SG.hu

Visszatérnek a fizikai gombok az autókba

Meglepő módon a képernyők használatával a reakcióidő vezetés közben rosszabb, mint ittasan vagy betépve - nem csoda, hogy a sofőrök 90 százaléka utálja az autók érintőképernyőit. Végre az autóipar is észhez tér.

Jövőre ronthatják a biztonsági besorolásaikat azoknak az autógyártóknak, amelyek a legfontosabb kezelőszerveket mélyen az érintőképernyő menüjébe fészkelik be - és ezzel arra kényszerítik az autósokat, hogy az útra való koncentrálás helyett a szemükkel máshova nézve vezessenek. Jövő januártól az európai töréstesztelő szervezet, az EuroNCAP (New Car Assessment Program) arra ösztönzi majd az autógyártókat, hogy a legmagasabb biztonsági minősítés elérése érdekében fizikai, könnyen kezelhető és tapintható kezelőszerveket építsenek be. "A gyártók figyelmeztetést kaptak” - mondja Matthew Avery, az EuroNCAP stratégiai fejlesztési igazgatója. "Vissza kell hozniuk a gombokat." Az EuroNCAP új iránymutatása szerint az autósoknak nem szabad majd haladás közben a beépített kijelzőt taperolni, húzgálni vagy bökdösni. Ehelyett az alapvető kezelőszerveket - például az ablaktörlőket vagy a vészvillogókat - nem digitális, hanem analóg eszközökkel kell tudni aktiválni.

A vezetés az egyik legnagyobb agyi kihívást jelentő dolog, amit az ember rendszeresen végez. Az utóbbi években azonban a gyártók szinte rabjai lettek a kapcsoló nélküli, érintőképernyőkkel teli vezetőfülkéknek, amelyek bár tetszenek a minimalista dizájnt kedvelőknek, nélkülözik a fizikai visszajelzést, és így vizuális interakciót igényelnek, néha éppen abban a pillanatban, amikor a szemnek az útra kellene figyelnie.

Az autógyártók egy része lassan beismeri, hogy néhány intelligens képernyő buta. A múlt hónapban a Volkswagen formatervezési vezetője, Andreas Mindt elmondta, hogy a német autógyártó következő generációs modelljei fizikai gombokat kapnak a hangerőszabályzó, az ülésfűtés, a ventilátorok és a vészvillogók vezérlésére. Ez a váltás „mostantól kezdve minden általunk gyártott autóra érvényes lesz” - mondta Mindt. Elismerve elődei érintőképernyős baklövéseit - például 2019-ben a VW a "digitalizált" 8-as Golfot „intuitív kezelhetőségűnek” és "progresszívnek" írta le, holott egyik sem volt igaz - Mindt azt mondta: "Soha, de soha többé nem követjük el ezt a hibát... Ez nem egy telefon, ez egy autó”.

Mostanában gyakori refrén az autóipari kritikákban, hogy a fizikai kapcsolók hiánya szégyen. Ez lassan a döntéshozókig is eljut, és egyre növekvő számú autógyártó fogja vissza a digitális funkciókat kisebb-nagyobb mértékben. A Mazda CX-60 crossover SUV legújabb verziója 12,3 colos infotainment képernyővel rendelkezik, de a fűtés, a légkondicionáló és a fűtött/hűtött ülések működtetéséhez megmaradtak a fizikai kapcsolók. És bár érintésérzékeny, de a Mazda képernyője korlátozza, hogy mit lehet beállítani attól függően, hogy a jármű mozgásban van-e.


Mazda CX-60 2025

Sok más autógyártó viszont megtartja az érintőképernyő/csúszka/haptikus vezérlő stb. valamelyikét. Az S&P Global Mobility szerint a 2023 után megjelenő új autók 97 százaléka tartalmaz legalább egy képernyőt. A brit What Car? magazin tavalyi kutatása szerint azonban az autósok túlnyomó többsége a tárcsákat és a kapcsolókat részesíti előnyben az érintőképernyőkkel szemben. Az 1428 járművezető körében végzett felmérésük szerint 89 százalékuk a fizikai gombokat részesíti előnyben.

Úgy tűnik, az autósok sokkal szívesebben használnak egy olyan kesztyűtartót, amely egy hangos kattanással vagy egy erős bökéssel nyílik, minthogy ehhez egy digitális almenübe merüljenek. Hogy miért merült fel ez? Mert számos YouTube oktatóanyag létezik arról, hogyan kell kinyitni a Tesla kesztyűtartóját. "Az első dolog” - kezdi az egyik - "az, hogy rákattintasz az autó ikonra, hogy elérd a menübeállításokat, onnan pedig a kezelőszervekre mész, és itt van a kesztyűtartó kinyitásának lehetősége”. Egy ismert mondás szerint "Ha magyarázol, akkor vesztésre állsz”.

