Gyurkity Péter

GeForce 7800: masszív teljesítmény, tűrhető fogyasztás

Az Nvidia bemutatta következő generációs grafikus chipjét, amely máris kapható egyes külföldi üzletekben. Az első tesztek tanúsága szerint a G70 kiemelkedő teljesítményt nyújt elfogadható fogyasztás mellett.

Az Nvidia hivatalos közleményben adta hírül a chip megjelenését, amelyben a piacra kerülő kártyák legerősebb változatát, a GeForce 7800 GTX előnyeit ismertetik. "Több mint 300 millió tranzisztorával a GeForce 7800 GTX GPU a legösszetettebb és legfejlettebb grafikus processzor, amelyet valaha kifejlesztettek. Ezen új grafikus architektúra révén a játékfejlesztők valóra válthatják álmaikat, és grafikai minőségben akár a filmekkel is felvehetik a versenyt" - adott hangot elégedettségének Ujesh Desai, a GeForce chipek fejlesztését végző részleg igazgatója.

A közlemény szerint a GeForce 7800 GTX egymagában kétszeres teljesítményt nyújt az SLI-ben párba kötött GeForce 6800 Ultra kártyákhoz képest, miközben fogyasztása jóval kedvezőbb elődjénél. Ehhez járul a legújabb, 75-ös verziószámot viselő ForceWare meghajtó, amely a vállalat állítása szerint jelentős mértékben javítja az SLI megoldások teljesítményét, és kibővíti a korábban elérhető funkciókat, nagyobb szabadságot biztosítva a felhasználóknak. A technikai részleteket illetően - a korábbi híreszteléseknek köszönhetően - nem ér bennünket meglepetés: a grafikus chip 430 MHz-en fut, 24 pixel futószalagot és 8 vertex egységet foglal magában, és munkájában 1200 MHz-es GDDR3 memóriára támaszkodik.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az Nvidia láthatólag mindent megtesz a siker érdekében, ugyanis a szerencsések már a bemutatkozás napján megvásárolhatták az új kártyákat, ami elsősorban a partnercégek gyorsaságánák - és a megfelelő időzítésnek - köszönhető. "Eddig nem volt arra példa, hogy a bemutató napján ilyen jelentős mennyiségben elérhető legyen egy új fejlesztés. Ez a siker legalább olyan átütő, mint a GeForce 7800 teljesítménye a játékok terén" - jelentette ki Jeff Fisher, az Nvidia értékesítési részlegének alelnöke egy párhuzamos közleményben.

A kártya jelentőségét mutatja, hogy az ASUS azonnal törölte a kétprocesszoros GeForce 6800 GT és Ultra kártyák projektjét, és helyette EN7800GTX néven az új fejlesztést dobja piacra. Az első tesztek alapján a kártya valóban brutális teljesítményt nyújt, bár - ahogy azt megszokhattuk - a sajtóanyagban szereplő arányok kissé eltúlzottak.


A Beyond3D - amely az elsők között tesztelte le az új kártyát - részletesen tárgyalja az architektúra újdonságait, és megállapítja, hogy az Nvidia mérnökeinek valóban sikerült elviselhető szinten tartaniuk a fogyasztást, sőt, a GeForce 7800 GTX valamivel kevesebbet fogyaszt elődjénél. A kártya a vállalat állításának megfelelően a tesztek nagy részében szépen maga mögött hagyja a GeForce 6800 Ultrát, bár a közleményben emlegetett 2,3-szeres különbség csak extrém esetekben vehető észre. A játékoknál vegyes képet kapunk: a Far Cry esetében csak az anizotropikus szűrés, illetve a HDR rendelerés bekapcsolásakor veszünk észre jelentős különbséget, míg például a Splinter Cell alapesetben is meglehetősen nagy eltérést mutat.


Összegzésként elmondható, hogy a GeForce 7800 némileg alacsonyabb fogyasztás mellett kiváló teljesítményt nyújt, igaz, ára még jó ideig a csillagos egekben lesz. A kártya ugyanis jelenleg 600 dollár, azaz 120 ezer forint körüli áron kapható, de itthon minden bizonnyal ennél drágábban juthatunk hozzá.

Néhány külföldi hardveroldal tesztje:
  • AnandTech
  • ExtremeTech
  • Tom's Hardware
  • GameSpot
  • IGN
  • HardwareZone
  • Tbreak.com
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • BiroAndras #180
      "Én itt inkább csak OS-szintű (tehát SW szintű, nem HW szintű) dolgokat látok"

      Ennek az leeht az oka, hogy épp erre akartam példákat írni, mivel azt mondtad, hogy SW szinten már nem játszik akkora szerepet a kompatibilitás.
    • dez #179
      Én itt inkább csak OS-szintű (tehát SW szintű, nem HW szintű) dolgokat látok. És azon belül is főleg olyat, ami a GUI-kezelést érinti, ami általában amúgy is eléggé OS-specifikus (kivéve, ha valamilyen hídat használunk).

