Berta Sándor
Fontos kiegészítő a hangfelismerés
A Nuance szakértői azon dolgoznak, hogy az embereket biztosan és egyértelműen lehessen azonosítani a hangjuk alapján.
Az emberi hang rendkívüli módon alkalmas a biztonsági felhasználásra, ugyanis kereken 150 jellemzője különböztethető meg egymástól. A technológia akkor is alkalmas az azonosításra, ha például az ügyfél meg van fázva vagy éppen rekedt, éppen ezért számos cég foglalkozik az alternatív azonosítási lehetőségekkel. Az egyik a Nuance, amely szerint a hangfelismerés gyorsabb, biztonságosabb és felhasználóbarátabb a többi azonosítási módszernél.
A mostani fejlesztések a Voice Biometrics nevű projekt keretében zajlanak. Robin Bortz, a vállalat illetékese elmondta: meggyőződésük, hogy a hangfelismerés biztonságosabb még az ujjlenyomatnál is. A rendszer elemzi mind a beszélő hangmagasságát, mind a hanglejtését és akár telefonon keresztül is felhasználható. A rendszer felismeri még azt is, ha egy hangfelvételről van szó, de ennek részleteit Bortz nem árulta el. A megoldás kiválóan elboldogul a dialektusokkal is.
A hangrögzítésnek aktív és passzív módja egyaránt létezik. Az aktív mód esetében a felhasználó egy bizonyos szöveget olvas fel, és minél hosszabb a szöveg, annál pontosabbá válik a rendszer. A passzív mód esetében tetszőleges beszédtartalmak alapján próbálják meg azonosítani az illető személyazonosságát. A Nuance rendszerének előnye, hogy a régi mobilokkal éppúgy működik, mint a legkorszerűbb okostelefonokkal, és a megoldás platformfüggetlen.
Néhány bank már használja a rendszert, ügyfeleik a telefonos vagy az online banki szolgáltatásokba mobil alkalmazás segítségével léphetnek be. A program megjelenít egy bizonyos szöveget, amelyet a felhasználónak fel kell olvasnia az azonosításhoz. Amennyiben a hangot felismeri a Nuance megoldása, úgy az illető hozzáférést kap a bankszámlához. Kiegészítő biztonsági intézkedésként az átutalásoknál TAN-kódokat is meg kell adni. Hamarosan még több bankban megjelenhet a szolgáltatás, a háttérben már konkrét egyeztetések zajlanak. További alkalmazási területek lehetnek az ügyfélszolgálatok, ahol a munkatársak nagyon gyorsan megállapíthatják, hogy a hívó fél az-e, akinek mondja magát.
Andreas Schaupp, az Erste biztonsági szakértője azt tartja a hangazonosítás előnyének, hogy ilyenkor az embereknek nincs szükségük plusz hardverekre. Szerinte ezt a technológiát kiegészítő biztonsági intézkedésként alkalmazhatják a meglévő rendszerek mellett, hogy megkönnyítsék a telefonos ügyfélazonosítást. Fontos azonban, hogy a megoldás biztonságos és megbízható legyen és az is, hogy könnyen lehessen integrálni a meglévő infrastruktúrába.
A Nuance különösen nagy hangsúlyt fektet az adatvédelemre. Amennyiben a hangfelismerést integrálják egy okostelefon-alkalmazásba, akkor az azonosítási jellemzőket a mobilban tárolják el. Bortz szerint, ha az ügyfél úgy akarja, akkor semmi sem lesz a felhőkörnyezetben megőrizve.
Az emberi hang rendkívüli módon alkalmas a biztonsági felhasználásra, ugyanis kereken 150 jellemzője különböztethető meg egymástól. A technológia akkor is alkalmas az azonosításra, ha például az ügyfél meg van fázva vagy éppen rekedt, éppen ezért számos cég foglalkozik az alternatív azonosítási lehetőségekkel. Az egyik a Nuance, amely szerint a hangfelismerés gyorsabb, biztonságosabb és felhasználóbarátabb a többi azonosítási módszernél.
A mostani fejlesztések a Voice Biometrics nevű projekt keretében zajlanak. Robin Bortz, a vállalat illetékese elmondta: meggyőződésük, hogy a hangfelismerés biztonságosabb még az ujjlenyomatnál is. A rendszer elemzi mind a beszélő hangmagasságát, mind a hanglejtését és akár telefonon keresztül is felhasználható. A rendszer felismeri még azt is, ha egy hangfelvételről van szó, de ennek részleteit Bortz nem árulta el. A megoldás kiválóan elboldogul a dialektusokkal is.
A hangrögzítésnek aktív és passzív módja egyaránt létezik. Az aktív mód esetében a felhasználó egy bizonyos szöveget olvas fel, és minél hosszabb a szöveg, annál pontosabbá válik a rendszer. A passzív mód esetében tetszőleges beszédtartalmak alapján próbálják meg azonosítani az illető személyazonosságát. A Nuance rendszerének előnye, hogy a régi mobilokkal éppúgy működik, mint a legkorszerűbb okostelefonokkal, és a megoldás platformfüggetlen.
Néhány bank már használja a rendszert, ügyfeleik a telefonos vagy az online banki szolgáltatásokba mobil alkalmazás segítségével léphetnek be. A program megjelenít egy bizonyos szöveget, amelyet a felhasználónak fel kell olvasnia az azonosításhoz. Amennyiben a hangot felismeri a Nuance megoldása, úgy az illető hozzáférést kap a bankszámlához. Kiegészítő biztonsági intézkedésként az átutalásoknál TAN-kódokat is meg kell adni. Hamarosan még több bankban megjelenhet a szolgáltatás, a háttérben már konkrét egyeztetések zajlanak. További alkalmazási területek lehetnek az ügyfélszolgálatok, ahol a munkatársak nagyon gyorsan megállapíthatják, hogy a hívó fél az-e, akinek mondja magát.
Andreas Schaupp, az Erste biztonsági szakértője azt tartja a hangazonosítás előnyének, hogy ilyenkor az embereknek nincs szükségük plusz hardverekre. Szerinte ezt a technológiát kiegészítő biztonsági intézkedésként alkalmazhatják a meglévő rendszerek mellett, hogy megkönnyítsék a telefonos ügyfélazonosítást. Fontos azonban, hogy a megoldás biztonságos és megbízható legyen és az is, hogy könnyen lehessen integrálni a meglévő infrastruktúrába.
A Nuance különösen nagy hangsúlyt fektet az adatvédelemre. Amennyiben a hangfelismerést integrálják egy okostelefon-alkalmazásba, akkor az azonosítási jellemzőket a mobilban tárolják el. Bortz szerint, ha az ügyfél úgy akarja, akkor semmi sem lesz a felhőkörnyezetben megőrizve.