A digitális vezetőszervek felszerelésének tömeges elmebaját részben a gazdaságosság magyarázza, mert a frissíthető érintőképernyőket olcsóbb felszerelni, mint a gombokat és kapcsolókat, de „természetes tendencia az is a tervezők részéről, hogy a dolgokat a szükségesnél bonyolultabbá tegyék” - érvel Steven Kyffin, Sir Jonny Ive alma matere, a brit Northumbria Egyetem korábbi dékánja. "A komplexitás megteremtése, majd ellenőrzése az emberi erő jele” - mondja Kyffin. "Néhány ember kétségbeesetten vágyik a legcsinosabb, legminimalistább, legposztmodernebb kinézetű autóra, még akkor is, ha azt sok zavaró tényező miatt nem biztonságos vezetni.”

Az autógyártóknak nem kellene bátorítaniuk az ilyen fogyasztókat. "Nagyon fontos, hogy a kormányzás, a gyorsítás, a fékezés, a sebességváltás, a világítás, az ablaktörlők - tehát mindazok a dolgok, amelyek lehetővé teszik, hogy ténylegesen vezessük az autót, tapinthatóak legyenek” - mondja Kyffin, aki egykor a holland Philips elektronikai vállalatnál dolgozott intelligens vezérlőkön. "Interakciótervezési szempontból az érintőképernyőkre való áttérés elveszi azokat a természetes lehetőségeket, amelyek intuitívvá tették a vezetést” - mondja. "A hagyományos gombok, tárcsák és karok érzékelhető és használható tulajdonságokkal rendelkeztek. Meg lehetett őket tapintani, be lehetett őket állítani anélkül, hogy rájuk néznénk, az izommemóriára lehetett hagyatkozni. Az érintőképernyő ezt eltörli" - mondja Kyffin. "Most már nézni, gondolkodni és célozni kell, hogy beállítsuk a hőmérsékletet vagy a hangerőt. Ez hatalmas kognitív terhelés, és teljesen ellentétes azzal, ahogyan a vezetéssel egyébként eddig interakcióba léptünk."

Hogy megvédjék magukat a járművezetők figyelmének elterelésével kapcsolatos vádaktól, a legtöbb autógyártó mesterséges intelligenciával és nagyméretű nyelvi modellekkel kísérletezik a hangvezérlő technológiák javítása érdekében, arra ösztönözve a járművezetőket, hogy természetes beszéddel lépjenek kapcsolatba a járművekkel, mellőzve a menük görgetésének szükségességét. A Mercedes-Benz például a ChatGPT-t integrálta járművei hangvezérlésébe, de még túl korai lenne megmondani, hogy ezek a lépések végre beváltják-e a több gyártó által ígért hangvezérelt autós rendszerek mára már régi és gyakran megszegett ígéretét.


Mercedes-Benz EQS MBUX Hyperscreen

A Mercedesnél maradva, úgy tűnik, hogy az érintőképernyők zsarnoksága még egy ideig velünk marad. A Kínán kívüli legnagyobb üveg műszerfal a legújabb S-osztályú Mercedes 56 colos, ajtótól ajtóig tartó „Hyperscreen”-je, amely egyetlen íves fekete lapon egy 12,3 colos vezetői kijelzőt, egy 12,3 colos utasoldali érintőképernyőt és egy 17,7 colos központi érintőképernyőt tartalmaz, amely almenüiben a klímavezérlésnek és más kulcsfontosságú funkcióknak ad helyet. A Nissan Leaf fűtött kormánykerékének bekapcsolásához egy könnyen elérhető/használható négyzet alakú gomb található a műszerfalon. Ahhoz, hogy a legújabb Mercedesben meleg legyen, az MBUX hiperképernyőjének egy menüjében a "Komfortbeállítások” menüpontra kell navigálni. (Persze hangvezérlés is használható, de ha ez még az esetek 100 százalékában működne is, utasok társaságában nem mindig ideális hangosan beszélni az autóhoz.)

Ugyan a Tesla hozta divatba a nagyképernyős digitális pilótafülkét, de a Buick indította el a trendet az 1986-os Rivierával, az első olyan autóval, amelyet a műszerfalba épített érintőképernyővel szereltek fel. Ebbe egy 9 hüvelykes, 91 funkcióval rendelkező, zöld-fekete színű kapacitív kijelzőt szereltek, amelyet Graphic Control Centernek neveztek el. Ez olyan finomságokat tartalmazott, mint az útinformatika, a klímavezérlés, a járműdiagnosztika és a karbantartási emlékeztető funkció. A General Motors saját bevallása szerint az autósok utálták a kijelzőt, és állítólag ez az úttörőnek tűnő funkció, valamint az autó méretének csökkentése vezetett ahhoz, hogy a modell eladásai az előző évhez képest 63 százalékkal zuhantak. A Buick hamarosan lemondott a Riviera képernyőjéről, de csak azután, hogy egy, az autót bemutató tudományos tévéműsor feltette a nyilvánvaló kérdést: „Van-e veszélye annak, hogy az ember elveszi a szemét az útról, hogy a kijelzőt használja?"


