Dojcsák Dániel
Kínai farmerek, avagy hogyan keressünk pénzt internetes játékkal?
Sokan, akik játszanak a World of Warcrafttal vagy az Everquest 2-vel biztosan elgondolkodtak már azon, hogy mennyi hasznosabb dolgot csinálhatnának ahelyett, hogy küldetéseket csinálnak, hogy a karaktereket istápolják a 60. szint felé. Mennyivel jobb lenne, ha eközben nem azon aggódna szegény játékos, hogy vajon megéri-e a havi 3000 Ft-ot és a ráfordított napi sok órát. Néhány leleményes ember megoldotta ezt a problémát, sőt vállalkozássá növesztette az MMORPG berkekben jól ismert kínai farmerkedést.
A farmolás fogalma esetleg azoknak lehet ismeretlen, akik nem játszanak ilyen játékokat. Tudni kell, hogy a tárgyakat ezekben a játékokban a szörnyek úgymond dobják, azaz ha leölik őket, akkor a hullájukból felvehetőek különféle dolgok. Vannak gyakran eső dolgok, de ezek közül több nagy mennyiségben szükséges valamelyik mesterséghez, illetve vannak a másik oldalon nagyon ritka tárgyak, amik kevesebb, mint 0.01% eséllyel esnek ki bizonyos szörnyekből.
Aki valami értékesre pályázik, annak kiktartónak kell lennie, bár fórumokon olvastam többször, hogy valaki az adott szörnyből több, mint 6000-t ölt meg (minimum 20-30 mp/db) és mégsem kapta meg a kívánt tárgyat. Amennyiben pedig valaki nem tárgyakra megy, akkor a kieső arany, és a tárgyak ellenértéke is jól jöhet, ha valami "drágaszág" megtetszik a közös piacon.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A jelenség első változata pár évvel korábbról származik, amikor is egy Lee Caldwell nevű fiatalember BlackSnow nevű vállalkozásában szegény kínaiakat bérelt fel Tijuanaban, hogy pénzt szerezzenek neki az Ultima Online nevű MMORPG-ben. Caldwell természetesen nemcsak magának gyűjtette az anyagokat, hanem igazi pénzért kezdte el árulni a virtuális javakat. Igaz, hogy csak filléreket fizetett a munkásainak óránként, de közben óriási összegeket kaszált be a többi fanatikus, függő játékostól. Az 1998-ban kezdődő MMORPG alvilág jelenleg egyes források szerint (Bob Kiblinger, UOTreasures) 500 millió dolláros forgalmat bonyolít le évente.
Az alvilági ranglétra legalján állnak a kínai és mexikói munkások, akik általában 56 cent/óra díjazásban részesülnek óránként. Reggel 9-től este 9-ig dolgoznak, vagyis játszanak, bár élvezetnek nem nevezhető a munka. Unalmas, ismétlődő rutinokat kell végrehajtaniuk. Akik játszanak ilyen játékokkal, azok gondoljanak bele, hogy milyen izgalmas lehet mondjuk napi 12 órában ölni ugyanazokat a szörnyeket, vagy mondjuk naponta 10-szer kitakarítani ugyanazt az instance-t.
Sőt a profibb helyeken már nem is kell játszaniuk a kis kínaiaknak, hiszen az ügyes programozók makróval megoldanak mindent, amit csak lehet. Mindenki tudja, hogy hol vannak a jó helyek a farmoláshoz, de a GMek (Játékmesterek) is figyelnek és látják, hogy melyik account van fent már egy hónapja folyamatosan. Ilyenkor ráüzennek a játékosra és megkérdezik, hogy hanyadik szintű, vagy valami hasonló ártatlan kérdést tesznek fel, persze nem a válaszra kíváncsiak, hanem azt szeretnék tudni, hogy script (program) játszik vagy ember.
Hogyan működnek a szkriptek és a makrók? A hazánkban is népszerű World of Warcraft esetén például két karaktert vezérel egyszerre a program, mégpedig egy Huntert/vadászt és egy papot. A 60. szintű vadász gyilkolja le a lényeket, a pap pedig folyamatosan gyógyít. Amikor tele van mindkettejüknek minden zsákja, akkor a felügyelő kínai farmer fogja magát és kézzel kivezeti őket a dungeon-ből. Ezt naponta több, mint hússzor tudják ismételni, amivel összesen akár 60 ezer dollárt kereshet a kínai foglalkoztatója, igaz, hogy a szerencsétlen rabszolga kénytelen elsunnyogni a nevetséges 150 dollárral.
