Berta Sándor

50 millió eurós büntetést kapott a Google

Egy cég még soha nem kapott ekkora pénzbírságot a kontinensen adatvédelmi jogsértésért.

A Commission Nationale de L'Informatique et des Libertés (CNIL) francia adatvédelmi hivatal 50 millió eurós pénzbüntetéssel sújtotta a webes konszernt a tavaly május óta hatályos új európai uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) megsértése miatt. Az eljáráson azon a beadványon alapult, amelyet a noyb.eu és a La Quadrature du Net francia szervezet terjesztett be. A Google egyébként még olcsón megúszta az esetet, mert a GDPR megsértése miatt akár 3,7 milliárd eurós büntetés is kiszabható lett volna a társaságra.

Az ügy azért érdekes, mert január 22-től a Google az európai üzleteit Írországból fogja irányítani, így a január 22. utáni jogsértéseket az - ilyen ügyek felderítésében közismerten inaktív - ír adatvédelmi hivatal vizsgálhatná ki.

Max Schrems, a noyb.eu vezetője közölte, hogy nagyon boldogok az ítélet miatt, hiszen egy európai adatvédelmi hivatal először használta ki az új európai adatvédelmi rendeletben biztosított lehetőségeket egy jogsértés szankcionálására. A GDPR bevezetése után arra figyeltek fel, hogy az óriáscégek, mint a Google egyszerűen másképp értelmezik a rendeletet és a termékeiket csak felületesen igazították ahhoz. Fontos, hogy az adatvédelmi hivatalok világossá tegyék, hogy ennyi önmagában nem elég.

A beadványok szerint a Google ott hibázott, amikor 2018. május 25. után arra kényszerítette a felhasználókat, hogy elfogadják az új adatvédelmi előírásokat. Amennyiben valaki erre nem volt hajlandó, akkor számára az egyetlen alternatíva az adott Google-fiók törlése volt.

A CNIL indoklása alapján az ügyet egyaránt jellemezte, hogy nem volt átláthatóság, az emberek nem megfelelő mértékben kaptak információkat és nem dönthettek úgy, hogy személyre szabott reklámokat ne kaphassanak. Az adatok felhasználásával kapcsolatos információk nem voltak egyszerűen hozzáférhetők, a felhasználóknak több linken és gombon kellett áthámozniuk magukat. Szintén problémát jelentett, hogy az előírásokat nem fogalmazták meg világosan. A pénzbírság azért lett ekkora, mert nem egyetlen, időszakosan korlátozott jogsértés történt, hanem folyamatos jogsértés valósult meg, amely még napjainkban is zajlik.

A Google szóvivője úgy reagált a döntésre, hogy az emberek nagy mértékű átláthatóságot várnak el tőlük és ők elszántak abban a tekintetben, hogy ezeknek az elvárásoknak és a GDPR előírásainak egyaránt megfeleljenek. Egyelőre tanulmányozzák a döntést, hogy meghatározzák a következő lépéseiket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csigafi #9
    Na és akkor mivan a microsoftal? Hát ők 100x agreszivabbak. Ott van pl a outlook online levelező oldala hihetetten milyen kíváncsiak. Már egyre több és több adatot akarnak az emberektől bekérni ezek a cégek. lassan eljutunk oda hogy használhatatlanok lesznek ezek szolgáltatások azoknak akik nem akarnak megadni semmilyen személyes infót magukról. És nekik van igazuk. Nem az a biztonság ha mindenféle személyes adatott bekérünk a felhasználóktól. Mert ez egy vicc kategória inkább. Biztonságot egyedi személyre szabott kódokkal is lehet nyújtani. Nem kell ehhez személyes adat bekérés. Én olyan oldalakra ahol telefonszámot kérnek be sem reggelek. Az hogy megbírságolták őket a is értelmetlen. Mert ez a pénz elmegy a sok ingyen élő eltartására akiket nem a felhasználók biztonsága érdekli ha nem az hogy másokat lehúzatnak. Ez a GDPR meg még ki sincs dolgozva rendesen még.És nem egyértelmű hogy ez valóban védi a jogokat mert több pontja nem igazán erről szól.
  • wraithLord #8
    Persze, közel sem 100%-os megoldás. De bőven több, mint a semmi. Mondjuk trackelés ellen vannak külön böngésző extensionök is, mint pl. a Ghostery, de a jobb reklámblokkolók eleve leblokkolják a legtöbb trackelésre alkalmas weboldal komponenst - a reklámok mellett.
  • TokraFan #7
    "Vajon van olyan, aki nem tudja?"

    Sajnos nagyon sokan...Hidd el, rohadt sok ember gondolja azt, hogy a youtube és hasonlók járnak neki, ingyen, reklámmentesen. Foglama nincs arról, hogy egy ilyen rendszer üzemeltetése havi szinten is dollár tízmilliókba kerül, nem beszélve a fejlesztésekről amit igényelnek.

    "Igen, reklámnézegetéssel, meg pl. privát adatokkal."

    A privát adatok már más lapra tartoznak, és sokkal nagyobb problémát jelentenek. Sajnos az adblockerek az adathalászattól nem védenek meg. Attól gyakorlatilag csak és kizárólag a hozzáértés véd meg...
  • wraithLord #6
    "Vagy mégis mit gondolsz, miből finanszírozzák a rendszer fenntartását?"