Képernyők vagy sem, „az autósoknak nem szabad elfelejteniük, hogy potenciálisan halálos masinákat vezetnek” - mondja Kyffin. A National Highway Traffic Safety Administration legfrissebb egész éves statisztikái szerint 2023-ban naponta átlagosan 112 ember halt meg az amerikai utakon. Ez naponta egy repülőgép-szerencsétlenségnek felel meg. A fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) elterjedése ellenére az Egyesült Államokban az elmúlt 15 évben 21 százalékkal nőtt a halálos kimenetelű közúti balesetek száma. Az elmúlt három év mindegyikében, amelyre vonatkozóan teljes szövetségi nyilvántartás áll rendelkezésre, negyvenezer ember halt meg az utakon.

A TRL független brit tanácsadó cég kutatói szerint a járművekbe épített infotainment rendszerek jobban rontják a kormány mögött a reakcióidőt, mint az alkohol és a kábítószerek fogyasztása. Az IAM RoadSmart közúti biztonsággal foglalkozó jótékonysági szervezet megbízásából készült ötéves tanulmány megállapította, hogy a legnagyobb negatív hatást a járművezetők veszélyekre adott reakcióira az Apple CarPlay érintéssel történő használata gyakorolta. A reakcióidő majdnem ötször rosszabb volt, mint amikor a sofőr ittasan vezette a járművet, és majdnem háromszor rosszabb, mint amikor kannabisz hatása alatt állt.

A svéd Vi Bilägare autós magazin 2022-ben végzett tanulmánya kimutatta, hogy a fizikai gombok használata sokkal kevésbé időigényes, mint az érintőképernyőké. A magazin régi és új autók vegyes felhasználásával megállapította, hogy a legegyszerűbben a 2005-ös Volvo V70-es, gombokkal díszített, képernyő nélküli járművén volt a legegyszerűbb a kezelőszervek használata. Egy sor tevékenységet, például az utastér hőmérsékletének növelését vagy a rádió hangolását 10 másodperc alatt lehetett elvégezni a régi Volvóban, minimális tekintetmegvonással. Ugyanezek a feladatok azonban egy elektromos MG Marvel R kompakt SUV-ban 45 másodpercet vettek igénybe, és értékes időt igényelt az egymásba ágyazott menük átnézése. (A teszteket egy elhagyott repülőtéren végezték.)

Az Európai Bizottság tavaly közzétett jelentése szerint a figyelemelterelés az európai balesetek akár 25 százalékában is szerepet játszik. "A vezetés közbeni figyelemelterelés vagy figyelmetlenség ahhoz vezet, hogy a járművezetők nehezen tudják irányítani a járművet, hosszabb a reakcióidejük, és nem veszik észre a közlekedési környezetből származó információkat” - figyelmeztetett a jelentés.


Úgy tűnik, hogy a BMW nem sokat tanult a Buick Riviera modelljéből, és 2001-ben újra bevezette az érintőképernyőket. A márka iDrive rendszere egy LCD-érintőképernyőt kombinált a menükben való lapozáshoz szükséges forgatógombbal. Más autógyártók is hamarosan bevezették a képernyőket, bár korlátozásokkal. A Jaguar és a Land Rover csak a vezetőknek mutatott meg bizonyos képernyőfunkciókat, az utasok feladata volt a bonyolult részek kezelése. A Toyota és a Lexus autóiban a képernyők csak akkor működtek, ha a kéziféket behúzták. A holografikus átlátszó kijelzők megjelenésével, a visszapillantó tükrök helyett elhelyezett kijelzőkkel és a head-up kijelzőkkel (HUD) egyértelmű, hogy számos autóba épített eszköz küzd a vezető figyelméért. A HUD-ok talán nem érintésérzékenyek, de a rengeteg járműadat, valamint a térképek, vezetéstámogató eszközök és multimédiás információk szélvédőre vetítése ugyanolyan zavaró lehet, mint a menük közötti váltogatás.

"Szinte minden járműgyártó a központi érintőképernyőkre helyezte át a legfontosabb kezelőszerveket, ami arra kényszeríti a járművezetőket, hogy levegyék a szemüket az útról, és növeli a figyelemeltereléssel járó balesetek kockázatát” - mondta Avery, az EuroNCAP munkatársa. "A gyártók kezdenek rájönni, hogy valószínűleg túl messzire mentek. A 2026-os minősítésünk új része a járművezérlőkre fog vonatkozni” - mondja Avery. "Azt akarjuk, hogy a gyártók öt fő kezelőszerv működését fizikai gombokra hagyják. Ezek az ablaktörlők, a világítás, az indexek, a kürt és a vészjelző lámpák.” Ez azonban nem foglalkozik azzal a gyakori igénnyel, hogy a járművezetők a hőmérsékletet, a hangerőt vagy a vezetői figyelmeztető rendszerek beállításait hogyan vezéreljék, melyek módosítása túlságosan gyakran több almenüben való lefelé navigálást igényel.

Sajnos úgy tűnik, hogy az érintőképernyőkkel való házasság nem okozza majd az EuroNCAP ötcsillagos biztonsági értékelése áhított csillagjainak elvesztését. "Nem arról van szó, hogy az autógyártók nem kaphatnak öt csillagot, ha nincsenek gombok, de idővel megnehezítjük az ötcsillagos klubba való belépést. Fokozni fogjuk a nyomást, és még szigorúbb tesztek lesznek a következő, 2029-ben kezdődő hároméves ciklusban.” Ettől függetlenül Avery úgy véli, hogy az autógyártók világszerte vissza fogják hozni a gombokat. „Nagyon meglepődnék, ha lennének olyan piacok, ahol a gyártók más stratégiát követnének” - mondja.

