Dojcsák Dániel
Doom III: Resurrection of Evil
Kiadó: Activision
Fejlesztő: Nerve Software
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium IV vagy Athlon XP, 384 MB RAM, nVidia GeForce 3 vagy ATI Radeon 8500
Ajánlott: Pentium IV 3 GHz vagy Athlon XP 3000+, 1 GB RAM, nVidia GeForce 6 vagy ATI Radeon 9800
Hasonló játékok: DOOM 3
Kategória: FPS
A pokol teremtményeinek mészárlása már biztos, hogy örökké folytatódni fog. Alig nyolc hónappal az eredeti Doom 3 megjelenése után megérkezett a kiegészítő, amit nem az id Software, hanem a velük szorosan együttműködő Nerve Software készített el. A stílus persze maradt, a cél továbbra is a gondolkodás nélküli hentelés.
A kiegészítő valóban nem rugaszkodik el túlzottan az eredetitől. A vérfagyasztó horror hangulatot csupán új fegyverekkel és szörnyekkel egészítették ki, így számítson mindenki pusztán a szokásos minimál kiegészítőre. A történet egy B kategóriás filmnek sem ér nyomába, szerintem nyugodtan át is lehet ugrani az átvezető dialógusokat játék közben. A kiegészítő kizárólag fanatikusoknak ajánlott.
Az események két évvel az eredeti játék pokoli katasztrófája után folytatódnak. A pénzéhes Union Aerospace Corporation profit reményében újabb kutatóbázist épít a Marson, hogy tovább folytathassák a korábbi bázis tudósai által felfedezett marsi civilizáció tanulmányozását. Egy nem meglepő fordulat viszont újra rászabadítja a csapatra a pokol minden undorító lényét.
A főhős nem ugyanaz, mint a Doom 3-ban, hisz egy felelőtlen katonát alakíthatunk, aki talál egy fura tárgyat, amit persze meg is vizsgál, de arra nem számít, hogy ezzel kiírtja a környék minden élőlényét és emellett nyitva hagyja a pokol kapuját, amin keresztül még sok ezer nyalánkság szabadul a humanoid telepre. A vezetőjük ezúttal Dr. Betruger, aki maga is démonná vált az idők során. A cél persze a kegytárgy megsemmisítése a pokol tornácán és a portál bezárása, lehetőség szerint örökre. Ehhez mindössze a milliónyi gonosz ellenséget kell kiütni a nyeregből.
A számítógép hardverek fejlődése úgy látszik nem volt elég gyors, hiszen még mindig szinte teljesen sötét a díszlet, még mindig egy tech demo, ami jóval megelőzi saját korát. A zseblámpa nagy barátja lesz minden játékosnak, hiszen a képernyő 2/3-a még most is fekete lesz. A feladat összetettsége sem változott sokat. Elsőként agyon kell lőni mindenkit, majd megkeresni a továbbjutáshoz szükséges kulcsot, PDA adatokat, majd végül magát a kijáratot a területről. Ráadásul a történet még kevesebb lesz itt, mint az eredeti Doom 3-ban, pedig az igazat megvallva ott sem lehetett volna regényt írni az átvezető szövegekből. Most még az animációk is rövidebbek. A Resurrection of Evil lecsupaszított akció, mint amilyen az eredeti Doom ('95) volt.
A Doom 3 mindenidők leglenyűgözőbb grafikai motorjával rendelkező programja volt, és az is igaz, hogy a játék inkább egy nagy, hosszú tech demóra hasonlított. A kiegészítőben a készítők jóval változatosabb tájat próbáltak kreálni. Az első néhány szint egy ásatás helyszínén vezet keresztül, ami nagyon hasonlít az alapjáték végpályáira. Ezután jutunk a bázis belsejébe, amit a készítők nem tudnak megunni, így ez adja a bejárandó terep jó részét. A pokolba csak a legvégén érkezünk meg, ahol relatíve szolid, elviselhető utolsó összecsapás vár UAC katonánkra. Ahogyan a végső rohamban, úgy az egész játék során egy kibővített fegyverarzenállal harcolhatunk a gonosz ellen. Megtaláljuk a jó öreg dupla csöves sörétes puskát, ami egyszerre csak két töltényt tud befogadni, de cserébe szépen terít és komoly lyukat szakít bárkibe aki megpróbál az utunkba állni. A másik újjítás egy érdekes fegyver, a Half Life 2-ben található Gravity Gunhoz hasonló kütyü, azzal a kivétellel, hogy ez jóval harc központúbb.
