Dojcsák Dániel

Kínai farmerek, avagy hogyan keressünk pénzt internetes játékkal?

Sokan, akik játszanak a World of Warcrafttal vagy az Everquest 2-vel biztosan elgondolkodtak már azon, hogy mennyi hasznosabb dolgot csinálhatnának ahelyett, hogy küldetéseket csinálnak, hogy a karaktereket istápolják a 60. szint felé. Mennyivel jobb lenne, ha eközben nem azon aggódna szegény játékos, hogy vajon megéri-e a havi 3000 Ft-ot és a ráfordított napi sok órát. Néhány leleményes ember megoldotta ezt a problémát, sőt vállalkozássá növesztette az MMORPG berkekben jól ismert kínai farmerkedést.

A farmolás fogalma esetleg azoknak lehet ismeretlen, akik nem játszanak ilyen játékokat. Tudni kell, hogy a tárgyakat ezekben a játékokban a szörnyek úgymond dobják, azaz ha leölik őket, akkor a hullájukból felvehetőek különféle dolgok. Vannak gyakran eső dolgok, de ezek közül több nagy mennyiségben szükséges valamelyik mesterséghez, illetve vannak a másik oldalon nagyon ritka tárgyak, amik kevesebb, mint 0.01% eséllyel esnek ki bizonyos szörnyekből.

Aki valami értékesre pályázik, annak kiktartónak kell lennie, bár fórumokon olvastam többször, hogy valaki az adott szörnyből több, mint 6000-t ölt meg (minimum 20-30 mp/db) és mégsem kapta meg a kívánt tárgyat. Amennyiben pedig valaki nem tárgyakra megy, akkor a kieső arany, és a tárgyak ellenértéke is jól jöhet, ha valami "drágaszág" megtetszik a közös piacon.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

A jelenség első változata pár évvel korábbról származik, amikor is egy Lee Caldwell nevű fiatalember BlackSnow nevű vállalkozásában szegény kínaiakat bérelt fel Tijuanaban, hogy pénzt szerezzenek neki az Ultima Online nevű MMORPG-ben. Caldwell természetesen nemcsak magának gyűjtette az anyagokat, hanem igazi pénzért kezdte el árulni a virtuális javakat. Igaz, hogy csak filléreket fizetett a munkásainak óránként, de közben óriási összegeket kaszált be a többi fanatikus, függő játékostól. Az 1998-ban kezdődő MMORPG alvilág jelenleg egyes források szerint (Bob Kiblinger, UOTreasures) 500 millió dolláros forgalmat bonyolít le évente.

Az alvilági ranglétra legalján állnak a kínai és mexikói munkások, akik általában 56 cent/óra díjazásban részesülnek óránként. Reggel 9-től este 9-ig dolgoznak, vagyis játszanak, bár élvezetnek nem nevezhető a munka. Unalmas, ismétlődő rutinokat kell végrehajtaniuk. Akik játszanak ilyen játékokkal, azok gondoljanak bele, hogy milyen izgalmas lehet mondjuk napi 12 órában ölni ugyanazokat a szörnyeket, vagy mondjuk naponta 10-szer kitakarítani ugyanazt az instance-t.

Sőt a profibb helyeken már nem is kell játszaniuk a kis kínaiaknak, hiszen az ügyes programozók makróval megoldanak mindent, amit csak lehet. Mindenki tudja, hogy hol vannak a jó helyek a farmoláshoz, de a GMek (Játékmesterek) is figyelnek és látják, hogy melyik account van fent már egy hónapja folyamatosan. Ilyenkor ráüzennek a játékosra és megkérdezik, hogy hanyadik szintű, vagy valami hasonló ártatlan kérdést tesznek fel, persze nem a válaszra kíváncsiak, hanem azt szeretnék tudni, hogy script (program) játszik vagy ember.
Hogyan működnek a szkriptek és a makrók? A hazánkban is népszerű World of Warcraft esetén például két karaktert vezérel egyszerre a program, mégpedig egy Huntert/vadászt és egy papot. A 60. szintű vadász gyilkolja le a lényeket, a pap pedig folyamatosan gyógyít. Amikor tele van mindkettejüknek minden zsákja, akkor a felügyelő kínai farmer fogja magát és kézzel kivezeti őket a dungeon-ből. Ezt naponta több, mint hússzor tudják ismételni, amivel összesen akár 60 ezer dollárt kereshet a kínai foglalkoztatója, igaz, hogy a szerencsétlen rabszolga kénytelen elsunnyogni a nevetséges 150 dollárral.