"Biztonsági szempontból a járműben végzett feladatok végrehajtási bonyolultságának csökkentése jó dolog” - mondja Joe Young, a biztosítási ipar által támogatott Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) médiaigazgatója. "A kutatások egyértelműek: az útról levett szemmel töltött idő növeli a balesetveszélyt, így ennek az időnek a csökkentése vagy megszüntetése a gombok és tárcsák könnyebb megtalálásának és kezelésének megkönnyítésével javulást jelent”.

Sem Young, sem Jake Nelson, az AAA közlekedésbiztonsági kutatási igazgatója nem kívánt nyilatkozni arról, hogy az amerikai autógyártók - az NCAP amerikai változatán keresztül - átvennék-e az EuroNCAP gombnyomogatás felé haladó irányvonalát. "Az amerikai piacon az ipari formatervezési változtatások inkább az erős fogyasztói igények alapján történnek” - mondja Nelson. "Ideális lenne az NCAP és az EuroNCAP közötti jobb koordináció, azonban nem tapasztaltunk nagy befolyást egyik irányba sem.” Mindazonáltal Nelson egyetért azzal, hogy „az alapvető funkcióknak, például a klímaberendezésnek, az audiórendszernek és más funkcióknak gombokkal is elérhetőnek kell lenniük”. Hozzáteszi, hogy „a járműtechnológiák kialakításának a lehető legintuitívabbnak kell lennie a felhasználók számára”, de „az oktatóprogramok szükségessége ennek ellenkezőjét sugallja”.


Fizikai gombok a legújabb Porsche Cayenne-ben

Edmund King, az AA (az AAA brit megfelelője) elnöke szerint a járművezetők figyelmének elterelése személyes ügy. "Kerékpározás közben gyakran látom, hogy a sofőrök az út helyett inkább az érintőképernyőre koncentrálnak” - mondja. "A technológiának azért kellene lennie, hogy segítsen a járművezetőknek és az utasoknak biztonságban maradni az utakon, és ez nem mehet a többi közlekedő rovására.”

Az MI mélyebb bevezetése az autókba a szoftveresen definiált járművek részeként kevesebb érintőképernyőt eredményezhet a jövőben - véli Dale Harrow, a londoni Royal College of Art Intelligent Mobility Design Center elnöke és igazgatója. Az autókban lévő szemszkennerek már most is figyelik hogyan vezetünk, és ha figyelmetlenséget észlelnek, haptikus ülésmozgatással és egyéb módokon figyelmeztetnek minket. A mai autók már tulajdonképpen nyaggatják a sofőröket, hogy ne használják az érintőképernyőket. "Az autógyártók úgy szereltek be érintőképernyős technológiákat, hogy nem gondoltak arra, hogyan használják az embereket a járműveket mozgás közben” - mondja Harrow. "Az érintőképernyők statikus környezetben sikeresek voltak, de ez nem ültethető át dinamikus környezetbe. Ott ülünk egy autó makettjében, és azt gondoljuk, hogy könnyű navigálni 15 almenünk keresztül, de ez sokkal másabb, amikor az autó mozgásban van.”

Az érintőképernyők részben a költségek miatt vannak mindenütt jelen: olcsóbb egy sornyi számítógépes kódot írni, mint drótokat fűzni a fizikai műszerfal gombjai mögé. És jelentős méretgazdaságossági előnyökkel járnak az olyan többmárkás autógyáraknál, mint a Volkswagen Csoport, amely ugyanazt a hardvert és szoftvert tudja beépíteni egy Skodába, mint egy Seatba, és csak a felugró logókon kell változtatnia. Ezenkívül az „over-the-air”, azaz a távoli frissítések szinte megkövetelik az autóban lévő számítógépes képernyők használatát. Az autó infotainment rendszere, a környezeti világítás működése és más tervezési tényezők egyre fontosabb részét képezik az autótervezésnek, és ezeknek képernyőre van szükségük ahhoz, hogy a gyártók a szalagokról való legördülés után fokozatosan javíthassák a szoftveresen definiált járműveket. Új funkciók hozzáadása közel sem olyan egyszerű, amikor minden gombokkal működik.

Persze nem minden képernyő vonja el a figyelmet, mert például a tolatókamerák ma már nélkülözhetetlen felszerelésnek számítanak, és a nagyméretű navigációs képernyőkkel az emberek kevesebb időt töltenek a lefelé nézegetéssel az útbaigazításért, mintha mindezt egy ölükben lévő térképpel tennék. De végső bizonyítéka annak, hogy az érintőképernyők és a hangvezérlés nem olyan okosak, mint sokan gondolják, arra a fejlett utasszállító repülőgépek pilótafülkéje az aduász. Például a Boeing 777X-en is vannak érintőképernyők, de ezeket a pilóták csak adatbevitelre használják - a kezelőszervek manipulálására soha. Hasonlóképpen, az Airbus A350 pilótafülkéjében is vannak képernyők, de ezek nem érintésérzékenyek, és nincsenek hangvezérlésű kezelőszervek sem. Ehelyett - a 777X-hez hasonlóan - több száz gomb, kapcsoló, műszer és vezérlőelem található.