    Szerinted mégis mit gondolok? Vajon mit írtam lejjebb?

    Ha jól emlékszem, azt írtam, hogy ahol akarod, ott kikapcsolod a reklámblokkolót. Ahol akarom, ott kikapcsolom. Nem fogok mindenhol minden szemetet beengedni a gépemre.
    Ahol úgy gondolom, ott kikapcsolom, ahol úgy gondolom, ott nem kapcsolom ki. Ahol megoldható a pénzzel való fizetés, vagy támogatás (pl. Patreon) - és támogatni akarom - ott sem kapcsolom ki.

    A reklámblokkoló nem csak reklámot blokkol. Azt hiszem, ez lényegesebb mondanivaló akart lenni, mint az hogy "de azt ugye tudod, hogy reklámnézegetéssel fizetsz" Vajon van olyan, aki nem tudja? Igen, reklámnézegetéssel, meg pl. privát adatokkal.
    Plusz maguk a reklámok sem feltétlenül csak reklámok, hanem mindenféle malware és egyéb vacak, ami csak arra vár, hogy letöltődhessen. Még egyszer: ahogy lejjebb írtam.
  • TokraFan #5
    "vagy a reklámokból élő szervezetekkel/cégekkel való együttműködés."

    Azért azt tegyük hozzá, hogy ezért vannak számodra is kvázi "ingyenes" szolgáltatások, mint pl. youtube és társai. Vagy mégis mit gondolsz, miből finanszírozzák a rendszer fenntartását? Nem a reklámokkal van a baj, mert nem kötelező olyan szolgáltatásokat használni, ahol zavar a reklám, vagy elő kell fizetni rá és akkor nem lesznek reklámok sem. Youtube-on is van havidíjas rendszer. A baj azzal van, hogy a reklámok sok esetben követhetetlenül zúdulnak a felhasználóra, sok esetben kikerülhetetlenül, de ezeket pont nem a giga szolgáltatóknál lehetetlen kikerülni, mert ezek javarésze kínál előfizetéses modellt is. Sokkal inkább a kis cégekkel van a probléma.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2019.01.24. 15:21:45
  • wraithLord #4
    Manapság egy normális reklám- és követésblokkoló a gép elsődleges védvonala a vírusok és egyéb ártalmas, adatgyűjtögető stb. algoritmusok ellen. Szóval annak kéne alapnak lennie, hogy rajta van a böngészőn, és amelyik oldalakon akarod, azon kikapcsolod (és a blokkoló megjegyzi, hogy melyik domaineken kapcsoltad ki).
    Szerintem nem használni adblockot inkább bazinagy felelőtlenség, mint "nemes gesztus", vagy a reklámokból élő szervezetekkel/cégekkel való együttműködés. Pláne, ha valaki nem tudja, mit csinál, csak nyomkod mindent össze-vissza.
  • TokraFan #3
    Én sem örülök a jelenségnek, de nem így működik ahogy leírod. Az, hogy a lányod ilyen hirdetéseket kap, nem a google sara, ugyanis maga a technológia olyan, hogy bárki élhet az adatgyűjtés lehetőségével. Elég, ha meglátogatsz egy ingyen filmletöltő oldalt, és már be is nyelted a tracking cookie-t, amit valami huszonnyolcadik online szexshop helyezett el a gépeden. Hiába záratod be a Google-t vagy atöbbi multit, ezek a problémák nem szűnnek meg egészen addig, amíg az internetre csatlakozol.

    Éppen ezért nem hasonlítható össze a jelenség a csokipapírral sem, mert az egy zárt, követheő környezet. A net más tészta sajnos.
  • Munkas #2
    A 12 éves lányom is folyamatosan kapja a pénisznövesztő reklámokat és a szexpartner kereső oldalak hirdetéseit.
    Az is jogos igény, hogy miért nekem kell evvel foglalkozni. Azt sem kell folyamatosan csekkenei, hogy a csokis papír belsején anál intrudert hirdetnek e. A való világban, simán lecsuknák azokat akik, általános iskolásokat ilyen "célzott hirdetésekkel" bombáznak.
    Aztán meg sírnak az oldalak, hogy "Jaj fut egy reklámblokkoló, mi ebből élünk". Az eszükbe sem jut, hogy megnézzék kiktől fogadnak el pénzt vagy, hogy megnézzék kiknek adják tovább az adatokat.
    A pénzbírság egy jó kezdőlépés, de pár esetet érdemes lenne végigkövetni, és a személyi felelősöket is megkeresni.
  • Zoliz #1
    A cégeknek akik reklámból élnek elemi érdekük, hogy megtévesszék termékük fogyasztóit és hibázásra kényszeritsék azt. Vannak akik megfelelően be tudják állitani a szoftvert -tehát a cég jogkövető- de többség nem és kapja a kéretlen reklámokat, átadja a személyes adatait harmadik félnek. Nem értem ezt 50 millió euros büntetést, a legnagyobb globális cégek ezt simán beárazzák. Hajrá Google röhögd ki a béna igazságszolgáltatást!