Fel lehet emelni vele tárgyakat, majd eldobni, vagy leejteni. Itt minden Doom függő már dörzsölheti a kezét és gondolkodhat azon, hogy milyen lesz dobálni a robbanó hordókat. Természetesen lehet, de csak saját felelősségre. Egy kis idő után felrobban, az nem olyan jó érzés. A fegyver a tárgyakon kívül képes megragadni az ellenfelek lövedékeit. Persze nem állítja meg az ólomgolyókat Neo-ként, bár nem is sok ellenfél lövöldöz ránk fegyverrel.
Hogy mégse legyen unalmas a játék, megjelent számos új szörny is, például a piros tűzlabdás klasszikus mellett a kék labdákat hajító csúnya fiú. Ez a módszer az esetek nagy részében működik, aki a húsvéti és egyéb kirándulásokon jeleskedik a "ragadós kesztyűvel labda elkapásban", az ügyes lesz itt is.
Az arzenálban a fegyvereken túl találunk egy kegytárgyat is, ami miatt az egész balhé beindult. A kegytárgy mindenféle különleges erőkkel ruházza fel azt, aki a kezében tartja, jelen esetben minket. Kezdetben az időt tudjuk vele lelassítani, azaz időt tudunk nyerni ellenfeleinkhez képest. A későbbi szinteken megkapjuk a berserk erőt is, amivel egy bizonyos ideig egy ütés -> temetés módszert alkalmazhatunk a gonosz erőkön. A játéknak az utolsó néhány pályáján pedig igazi gyilokmasinává válhatunk, hiszen megkapjuk a sebezhetetlenséget. A játékban a különleges képességek helyes és okos használata nagyon fontossá válik. A kiegészítőben sokszor ugrik ránk többszöröse annak a szörny mennyiségnek, mint amit a Doom 3-ban láttunk. A kegytárgyra is ugyanúgy szükségünk lesz menet közben, mint a fegyvereinkre.
Nagyon jó dolog egyébként, hogy van néhány új játékszer, hiszen a szörnyek is sokat fejlődtek. A legáltalánosabb új szörny a "vulgar" nevezetű, akiről az előbb is említést tettem már. Olyan, mint a Super-Imp, csak nem barna, hanem szürkés zöld vagy kék, és kék/zöld plazmát lövell ki karja segítségével. Továbbá megtalálhatóak a régi részekből ismerős, némileg továbbfejlesztett pokolfajzatok is, mint a rakétás magas szörny, vagy a számítógép monitor szájjal. A legkeményebbek persze a főellenségek, őket csak és kizárólag a kegytárgy által nyújtott erők segítségével lehet hidegre tenni, illetve valamilyen módon használnunk kell a Grabber puskánkat is, természetesen halálos lövedékek magunkhoz vonzására, majd kilövésére a megfelelő célra.
Mint kiegészítővel, a Resurrection of Evillel kapcsolatban mindenki arra számít, hogy ugyan úgy néz majd ki, mint az eredeti. Ez a feltételezés helyes. Viszont ez a valaha volt legjobban kinéző játék, szóval nem is kell emiatt panaszkodni, maximum azért, hogy továbbra is unalmasak a pályák. Meg kellene tanulni minden fejlesztő cégnek, hogy néha ki kell rúgni pár programozót és felvenni valakit, aki kreatív és van művészi adottsága. Sokat lendített volna a játékon.
A legtöbb időt az ásatások pályáin töltjük el, majd a Mars bázison és a pokolban találkozunk. Az unalmas szintek ellenére az objektumok, fegyverek, tárgyak és ellenségek gyönyörűen lettek lemodellezve, technikailag teljesen tökéletes formákat értek el, sőt teljesen lenyűgöző fokot értek el a vizuális elemek minőségében. Emellett a szinkronhangok is jók lettek, igazi horror moziba illő röfögések és morgások kísérik a szövegeket.
