technológiát alkalmazó mozitermet.
Csütörtöktől itt mutatkozik be a Beowulf című animációs film. Azon kiválasztottak, akik szemtanúi lehettek az eseménynek, bizony az állukat keresték a földön. A budapesti Palace Cinemas Westendben lévő mozijának 3-as termét alakították át úgy, hogy az alkalmas legyen a Real D, digitális technológiával készült filmek vetítésére, de persze nem csak a látványos háromdimenziós vetítéseket támogatja a terem, hanem egyéb filmek digitális kópiái is láthatóak lesznek.
Az első hazai "áldozat" Robert Zemeckis animációs filmje lesz, melyet november 29-től 3D-ben láthatnak az érdeklődők. Legutóbb itthon a Kémkölyköket lehetett speciális szemüveggel megtekinteni (a film eleve három dimenziósnak készült), de a Real D technológia a régi piros-zöld vagy egyéb szemüvegestől eltérően nem két, hanem mindössze egy projektor használatát veszi igénybe, az sugároz két, magas frekvenciájú (2 x 72 kép/másodperc) képet a vászonra.
A Kémkölykök moziélménye csak szemüveggel volt élvezhető, azonban a Beowulf kétdimenziós kópiákkal is moziba került. Az Amerikában bemutatójának hétvégéjén 3153 moziban 27,5 millió dollárt összekalapozó brutális harcoseposz bevételének 40%-a a 742 darab amerikai 3D-s moziteremben, magas áron eladott jegyekből jött össze. Megközelítőleg 8 millió dollár jött be a 638 Real D-teremből, míg 3.6 millió dollár a 3D-s IMAX-vetítésekből (84 vászon). Ezek szerint a Beowulf bemutatója volt odakint a legszéleskörűbb Real D-bemutató, hiszen ezzel megelőzte a 484 vásznon játszott Robinson család titka című animációs filmet, mely nyitóhétvégéjén 7.1 millió 3D-bevételt tudhatott magáénak.
November 27-én egy demo- és filmvetítéssel egybekötött bemutatón ismertették a sajtó munkatársaival, hogy mire képes az új technológia. Bizony a régi Ugocsa mozi és egyéb hirtelen nyíló, majd viharos gyorsasággal bezáró hazai 3D-s vetítőhelyeken, valamint a jó pár külföldi IMAX-mozin edződött szempárok is elhomályosultak, amikor a realisztikus animációs filmet 3D-ben megpillantották az ezüstvásznon. (A régi fehér vásznat ti. lecserélték ezüst színűre.)
Nyilvánvalóan az élmény ecsetélésére a szavak nem elegendőek - nem a szuperlatívuszok miatt, hanem egyszerűen, mert a látványt nem olvasni, hanem valóban látni kell. Ha egyszerűen akarnánk fogalmazni, akkor természetesen a klasszikus polarizált szemüveges, 3D-s, képből kinyúlós mókára kell gondolni, ami azon a ponton lép túl a nálunk is ismert régi technológián, hogy nem csak filmeket, hanem koncerteket, reklámokat, egyéb prezentációkat, sőt, élő sportközvetítéseket láthatunk 3D-ben. Ez utóbbi a bemutatott amerikai focis demó alapján már-már utópisztikusnak tűnt.
A technológia bár mindenkinek szól, de mégis tipikusan visszarepíti az embert a gyerekkorába, s épp ezért sajnálatos valahol, hogy éppen a gyerekek nem élvezhetik idehaza (legalábbis jobb, ha egyelőre nem élvezik). A Beowulf a meztelenkedésével, olykor parázna képeivel, és valóban nagyon grafikus, véres felvételeivel nem a kisdedeknek való, azonban az élethű animáció a háromdimenziós élménnyel összekötve tényleg nagyon hatásos volt. (A film is remekül sikerült, erről majd hétvégi kritikánkban bővebben.)
Korábban is készültek filmek a Real D-technológiát alkalmazva: a Csodacsibe, a Rém rom, a Hangyaboy, az említett Robinson család, sőt a Tim Burton-féle Karácsonyi lidércnyomás is megtekinthető volt 3D-ben (is). A jövő azt mutatja, hogy egyre több (főleg) animációs film fogja alkalmazni a módszert, a Dreamworks például 2009-től minden animált filmjét így fogja prezentálni.
