SG.hu

Deus Ex: The Fall

Kiadó: Square Enix
Fejlesztő: Eidos Montreal
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E4400 2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4800+ processzor, Nvidia GeForce 6600 GT vagy ATI Radeon X600 grafikus kártya, 2 GB RAM, 4 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-655K 3,2 GHz-es vagy AMD Athlon II X4 620 processzor, Nvidia GeForce GT 530 vagy ATI Radeon HD 7670 grafikus kártya, 4 GB RAM, 4 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Deus Ex, Deus Ex: Invisible War, Deus Ex: Human Revolution
Kategória: lopakodós akciójáték

PC-s portot kapott a Deus Ex: Human Revolution korábban csak mobilokra megjelent mellékszála, ami több tekintetében is hozza az alapjáték színvonalát, a megvalósítás azonban hagy maga után kívánnivalót. Játéktesztünkből kiderül, hogy miért!

Amikor 2011 augusztusában megjelent a Deus Ex: Human Revolution, a sorozat rajongóiból igencsak vegyes érzéseket váltott ki. A játék esetében nem létezett középút, valaki vagy nagyon imádta, vagy nagyon gyűlölte, de az évek során összegyűlt értékelések alapján inkább előbbi, mint utóbbi tábor győzedelmeskedett véleményével. A Deus Ex név tehát ismét régi fényében tündökölt, és mivel a Square Enix addig szereti ütni a vasat, amíg meleg, ezért előbb egy kiváló regényben, majd később egy kizárólag mobilkészülékekre beharangozott mellékszálban igyekeztek kibővíteni a jól ismert történetet.

A Deus Ex: The Fall címmel tavaly nyáron megjelent alkotás már a bejelentés pillanatában is lenyűgözte a fanatikusokat, de a premiert követő visszajelzések alapján teljesen egyértelművé vált, hogy az alkotás nem marad meg sokáig hordozható készülékeken, így a kiadó bejelentette, hogy PC-re is elkészítik a rövidke történetet, méghozzá egy nyomott árú, letölthető cím képében. Habár a mobiltelefonokról számítógépekre költöző videojáték kapcsán a múltban elég sok negatív tapasztalatot szereztünk, azonban ebben az esetben részben félretehetjük előítéleteinket, mert az Eidos Montreal összességében nem okozott túl nagy csalódást, noha a kivitelezés - a várakozásoknak megfelelően - hagy maga után kívánnivalót.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A Deus Ex: The Fall egyik legnagyobb erőssége és gyengesége is a történetben keresendő. Aki ugyanis annak idején olvasta a magyarul is megjelent Deus Ex: Ikarosz-hatás című, James Swallow által jegyzett regényt, az bizonyára örül annak, hogy továbbélheti az izgalmas finálé utáni eseményeket, aki viszont a regény nélkül csap bele a játékba, az korántsem biztos, hogy ennyire lelkes lesz a cselekmény kapcsán.

Ben Saxon karakterével ugyanis bár a Human Revolution során megbarátkozhattunk már, de legújabb kalandja finoman szólva sem tekinthető díjnyertesnek, hacsak nem ismerjük az előzményeket. Természetesen még ettől függetlenül sem kell nagy fordulatokra, de még csak egy hatásos fináléra sem számítanunk a Deus Ex: The Falltól, ellenben ez az összecsapott történet még úgy is rányomja a bélyegét a játékélményre, de sokkal inkább a játékmenetre, hogy az nem vonultat fel túl sok különbséget az elődhöz képest.

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy Ben Saxon oldalán ezúttal is a jól ismert futurisztikus hangulat vár ránk - ha másra nem is, a sajátos jövőkép lefestésének minőségére és milyenségére ezúttal sem panaszkodhatunk -, méghozzá a lopakodásra, a hackerkedésre, valamint az akciókra építő mechanizmusok társaságában. A sztori azonban olyannyira érdektelen pillanatokat vonultat fel, és olyannyira elnyújtott, hogy egyszerűen nem adott lehetőséget a fejlesztőknek arra, hogy kreativitásukat kiéljék a munkálatok során. Ezáltal a küldetések többsége rendkívül unalmas, leginkább futárképességeink kamatoztatásáról szól, és ha nagy ritkán akad is egy-egy izgalmasabb bevetés, akkor is lerontja az összképet, hogy folyton-folyvást szembesülnünk kell a ténnyel, miszerint a Deus Ex: The Fall mobiltelefonokon kezdte életét, ami a végeredmény egészére negatív hatást gyakorolt.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Hiába szippant majd be minket például azonnal a játék sajátos sci-fi hangulata, a nagyobbacska bejárható városban annyi céltalan rohangálás vár ránk a történet egyes szereplői között, hogy abba csakhamar bele lehet fáradni. Pedig a fejlesztők érezhetően szerettek volna kitenni magukért, amire kiváló példa, hogy nagyon sokszínűre sikerült a játékmenet, így az akciók mellett a lopakodás is nagy szerepet kapott, noha a borzalmas irányítás miatt egyik megközelítés sem lesz túl célravezető, ami elsődlegesen az irányítás, de sokkal inkább a kamerakezelés hiányosságaiban keresendő.