A fanatikus farmerek óriási vagyonokra is szert tehetnek a tevékenységük által. A rekordot talán Rich Thurman tartja, aki százezer dollárt keresett azzal, hogy 9 milliárd aranyat farmolt össze az Ultima Online világában. Ő egy igazi profi volt, aki az EasyUO makro rendszert használva körülbelül 30 karakterrel farmoltatott egy időben, amik mind automatikusan keresték neki az aranyat.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az első lépés tehát az, hogy megalkossuk a magunk kis üzletét, beállítsunk néhány gépet, írjuk meg a megfelelő makrókat vagy amennyiben nem vagyunk magas szinten programozásból, akkor meg is vásárolhatjuk ezeket jó pénzért. Mint mindent ezt is meglehet kapni a szabad piacon, csak a jó helyen kell keresni az eladót. Egy teleportációs bugot kihasználó makro jelenleg 8000 Ft körüli áron vehető meg. Ezzel és még néhány apró programocskával felszerelve csak annyi a dolgunk, hogy felbéreljük a fanatikus, de olcsó munkaerőt.
Egészen addig, amíg ezek egyéni vállalkozás szintjén mennek, addig nincs is akkora baj, de minden amiben pénz van, előbb-utóbb magával vonzza annak iparággá válását. A pletykák szerint Kínában a bérjátékosok napi 12 órában klikkelgetnek elhagyatott repülőgép hangárokban, ahol akár 300-an is ügyeskedhetnek a dollárokért. Ennek okán a legtöbb játék szolgáltató igyekszik ellenlépéseket tenni, de úgy tűnik szélmalomharcot vívnak. Az IP cím tartományok letiltása megoldásnak tűnhet, de átirányított IP-kel akár órák alatt is megoldhatják az ilyen jellegű gondokat.
A jelenleg legnagyobbnak tartott kartell, a Smooth Criminal egyik tagja elmondta, hogy kiterjesztették az ipart a legtöbb népszerű MMORPG-re, bár szép lassan kitiltották őket az Ultima Online, Asheron's Call, Shadowbane, Star Wars Galaxies rendszereiből. Ennek ellenére sikerült a Smooth Criminalnak egyedül a Star Wars Galaxies-ből 1,5 millió dollárt keresnie, a fent megszólított tag pedig azt mondta, hogy ebből ő 700 ezret keresett. Úgy tartja, hogy az SWG építette fel a házát, ezért ha megnyomják a bejárati ajtó csengőjét, akkor az a Star Wars zenéjét játsza.
A Smooth Criminal fő profilja a programok írása, a bugok és exploitok keresése, illetve az olyan hibák felfedezése, ahol valahogyan meg lehet duplázni egy adott mennyiségű pénzt. Ugyan általában van civil állásuk is, de ha találnak egy ilyen bugot, akkor azonnal beteget jelentenek és igyekeznek minél többet nyerni belőle, amíg ki nem javítják azt. Emellett a farmolás is működik és komoly rendszer van a pénzek tisztára mosására is.
Három accountot használnak, melyből az egyikkel duplázzák vagy szerzik a pénzt, a másikkal eljuttatják a célszemélyhez, plusz beépítettek egy szűrő vagy pénzmosó accountot is, ami megnehezíti a pénz követését. Természetesen mindehhez külön accountot, külön IP címet és külön számítógépeket is használnak. Ugyan nem lehetetlen a lenyomozásuk, de időbe telik és ha a készítőknek sikerül ez, akkor az ellenfél egyszerűen új accountokra vált.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A legújabb terep természetesen a World of Warcraft, ahol a Smooth Criminal komoly piaci szereplőként lép fel. Körülbelül az a jellemző, mint a nagyvállalati piacokon, felvásárlások, új piac nyitások - szinte hihetetlen. Játékonként legalább 100 embert foglalkoztatnak, ezért teljesen uralni tudják a belső piacot is. A World of Warcraftban az aukciós ház kínálatának szinte teljes részét ők adják. A nagyobb szervereken már nem éri meg szinte árulni dolgokat, mert minden értékesebb dologból előfordul néhány darab, amit a farmerek tesznek be, illetve azáltal, hogy lehet aranyat venni, a legritkább fegyverek és eszközök ára a csillagos eget veri.
Az egész történet érdekesen hangzik, fura összefüggésekkel, de ami számomra szomorú az főként két dolog. Egyrészt rontja a játékélményt, felborítja a fejlesztők által megálmodott világ egyensúlyát és sok ember dühössé válik amiatt, hogy nem élvezheti a játékot teljesen. Elegünk lehet a multikból néha a valós életben is, nem biztos, hogy még a virtuális világokban is mamut multikkal szeretnék hadakozni. A másik szomorúság, hogy 1-2 ember meggazdagodásához sok szerencsétlen szegénynek kell robotolni szinte éhbérért. Ha legalább kihasználják őket, akkor fizessenek nekik normális bért. Biztos nem vágná hanyatt a 700.000 helyett 600.000 dollár a fent idézett úriembert.
