ZAX
Planetside, az első MMOS
Mint már említettem a Planetside az első shooter lesz a manapság egyre többet használt "MMO" kategóriában. És ezúttal ne valami hangzatos címszó alá bújtatott kliséparádéra gondoljatok, a fejlesztő, a Sony Online védőszárnyai alatt működő Verant Interactive ugyanis valamicskét ért az onlinevilág-témához. (Az a szó, hogy "EverQuest" mond valakinek valamit?) Nézzük, mit is lehet kihozni abból, ha a MMO és a shooter kifejezést egymás mellé tesszük:
A Planetside világában három birodalom csatázik szakadatlanul egymással a területekért. A játékosoknak természetesen választaniuk kell majd a három oldal közül, amelyek az ilyenkor szokásos módon saját stílussal (filozófia, kinézet) rendelkeznek. A végtelen csatamezőkön pergő tűzpárbajokban, erődök ostromában vehetünk majd részt, amit nem csak a saját lábunkon, hanem különböző földi vagy akár légi járműveket vezetve is megtehetünk majd. Persze a nagy zűrzavarban stabil fogódzkodókra is szükség van: a tervekben eddig személyenként egy saját, fejleszthető lakhely, és különböző személyes, illetve egyéb holmik birtoklása szerepel, de a listát még nem véglegesítették. Annyit lehet még tudni, hogy - az eddigi MMO világokhoz hasonlóan - a karakterünk fejlődése is biztos pont lesz a PlanetSide-ban.
A játék legszembetűnőbb vonása természetesen a kinézete: állítólag a fantasztikusan gazdag látványvilág élőben még szebbnek hat, mint a képeken – ez persze azért annyira nem meglepő, mivel a legtöbb játékkal ez a helyzet. Szó, mi szó, a Planetside teljes mértékben megfelel a kor követelményeinek, csodálatosan néz ki. A karakterek rengeteg poligonból állnak, ami a részletességükből azonnal észrevehető. A modelleken használt színek, és mintázatok tökéletes sci-fi hangulatukkal külön megérnek egy misét. Most persze mindenki felszisszen, hogy "Na persze, ehhez is atomerőmű kellene az én vasam helyett!", de a beszámolók szerint a gépigény a - azért persze még mindig nyugati szemmel mért - tűréshatáron belül lesz majd, legalábbis az E3-as bemutatózás alatt állítólag még csak nem is akadt a játék.
A PlanetSide-ban a logikát - élethűségről ugye ilyen világban nem beszélhetünk - szem előtt tartva mozgás közben sokkal nehezebb lesz a célzás, mint egy helyben állva. Így nem fordulhat elő velünk az a csúnyaság, hogy az ellenfél sprint közben szaltózva mesterlövészpuskával a szemünk közé lő. A bemutatón a szerencsések egy kis autókázásban is részt vehettek. A kis kék buggyba szállva nem kezd el töltögetni a játék, zökkenőmentes az átmenet a programelemek között. A terep egészségesen egyenetlen ahhoz, hogy ne unatkozzunk, sőt ebben a burjánzó növényzet (pl. fák) is a segítségünkre van. A kocsinkat egy-egy rosszul sikerült manőverrel ennek megfelelően törhetjük is, kis szerencsével akár teljesen is.
A PlanetSide irányítása az átlagnak megfelelő: alapbeállításon WASD-vel mászkálunk, az egérrel mozgatjuk a látóteret, míg a számok a különböző fegyvereket hívják elő - már ha épp nálunk van az adott típusból, ehhez ugyanis előbb szerezni kell valahonnan, például a "holtaktól" vagy a bázisokon. A kezdő darab, ha nem is a hagyományos értelemben vett pisztoly, de láthatóan közeli rokonságban áll vele. A hírek rajta kívül egy automatafegyverről és egy mesterlövészpuskáról szólnak. Ez utóbbival könnyen kezelhető a zoomolás, ám ugyanilyen könnyen el is halálozhatunk, ha nem figyelünk közben.
