Berta Sándor
Képtelen eleget fizetni az előadóknak a Spotify
Taylor Swift összes számát visszavonták egy pénzügyi vita miatt a Spotifyről. A platform lejátszásonként alig néhány ezred dollárt fizet.
Meglehetősen fagyossá vált a viszony Taylor Swift énekesnő és a streaming-szolgáltató között. A Spotify - az énekesnő kiadójának kérésére - eltávolította rendszeréből Taylor Swift zenei albumait és zeneszámait. Az okokra a The Wall Street Journal próbált meg rávilágítani. Kiderült, hogy Taylor Swift lemezkiadó cége, a Big Machine azt kérte a streaming-platformtól, hogy az 1989 című albumot kizárólag az Amerikai Egyesült Államokon kívül tegye elérhetővé, amibe viszont a Spotify nem akart beleegyezni, lévén a vállalat filozófiája az, hogy minden alkotás minden olyan országban elérhető, ahol a szolgáltatás hivatalosan jelen van.
A kiadó azt is kérte, hogy csak a platform fizetős felhasználói számára legyenek a számok elérhetők, az ingyenes, reklámot néző tömegeknek ne. Ebbe sem mentek bele, mivel széleskörű ingyenes szolgáltatásra van szükségük az előfizetői létszám növeléséhez. Augusztusban megjelent az albumról az első Single, és egy héttel később a Spotifyn is hallgatható volt minden régióban, beleértve az Egyesült Államokat is. Múlt héten pedig az egész album megjelent a weben, de csak eladásra, streamingre nem. Néhány nappal később az előadónő teljes katalógusát visszahívták, de csak a Spotifyről, más, hasonló oldalakról, például az Apple fizetős, nem pedig reklámmal finanszírozott Beats Music szolgáltatásából nem. Az Rdio-n szintén rajta van még Taylor Swift, de csak a fizetős felhasználók hallgathatják meg, az ingyenesek nem.
A vita előzményei alighanem korábbra nyúlnak vissza, ugyanis a művész már júliusban arról írt a The Wall Street Journalban megjelent cikkében, hogy változásokra van szükség a zeneiparban. Az anyagban nem említette meg a Spotify nevét, de azt fejtegette, hogy egyes zenészek és énekesek gyakorlatilag elajándékozzák a zeneszámaikat és a zenei albumok ezért sokkal kisebb értéket képviselnek. (A Spotify összes bevételének 70 százalékát az előadók kapják, de ez így is csak darabonként 6-8 ezred dollárt jelent.)
Az előadó utolsó három albumából csak az Amerikai Egyesült Államokból egyenként 5-8 millió példányt adtak el és több Grammy-díjat zsebelhetett be miattuk. Az 1989 című albumból alig néhány nap alatt 900 ezer darab kelt el. A Spotify rendszerében az elmúlt 30 napban 16 millió felhasználó hallgatta meg az énekesnő dalait és a művek összesen 19 millió lejátszási listán találhatók meg.
Nem csak a legnagyobbak, hanem a független művészek számára sem kifizetődő a Spotify, erre Zoë Keating csellóművész esete világított rá. A zenész alkotásait 2011 októbere és 2012 márciusa között 72 800 alkalommal hallgatták meg a felhasználók, ezért cserébe pedig mindössze 281,87 dollárt kapott. Mindez azt jelentette, hogy a Spotify minden egyes dal meghallgatása után csupán 0,00389 dollárt fizetett a művésznek. A Spotify tavaly decemberben érkezett meg Magyarországra. A szolgáltatást 40 millióan használják, közülük 10 millióan előfizetők. A cég streaming-ajánlatai jelenleg a világ 56 országában hozzáférhetők.
Meglehetősen fagyossá vált a viszony Taylor Swift énekesnő és a streaming-szolgáltató között. A Spotify - az énekesnő kiadójának kérésére - eltávolította rendszeréből Taylor Swift zenei albumait és zeneszámait. Az okokra a The Wall Street Journal próbált meg rávilágítani. Kiderült, hogy Taylor Swift lemezkiadó cége, a Big Machine azt kérte a streaming-platformtól, hogy az 1989 című albumot kizárólag az Amerikai Egyesült Államokon kívül tegye elérhetővé, amibe viszont a Spotify nem akart beleegyezni, lévén a vállalat filozófiája az, hogy minden alkotás minden olyan országban elérhető, ahol a szolgáltatás hivatalosan jelen van.
A kiadó azt is kérte, hogy csak a platform fizetős felhasználói számára legyenek a számok elérhetők, az ingyenes, reklámot néző tömegeknek ne. Ebbe sem mentek bele, mivel széleskörű ingyenes szolgáltatásra van szükségük az előfizetői létszám növeléséhez. Augusztusban megjelent az albumról az első Single, és egy héttel később a Spotifyn is hallgatható volt minden régióban, beleértve az Egyesült Államokat is. Múlt héten pedig az egész album megjelent a weben, de csak eladásra, streamingre nem. Néhány nappal később az előadónő teljes katalógusát visszahívták, de csak a Spotifyről, más, hasonló oldalakról, például az Apple fizetős, nem pedig reklámmal finanszírozott Beats Music szolgáltatásából nem. Az Rdio-n szintén rajta van még Taylor Swift, de csak a fizetős felhasználók hallgathatják meg, az ingyenesek nem.
A vita előzményei alighanem korábbra nyúlnak vissza, ugyanis a művész már júliusban arról írt a The Wall Street Journalban megjelent cikkében, hogy változásokra van szükség a zeneiparban. Az anyagban nem említette meg a Spotify nevét, de azt fejtegette, hogy egyes zenészek és énekesek gyakorlatilag elajándékozzák a zeneszámaikat és a zenei albumok ezért sokkal kisebb értéket képviselnek. (A Spotify összes bevételének 70 százalékát az előadók kapják, de ez így is csak darabonként 6-8 ezred dollárt jelent.)
Az előadó utolsó három albumából csak az Amerikai Egyesült Államokból egyenként 5-8 millió példányt adtak el és több Grammy-díjat zsebelhetett be miattuk. Az 1989 című albumból alig néhány nap alatt 900 ezer darab kelt el. A Spotify rendszerében az elmúlt 30 napban 16 millió felhasználó hallgatta meg az énekesnő dalait és a művek összesen 19 millió lejátszási listán találhatók meg.
Nem csak a legnagyobbak, hanem a független művészek számára sem kifizetődő a Spotify, erre Zoë Keating csellóművész esete világított rá. A zenész alkotásait 2011 októbere és 2012 márciusa között 72 800 alkalommal hallgatták meg a felhasználók, ezért cserébe pedig mindössze 281,87 dollárt kapott. Mindez azt jelentette, hogy a Spotify minden egyes dal meghallgatása után csupán 0,00389 dollárt fizetett a művésznek. A Spotify tavaly decemberben érkezett meg Magyarországra. A szolgáltatást 40 millióan használják, közülük 10 millióan előfizetők. A cég streaming-ajánlatai jelenleg a világ 56 országában hozzáférhetők.