A fanatikus farmerek óriási vagyonokra is szert tehetnek a tevékenységük által. A rekordot talán Rich Thurman tartja, aki százezer dollárt keresett azzal, hogy 9 milliárd aranyat farmolt össze az Ultima Online világában. Ő egy igazi profi volt, aki az EasyUO makro rendszert használva körülbelül 30 karakterrel farmoltatott egy időben, amik mind automatikusan keresték neki az aranyat.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

Az első lépés tehát az, hogy megalkossuk a magunk kis üzletét, beállítsunk néhány gépet, írjuk meg a megfelelő makrókat vagy amennyiben nem vagyunk magas szinten programozásból, akkor meg is vásárolhatjuk ezeket jó pénzért. Mint mindent ezt is meglehet kapni a szabad piacon, csak a jó helyen kell keresni az eladót. Egy teleportációs bugot kihasználó makro jelenleg 8000 Ft körüli áron vehető meg. Ezzel és még néhány apró programocskával felszerelve csak annyi a dolgunk, hogy felbéreljük a fanatikus, de olcsó munkaerőt.

Egészen addig, amíg ezek egyéni vállalkozás szintjén mennek, addig nincs is akkora baj, de minden amiben pénz van, előbb-utóbb magával vonzza annak iparággá válását. A pletykák szerint Kínában a bérjátékosok napi 12 órában klikkelgetnek elhagyatott repülőgép hangárokban, ahol akár 300-an is ügyeskedhetnek a dollárokért. Ennek okán a legtöbb játék szolgáltató igyekszik ellenlépéseket tenni, de úgy tűnik szélmalomharcot vívnak. Az IP cím tartományok letiltása megoldásnak tűnhet, de átirányított IP-kel akár órák alatt is megoldhatják az ilyen jellegű gondokat.
A jelenleg legnagyobbnak tartott kartell, a Smooth Criminal egyik tagja elmondta, hogy kiterjesztették az ipart a legtöbb népszerű MMORPG-re, bár szép lassan kitiltották őket az Ultima Online, Asheron's Call, Shadowbane, Star Wars Galaxies rendszereiből. Ennek ellenére sikerült a Smooth Criminalnak egyedül a Star Wars Galaxies-ből 1,5 millió dollárt keresnie, a fent megszólított tag pedig azt mondta, hogy ebből ő 700 ezret keresett. Úgy tartja, hogy az SWG építette fel a házát, ezért ha megnyomják a bejárati ajtó csengőjét, akkor az a Star Wars zenéjét játsza.

A Smooth Criminal fő profilja a programok írása, a bugok és exploitok keresése, illetve az olyan hibák felfedezése, ahol valahogyan meg lehet duplázni egy adott mennyiségű pénzt. Ugyan általában van civil állásuk is, de ha találnak egy ilyen bugot, akkor azonnal beteget jelentenek és igyekeznek minél többet nyerni belőle, amíg ki nem javítják azt. Emellett a farmolás is működik és komoly rendszer van a pénzek tisztára mosására is.