A PlanetSide fejlesztése összességében gőzerővel halad, a készítők határozottak, úgy tűnik, pontosan tudják azt, amire mi még csak kíváncsiak vagyunk: hogy mi fog kisülni ebből a játékból. A megjelenési dátum mindenesetre még messze (2002 második negyedév), így nagy konklúzióra még nem vállalkoznék, várjunk és meglátjuk. Az eddig látottak alapján nyugodtan bizakodhatunk.
A Planetside világában három birodalom csatázik szakadatlanul egymással a területekért. A játékosoknak természetesen választaniuk kell majd a három oldal közül, amelyek az ilyenkor szokásos módon saját stílussal (filozófia, kinézet) rendelkeznek. A végtelen csatamezőkön pergő tűzpárbajokban, erődök ostromában vehetünk majd részt, amit nem csak a saját lábunkon, hanem különböző földi vagy akár légi járműveket vezetve is megtehetünk majd. Persze a nagy zűrzavarban stabil fogódzkodókra is szükség van: a tervekben eddig személyenként egy saját, fejleszthető lakhely, és különböző személyes, illetve egyéb holmik birtoklása szerepel, de a listát még nem véglegesítették. Annyit lehet még tudni, hogy - az eddigi MMO világokhoz hasonlóan - a karakterünk fejlődése is biztos pont lesz a PlanetSide-ban.
A játék legszembetűnőbb vonása természetesen a kinézete: állítólag a fantasztikusan gazdag látványvilág élőben még szebbnek hat, mint a képeken – ez persze azért annyira nem meglepő, mivel a legtöbb játékkal ez a helyzet. Szó, mi szó, a Planetside teljes mértékben megfelel a kor követelményeinek, csodálatosan néz ki. A karakterek rengeteg poligonból állnak, ami a részletességükből azonnal észrevehető. A modelleken használt színek, és mintázatok tökéletes sci-fi hangulatukkal külön megérnek egy misét. Most persze mindenki felszisszen, hogy "Na persze, ehhez is atomerőmű kellene az én vasam helyett!", de a beszámolók szerint a gépigény a - azért persze még mindig nyugati szemmel mért - tűréshatáron belül lesz majd, legalábbis az E3-as bemutatózás alatt állítólag még csak nem is akadt a játék.
A PlanetSide-ban a logikát - élethűségről ugye ilyen világban nem beszélhetünk - szem előtt tartva mozgás közben sokkal nehezebb lesz a célzás, mint egy helyben állva. Így nem fordulhat elő velünk az a csúnyaság, hogy az ellenfél sprint közben szaltózva mesterlövészpuskával a szemünk közé lő. A bemutatón a szerencsések egy kis autókázásban is részt vehettek. A kis kék buggyba szállva nem kezd el töltögetni a játék, zökkenőmentes az átmenet a programelemek között. A terep egészségesen egyenetlen ahhoz, hogy ne unatkozzunk, sőt ebben a burjánzó növényzet (pl. fák) is a segítségünkre van. A kocsinkat egy-egy rosszul sikerült manőverrel ennek megfelelően törhetjük is, kis szerencsével akár teljesen is.
A PlanetSide irányítása az átlagnak megfelelő: alapbeállításon WASD-vel mászkálunk, az egérrel mozgatjuk a látóteret, míg a számok a különböző fegyvereket hívják elő - már ha épp nálunk van az adott típusból, ehhez ugyanis előbb szerezni kell valahonnan, például a "holtaktól" vagy a bázisokon. A kezdő darab, ha nem is a hagyományos értelemben vett pisztoly, de láthatóan közeli rokonságban áll vele. A hírek rajta kívül egy automatafegyverről és egy mesterlövészpuskáról szólnak. Ez utóbbival könnyen kezelhető a zoomolás, ám ugyanilyen könnyen el is halálozhatunk, ha nem figyelünk közben.
A PlanetSide fejlesztése összességében gőzerővel halad, a készítők határozottak, úgy tűnik, pontosan tudják azt, amire mi még csak kíváncsiak vagyunk: hogy mi fog kisülni ebből a játékból. A megjelenési dátum mindenesetre még messze (2002 második negyedév), így nagy konklúzióra még nem vállalkoznék, várjunk és meglátjuk. Az eddig látottak alapján nyugodtan bizakodhatunk.