      Mondjuk, tudok mondani egy nagyon alapvető HW-szintű tulajdonságot, ami sokszor eléggé megnehezíti a programok (legalábbis pl. C esetén) portolását: endianess... De ha úgy van írva a program, hogy ez ne jelentsen gondot, akkor nem is fog.

      De olyan dolgokkal már nem kell foglalkoznia egy felhasználói programnak, hogy pl. milyen buszok vannak a gépben (AGP/PCI/PCI-Express, southbridge és northbridge/proci közötti busz milyen, stb.), stb.
    • BiroAndras #178
      "Pl.? A mai OS-ek, és azon belül a driverek elég jól elválasztják már a HW-t a felhasználói programoktól."

      Az oprendszereknél fordulhat elő ilyen. Főleg a win-nél, mert az MS nagyon figyel a kompatibilitásra.
      Pl.:
      - http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2005/06/27/432303.aspx
      - http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2005/05/12/416846.aspx
      - http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2005/03/15/395866.aspx
      - http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2005/02/10/370445.aspx
      - http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2005/01/18/355177.aspx
      - http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2005/01/17/354399.aspx
      - http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2004/12/02/273721.aspx
    • dez #177
      "Hiába, ha a feladat maga nem párhuzamosítható."

      Nem azért írtam. Csak úgy érdekességképp, hogy lehet egy szálon belül is erős párhuzamosítás.

      "Én is egyetértek azzal, hogy az x86 végzetesen elavult architektúra. Csak épp azt is meg kell érteni, hogy nem lehet csakúgy lecserélni."

      Nem is akarja senki most csak úgy lecserélni a világ összes PC-jét. De a felhasználók egy bizonyos részének kvázi mindegy, milyen gép/OS van a keze alatt, lényeg, hogy bizonyos programok fussanak (gyorsan fussanak). Sokszor nem ragaszkodnak egy bizonyos programhoz sem (kategórián belül), vagy az portolható a másik rendszerre.

      "Annyira fontos a kompatibilitás, hogy mind hardver mind szoftver szinten nem egy tulajdonság 20-25 évvel ezelőtti tervezési döntések megkövesedett maradványa."

      Pl.? A mai OS-ek, és azon belül a driverek elég jól elválasztják már a HW-t a felhasználói programoktól. DOS-os programokat meg ma már igencsak elvétve használnak. Ha magát az x86-os procit érted ez alatt, akkor ez igaz, de a legtöbb programot ma C-ben, vagy még magasabb szintű nyelveken írják, és általában úgy, hogy pl. a GUI-kezelő rész külön modul, hogy könnyebb legyen máshova is portolni. Játékok esetén a DirectX Windows-specifikus, de ma már léteznek erre wrapperek. Sok játék meg OpenGL-es. De mégegyszer: nem leváltásról van szó, hanem egy új alternatíva megjelenéséről. (Bár nem csak egy alternatíva, hanem egy új számítási teljesítmény-szint a desktopon, nappaliban, stb.)
    • BiroAndras #176
      "Van olyan működési módja is (az "egyszerű" multi-threaddel párhuzamosan mehet), amikor a központi magnak dolgoznak be úgy kóprocik, hogy a központi mag "dobálgat" át nekik adatcsomagokat, a belső gyors buszon keresztül."

      Hiába, ha a feladat maga nem párhuzamosítható.

      "Egyébként, bele kellene már gondolni, hogy ez egy XXI.sz.-i proci, miközben az x86 XX.sz-i. És ezek nem csak szavak, az x86 egy 2 évtizeddel ezelőtt született, és azóta toldozott-foldozott valami, a Cell meg eleve modern alapokon nyugvó proci-komplexum..."

      Én is egyetértek azzal, hogy az x86 végzetesen elavult architektúra. Csak épp azt is meg kell érteni, hogy nem lehet csakúgy lecserélni. Annyira fontos a kompatibilitás, hogy mind hardver mind szoftver szinten nem egy tulajdonság 20-25 évvel ezelőtti tervezési döntések megkövesedett maradványa.
    • lowdog #175
      te azt írtad hogy átlag duplájába kerül a ps2 játék mint egy pcs. ha nem ezt írtad akkor tárgytalan
    • lowdog #174
      na jó bocs ezt elbaktam, de fordítva értettem és úgy már úgy van :)
    • Vucli #173
      "Abszolult nem 3 ezer ft az általános eltérés (igaz lehet ilyet találni)"
      egyébként ennyit állítottam
    • Vucli #172
      "hogy te ragaszkodsz hozzá, hogy a pc játékok sokkal drágábbak mint a ps2-sek"
      nem én nem ragaszkodom hozzá hogy a pc s játékok sokkal drágábbak mint a ps2 sek
    • asysoft #171
      Attól még léteznek:)