Dojcsák Dániel

Doom III: Resurrection of Evil



Kiadó: Activision
Fejlesztő: Nerve Software
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium IV vagy Athlon XP, 384 MB RAM, nVidia GeForce 3 vagy ATI Radeon 8500
Ajánlott: Pentium IV 3 GHz vagy Athlon XP 3000+, 1 GB RAM, nVidia GeForce 6 vagy ATI Radeon 9800
Hasonló játékok: DOOM 3
Kategória: FPS

A pokol teremtményeinek mészárlása már biztos, hogy örökké folytatódni fog. Alig nyolc hónappal az eredeti Doom 3 megjelenése után megérkezett a kiegészítő, amit nem az id Software, hanem a velük szorosan együttműködő Nerve Software készített el. A stílus persze maradt, a cél továbbra is a gondolkodás nélküli hentelés.

A kiegészítő valóban nem rugaszkodik el túlzottan az eredetitől. A vérfagyasztó horror hangulatot csupán új fegyverekkel és szörnyekkel egészítették ki, így számítson mindenki pusztán a szokásos minimál kiegészítőre. A történet egy B kategóriás filmnek sem ér nyomába, szerintem nyugodtan át is lehet ugrani az átvezető dialógusokat játék közben. A kiegészítő kizárólag fanatikusoknak ajánlott.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az események két évvel az eredeti játék pokoli katasztrófája után folytatódnak. A pénzéhes Union Aerospace Corporation profit reményében újabb kutatóbázist épít a Marson, hogy tovább folytathassák a korábbi bázis tudósai által felfedezett marsi civilizáció tanulmányozását. Egy nem meglepő fordulat viszont újra rászabadítja a csapatra a pokol minden undorító lényét.

A főhős nem ugyanaz, mint a Doom 3-ban, hisz egy felelőtlen katonát alakíthatunk, aki talál egy fura tárgyat, amit persze meg is vizsgál, de arra nem számít, hogy ezzel kiírtja a környék minden élőlényét és emellett nyitva hagyja a pokol kapuját, amin keresztül még sok ezer nyalánkság szabadul a humanoid telepre. A vezetőjük ezúttal Dr. Betruger, aki maga is démonná vált az idők során. A cél persze a kegytárgy megsemmisítése a pokol tornácán és a portál bezárása, lehetőség szerint örökre. Ehhez mindössze a milliónyi gonosz ellenséget kell kiütni a nyeregből.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A számítógép hardverek fejlődése úgy látszik nem volt elég gyors, hiszen még mindig szinte teljesen sötét a díszlet, még mindig egy tech demo, ami jóval megelőzi saját korát. A zseblámpa nagy barátja lesz minden játékosnak, hiszen a képernyő 2/3-a még most is fekete lesz. A feladat összetettsége sem változott sokat. Elsőként agyon kell lőni mindenkit, majd megkeresni a továbbjutáshoz szükséges kulcsot, PDA adatokat, majd végül magát a kijáratot a területről. Ráadásul a történet még kevesebb lesz itt, mint az eredeti Doom 3-ban, pedig az igazat megvallva ott sem lehetett volna regényt írni az átvezető szövegekből. Most még az animációk is rövidebbek. A Resurrection of Evil lecsupaszított akció, mint amilyen az eredeti Doom ('95) volt.

A Doom 3 mindenidők leglenyűgözőbb grafikai motorjával rendelkező programja volt, és az is igaz, hogy a játék inkább egy nagy, hosszú tech demóra hasonlított. A kiegészítőben a készítők jóval változatosabb tájat próbáltak kreálni. Az első néhány szint egy ásatás helyszínén vezet keresztül, ami nagyon hasonlít az alapjáték végpályáira. Ezután jutunk a bázis belsejébe, amit a készítők nem tudnak megunni, így ez adja a bejárandó terep jó részét. A pokolba csak a legvégén érkezünk meg, ahol relatíve szolid, elviselhető utolsó összecsapás vár UAC katonánkra. Ahogyan a végső rohamban, úgy az egész játék során egy kibővített fegyverarzenállal harcolhatunk a gonosz ellen. Megtaláljuk a jó öreg dupla csöves sörétes puskát, ami egyszerre csak két töltényt tud befogadni, de cserébe szépen terít és komoly lyukat szakít bárkibe aki megpróbál az utunkba állni. A másik újjítás egy érdekes fegyver, a Half Life 2-ben található Gravity Gunhoz hasonló kütyü, azzal a kivétellel, hogy ez jóval harc központúbb.

