Gyurkity Péter

Csak noteszgépekre jön az Intel új generációja

Miközben a Sony és a Microsoft jóvoltából végre valóban beköszönt a következő generációs asztali konzolok korszaka, a jelek szerint az Intel nagyon komoly lépésekkel reagál a hagyományos PC-k szegmensének folyamatos szűkülésére. A jelenleg fejlesztés alatt álló processzorok várhatóan csak noteszgépekben és laptopokban kapnak majd helyet, míg az új Atom chipek előnyeire egyértelműen nagyobb hangsúlyt fektetnek. Vetélytársként az AMD helyett egyre inkább az ARM jelenik meg, emellett pedig felmerült, hogy a Windows helyett a Linux élvezhet majd kiemelt szerepet.

Az új konzolok bemutatásáról és várható megjelenéséről az SG hasábjain még korábban beszámoltunk, a Sony azonban éppen most futtatja fel a sorozatgyártást. Egy interjúból megtudhattuk, hogy a selejtarány és a gyártási mutatók - a hét évvel ezelőtt megjelent közvetlen előddel ellentétben - kifejezetten jól alakulnak, a vásárlóknak pedig nem kell attól tartaniuk, hogy gyorsan elapadnak majd a készletek. Érdekes módon a japán gyártó a számára hazai pályán csak február végén dobja majd piacra a PS4-et, addigra nyilván ki is derül majd, hogy mennyire volt sikeres a bemutatkozás.

Az Intel eközben saját rendezvényén bemutatta a jelenleg még Broadwell kódnéven emlegetett következő generációs fejlesztését, amely az asztali és mobil PC-kben idén felbukkant Haswell sorozat utódaként fut majd be. A 14 nanométeres gyártástechnológiával készülő példányoktól a jelenleg elérhetőnél valamivel jobb teljesítményt, kedvezőbb fogyasztási adatokat, valamint az aktív hűtés nélküli rendszerek piacra dobásának lehetőségét várják, ehhez azonban az is kell, hogy valóban a remélt jellemzőket nyerjék ki az architektúrából.


Azt eddig is tudtuk, hogy az Intel jövőre tervezi piacra dobni a Broadwell processzorokat, ám az eredeti hírek után nem sokkal megjelentek azon értesülések, miszerint ezen példányok csak 2015-ben futnának be, a 2014-es évet a Haswell-E változatok érkezése fémjelezné, legfeljebb 8 maggal és a DDR4 memória támogatásával. Még egy további csavarnak vagyunk azonban szem- és fültanúi, hiszen a jól értesültek most már arról írnak, hogy a Broadwell meg sem jelenik majd az asztali PC-kben, ezek a fejlesztések kizárólag a mobil vonalon, vagyis a noteszgépekben és laptopokban bukkannának fel.

Amennyiben beigazolódik a hír, ezt mindenképpen az Intel jelentős irányváltásaként értékelhetjük, hiszen a hangsúly eddig (hagyományosan) egyértelműen az asztali szegmensen volt. A magát megnevezni nem kívánó forrás szerint ezentúl minden két évben jelenne csak meg újabb sorozat az asztali gépekben, így alkalmazkodnának a piac beszűküléséhez és a folyamatosan csökkenő eladásokhoz, miközben a mobil vonalon minden egyes évben kínálnának valami újat. A Broadwell után 2015-ben befutó Skylake lenne tehát a következő asztali fejlesztés, szintén 14 nanométeren, már amennyiben tartani tudják a jelenlegi menetrendet.


Az említett irány- és fókuszváltás persze nem igazán meglepő, hiszen erre utaló híreket eddig is többször olvashattunk. Az IDF alatt nemcsak a Broadwell volt látható működés közben, de ott volt a Haswell lapkás Chromebook is, amelynek kapcsán kiemelték, hogy mobil megoldásaik egyre közelebb állnak a cég szívéhez, különösen úgy, hogy elsősorban ezen fejlesztésektől várható a jelenleg még offline tömegek internetre történő felcsatlakozása. A bemutatón szerepet kapott az új Atom Z3000 processzorcsalád is, amely már 22 nanométeren készül, és amelytől 10 órás üzemidőt, valamint három hetes készenléti időt várnak. A jövőre beérkező Merrifield ezt fejelné meg nagyjából 50 százalékos teljesítménynövekedéssel, megnyúló üzemidővel. Mindeközben a cég bezárta egyik amerikai üzemét, az elavult gyártástechnológiára hivatkozva - itt eddig régebbi generációs chipek készültek.