A filozófia hátránya, hogy a sok 3D-s ábrázolás miatt filmekbe kerülő snitt, látószög, egyéb trükk a hagyományos 2D moziban érthetetlen vagy felesleges lehet és így bizony meglehet, hogy a 2D-sek és 3D-sek másképpen fogják megítélni a filmeket. (Jelen sorok írója el sem tudja képzelni, hogy milyen lenne a 3D varázsa nélkül a Beowulf. Tippje szerint sokkal szegényesebb.)
Bár az amerikai Real D-elterjedtség egyre nő, nálunk egy ideig csak a Westend mozi 3-as termében lehet 3D-élményhez jutni (tervbe van véve a bővítés), így a vidéki versenyzők máris hátrányba kerülnek. De akinek megéri vagy aki budapesti, annak azt javasoljuk, hogy a Beowulfot nehogy más moziba nézzék meg - és legyen bármennyire is szégyentelen ez a kijelentés, valóban nem a reklám helye, hisz jó bornak még sajtóvetítéskor sem kell cégér.
A szokásos mozijegy árakhoz képest a 3D-élmény 50%-kal fog többe kerülni. 1750 forintos jegyárakkal kell számolni, ami a januárban az Aréna Plázában megnyíló, nagyrészt csak 45 perces filmeket adó IMAX-mozi 1400 forintos áraihoz képest teljesen korrektnek mondható, az élményt figyelembe véve pedig pláne. A hazai Beowulf-premier után a film sokáig műsoron marad, és a későbbiekben újrabemutatásra kerülhetnek a fent említett, nálunk már 2D-ben vetített animációs filmek is - ezúttal Real D-ben. Sőt, az Amerikában februárban bemutatandó U2-koncertfilm is minden bizonnyal eljut majd a Westend 3-as termébe.
A jövő tehát megérkezett, a Beowulfot csakis 3D-ben ajánljuk - és reméljük, mire a Steven Spielberg - Peter Jackson-féle Tintin-mozi, a Dreamwoks-ös Monsters vs Aliens vagy James Cameron Avatarja hozzánk is elér, már nem csak egyetlen pesti moziban láthatjuk a filmeket.
Csütörtöktől itt mutatkozik be a Beowulf című animációs film. Azon kiválasztottak, akik szemtanúi lehettek az eseménynek, bizony az állukat keresték a földön. A budapesti Palace Cinemas Westendben lévő mozijának 3-as termét alakították át úgy, hogy az alkalmas legyen a Real D, digitális technológiával készült filmek vetítésére, de persze nem csak a látványos háromdimenziós vetítéseket támogatja a terem, hanem egyéb filmek digitális kópiái is láthatóak lesznek.
Az első hazai "áldozat" Robert Zemeckis animációs filmje lesz, melyet november 29-től 3D-ben láthatnak az érdeklődők. Legutóbb itthon a Kémkölyköket lehetett speciális szemüveggel megtekinteni (a film eleve három dimenziósnak készült), de a Real D technológia a régi piros-zöld vagy egyéb szemüvegestől eltérően nem két, hanem mindössze egy projektor használatát veszi igénybe, az sugároz két, magas frekvenciájú (2 x 72 kép/másodperc) képet a vászonra.
A Kémkölykök moziélménye csak szemüveggel volt élvezhető, azonban a Beowulf kétdimenziós kópiákkal is moziba került. Az Amerikában bemutatójának hétvégéjén 3153 moziban 27,5 millió dollárt összekalapozó brutális harcoseposz bevételének 40%-a a 742 darab amerikai 3D-s moziteremben, magas áron eladott jegyekből jött össze. Megközelítőleg 8 millió dollár jött be a 638 Real D-teremből, míg 3.6 millió dollár a 3D-s IMAX-vetítésekből (84 vászon). Ezek szerint a Beowulf bemutatója volt odakint a legszéleskörűbb Real D-bemutató, hiszen ezzel megelőzte a 484 vásznon játszott Robinson család titka című animációs filmet, mely nyitóhétvégéjén 7.1 millió 3D-bevételt tudhatott magáénak.