Fel lehet emelni vele tárgyakat, majd eldobni, vagy leejteni. Itt minden Doom függő már dörzsölheti a kezét és gondolkodhat azon, hogy milyen lesz dobálni a robbanó hordókat. Természetesen lehet, de csak saját felelősségre. Egy kis idő után felrobban, az nem olyan jó érzés. A fegyver a tárgyakon kívül képes megragadni az ellenfelek lövedékeit. Persze nem állítja meg az ólomgolyókat Neo-ként, bár nem is sok ellenfél lövöldöz ránk fegyverrel.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hogy mégse legyen unalmas a játék, megjelent számos új szörny is, például a piros tűzlabdás klasszikus mellett a kék labdákat hajító csúnya fiú. Ez a módszer az esetek nagy részében működik, aki a húsvéti és egyéb kirándulásokon jeleskedik a "ragadós kesztyűvel labda elkapásban", az ügyes lesz itt is.

Az arzenálban a fegyvereken túl találunk egy kegytárgyat is, ami miatt az egész balhé beindult. A kegytárgy mindenféle különleges erőkkel ruházza fel azt, aki a kezében tartja, jelen esetben minket. Kezdetben az időt tudjuk vele lelassítani, azaz időt tudunk nyerni ellenfeleinkhez képest. A későbbi szinteken megkapjuk a berserk erőt is, amivel egy bizonyos ideig egy ütés -> temetés módszert alkalmazhatunk a gonosz erőkön. A játéknak az utolsó néhány pályáján pedig igazi gyilokmasinává válhatunk, hiszen megkapjuk a sebezhetetlenséget. A játékban a különleges képességek helyes és okos használata nagyon fontossá válik. A kiegészítőben sokszor ugrik ránk többszöröse annak a szörny mennyiségnek, mint amit a Doom 3-ban láttunk. A kegytárgyra is ugyanúgy szükségünk lesz menet közben, mint a fegyvereinkre.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Nagyon jó dolog egyébként, hogy van néhány új játékszer, hiszen a szörnyek is sokat fejlődtek. A legáltalánosabb új szörny a "vulgar" nevezetű, akiről az előbb is említést tettem már. Olyan, mint a Super-Imp, csak nem barna, hanem szürkés zöld vagy kék, és kék/zöld plazmát lövell ki karja segítségével. Továbbá megtalálhatóak a régi részekből ismerős, némileg továbbfejlesztett pokolfajzatok is, mint a rakétás magas szörny, vagy a számítógép monitor szájjal. A legkeményebbek persze a főellenségek, őket csak és kizárólag a kegytárgy által nyújtott erők segítségével lehet hidegre tenni, illetve valamilyen módon használnunk kell a Grabber puskánkat is, természetesen halálos lövedékek magunkhoz vonzására, majd kilövésére a megfelelő célra.

Mint kiegészítővel, a Resurrection of Evillel kapcsolatban mindenki arra számít, hogy ugyan úgy néz majd ki, mint az eredeti. Ez a feltételezés helyes. Viszont ez a valaha volt legjobban kinéző játék, szóval nem is kell emiatt panaszkodni, maximum azért, hogy továbbra is unalmasak a pályák. Meg kellene tanulni minden fejlesztő cégnek, hogy néha ki kell rúgni pár programozót és felvenni valakit, aki kreatív és van művészi adottsága. Sokat lendített volna a játékon.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A legtöbb időt az ásatások pályáin töltjük el, majd a Mars bázison és a pokolban találkozunk. Az unalmas szintek ellenére az objektumok, fegyverek, tárgyak és ellenségek gyönyörűen lettek lemodellezve, technikailag teljesen tökéletes formákat értek el, sőt teljesen lenyűgöző fokot értek el a vizuális elemek minőségében. Emellett a szinkronhangok is jók lettek, igazi horror moziba illő röfögések és morgások kísérik a szövegeket.

