Alex
The Sims 2

Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Maxis
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 800 MHz-es processzor, 256 MB ram, 32 MB-os videókártya
Ajánlott: AMD Athlon XP/ Intel Pentium IV, 256 MB RAM, 32 MB-os videókártya
Hasonló játékok: The Sims, Singles
Négy és fél évvel az első rész után végre megjelent az utóbbi évek legsikeresebb játékának folytatása. Játékhoz ilyen sok kiegészítőt még nem adtak ki mint amennyit a The Simsnél tapasztalhattunk, de mivel milliós rajongótábora is számtalan nívós bővítést gyártott, extra befeketések nélkül is fennmaradhatott az újdonság varázsa.
Ha valaki nem ismerné, a koncepció lényege egy család irányítása a gyerekkortól az öregkorig, annak minden fontosabb eseményét feldolgozva, mint a tanulás, az álláskeresés, a munkába járás, a családi események és persze a szociális kapcsolatok. A játékmenet nyíltvégű, azaz ha gondoskodunk utódokról vagy beházasodunk más családokba akkor sosem fejeződik be.




A játék családunk megalkotásával kezdődik, melyben minden eddig látottnál részletesebben finomhangolhatjuk a kinézetet és a jellemzőket. Csak az arcnál féltucat módosítási lehetőség van, ezért meglepő volt számomra hogy a testalkat csak karcsú és félkövér lehet a magasságot pedig egyáltalán nem módosíthatjuk, de továbbgondolva a hatalmas sörhas valószínűleg a teljes fizikai modellezés munkaigényes megváltoztatását is szükségessé tenné. Karakterünk jellemzőit ötletesen egy horoszkóppal adhatjuk meg, és természetesen a kezdeti beállítások nem végleges adatok, a játék folyamán mi magunk is átalakíthatjuk jellemzőinket. A maximálisan nyolctagú induló családban legalább egy felnőttnek kell lennie, a többi már más korú is lehet.
Persze előre elkészített embereket is választhatunk, de az véleményem szerint nagyban csökkenti a játékélményt is. Ezután jön a lakhely kiválasztása, ami a térképen lévő házak egyikére rábökve történik, és ha elég pénzünk van rá, már indulhat is a nagy kaland. A berendezés vásárlása, napi étkezés pénzt igényel, amit munkával szerezhetünk meg. A gyerekek minden reggel iskolába mennek, a szülüknek pedig sokféle életpálya közül választhatjuk ki a nekünk tetszőt. A karrierpályákat szokás szerint a napi újságból vagy a számítógépből válaszhatjuk ki, és már szerencsére van hétvége (mindig máskor) és szabadság is.




A családtagok folyamatosan kapcsolatba kerülnek egymással, a szomszédokkal, és ez mindig alakítja hozzáállásukat is. A második részben újdonság, hogy a SimCity 4 mentett állását importálva a szomszédságot is alakíthatjuk. De a folytatás leginkább az interakcióban változott meg: amellett, hogy még mindig megvan a csillagjegy és az egyedi jellemzők (ápoltság, érzékenység, játékosság stb.) együttese által meghatározott személyiség, ezeket kiegészítették az emlékezettel, az átalakítható külsővel, az öregedéssel és a vágy/félelem rendszerrel.
Az emlékezetben minden a karakter életére kiható fontosabb momentum elraktározodik, mint a házasság, gyerek születése, vagy a házastárs halála. Ezek némileg befolyásolják a jövőbeli viselkedést, és lehetővé teszik egy komplex, gazdag háttértörténettel rendelkező szomszédság kialakítását. Szereplőink kinézete és viselkedése gyerekeikre is öröklödik, és akár idegenektől származó DNS-sel is keverhetjük a család vérvonalát. Dinasztiát kiépítve azt is megcsinálhatjuk, hogy egy férfit és egy nőt választva, egy gyereket szülve majd felnevelve azt saját lakásba költöztetjük, és onnantól az ő életével foglalkozunk. Mivel a lakók élete egymástól függetlenül zajlik, bármikor számíthatunk a szülők látogatására, vagy fordított esetben például gyerekünk telefonhívására.
Mint a való életben, az emberek a játékban is megöregszenek és meghalnak - elhanyagolás esetén nem kell ilyen sokat várnunk a kaszás érkezésére. Ugyan a szadista hajlamú egyének itt is kiélhetik magukat, de a gazdagodás és a boldogság irányába tett lépések jóval több izgalommal járnak. Sok-sok játékórába tellik mig megszervezzük családunk életét, és ugyan virtuálisan évek telnek el a gyerekek születése és a nagypapák-nagymamák halála között, a játékban nincs technológiai fejlődés - a tárgyak változatlanok maradnak és a legnagyobb élvezetet mindig is a plazmatévé fogja nyújtani.




