Berta Sándor
Gyermekvédők kezdeményeztek vizsgálatot a YouTube ellen
A szervezetek azt szeretnék elérni, hogy ha az illetékes amerikai hatóság több millió dollárra büntesse meg a YouTube videomegosztó platformot.
A Digitális Demokrácia Központ (CDD), a Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) és 21 további szervezet panaszt nyújtott be a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (FTC). A beadványban a szervezetek szorgalmazták a testületnél, hogy indítson eljárást a YouTube ellen és büntesse meg több millió dollárra. Indoklásuk szerint a videomegosztó számos esetben megsértette a gyerekek online magánszféráját védő Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) nevű törvényt azzal, hogy hagyta, hogy célzottan reklámokat mutassanak a legkisebbeknek.
Jeff Chester, a CDD ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a Google jelentős mértékben profitál a gyerekprogramokban megjelenített reklámok után származó bevételekből. A társaság világszerte szerződéseket köt a gyerekeknek online műsorokat készítő producerekkel és terjesztőkkel. A Google egy globális és nagyon jövedelmező üzletet épített fel, amely azon alapul, hogy a gyermekek nagyon is kötődnek a videomegosztó platformhoz.
A YouTube azzal is megsérthette a COPPA-t, hogy szándékosan rávezette a gyermekeket arra, hogy bizonyos termékeket megtaláljanak. A portál többek között a kicsiknek szóló videók mellett helyezte el a játék-, a szabadidőpark- és a tornacipő-hirdetéseket. A vállalat reagálása szerint alaposan áttanulmányozzák majd a beadványt, s jelezni fogják, ha lesznek javításra szoruló dolgok. Miután a platform nem elsősorban gyerekeknek készült, ezért fejlesztették ki és tették elérhetővé 2015-ben a YouTube Kids alkalmazást, hogy megfelelő alternatívát kínálhasson e korosztály tagjainak.
A szakértők rávilágítottak arra, hogy a Google nagyon is tisztában van azzal, hogy mit tesz. Többek között megemlítették a Google Preferred programot, amelynek keretében a hirdetők prémiumot fizethetnek azért, hogy a reklámjaikat a legnépszerűbb felvételek mellett aktiválják. A program része az úgynevezett Parenting & Family Line-Up, amelynek olyan csatornák a tagjai, mint a ChuChuTV, a LittleBabyBum, a Fox BabyTV és a SevenSuperGirls. Ráadásul a YouTube ugyan blokkolja a fiókok létrehozását a 13 évesnél fiatalabb személyek esetében, de a videók megtekintéséhez alapvetően nincs szükség YouTube-fiókra.
Néhány nappal ezelőtt írtunk arról, hogy nem jók az algoritmusok a gyerekvideók szűrésében, így a Google kénytelen lesz embereket is alkalmazni a felvételek megvizsgálására. Előfordult ugyanis, hogy összeesküvés-elméletekkel kapcsolatos, illetve káromkodásokat tartalmazó anyagok is hozzáférhetővé váltak a gyermekek számára.
A Digitális Demokrácia Központ (CDD), a Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC) és 21 további szervezet panaszt nyújtott be a Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (FTC). A beadványban a szervezetek szorgalmazták a testületnél, hogy indítson eljárást a YouTube ellen és büntesse meg több millió dollárra. Indoklásuk szerint a videomegosztó számos esetben megsértette a gyerekek online magánszféráját védő Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) nevű törvényt azzal, hogy hagyta, hogy célzottan reklámokat mutassanak a legkisebbeknek.
Jeff Chester, a CDD ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a Google jelentős mértékben profitál a gyerekprogramokban megjelenített reklámok után származó bevételekből. A társaság világszerte szerződéseket köt a gyerekeknek online műsorokat készítő producerekkel és terjesztőkkel. A Google egy globális és nagyon jövedelmező üzletet épített fel, amely azon alapul, hogy a gyermekek nagyon is kötődnek a videomegosztó platformhoz.
A YouTube azzal is megsérthette a COPPA-t, hogy szándékosan rávezette a gyermekeket arra, hogy bizonyos termékeket megtaláljanak. A portál többek között a kicsiknek szóló videók mellett helyezte el a játék-, a szabadidőpark- és a tornacipő-hirdetéseket. A vállalat reagálása szerint alaposan áttanulmányozzák majd a beadványt, s jelezni fogják, ha lesznek javításra szoruló dolgok. Miután a platform nem elsősorban gyerekeknek készült, ezért fejlesztették ki és tették elérhetővé 2015-ben a YouTube Kids alkalmazást, hogy megfelelő alternatívát kínálhasson e korosztály tagjainak.
A szakértők rávilágítottak arra, hogy a Google nagyon is tisztában van azzal, hogy mit tesz. Többek között megemlítették a Google Preferred programot, amelynek keretében a hirdetők prémiumot fizethetnek azért, hogy a reklámjaikat a legnépszerűbb felvételek mellett aktiválják. A program része az úgynevezett Parenting & Family Line-Up, amelynek olyan csatornák a tagjai, mint a ChuChuTV, a LittleBabyBum, a Fox BabyTV és a SevenSuperGirls. Ráadásul a YouTube ugyan blokkolja a fiókok létrehozását a 13 évesnél fiatalabb személyek esetében, de a videók megtekintéséhez alapvetően nincs szükség YouTube-fiókra.
Néhány nappal ezelőtt írtunk arról, hogy nem jók az algoritmusok a gyerekvideók szűrésében, így a Google kénytelen lesz embereket is alkalmazni a felvételek megvizsgálására. Előfordult ugyanis, hogy összeesküvés-elméletekkel kapcsolatos, illetve káromkodásokat tartalmazó anyagok is hozzáférhetővé váltak a gyermekek számára.