Természetesen fokozottan igaz a kiegészítőre, amit az FPS-ekről szoktam mondani. Rövid. Nagyon rövid. Kevesebb, mint 10 óra alatt egy rutinos játékos végigviszi. Ezután persze semmi öröm nem lesz benne, maximum végigvinni Hell nehézségi fokozaton is. Grafika: Erről kár beszélni. A motor lehetőségei még mindig kiaknázatlanok, még mindig sötét a látott kép nagy része. A fény-árnyék rendszer és a karakterek váza, textúrái még mindig egyediek a játékpiacon. Egy jó ideje eldöntöttem, hogy nem fogom fejleszteni a számítógépem, még a Doom 3 kedvéért sem, de amennyiben erre a motorra kijön valami, ami végre hosszútávon lekötheti az embert, akkor talán átgondolom még egyszer. A riogatásokkal ellentétben a kiegészítő elvan egy szerényebb rendszeren is. Nem árt mondjuk, ha 512 MB - vagy még több - memória üldögél a gépben és ha lehet, akkor egy DirectX 9-es monitorvezérlővel próbálkozzunk.

Kezelőfelület: Nincs semmi ördöngösség a játékban. Pontosan ugyanazok a billentyűparancsok várnak minket, mint minden FPS-ben. Nincs se extra mozdulatsor, se extra akció. Hagyományos WSAD kezelőfelülete van a játéknak, és a menüje sincs túlbonyolítva. A beállításokon egyszer elég átrágni magunkat, később pedig csak a save és load funkciók kerülnek elő. Meg persze pár órával később a Quit pont is.

Játékmenet: Unalmas, ismétlődő, gagyi. Jó lenne végre észrevenni, hogy szép lassan az igényesség titkos rügyei bújnak elő a kommersz mocsokból. Remélem az emberek nem fogják sokáig venni a szemetet, hanem igenis minőséget akarnak látni. Ha veszek egy játékot, akkor azzal nem 10 órát akarok játszani. Ráadásul az időnövelő tényezők között már megint amatőr elemek vannak, még pedig a főellenség szindróma. Az ember elszórakozik velük akár fél órát is, meghal 10-szer stb. Ezzel növekszik a játékidő, de nálam speciel inkább csökken a türelem és közeledik az uninstall pillanata.

Multiplayer: Van benne multi rész, de igazából nem erre lenne kihegyezve. Klasszikusan single player FPS. A multiplayer mód már az eredetihez is dukált, viszont most kiegészítették egy CTF, azaz Capture the Flag móddal. Teljesen rendben lehet a multiplayer funkció, de mivel a karaktert egyjátékos üzemmódra optimalizálták, ezért hosszú távon nem okozhat nagy élményt . Maximum 8 ember játszhat egymás ellen helyi hálózaton vagy interneten keresztül.

Hangeffektek és zenék: A játék indításakor dübörgő metál fogadott. Kellemes érzés, tudtam itt vérengzés lesz. A zenék nagyon áthozzák a horror hangulatát, sőt a hangok is elég kellemesre sikeredtek. Annyi problémám volt vele mindössze, hogy néha műanyagnak esetleg kicsit Made in China-nak éreztem, attól függetlenül persze, hogy tuti térhangzása van.

Összegzés: Egy nagyon szép játék nagyon szép kiegészítőjéről beszélünk. Ezért érdemel csillagokat, de másrészt egy szegényes, fantáziátlan, minden kreativitást nélkülöző történet, egyre unalmasabbá váló körítésben. Ezért nem érdemel csillagokat. Az első rész sem nyűgözött le, ott is idegesített, hogy az idSoft megveteti velünk Carmack saját készítésű reklámját. Nyolc hónapja mindenki láthatta, nem tudom, hogy miért kell még egy tech demót megvenni. Őszintén szólva várom azt a percet, amikor már a Doom3 motorjával készült, de értelmes, érdekes, értékes játékot elemezhetek. Mindenki számára előny a jó megjelenés, de nem minden. Várjuk együtt a kívül-belül szép és tartós játékokat.