Természetesen fokozottan igaz a kiegészítőre, amit az FPS-ekről szoktam mondani. Rövid. Nagyon rövid. Kevesebb, mint 10 óra alatt egy rutinos játékos végigviszi. Ezután persze semmi öröm nem lesz benne, maximum végigvinni Hell nehézségi fokozaton is. Grafika: Erről kár beszélni. A motor lehetőségei még mindig kiaknázatlanok, még mindig sötét a látott kép nagy része. A fény-árnyék rendszer és a karakterek váza, textúrái még mindig egyediek a játékpiacon. Egy jó ideje eldöntöttem, hogy nem fogom fejleszteni a számítógépem, még a Doom 3 kedvéért sem, de amennyiben erre a motorra kijön valami, ami végre hosszútávon lekötheti az embert, akkor talán átgondolom még egyszer. A riogatásokkal ellentétben a kiegészítő elvan egy szerényebb rendszeren is. Nem árt mondjuk, ha 512 MB - vagy még több - memória üldögél a gépben és ha lehet, akkor egy DirectX 9-es monitorvezérlővel próbálkozzunk.
Kezelőfelület: Nincs semmi ördöngösség a játékban. Pontosan ugyanazok a billentyűparancsok várnak minket, mint minden FPS-ben. Nincs se extra mozdulatsor, se extra akció. Hagyományos WSAD kezelőfelülete van a játéknak, és a menüje sincs túlbonyolítva. A beállításokon egyszer elég átrágni magunkat, később pedig csak a save és load funkciók kerülnek elő. Meg persze pár órával később a Quit pont is.
Játékmenet: Unalmas, ismétlődő, gagyi. Jó lenne végre észrevenni, hogy szép lassan az igényesség titkos rügyei bújnak elő a kommersz mocsokból. Remélem az emberek nem fogják sokáig venni a szemetet, hanem igenis minőséget akarnak látni. Ha veszek egy játékot, akkor azzal nem 10 órát akarok játszani. Ráadásul az időnövelő tényezők között már megint amatőr elemek vannak, még pedig a főellenség szindróma. Az ember elszórakozik velük akár fél órát is, meghal 10-szer stb. Ezzel növekszik a játékidő, de nálam speciel inkább csökken a türelem és közeledik az uninstall pillanata.
Multiplayer: Van benne multi rész, de igazából nem erre lenne kihegyezve. Klasszikusan single player FPS. A multiplayer mód már az eredetihez is dukált, viszont most kiegészítették egy CTF, azaz Capture the Flag móddal. Teljesen rendben lehet a multiplayer funkció, de mivel a karaktert egyjátékos üzemmódra optimalizálták, ezért hosszú távon nem okozhat nagy élményt . Maximum 8 ember játszhat egymás ellen helyi hálózaton vagy interneten keresztül.
Hangeffektek és zenék: A játék indításakor dübörgő metál fogadott. Kellemes érzés, tudtam itt vérengzés lesz. A zenék nagyon áthozzák a horror hangulatát, sőt a hangok is elég kellemesre sikeredtek. Annyi problémám volt vele mindössze, hogy néha műanyagnak esetleg kicsit Made in China-nak éreztem, attól függetlenül persze, hogy tuti térhangzása van.
Összegzés: Egy nagyon szép játék nagyon szép kiegészítőjéről beszélünk. Ezért érdemel csillagokat, de másrészt egy szegényes, fantáziátlan, minden kreativitást nélkülöző történet, egyre unalmasabbá váló körítésben. Ezért nem érdemel csillagokat. Az első rész sem nyűgözött le, ott is idegesített, hogy az idSoft megveteti velünk Carmack saját készítésű reklámját. Nyolc hónapja mindenki láthatta, nem tudom, hogy miért kell még egy tech demót megvenni. Őszintén szólva várom azt a percet, amikor már a Doom3 motorjával készült, de értelmes, érdekes, értékes játékot elemezhetek. Mindenki számára előny a jó megjelenés, de nem minden. Várjuk együtt a kívül-belül szép és tartós játékokat.
A játékot bemutató videó letöltése