Berta Sándor

Gyermekvédők kezdeményeztek vizsgálatot a YouTube ellen

A szervezetek azt szeretnék elérni, hogy ha az illetékes amerikai hatóság több millió dollárra büntesse meg a YouTube videomegosztó platformot.

A Digitális Demokrácia Központ (CDD), a Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) és 21 további szervezet panaszt nyújtott be a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (FTC). A beadványban a szervezetek szorgalmazták a testületnél, hogy indítson eljárást a YouTube ellen és büntesse meg több millió dollárra. Indoklásuk szerint a videomegosztó számos esetben megsértette a gyerekek online magánszféráját védő Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) nevű törvényt azzal, hogy hagyta, hogy célzottan reklámokat mutassanak a legkisebbeknek.

Jeff Chester, a CDD ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a Google jelentős mértékben profitál a gyerekprogramokban megjelenített reklámok után származó bevételekből. A társaság világszerte szerződéseket köt a gyerekeknek online műsorokat készítő producerekkel és terjesztőkkel. A Google egy globális és nagyon jövedelmező üzletet épített fel, amely azon alapul, hogy a gyermekek nagyon is kötődnek a videomegosztó platformhoz.


A YouTube azzal is megsérthette a COPPA-t, hogy szándékosan rávezette a gyermekeket arra, hogy bizonyos termékeket megtaláljanak. A portál többek között a kicsiknek szóló videók mellett helyezte el a játék-, a szabadidőpark- és a tornacipő-hirdetéseket. A vállalat reagálása szerint alaposan áttanulmányozzák majd a beadványt, s jelezni fogják, ha lesznek javításra szoruló dolgok. Miután a platform nem elsősorban gyerekeknek készült, ezért fejlesztették ki és tették elérhetővé 2015-ben a YouTube Kids alkalmazást, hogy megfelelő alternatívát kínálhasson e korosztály tagjainak.

A szakértők rávilágítottak arra, hogy a Google nagyon is tisztában van azzal, hogy mit tesz. Többek között megemlítették a Google Preferred programot, amelynek keretében a hirdetők prémiumot fizethetnek azért, hogy a reklámjaikat a legnépszerűbb felvételek mellett aktiválják. A program része az úgynevezett Parenting & Family Line-Up, amelynek olyan csatornák a tagjai, mint a ChuChuTV, a LittleBabyBum, a Fox BabyTV és a SevenSuperGirls. Ráadásul a YouTube ugyan blokkolja a fiókok létrehozását a 13 évesnél fiatalabb személyek esetében, de a videók megtekintéséhez alapvetően nincs szükség YouTube-fiókra.

Néhány nappal ezelőtt írtunk arról, hogy nem jók az algoritmusok a gyerekvideók szűrésében, így a Google kénytelen lesz embereket is alkalmazni a felvételek megvizsgálására. Előfordult ugyanis, hogy összeesküvés-elméletekkel kapcsolatos, illetve káromkodásokat tartalmazó anyagok is hozzáférhetővé váltak a gyermekek számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #5
    Én pedig elvből nem veszek olyan terméket amelynek valaha is láttam már reklámját. Mindig van alternatíva szerencsére.
  • Macropus Rufus #4
    "Ráadásul a YouTube ugyan blokkolja a fiókok létrehozását a 13 évesnél fiatalabb személyek esetében"
    Mert a rendszer tudja, hogy a gyerek hány éves...
  • Csaba161 #3
    Nem beszélve arról, hogy ha egy filmben egy csupasz köldököt mutatnak vagy cigiznek, akkor már 18 éven felüli (R) besorolást kap, ha pedig levágott fejek repkednek, de azok "csak" űrlényeké, akkor 13 éven aluliak is megnézhetik, igaz csak szülői felügyelettel!

    Ennyit érnek ezeknek a szervezeteknek az irányelvei...
  • end3 #2
    Reklám? Milyen reklám? - Ha egy másodpercen belül nem tudom "skip-elni", már a kontent sem érdekel többé...
  • RoboKutya78 #1
    már megint bilibe lóg valakinek a keze esténként :)Amíg van rá megoldás hogy a yutube reklámjait egy hozzáértő szülő ki tudja pattintani a rendszerből addig nem lesz erre megoldás.Én is rühellem ha egy videót akarok megnézni és tele van szemetelve 5 percenként reklámmal inkább ezt korlátoznák hogy egy videó menyi reklámot tartalmazhat.