A játékot bemutató videó letöltése
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gergő992 #47
    plizz
  • gergő992 #46
    csá.valaki adjon egy jo kodot
  • TheZsenyka #45
    Eredetileg meg akartam venni, de a cikk hatására elálltam ettől a szándékomtól.
  • jointeer #44
    annyira nem. majd a q4 lealázza
  • Farseer #42
    védd az igazad.. én is azt teszem.. :-) szerinted szar, sterintem nem az.. elkezdhatükn ezen vitatkozni, de ez akkor is csak vélemény.. a tiéd is, az enyém is..
    nem azt montam, hogy dicsérd, ha szerinted szar, hanem azt hogy szerintem nem láttál meg benne olyan dolgokat, amik fontosak, nem arra fektetted a hangsúlyt. Ezzel nincs baj, azzal inkább, hogy nem veszed figyelembe, hogy ez csak egy vélemény.. Attól h neked nem tetszett, másnak lehet kafa. :-)
    Ezeknek az embereknek a véleményét meg nem váltod meg így..
  • aDannyBoy #41
    Alaposan megnéztem és éppen ezért ez a véleményem róla... Eleinte azt hittem, hogy végre de jó, ezt nem cseszték el...

    Másrészt azokra a hangokra reagálva, akik azt írták, hogy olyan ember írjon tesztet, aki szereti:
    Két cikkel ezelőtt épp azért dicsértetek meg, hogy milyen jó, hogy objektív az írás. Nem fogok jót írni valamiről, ha az egy rakat szar. Én anno toltam a doom 1-2-t. Akkoriban az szépnek is számított meg jónak is. Azóta változtak az idők. Engem pedig nem hat meg, hogy valami nagy név vagy kicsi, mert nem a nevet tesztelem. Ahogy a Doom3-mal kapcsolatban is elmondtam anno, biztos vagyok benne, hogy pár év és jönnek a doom3 motort leliszenszelő cégek és kiadják a sok jó játékot. Ez most még mindig a techdemo kategória nálam, illetve rókabőr.
  • Farseer #40
    Neekm így első ránézésre az tűnik ki, hogy a cikkíró elég gyökér lehet.. nem csak azért, mert "csak végigtolta" a játékot anélkül, hogy jobban odafigyelt volna rá, hanem a hangneme sem, valami megnyerő.. nem igazán hiszem, hogy tudja miről beszél..

    Nekem ez volt az, ami értelmet adott a doom3-nak.. az elsőnek is volt sztorija, ennek is van. kerekedik a történek, alakul.. ebben már tényleg jó a hangulat. Kezd kialakulni :-))) vannak hibái, nem is kicsik, a lényeget azonban eléri, miszerint szórakoztató.
    jelen pillanatban a kiegészítővel együtt a doom3 és hl2 fej fej mellett vezet az hasonló kategóriájú fps-ek között szerintem. technológiailag kimagasló, és ha tippelnem kellene azt mondanám gyorsabban lehet hozzá modot fejleszteni mint hl2-hoz. Persze nem szabad megfeletkezni a hátrányairól sem, ami itt az optimalizálatlanság, és a gépigény, de megfelelő géppel ez nem okoz nagy problémát..
    az sg szerkesztőinek meg javaslom, h olyan embernek adják tesztelni a programokat, aki veszi a fáratságot és alaposan megnézi, nem pedig csak felületesen átszalad rajta.
  • smv #39
    nekem nem megy a game. :( kicsi a vas hozzá
  • FTeR #38
    na, szal sorban amit írtál:
    1. igazalett volan
    2. nem grafikusokat mondta, hanem kreativ embereket és ha esetleg felveszenk 1 mapdesignert meg felkérnek egy írót talán értelmes játékmenet lett volan. (nekem úgy tűnik neked van fogalomzavarod és nem a kedves cikkírónak)
    3. "Egyébként is a rutinos FPS játékos lehet, hogy nem úgy kezd neki, hogy na ezt 10 óra alatt végig kell csinálni mégha közben sz.rt sem látok a játékból."

    pedig így szokás, ráadásúl d3ban nincs is mit látni és ez a kiegre is igaz...ráadásúl ha kicsit hosszú lenne a játék hiába karná 1 délután végignyomni...