A farmolás fogalma esetleg azoknak lehet ismeretlen, akik nem játszanak ilyen játékokat. Tudni kell, hogy a tárgyakat ezekben a játékokban a szörnyek úgymond dobják, azaz ha leölik őket, akkor a hullájukból felvehetőek különféle dolgok. Vannak gyakran eső dolgok, de ezek közül több nagy mennyiségben szükséges valamelyik mesterséghez, illetve vannak a másik oldalon nagyon ritka tárgyak, amik kevesebb, mint 0.01% eséllyel esnek ki bizonyos szörnyekből.
Aki valami értékesre pályázik, annak kiktartónak kell lennie, bár fórumokon olvastam többször, hogy valaki az adott szörnyből több, mint 6000-t ölt meg (minimum 20-30 mp/db) és mégsem kapta meg a kívánt tárgyat. Amennyiben pedig valaki nem tárgyakra megy, akkor a kieső arany, és a tárgyak ellenértéke is jól jöhet, ha valami "drágaszág" megtetszik a közös piacon.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A jelenség első változata pár évvel korábbról származik, amikor is egy Lee Caldwell nevű fiatalember BlackSnow nevű vállalkozásában szegény kínaiakat bérelt fel Tijuanaban, hogy pénzt szerezzenek neki az Ultima Online nevű MMORPG-ben. Caldwell természetesen nemcsak magának gyűjtette az anyagokat, hanem igazi pénzért kezdte el árulni a virtuális javakat. Igaz, hogy csak filléreket fizetett a munkásainak óránként, de közben óriási összegeket kaszált be a többi fanatikus, függő játékostól. Az 1998-ban kezdődő MMORPG alvilág jelenleg egyes források szerint (Bob Kiblinger, UOTreasures) 500 millió dolláros forgalmat bonyolít le évente.
Az alvilági ranglétra legalján állnak a kínai és mexikói munkások, akik általában 56 cent/óra díjazásban részesülnek óránként. Reggel 9-től este 9-ig dolgoznak, vagyis játszanak, bár élvezetnek nem nevezhető a munka. Unalmas, ismétlődő rutinokat kell végrehajtaniuk. Akik játszanak ilyen játékokkal, azok gondoljanak bele, hogy milyen izgalmas lehet mondjuk napi 12 órában ölni ugyanazokat a szörnyeket, vagy mondjuk naponta 10-szer kitakarítani ugyanazt az instance-t.
Sőt a profibb helyeken már nem is kell játszaniuk a kis kínaiaknak, hiszen az ügyes programozók makróval megoldanak mindent, amit csak lehet. Mindenki tudja, hogy hol vannak a jó helyek a farmoláshoz, de a GMek (Játékmesterek) is figyelnek és látják, hogy melyik account van fent már egy hónapja folyamatosan. Ilyenkor ráüzennek a játékosra és megkérdezik, hogy hanyadik szintű, vagy valami hasonló ártatlan kérdést tesznek fel, persze nem a válaszra kíváncsiak, hanem azt szeretnék tudni, hogy script (program) játszik vagy ember.
Hogyan működnek a szkriptek és a makrók? A hazánkban is népszerű World of Warcraft esetén például két karaktert vezérel egyszerre a program, mégpedig egy Huntert/vadászt és egy papot. A 60. szintű vadász gyilkolja le a lényeket, a pap pedig folyamatosan gyógyít. Amikor tele van mindkettejüknek minden zsákja, akkor a felügyelő kínai farmer fogja magát és kézzel kivezeti őket a dungeon-ből. Ezt naponta több, mint hússzor tudják ismételni, amivel összesen akár 60 ezer dollárt kereshet a kínai foglalkoztatója, igaz, hogy a szerencsétlen rabszolga kénytelen elsunnyogni a nevetséges 150 dollárral.