November 27-én egy demo- és filmvetítéssel egybekötött bemutatón ismertették a sajtó munkatársaival, hogy mire képes az új technológia. Bizony a régi Ugocsa mozi és egyéb hirtelen nyíló, majd viharos gyorsasággal bezáró hazai 3D-s vetítőhelyeken, valamint a jó pár külföldi IMAX-mozin edződött szempárok is elhomályosultak, amikor a realisztikus animációs filmet 3D-ben megpillantották az ezüstvásznon. (A régi fehér vásznat ti. lecserélték ezüst színűre.)
Nyilvánvalóan az élmény ecsetélésére a szavak nem elegendőek - nem a szuperlatívuszok miatt, hanem egyszerűen, mert a látványt nem olvasni, hanem valóban látni kell. Ha egyszerűen akarnánk fogalmazni, akkor természetesen a klasszikus polarizált szemüveges, 3D-s, képből kinyúlós mókára kell gondolni, ami azon a ponton lép túl a nálunk is ismert régi technológián, hogy nem csak filmeket, hanem koncerteket, reklámokat, egyéb prezentációkat, sőt, élő sportközvetítéseket láthatunk 3D-ben. Ez utóbbi a bemutatott amerikai focis demó alapján már-már utópisztikusnak tűnt.
A technológia bár mindenkinek szól, de mégis tipikusan visszarepíti az embert a gyerekkorába, s épp ezért sajnálatos valahol, hogy éppen a gyerekek nem élvezhetik idehaza (legalábbis jobb, ha egyelőre nem élvezik). A Beowulf a meztelenkedésével, olykor parázna képeivel, és valóban nagyon grafikus, véres felvételeivel nem a kisdedeknek való, azonban az élethű animáció a háromdimenziós élménnyel összekötve tényleg nagyon hatásos volt. (A film is remekül sikerült, erről majd hétvégi kritikánkban bővebben.)
Korábban is készültek filmek a Real D-technológiát alkalmazva: a Csodacsibe, a Rém rom, a Hangyaboy, az említett Robinson család, sőt a Tim Burton-féle Karácsonyi lidércnyomás is megtekinthető volt 3D-ben (is). A jövő azt mutatja, hogy egyre több (főleg) animációs film fogja alkalmazni a módszert, a Dreamworks például 2009-től minden animált filmjét így fogja prezentálni.
A filozófia hátránya, hogy a sok 3D-s ábrázolás miatt filmekbe kerülő snitt, látószög, egyéb trükk a hagyományos 2D moziban érthetetlen vagy felesleges lehet és így bizony meglehet, hogy a 2D-sek és 3D-sek másképpen fogják megítélni a filmeket. (Jelen sorok írója el sem tudja képzelni, hogy milyen lenne a 3D varázsa nélkül a Beowulf. Tippje szerint sokkal szegényesebb.)
Bár az amerikai Real D-elterjedtség egyre nő, nálunk egy ideig csak a Westend mozi 3-as termében lehet 3D-élményhez jutni (tervbe van véve a bővítés), így a vidéki versenyzők máris hátrányba kerülnek. De akinek megéri vagy aki budapesti, annak azt javasoljuk, hogy a Beowulfot nehogy más moziba nézzék meg - és legyen bármennyire is szégyentelen ez a kijelentés, valóban nem a reklám helye, hisz jó bornak még sajtóvetítéskor sem kell cégér.
A szokásos mozijegy árakhoz képest a 3D-élmény 50%-kal fog többe kerülni. 1750 forintos jegyárakkal kell számolni, ami a januárban az Aréna Plázában megnyíló, nagyrészt csak 45 perces filmeket adó IMAX-mozi 1400 forintos áraihoz képest teljesen korrektnek mondható, az élményt figyelembe véve pedig pláne. A hazai Beowulf-premier után a film sokáig műsoron marad, és a későbbiekben újrabemutatásra kerülhetnek a fent említett, nálunk már 2D-ben vetített animációs filmek is - ezúttal Real D-ben. Sőt, az Amerikában februárban bemutatandó U2-koncertfilm is minden bizonnyal eljut majd a Westend 3-as termébe.
A jövő tehát megérkezett, a Beowulfot csakis 3D-ben ajánljuk - és reméljük, mire a Steven Spielberg - Peter Jackson-féle Tintin-mozi, a Dreamwoks-ös Monsters vs Aliens vagy James Cameron Avatarja hozzánk is elér, már nem csak egyetlen pesti moziban láthatjuk a filmeket.