    4. a minőségnek több oldala van, az hogy szép a grafika vagy jók a hangok még nem elég egy játékokhoz, ezért hívjuk az ilyet techdemónak.

    5. újabb fogalom zavar: az egy játékosra optimizált karakter alatt azt kell érteni, hogy maga a karakter grafikai kidolgozása, mozgásának dinamikussága úgy van megoldva, hogy ha 1et látsz belőle még nem hal be a játék, de pl egy multiban előforduló 8 karakter már túl sok.

    6. ha egy játék 10óra "szórakozást" nyújt és utána kb 1-2 óra multit, arra el lehet mondani, hogy nem "okozhat nagy élményt". a példád meg hót nem illik a szitura...

    7. U3, nos az eddigi Unreal játékokat (és volt már egypár) sokan 1-2 év elteltéve is játszanak neten, d3mal már most senki sem foglakozik. quaketől várja mindenki a megváltást.
    Érezni a mondatból, hogy a cikkíró sem ismerte meg igazán azt ami hosszú távon már nem fog nagy élményt okozni. - ezt a mondatot első felületes olvasatra talám értem, de ha mégegyszer elolvasom semmi értelmet nem találok benne.


    a cikk pont olyan, mint amilyent egy 50%os értékelés mellé írni szoktak. külömbség csak az, hogy egy nagy nevet ritkán csesznek el ennyire.

    d3ban (RoE-ben fokozottan) szar volt a játékmenet (és inentől kezdve már nem is kéne folytatni, de) szarok voltak az ilyesztgetések (gyk: első pár után ugya az ismétlődött), pedig állítólag ilyesztgetős játék. szar volt az árnyék is (pedig elméletileg arra élezték ki az egészet), mert csak 2 fényforrást használt és a globális háttérvílágítás nem volt hatással rájuk, túl éles/szogletes árnyék határ, 0 átfedés stb. (rakat dolognak rosszúl vagy nem jó helyen esetleg egyáltalán nemvolt árnyéka), más gémnél nem foglakozik az ember ilyennel, de ennél állítólag ez a nagy durranás. gagyi átvezető videók. unalmas, rosszúlfelépített, szűkös, müanyag pályák. A ilyesztgető/nyomasztó hatások inkább idegesítőek voltak, mint horrorisztikus. Plusz az egészhez társúl egy hatalmas gépigény, mert carmak úgygondolta 10 évre előre legyártaja az engint.
    A legidegesítőbb, hogy simán lehetett volna kis kreatív ráfordítással egy hihetetlenűl jó játék. Ehelyett kaptunk egy stulpilázott féligkész motort egy kb 50%os játékként piacradova.
  • NEXUS6 #37
    Van egy mod hozzá, a klasszikus pályákat lehet vele végignyomni.

    Hát ha azokkal hasonlítjuk össze akkor tényleg van fejlődés.

    A gáz az hogy amíg pl az első részben csak megy az ember és hentel, egy viszonylag szórakoztatóan folyamatos játékmenetben.
    Ebben már valamiféle "realizmust" próbáltak becsempészni -fegyver újratölt, meg a szörnyek is hol jönnek hol nem jönnek- de ettől még mint játék nem lett jobb.
    Ehhez a történeten, meg az egész stíluson nagyon nagyon sokat kellett volna finomítani.
    Ma már a legtöbb sikeres játék több stilust ötvöz (talán csak a csirkevadászat a kivétel;))), ez viszont megmaradt csak egy sima lődözős játéknak.