Mivel a sorozatra mindig is jellemző volt, ezért természetesen a szerepjátékos elemekből és a hackerkedésből sem szenvedünk hiányt a kampány során. Az RPG-hatásoknak köszönhetően főhősünket újabb képességekkel, valamint augmentációkkal vértezhetjük fel, illetve tehetjük egyre jobbá, míg a különféle biztonsági és informatikai rendszerek feltörése ugyanolyan formában zajlik, mint amit a Human Revolution keretein belül korábban megismertünk. Összességében tehát a játékmenetet semmilyen téren sem bonyolították túl az alkotók, sőt mi több, inkább egyszerűsítettek rajta, ahol lehetett.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az elhangzottakon kívül kalandjaink során több mellékküldetésbe is belefuthatunk, de rendre gyűjtögethetünk is, így potyapénzhez, az illegális tevékenységekhez szükséges felszerelésekhez, valamint lőszerhez, életerőt regeneráló készítményekhez és egyéb hasznos holmikhoz juthatunk hozzá. Rendelkezésünkre áll ezen felül rengeteg fegyver, amelyeket vagy likvidált ellenfeleinktől vehetünk el, vagy megvásárolhatjuk őket egy boltból - akár egy heves tűzharc kellős közepén is. Ez a rendszer bizonyára sokaknak nem lesz túl szimpatikus, de talán még mindig elfogadhatóbb, mintha a mobilkészülékekre szánt változatok esetében alkalmazott mikrotranzakciót hozták volna át a fejlesztők.

Összességében kijelenthető tehát, hogy a Human Revolution után a Deus Ex: The Fall egy igazi mellékszál lett, azonban annyi hibát hagytak benne az alkotók, hogy az rengeteg kellemetlen percet szerezhet számunkra a pályákon. A milliónyi bug és hiányosság mellett például a célzás rendkívül nehéz - ezáltal az akciók is háttérbe szorulnak -, de alapvető tervezési problémáktól is szenved a végeredmény, így például a gyorsutazás lehetőségének mellőzése miatt legalább a kampány negyede unalmas sétálgatásokkal telik el, hiszen az elődhöz képest itt nem igazán lesz okunk megállni egy kis nézelődés céljából sem.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Míg ugyanis a Human Revolution annak idején korrekt grafikát tudott felmutatni az akkori követelményekhez képest, addig a Deus Ex: The Fall ezen a téren átlagon aluli lett. Tény, és bizonyára mindenki tudja, hogy nem a PC volt a célplatform az alkotás esetében, ez azonban még nem mentség arra, hogy néhány beállítás kivételével szinte egyáltalán nem tudunk hozzányúlni a grafikához, a küllem pedig minden túlzás nélkül még 10 évvel ezelőtt is nevetség tárgyát képezte volna, az animációkról és az effektekről nem is beszélve.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A Deus Ex: The Fall kezelőfelülete szinte minden téren megegyezik az alapjátékban látott formulával, de összességében a letisztultság jellemzi, ám ez az irányításra már egyáltalán nem igaz állítás. A karakter terelgetése és a küldetések megoldása során ugyanis gyakran érezzük majd azt, hogy eredetileg érintőképernyőre optimalizálták a játékot, ami ezen a téren megkívánt volna még némi finomhangolást, ami különösen az akciók alatt érződik majd.

Játszhatóság: Sajnos a játékidő tekintetében sem beszélhetünk szuperlatívuszokban az alkotásról, hiszen amennyiben minden mellékes feladatot szeretnénk elvégezni, abban az esetben is csak 4-5 órát tudunk kihozni belőle. A sok unalmas rohangálás miatt azonban ennek is csak 70-80 százaléka tekinthető tiszta játékidőnek! Ez még egy nyomott árú videojátékhoz mérten is rendkívül kevés.

Intelligencia, nehézség: A fentiek mellett a Deus Ex: The Fall az intelligencia és a nehézség tekintetében sem sikerült kiemelkedőre, noha az ellenséges karakterek meglepően jól és gyakran használják a fedezékeket, azonban néhány előre begyakorolt mozdulat és szabályszerű helyezkedés kivételével többet ők sem tudnak felmutatni. A nehézséggel alapvetően nem lenne probléma a játékban - hacsak az nem, hogy helyenként túl könnyű lett -, ezen a téren tehát inkább a hiányosságok, így főként a rossz kamerakezelés és célzás, valamint a nehézkes kezelés rontják le a végeredményt.

Hangok, zene: Szerencsére az Eidos Montreal sem a hangok, sem a zenék tekintetében nem engedett túl sokat a minőségből a Deus Ex: The Fall esetében, így hiába beszélünk egy alacsony költségvetésű projektről, a szinkronok meglepően jók lettek, de a zenék tekintetében néhány emlékezetes dallam még elfért volna, a fegyverhangok milyenségéről nem is beszélve.

Összegzés: A Deus Ex: The Fall tipikusan az a játék, ami mobilkészülékeken garantáltan minden rajongónak örömet okoz - hiszen ezeken a platformokon nincsenek túl nagy elvárások -, de PC-re átültetve már inkább csalódást hagy maga után. Az Ikarosz-hatás könyv olvasóinak a történet okozhat néhány kellemes percet, mint ahogyan a Deus Ex sajátos játékmenetének és világának kedvelői is elégedettek lehetnek a végeredménnyel, de amennyiben a Human Revolution minőségére vágysz, vélhetően nem jutsz majd el a kampány fináléjáig. Egy igazi folytatásnak jobban örültünk volna!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!