Három accountot használnak, melyből az egyikkel duplázzák vagy szerzik a pénzt, a másikkal eljuttatják a célszemélyhez, plusz beépítettek egy szűrő vagy pénzmosó accountot is, ami megnehezíti a pénz követését. Természetesen mindehhez külön accountot, külön IP címet és külön számítógépeket is használnak. Ugyan nem lehetetlen a lenyomozásuk, de időbe telik és ha a készítőknek sikerül ez, akkor az ellenfél egyszerűen új accountokra vált.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

A legújabb terep természetesen a World of Warcraft, ahol a Smooth Criminal komoly piaci szereplőként lép fel. Körülbelül az a jellemző, mint a nagyvállalati piacokon, felvásárlások, új piac nyitások - szinte hihetetlen. Játékonként legalább 100 embert foglalkoztatnak, ezért teljesen uralni tudják a belső piacot is. A World of Warcraftban az aukciós ház kínálatának szinte teljes részét ők adják. A nagyobb szervereken már nem éri meg szinte árulni dolgokat, mert minden értékesebb dologból előfordul néhány darab, amit a farmerek tesznek be, illetve azáltal, hogy lehet aranyat venni, a legritkább fegyverek és eszközök ára a csillagos eget veri.

Az egész történet érdekesen hangzik, fura összefüggésekkel, de ami számomra szomorú az főként két dolog. Egyrészt rontja a játékélményt, felborítja a fejlesztők által megálmodott világ egyensúlyát és sok ember dühössé válik amiatt, hogy nem élvezheti a játékot teljesen. Elegünk lehet a multikból néha a valós életben is, nem biztos, hogy még a virtuális világokban is mamut multikkal szeretnék hadakozni. A másik szomorúság, hogy 1-2 ember meggazdagodásához sok szerencsétlen szegénynek kell robotolni szinte éhbérért. Ha legalább kihasználják őket, akkor fizessenek nekik normális bért. Biztos nem vágná hanyatt a 700.000 helyett 600.000 dollár a fent idézett úriembert.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sokoo #85
    Én emiatt szakítottam meg a Lineage II előfizumat. Ha scriptekkel akarok játszani, akkor nem fizetek érte havidíjat :S
  • mikloss #84
    Battlefield 2142 a király de csak módjával! napi 1 óra 1 hónapon át... Minden nap egy alma az orvost távol tartja!
  • DVDMester #83
    és ezek a kínai bérmunkások miért nem adják el maguk az összeszedett javakat?
    ennyire hülyék nem lehetnek.
  • Csacsis #82
    "es mindegyikben az volt a jellemzo, hogy normalis jatekkal nem jutottal semmire. Vagy kemenyen meg kellett dolgozni a cuccokert (nagyreszt uncsi monoton oldoses), vagy a guildbol/haveroktol kellett jo cuccokat kapnod. Elvezheto, normalis jatekkal nem mentel semmire onerobol."

    Ez igaz. De szerintem csak igy van értelme az MMORPGnek, hogy fogj össze másokkal, segíts és segítségre lelsz.
    Mellesleg tényLEG elég időrabló tud lenni. De tudni kell hol a határ (részemről napi 1-2 óra vagy még annyi se). Azon kívűl új emberekkel is megismerkedhetsz.
    AO rulez, és Ingyenes!
  • Unreal1942 #81
    "és a wow-al ellentétben ahol az induló karinak van két akkora zsákja, hogy fel sem bírná emelni"