Rolls-Royce Spectre 2025

Figyelembe véve az értékes emberi rakományt és azt a tényt, hogy egy A350-es 308 millió dollárról indul, nem lehet hibáztatni az Airbus-t, hogy a pilóták szemét inkább az égen, mint a képernyőkön szeretnék látni. A 429 000 dolláros Rolls-Royce Spectre-ben, a luxusautógyár első elektromos járművében is kevés modern kezelőszerv van. Van képernyő a navigációhoz, igen, de rengeteg fizikai kapcsoló is. Az Autocar a csúcskategóriás új Black Badge elektromos kiadását áttekintve azt írta, hogy a jármű digitális technológiáját „visszafogottan integrálták”.

A Volkswagen is visszavezeti a fizikai gombokat az olyan funkciókhoz, mint a hangerő- és klímavezérlés, és a Subaru is visszahozza a fizikai gombokat a 2026-os Outbackben. A Hyundai az új Santa Fe-be több gombot rak bele, és Ha Hak-soo formatervezési igazgató a koreai JoongAng Daily napilapnak tavaly év vége felé bevallotta, hogy a vállalat úgy találta, a vásárlók nem szeretik az érintőképernyőre összpontosító rendszereket. És ha az EuroNCAP eléri a célját, akkor valószínűleg ez lesz az irány az összes autó esetében. Azaz visszatérnek a gombok minden autóba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • repvez #20
    mi van bevágott a pelus vagy csak kellett valaki akin ki tudod élni a bántalmazást?
    Tanulj meg olvasni és értelmezni is a leirt szöveget.Hol irtam én ilyeneket amiket itt összehordasz vagy amit ugy gonolsz , hogy én igy gondolom.Meg ha elolvastad volna akkor leirtam, hogy sokat vezetek és régóta, sok tipust is,
    Nem tudom ,honnan jött le neked, hgy nekem a monitorokra áll fel.

    Ha tudnád értelmezni is amit irtam, akkor látnád, hogy egy oldalon állunk, és én sem vagyok a kijelzők hive.
    Csak veled ellentétben és azt sem szeretném, ha ujra teletennék a kocsit gombokkal karokkal és minden szarral, nem hiába léptek tul rajtuk.

    De ha már igy belémálltál, akkor kérlek ird már le, hogy hogy gondolod akkor monitor nélkl csak gombokkal a jelenlegi szint megtartása vagy fejlesztése mellett megoldani és kialakitani a kezelöszerveket?

    Mert aki ide beir az mind csak a másikat szapulja akinek legalább van elképzelése , de nekik meg nincs semmi sem és még nekik áll feljebb, hogy nem vezetunk autot és dedósok vagyunk.

    Az fel sem merül bennuk, hogy talán azért irom amit irom, mert sok tapasztalatom van és nem csak a mostani hanem több generácionyi auto használatbol és tudom, hogy mi az ami bevállt és mi az ami nem és zavrt vezetés közben.

    Neked ugy látom ahogy irod, hogy nincs ilyen vagy ha van is akkor annak örülsz, hogy tekergetheted napestid a bizbaszokat mire valami kényelmes közérzetet vagy poziciot találsz magadnak mire eléred a célt.És megragadtál a multba és nem vagy hajlandó és képes elfogadni a fejlödést és az ujitást.

    Képzeld ha elolvastad volna az alábbi irásaimat akkor nem az jött volna le , hogy a monitorokra áll a kukim, hanem ,hogy ne legyen egyáltalán , hanem legyen ikébb HUD, meg minimális gomb egy HAT kapcsolo a kormányon és kész ennyi kell csak.
    A többi legyen automata modon muködö, igen a jelenlegi rendszerek, nem tökéletesek, de fejleszthetők és javithatók, anélkül, hogy visszakéne hozni a manuális gombos beavatkozást.

    Képzeld a klimánál se kell tekergetni, mert a közeljövöben ,de már most is a villany autokban bármikor bekapcsolhatod a klimát akkor is amikor parkolsz, ahogy a kutyákat macskákat szokták bennt hagyni a kocsiba és akkor nem forrosodik fel a kocsi mire vissza jössz.
    Ugye milyen űrtechnka?
    Leirtam, egy csomo olyan dolot amihez nem kell a menüket vadászni mert automatizálva önálloan be és ki tud kapcsolni , csak kellene nekik még egy kicsit fejleszteni rajta.

    ÉS igen én sem értem, hogy az NCAP miért nem marasztalja el az autogyárakat amiért olyan dolgokkal pakolják tele a kocsikat amik elvonják a figyelmet, a kisembert megbuntetik mert mobilozik a kocsiba, de a gyértokat nem,mikor telerakják kijelzökkel és RGB ledekkel meg mindenre is csipogo vllogo dolgokkal amik, pont akkor szolalnak meg amikor pont oda kéne figyelni az utra.