A fanatikus farmerek óriási vagyonokra is szert tehetnek a tevékenységük által. A rekordot talán Rich Thurman tartja, aki százezer dollárt keresett azzal, hogy 9 milliárd aranyat farmolt össze az Ultima Online világában. Ő egy igazi profi volt, aki az EasyUO makro rendszert használva körülbelül 30 karakterrel farmoltatott egy időben, amik mind automatikusan keresték neki az aranyat.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az első lépés tehát az, hogy megalkossuk a magunk kis üzletét, beállítsunk néhány gépet, írjuk meg a megfelelő makrókat vagy amennyiben nem vagyunk magas szinten programozásból, akkor meg is vásárolhatjuk ezeket jó pénzért. Mint mindent ezt is meglehet kapni a szabad piacon, csak a jó helyen kell keresni az eladót. Egy teleportációs bugot kihasználó makro jelenleg 8000 Ft körüli áron vehető meg. Ezzel és még néhány apró programocskával felszerelve csak annyi a dolgunk, hogy felbéreljük a fanatikus, de olcsó munkaerőt.
Egészen addig, amíg ezek egyéni vállalkozás szintjén mennek, addig nincs is akkora baj, de minden amiben pénz van, előbb-utóbb magával vonzza annak iparággá válását. A pletykák szerint Kínában a bérjátékosok napi 12 órában klikkelgetnek elhagyatott repülőgép hangárokban, ahol akár 300-an is ügyeskedhetnek a dollárokért. Ennek okán a legtöbb játék szolgáltató igyekszik ellenlépéseket tenni, de úgy tűnik szélmalomharcot vívnak. Az IP cím tartományok letiltása megoldásnak tűnhet, de átirányított IP-kel akár órák alatt is megoldhatják az ilyen jellegű gondokat.
A jelenleg legnagyobbnak tartott kartell, a Smooth Criminal egyik tagja elmondta, hogy kiterjesztették az ipart a legtöbb népszerű MMORPG-re, bár szép lassan kitiltották őket az Ultima Online, Asheron's Call, Shadowbane, Star Wars Galaxies rendszereiből. Ennek ellenére sikerült a Smooth Criminalnak egyedül a Star Wars Galaxies-ből 1,5 millió dollárt keresnie, a fent megszólított tag pedig azt mondta, hogy ebből ő 700 ezret keresett. Úgy tartja, hogy az SWG építette fel a házát, ezért ha megnyomják a bejárati ajtó csengőjét, akkor az a Star Wars zenéjét játsza.
A Smooth Criminal fő profilja a programok írása, a bugok és exploitok keresése, illetve az olyan hibák felfedezése, ahol valahogyan meg lehet duplázni egy adott mennyiségű pénzt. Ugyan általában van civil állásuk is, de ha találnak egy ilyen bugot, akkor azonnal beteget jelentenek és igyekeznek minél többet nyerni belőle, amíg ki nem javítják azt. Emellett a farmolás is működik és komoly rendszer van a pénzek tisztára mosására is.
Három accountot használnak, melyből az egyikkel duplázzák vagy szerzik a pénzt, a másikkal eljuttatják a célszemélyhez, plusz beépítettek egy szűrő vagy pénzmosó accountot is, ami megnehezíti a pénz követését. Természetesen mindehhez külön accountot, külön IP címet és külön számítógépeket is használnak. Ugyan nem lehetetlen a lenyomozásuk, de időbe telik és ha a készítőknek sikerül ez, akkor az ellenfél egyszerűen új accountokra vált.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A legújabb terep természetesen a World of Warcraft, ahol a Smooth Criminal komoly piaci szereplőként lép fel. Körülbelül az a jellemző, mint a nagyvállalati piacokon, felvásárlások, új piac nyitások - szinte hihetetlen. Játékonként legalább 100 embert foglalkoztatnak, ezért teljesen uralni tudják a belső piacot is. A World of Warcraftban az aukciós ház kínálatának szinte teljes részét ők adják. A nagyobb szervereken már nem éri meg szinte árulni dolgokat, mert minden értékesebb dologból előfordul néhány darab, amit a farmerek tesznek be, illetve azáltal, hogy lehet aranyat venni, a legritkább fegyverek és eszközök ára a csillagos eget veri.
Az egész történet érdekesen hangzik, fura összefüggésekkel, de ami számomra szomorú az főként két dolog. Egyrészt rontja a játékélményt, felborítja a fejlesztők által megálmodott világ egyensúlyát és sok ember dühössé válik amiatt, hogy nem élvezheti a játékot teljesen. Elegünk lehet a multikból néha a valós életben is, nem biztos, hogy még a virtuális világokban is mamut multikkal szeretnék hadakozni. A másik szomorúság, hogy 1-2 ember meggazdagodásához sok szerencsétlen szegénynek kell robotolni szinte éhbérért. Ha legalább kihasználják őket, akkor fizessenek nekik normális bért. Biztos nem vágná hanyatt a 700.000 helyett 600.000 dollár a fent idézett úriembert.