    1 db zsákod van alapból ami 16 slotal bír.
  • GulaSoft #80
    Hát eq2-ben a craft nagyon unalmas. Mikor le akarsz gyártani 20 zsákot, akkor ahhoz először kell csinálni 40 vizet, 20 olajat, 20 cserzőanyagot, 40 hőnövelőt (eddig istenes mert ezek 4-esével készülnek) de már igy is ez 30 adag, és akkor idul csak az anyagok feldolgozása 40 bőr 20 vastag bőr 20 szíj, 20 fémrúd 20 fémcsat és ezek után össze is lehet varni a 20 zsákot ez 140+30 azaz 170 rutinnyomkodás. Mit csodáloznak azon, hogy ha lehet akkor megcsinálják billentyűmakróval.
    És ez csak 20 zsák volt, és mondanom sem kell az alapanyaggyártásnál 3+ szintel magasabb karik már szinte semmit nem kapnak a craftxp-re a 140 adag alapanyagért, max a 20 zsákért a végén.
    Ja és ezt a 20 zsákot simán szétszórod a guild tagok között, mert 6 zsák van egy embernél, és a wow-al ellentétben ahol az induló karinak van két akkora zsákja, hogy fel sem bírná emelni, itt kapsz egy 4-es szütyőt meg 5 helyet oszt ágyesz bugyesz, szedd össze magadnak a nagyobb zsákot, meg dolgozz meg érte. (Ami szerintem sokkal jobb mint a wow-ban nesze bmeg itt van két hatalmas zsák koncepció)
    Nagyon sokan ezért nem is kraftolnak, de pénzt akkor sem adnák rare cuccokért, mert a sidhe guild mióta átalakult nem az xp hajhászásból áll. Mindenki kényelmesen csinál amit akar és senkit nem néznek le azért, mert nincsen übertáp cucca.
    Összefoglalva, felőlem felkophat az álla a kínai farmereknek, csak a baj az, hogy van egy jópár főleg amerikai gazdaggyerek aki megengedheti magának hogy fizessen még sok dollárt az übertáp cuccért.
  • Normal #79
    Tiszta Shadowrun világ, mi? ;)

    Ha kibaszol a banxámládról 100 millád, de marad 500m, az nem a semmibe megy.
    Pénzt lehet áldozni az üzletfelekre, hogy a kapcsolat, a bizalom mexilárduljon, kedvvel dolgozzanak neked - nő a teljesítmény, és feleslegessé válnak a szerződésbe belefoglalt "1 évig nem dolgozhatsz máshol" típusú kitételek.

    Ez az, amiért hülyék a fasz*ri főnökök - többszörös összeg megy el az új gárda kiképzésére, mintha megbecsülnék az alkalmazottaikat.
    Helyette van szerződészáradék, felmondási idő, és táblázat, ahová az elvégzett munkáidat írkálod.
    Ez a módi az amerikai munkavállalóknak lett kitalálva, és belőlünk is lusta, nyerészkedő alkalmazottakat csinál. :(

    Senkinek sem jó, de az alkalmatlan felső vezetésnek számtalan helyről adják be, hogy ez a jó - ők meg hiszik, mert nem értenek hozzá. :(

    Szellemi forradalmat, könyörgöm! :)
  • BlackVoid #78
    Hat az is nagy baj, hogy egy-egy targyert honapokig is dolgozni kell ezekben a jatekokban. Nem csoda, hogy egyesek szivesebben adnak ki erte egy kis penzt, minthogy napi 6 oraban campeljenek egy szornyet.
    Ha nem lenne nagy a kereslet, akkor nem viragozna igy ez a biznisz.
    Ezzel azt akarom mondani, hogy a jatek tervezoi is hibasak abban, hogy igy alakulnak a dolgok. En jatszottam 3 fele MMORPG-vel (EQ, Camelot, AO) es mindegyikben az volt a jellemzo, hogy normalis jatekkal nem jutottal semmire. Vagy kemenyen meg kellett dolgozni a cuccokert (nagyreszt uncsi monoton oldoses), vagy a guildbol/haveroktol kellett jo cuccokat kapnod. Elvezheto, normalis jatekkal nem mentel semmire onerobol.
  • Cassell #77
    Igaz én még egy hete sincs hogy Everquest 2-zök de előtte hónapokat Lineage 2-ztem de egy pillantig sem gondolkodtam el mennyi hasznosabb dolgot csinálhatnék helyette.Ugyanúgy eljárok focizni meg kocsmázni baromira nem vet fel a pénz de a 3 ezres havidíjon sem aggódom.
  • awender #76
    Ez meg egy RPG = Role Playing Game

    Nincs köze preferenciáidhoz. :) Én azt gondolom, akit egy bizonyos típusú játék nem tud lekötni, az még nem talált olyat, mely igazán megragadná.

    Minden egyes játéktípusra érvényes az, hogy az arra fogékony emberek számára addiktívvé válhat.