    Szóval , remélem, hogy lenyugodtál, és ujra átolvasod a leirtakat és lejön, hogy nem akarok én senkire se ráerültetni semmit se, nem is vagyok abba a helyzetben, csak egy vélemyént irtam le, hogy mi lenne a helyesebb ut, ahelyett, hogy visszatérünk a gmbok rengetegébe vagy a monitorokhoz.
  • Bruce_Willis #19
    Naviba szintén bele kell nyúlni néha vezetés közben. A gyártókat ez zavarja, de az nem hogy a klímát is keresni kell.
    Használtad már a BMW iDrive rendszerét? Erre találták ki. Honnan ismernéd, talán még autót sem vezettél soha.. Egy nagy monitortól feláll a kukid, és ez számodra a jövő.
  • Bruce_Willis #18
    Na meg a kesztyűtartót menüből nyitni? Ezt nevezed te fejlődésnek? Tudod te mit jelent a kényelem egyáltalán?
    Te a szobaajtót is menüből nyitod?
    Remélem nem vagy szoftverfejlesztő..
    Eszem megáll a mai fiatalokon akik azt nevezik fejlődésnek ha mindent bonyolult applikációk segítségével irányíthatnak.
    Mint amikor egy fórumozó a PH-n a vízivás emlékeztetésére keresett applikációt. Szaráshoz nem kell neki emlékeztető app?
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2025.06.10. 18:05:12
  • Bruce_Willis #17
    "Ezért nem értem a panaszt , hoyg minek fizikai gom a légkondinál, nem hiszem el, hogy nem lehet kibirni negyed orát, hogy beáálljon a beállitott érték és ha netalántán jöbban betüz a nap és 2 fokkal melegebb van akkor azt nem lehet kibirni anélkül, hogy a példában 23 fokra állitott értéket 19re tekerje, majd mikor meg már fázik akkor vissza 25re.
    Az ilyen embereknélnem a technika a hibás ,hanem maga az ember. "

    Szerintem pont a te felfogásoddal van a baj, és a világ is sajnos ilyen. Mindent rá akarsz erőszakolni másokra. Nem tudod elfogadni mások véleményét, más élethelyzetbe beleképzelni magad, és mások szokásaira sem vagy tekintettel. Nekem az egyik autóm kint áll a szabad ég alatt, és sokszor csak beülök és már indulok is 10 másodpercen belül. Ez az autó nagyon modern technológiával van ellátva, mielőtt ebben keresnéd a hibát, és nagyon jó a szigetelése. Mégis a tűző napon cefettül felforrósodik. És bizony én ilyenkor letekerem a digitklímát 15 fokra, nem várok sem 2 percet, sem 4-et vagy 5-öt. Ha városban ügyintézek folyamatosan felmelegszik mert nem mélygarázsban parkolok. És igen, ilyenkor a befúvás erősségét is állítom, és télen is mikor jegesedik az ablak.
    Az hogy te beállítottad a vásárláskor 23 fokra a klímát és azóta hozzá sem nyúltál a gombhoz az igenis arra enged következtetni hogy nagyon keveset vezetsz.
    Emlékszem ezt a hülyeséget már sokszor leírtad, hogy beállítasz valamit az autódon és ahhoz 20 éve nem nyúltál. Lehet hogy a sebességváltó is csak kettesben volt használva az autódban. Én viszont olyan csávó vagyok, aki elkapcsolja a rádiót ha nem tetszik neki a zene, vagy propagandával akarják butítani, és felhangosítja ha egy dal tetszik neki. Szeretném ha ezután is vezérelhetném ezeket anélkül, hogy oda kelljen néznem egy képernyőre, menüben kelljen keresgélnem a funkciókat, céloznom kelljen hogy megnyomjam, vagy egyáltalán kényelmetlen magasságba kelljen emelni a kezem. Szeretném ha ez továbbra is nulla koncentrációt venne igénybe a 20 másodperc koncentrált figyelem és kényelmetlen karmozdulat helyett. Igen karmozdulat, ugyanis vannak gyártók, akik a kormányról is eltávolították ezeket a fizikai gombokat a tempomat-vezérlőkkel együtt. Egy klímagomb is lentebb van mint egy képernyő amit tapogatni kell.
    Szemernyi empátiával sem rendelkezve akarod ráerőszakolni az emberekre a kényelmetlen és balesetveszélyes szokásaidat amelyek nem rutinszerűek.
    Te azért érzed magad különbnek, másokat pedig maradinak mert számodra az érintőképernyő jelenti a csodát, a fejlődést? Inkább ez a beszűkült látásmód. Ergonómiáról talán életedben nem hallottál.
    Az automata váltót fölösleges idekeverni, mindenki imádja. A boomerek is. Nem csak azok a fafejűek állnak ki a fizikai gombok mellett, akik a manuális váltót szeretik, mert mindent ők akarnak irányítani, hanem pont azok akik a kényelmet részesítik előnyben.
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2025.06.10. 17:45:25
  • Bruce_Willis #16
    Megtalálni a fizikai gombokat olyan bonyolult?
    Ne vicceljünk már. Klíma, venti, irányjelző, elakadásjelző, hangerő, tempomat stb.. Ezeket 100 autóból 98-ban első pillantásra meg lehet találni. Hacsak nem egy barom volt a gyártó. De az általam kedvelt márkák autóiban biztos megtalálnám. Vezérelni pedig becsukott szemmel is lehet őket. Ez így biztonságos.
    Azt gondolnám, hogy egy ilyen cikk olvasása után minden ember belátja hogy ezt.

    Az viszont szánalmas hogy sem az EuroNCAP nem tűnt fel 10 évig ez a probléma, sem az autógyártóknak.
    Ezt a problémát már legalább ennyi ideje felvetem minden fórumon, és mindenki leszarta eddig. A picsogós Handrás is azt mondja mindig hogy fejlődni kell. Hja.. észre sem veszik a gyártók hogy a boomerek és az X-esek emiatt nem vásárolják az autókat. Az Y,Z és az alfa generáció pedig örül neki, csak ők azt is leszarják ha balesetet okoznak mert az érintőképernyőt tapizták.
    Ismerős a szitu. Megvásárolsz egy új autót, és használat közben jössz rá hogy rohadt kényelmetlen néhány funkció. Na egy elektromos autónál ez nem csak néhányat jelent, hanem egy rakás kellemetlenséget. Nem beszélve az állandó zaklatásról, figyelmeztetésről.
    Nem is értem, hogyan mondhatja egy Mercedes az autójára hogy prémium, ha nem kényelmes kezelni mondjuk a klímát?
  • militavia #15
    Tudom, hogy így működne. Így akarom. Rühellem a zajt.
  • repvez #14
    Pont erről beszélek, hogy a felhasználoknak fogalmuk sincs hogy mit akarnak és panaszkodnak, hogy nem ugy müködik valami ahogy szeretnék.
    Ahogy nálad is.
    Azt mondod, azt szeretnéd, hogy fix venti fordulaton menjen a kivánt höfokra.DE ha igy müködne, akkor talán olyan sok időbe telne , hogy mire elérsz a célodhoz se melegszik vagy hül le az utastér és akkor meg azon panaszkodnál, hogy nincs benne futés vagy meg lehet főni benne és szar az egész. A valoságban meg minél elöbb eléri a kivánt értéket utána márcsak fenn kell tartani azt amihez már minimális ventilátor fordulat is elég. és addig amig nem éri el, de maximumhoz közeli fordulaton megy addig is érzed a hus vagy meleg levegőt és igy egyböl kellemesebb a légkör. Ha meg akarsz süketülni ettöl, akkor az vagy a ventilátor csapágy lesz vagy valami nagyon tulérzékeny vagy a hangokra. Csak akkor ne huzd le az ablakot se menet közben mert annak sokkal nagyobb a hangja mint a ventilátornak max fordulaton csak mondom..

    Aztán ott van, hogy azt mondod, hogy nem lehet nyomogatni a navit menet közben, aztán meg azt szidod aki meg tudja menet közben is nyomkodni. Mert ha az a problémád, hogy nem lehet menetközben használni akkor te is szeretnéd nyomkodni menet közben csak ugfy mint akire panaszkodsz. ha meg nem szeretnéd nyomkodni akkor meg miért baj ha nem lehet nyomkodni menet közben ?
    Nem értem.
    Főleg, hogy az egész onnan indult, hogy elvonja a figyelmez a vezetésrol és , hogy nem kéne , hogy lehessen nyomkodni menet közben .
    Ugyan ez miatt avnnak olyan funkciok ami minden ujra inditáskor aktovizáűlodik , ami vagy a biztonsággal összefugg vagy a környezeti hatások csökkentése miatt.

    Azon is röhöghetnél, hogy az összes olyan villany auto ami egypedálos üzemeltetéssel is lehet használni az a nagy többségénél elöfordul ez nem csak a teslánál, csak ugye megint a teslát kell fikázni. De a teszla ha kelloen nagy lenne ez a probléma akkor egy softveres updattell tudná orvosolni, hogy párszor a rendes féket is használja a fékezéshez ,ne csak a visszatöltés energiáját. Ami a másik autogyártokrol nem igen lehet elmondani, mert nem küldenek OTA frissitést a kocsira miután lejött a gyártősorrol.

    ÉS a legtöbb ilyen probléma user error, amikor ugy vesz valaki kocsit, hogy nem néz utánna nem megy el tesztvezetésre nem kérdez meg másokat, hogy mi hogyan muködik és ha valmai olyan amivel nem tudsz megbékélni akkor másik tipust kell választani.
    Vannak olyan tipusok ahol engedi menet közben a navi nyomkodását meg mindenféle uzenetek irását ha arra van kedved.

    Hiába vagy annyira ellene ennek a kijelzős autoknak, ha majd 5-10 év mulva vennél egy másikat már csak ilyen közül választhatsz és nem lesz egyik sem olyan amibe minden tökéletesen neked fog tetszeni.