A folytatás legnagyobb horderejű változása a vágy/félelem rendszer bevezetése. Minden ember egyszerre négyféle dologra áhitozik, melyek megvalósítása távol tarthatja akár az öregkort is. Ezek teljesen változóak lehetnek (naponta egyszer módosulnak is), mint egy tárgy megvásárlása, főzni tanulás, egy kedves barát(nő) megcsókolása vagy a feleséggel ágyban hancúrozás. Természetesen mindegyik eltérő súlyozással is rendelkezik, például egy hütő vásárlása +500 pont, de másvalaki eljegyzése +5000 körül mozog.
A félelmekből csak háromféle van, ezek általában a vágyak legnagyobb ellentetjei, mint például a kedves halála, és nem is túl nehéz elkerülni őket. A vágyak beteljesítését nemcsak pontokban, hanem egy a pillanatnyi elégedettséget mérő grafikonon is láthatjuk. Sorozatos negatív élmények esetén nemcsak az irányítást is vesztjük el a karakter felett, de a családtagokra is zavaróan hat az emberke társasága. A megszerzett pontokból extra tárgyakat vásárolhatunk, például pénztermő fát, öregedésgátló koktélt, vagy rózsákkal feldíszitett többszemélyes jakuzzi kádat.




A rendszerből következően, és a munkahelyi előrelépéshez szükséges ismeretek kötöttsége miatt a játék sokkal célorientáltabb mint elődje. Már nemcsak a WC-re menés számít szükségletnek, hanem a szeretkezés vagy a sok pénz is, és jóval bonyoltabbá vált a szereplők közötti kapcsolatok kezelése. Ez a karakterek önállóságára is kihat, és már nem kell folyamatosan minden percben meghatározni hogy mit csináljanak (játszanak, nézzenek tévét stb.), okosabban kerülik ki a bútorokat, és saját maguk is ki tudják elégíteni testi szükségleteiket (evés, fürdés).
A ház berendezését nagyjából az első részhez hasonló választékból tehetjük meg, de ha a házépítés mellett döntünk, maximálisan három szintes otthonunk lehet (plusz a tető), azaz jelentősen nőtt. A többféle lépcsőből nagy belmagasságú, zárt teraszos palotát is alkothatunk, melyet parkok és bevásárlóközpontok vesznek körül. A játékban már eleve érezhetjük az első rész House Party és Hot Date kiegészítőjét, de persze az EA-Maxis páros biztos tucatnyi továbbit is betervezett. Grafika:

Nagyon tetszett, hogy a tükör valóban tükörként viselkedik, a számítógép monitorán Windows-szerű ablakok vannak és a plazmatévén SSX3-mat játszva magunk is figyelhetjük a történéseket (ketten játszva ráadásul a tévén is osztott képernyő lesz!) Negatívum, hogy egy részletesen kidolgozott otthonnál a beállításokat maximumra véve fura módon még erős gépen (AMD 2800 XP-vel teszteltem) is beszaggat, különösen ha sok szereplő van a képernyőn és mindegyik csinál is valamit.
Kezelőfelület:

Játékmenet:

Zene, hangeffektek:

Összegzés:










