Berta Sándor
Harcot hirdetett az európai termékhamisítás ellen az Amazon
A kereskedelmi óriás műszaki intézkedésekkel és a mesterséges intelligencia segítségével tüntetné el a termékhamisításokat.
Dharmesh Mehta, az Amazon alelnöke elmondta, hogy hétfőn elindították Európában a Zero nevű projektjüket, amelynek keretében márkagyártókkal közösen nullára akarják csökkenteni a hamisított termékek számát. A társaság partnerkapcsolatokért és ügyfélbizalomért felelős menedzsere hozzátette, hogy az ügyfelek elvárják, hogy biztosak lehessenek abban, hogy az oldalon hiteles termékeket tudjanak vásárolni. Ez meghatározó az ügyfélbizalom szempontjából. Pontosan tudják, hogy ezen a területen még nem tökéletesek, de keményen dolgoznak azon, hogy nullára vigyék le a hamisított árucikkek számát.
Az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek (OECD) és az Európai Unió Szellemi Tulajdon Hivatalának (EUIPO) a közös tanulmánya szerint világszerte legalább 460 milliárd euró értékben kereskednek hamisított termékekkel és e forgalom egynegyede zajlik az EU-ban. Már a hamisított árucikkek teszik ki a teljes világkereskedelem 3,3 százalékát. Az ilyen eszközök több mint fele Kínából származik, a második helyen Hongkong, a harmadikon Törökország, míg a negyediken Szingapúr található. A leggyakrabban a cipőket és ruhákat hamisítják. E termékek értékük alapján a legnagyobb károkat az óraiparnak okozzák.
Egy amazonon vásárolt hamis memóriakártya, minimálisan tér csak el az igazitól
Az Amazon fél évvel ezelőtt indította el a Zero projektet az Amerikai Egyesült Államokban. A programhoz eddig több mint 3000 márkagyártó csatlakozott. A rendszer három pillérre épül: egyrészt az Amazon a saját programozású algoritmusai és a mesterséges intelligencia segítségével folyamatosan átkutatja hamisított árucikkek után a platformját; a résztvevő márkagyártók lehetőséget kapnak az egyes zavaró ajánlatok törlésére; továbbá minden egyes saját termék különleges kóddal látható el, amellyel ellenőrizhető az eredetiség. A projektben való részvétel ingyenes, csak a hamisításbiztos kódok alkalmazásáért kell fizetni.
Mehta rámutatott, hogy a program komoly eredményeket könyvelhetett el: a kezdetek óta sikerült több mint 65 millió gyanús árucikk eladását leállítani. Ugyanakkor a menedzser elismerte, hogy a partnereik rendkívül komoly eszközt kaptak a kezükbe, amellyel akár vissza is élhetnek. Éppen ezért nagyon tüzetesen ellenőrzik a márkagyártók akcióit és néhány céget ki is kellett zárni a programból amiatt, mert nem úgy alkalmazták az eszközt, ahogy azt az Amazon elképzelte.
Az érintetteknek lehetőségük nyílik arra, hogy bebizonyítsák, hogy nem hamisított termékeket árulnak. Amennyiben tévedés történt, akkor az ajánlatokat visszaállítják, ez viszont a tapasztalatok alapján nem igazán egyszerű. A márkajogokkal kapcsolatos dolgok tisztázásáig hetekre kitiltott Denis Klug, aki a Van Verden nevű divatboltot üzemelteti az Amazonon, szinte csődbe jutott és hét munkatársát kellett elbocsátania. Ez a helyzet súlyosbodhat, ha a márkagyártók igazán élni kezdenek az ajánlattörlési jogukkal.
Dharmesh Mehta, az Amazon alelnöke elmondta, hogy hétfőn elindították Európában a Zero nevű projektjüket, amelynek keretében márkagyártókkal közösen nullára akarják csökkenteni a hamisított termékek számát. A társaság partnerkapcsolatokért és ügyfélbizalomért felelős menedzsere hozzátette, hogy az ügyfelek elvárják, hogy biztosak lehessenek abban, hogy az oldalon hiteles termékeket tudjanak vásárolni. Ez meghatározó az ügyfélbizalom szempontjából. Pontosan tudják, hogy ezen a területen még nem tökéletesek, de keményen dolgoznak azon, hogy nullára vigyék le a hamisított árucikkek számát.
Az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek (OECD) és az Európai Unió Szellemi Tulajdon Hivatalának (EUIPO) a közös tanulmánya szerint világszerte legalább 460 milliárd euró értékben kereskednek hamisított termékekkel és e forgalom egynegyede zajlik az EU-ban. Már a hamisított árucikkek teszik ki a teljes világkereskedelem 3,3 százalékát. Az ilyen eszközök több mint fele Kínából származik, a második helyen Hongkong, a harmadikon Törökország, míg a negyediken Szingapúr található. A leggyakrabban a cipőket és ruhákat hamisítják. E termékek értékük alapján a legnagyobb károkat az óraiparnak okozzák.
Egy amazonon vásárolt hamis memóriakártya, minimálisan tér csak el az igazitól
Az Amazon fél évvel ezelőtt indította el a Zero projektet az Amerikai Egyesült Államokban. A programhoz eddig több mint 3000 márkagyártó csatlakozott. A rendszer három pillérre épül: egyrészt az Amazon a saját programozású algoritmusai és a mesterséges intelligencia segítségével folyamatosan átkutatja hamisított árucikkek után a platformját; a résztvevő márkagyártók lehetőséget kapnak az egyes zavaró ajánlatok törlésére; továbbá minden egyes saját termék különleges kóddal látható el, amellyel ellenőrizhető az eredetiség. A projektben való részvétel ingyenes, csak a hamisításbiztos kódok alkalmazásáért kell fizetni.
Mehta rámutatott, hogy a program komoly eredményeket könyvelhetett el: a kezdetek óta sikerült több mint 65 millió gyanús árucikk eladását leállítani. Ugyanakkor a menedzser elismerte, hogy a partnereik rendkívül komoly eszközt kaptak a kezükbe, amellyel akár vissza is élhetnek. Éppen ezért nagyon tüzetesen ellenőrzik a márkagyártók akcióit és néhány céget ki is kellett zárni a programból amiatt, mert nem úgy alkalmazták az eszközt, ahogy azt az Amazon elképzelte.
Az érintetteknek lehetőségük nyílik arra, hogy bebizonyítsák, hogy nem hamisított termékeket árulnak. Amennyiben tévedés történt, akkor az ajánlatokat visszaállítják, ez viszont a tapasztalatok alapján nem igazán egyszerű. A márkajogokkal kapcsolatos dolgok tisztázásáig hetekre kitiltott Denis Klug, aki a Van Verden nevű divatboltot üzemelteti az Amazonon, szinte csődbe jutott és hét munkatársát kellett elbocsátania. Ez a helyzet súlyosbodhat, ha a márkagyártók igazán élni kezdenek az ajánlattörlési jogukkal.