    DE hát ilyenek az emberek aki nem képes haladni a korral és mindenben csak a problémát keresni annak semmi nem fog tetszeni ami fejlödés ujitás. erre mondják ,vagy megszoksz vagy megszöksz. nem kell autot használni ilyen egyszerü a képlet ,majd a tömegközlekedésen biztos kényelmesebb a közlekedés és kedvedre állithatod a légkondit.... ja nem
  • militavia #13
    Szerintem úgy, hogy beállítod a hőfokot és a max.venti fordulatszámot. Osz vagy eléri vagy nem. Ha nem éri el, akkor a max. engedélyezett venti fordulattal megy az idők végezetéig. Csak legalább ne süketülök meg.

    Amúgy ültem én már más kocsijában is a szutyok tapipaddal. Olyan egyszerű funkciókat képtelenek megoldani a, hogy a start/stop kikapcsolását jegyezze meg. Mert csak. De más beállítást sem.

    De azt is csodálatos látni, amikor látom a szembejövőn, hogy nyomkodja a szutyok infot. képernyőt, közben meg átjött a sávomba. Vagy infotm. rendszer van, csak nem kezelheted egyes funkcióit, mert mozog az autó. A 3. almenübe lépkedés az ok, de hogy átporgramozd a navit mozgás közben, na azt már nem...

    De azon is jót röhögtem, amikor a Tesla fékje tönkrement, mert a generátoros fékezés miatt soha nem használta és emiatt lényegében nem volt képes a mechanika mozogni. Kuka. Ott volt feketén fehéren a videóban. Mert minek is legyen szoftveresen megoldva, hogy x időnknét fékezzen, hogy ez ne legyen gond.

    Egésze eszement "megoldásokat" alkalmaznak az autókban. Túl sok kreténség, amit a f*szom se kérne. Soha.
  • repvez #12
    Azért kérdezném, hogy szerinted, hogy kéne müködnie a légkondinak? Mert általában ugy van , ha nagyon eltér a beállitott érték a valostol, akkor maximum fokozaton probálja a lehető legrovidebb idő alatt levinni a kivánt értékre, ehhez a ventilátort maximumon kell menetni.
    Vagy, hogy gondoltad, hogy nulla hanggal megoldja? Ugy is meglehet, de akkor meg az lenne a panasz, hogy fél orája megy és még nem hutott vagy fütött semmit sem. Szóval nem ostobák , és nem szutok az összes érintőkijelzős, csak sokan nem tudják szeretik használni vagy nem volt még olyan tapasztalatuk, ami jo lenne és akkor már mind rossz.

    Ahogy sokszor már volt szerencsénk eszmecserére, most iz az jön le, hogy most is az alapján az egy max 2 tipus muködéséből levonod a következtetést, hogy minden szar és , hogy nem kell ilyen.Miközben azokon kivül vannak olyan rendszerek ahol jol müködnek , vagy lehetne jobbat is gyártani anélkül, hogy vissza kéne fejlödni ujra a trabantok ladák korszakába, hogy minden karon bizbaszon és kapcsolon keresztül kelljen zondorázni.

    ÉS akkor itt jon be az a emberi faktor, hogy türelmetlenek az emberek vagy nem értik , hogy mi miért mitöl müködik és azt várják, majd , hogy azonnal változik minden ahogy ök akarják

    Utaztam olyan emberrel aki mintr a motolla tekergette a légkondit, mert egyszer meleg volt egyszer hideg, nem tudom, hogy a lakásába , hogy tud élni, hogy folyamatosan nyitogatja ott is az ablakokat amikor melege van és tekeri a futést utána mert fázik,? vagy ha kimegy a szabadba, akkor hogy turi el ha 2-3 fokos eltérés van a számára ideálisnak tartott értéktöl ?

    Ezért nem értem a panaszt , hoyg minek fizikai gom a légkondinál, nem hiszem el, hogy nem lehet kibirni negyed orát, hogy beáálljon a beállitott érték és ha netalántán jöbban betüz a nap és 2 fokkal melegebb van akkor azt nem lehet kibirni anélkül, hogy a példában 23 fokra állitott értéket 19re tekerje, majd mikor meg már fázik akkor vissza 25re.
    Az ilyen embereknélnem a technika a hibás ,hanem maga az ember.
  • militavia #11
    A céges kocsi termosztátos légkondija akkor szutyok, hogy egy idő után kikapcsoltam. Beállítod a hőt és ő minden erővel megpróbálta elérni azt, olyan hangos ventilátorozást csinálva, hogy OFF. Hogy a manuális módja hol volt eldugva tudja a fene. De ennyit a szuper érintőképernyős szutyokról.

    Aztán az is vicces, hogy a csigalassú navija nem programozható, ha mozog a kocsi, mert az nem biztonságos. Szuper. De akkor sem engedni, amikor ül valaki az anyósülésen és ő programozná. Szóval van benne érzékelő, hogy sípoljon, ha nem csatolják be az övet, mert érzi, hogy valaki ül rajta, de ANNYIRA GECIRE OSTOBÁK, hogy ekkor sem engedi a navit programozni, de az menükben enged lépkedni.

    Nincs több kérdésem, csudálatosan kretének ezek az okos kocsik...