Nagy kérdés a gyártó számára, hogy az új Atom processzorok mennyiben lesznek majd sikeresek a táblák szegmensében, hiszen - mivel a nagyobb fogyasztás miatt az okostelefonok kategóriájában továbbra sem tudnak igazán labdába rúgni - itt kínálkozik számukra lehetőség a megkapaszkodásra. A Bay Trail sorozat egyértelmű előrelépés az elődökhöz képest, a Z3000 család Windows-ra és Androidra támaszkodó táblákon egyaránt jelen lesz, ilyen megoldásokkal készül többek között az Acer, az Asus, a Dell, a Fujitsu, a HP, a Lenovo, az LG, valamint a Toshiba is. Az órajel a 2,4 GHz-et is eléri, a "Gen 7" PowerVR grafikus vezérlő révén az OpenGL ES 3.0 és a DirectX 11 is támogatott, az eddigi tesztek alapján pedig a platformnak a Snapdragon 800 és a Tegra 4 ellenében sincs szégyellnivalója.

Azt is látni kell azonban, hogy a táblák teljes mellszélességgel történő támogatása nem garancia mindenre. A 8 hüvelykes eszközök piaci forgalma például - tajvani ágazati források szerint - elmarad a várakozásoktól, márpedig ezen megoldásoktól a gyártók eredetileg azt remélték, hogy idővel felváltják majd a 7 hüvelykes példányokat. Ez utóbbi változatok ára az Egyesült Államokban elérte a 150 dolláros szintet, az új szállítmányokban pedig 70 százalékos részesedéssel vannak jelen, miközben a 8 hüvelykesek ennek alig 3 százalékát mondhatják magukénak. Egyértelmű, hogy a méret mellett az ideális árat is el kell találni ahhoz, hogy egy-egy szereplő nagyot robbantson.

Érdekesség, hogy a LinuxCon alatt az Intel nyílt forráskódú technológiáért felelős fejlesztőmérnöke ezúttal is az asztali Linux évének eljöveteléről beszélt. Ezt ugyan már 1999-ben is teljes hittel tette, azóta azonban történt néhány olyan komoly változás, amely talán valóban megalapozza a kijelentést. Az Android és a különböző hordozható eszközök gyors terjedése révén valódi forradalom ment végre az informatika területén, éppen egy ilyen horderejű váltásra volt szükség ahhoz, hogy végre megrengessék a Windows egyeduralmát. Ráadásul a Microsoft a Windows 8 révén újabb blamába futott bele, ezen a 8.1-es verzió sem igazán segít, ez pedig újabb lökést adhat a felhasználók egy részének, hogy valódi alternatíva után nézzen - már csak azért is, mert aki komolyan érdeklődik a játékok iránt, az valószínűleg beruház majd egy új konzolra, a Steam linuxos kínálatának fokozatos bővülésével pedig már egyébként is csökken az eltérés a két platform között. Könnyen lehet persze, hogy a Linux győzelme végül egy, a jelentéktelenségbe visszasüllyedő asztali szegmensben jön majd el, ám ezt még korai lenne leszögezni.

Az biztos, hogy az AMD helyett egyre inkább az ARM számít komoly vetélytársnak az Intel szemszögéből, hiszen ők készülnek a hordozható megoldások után a szerverek szegmensének meghódítására. E két rivális egymással összefogva szeretne itt komoly sikereket elérni, és bár jelenleg a szerverek 99 százaléka x86 chipekre épül, az ARM architektúrájának integrálásával ez a helyzet megváltozhat, különösen 64 bites technológiájuk elterjedésével. A Seattle és Berlin sorozatba tartozó AMD-szerverekben már felhasználják a Cortex-A57 magokat, ezek 2014 közepére kezdhetik meg igazán hódító útjukat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #9
    A windowst már csak az M$ offisz tartja életben. Ja meg a szilverlájt! :D:D
  • AgentKis #8
    Jó lesz vigyázni velük.
  • Komolytalan #7
    "Meglepo, de a 25 fele android 99%-ban egyforma, csak a grafikus felulet es a feltelepitett programok ternek el."
    Na ja, persze. A készülékek felbontása, dpi-je, oldalaránya megközelítőleg se ugyanaz, van amin HW gomb van, van amin SW, eltérő utasításkészletek, meg lehetne még sorolni a jövő hétig. Lehet hogy 99%-ban egyforma, de az az 1% duplázza a szükséges fejlesztési időt, ha mondjuk iOs-hez hasonítod.
  • Komolytalan #6
    "Ha mukodik a steam linux-on, akkor ha a google engedi, akkor megy android alatt is."
    Utasításkészletnek is stimmelni kell. ARMv6 ARMv7 között sincs átjárás, x86/x64 meg nagyon más tészta. Elég ha a kódban 1 helyen használnak - mondjuk egy felhasznált libraryban - egy ASM rutint, rögtön nem megy más alatt.
  • sanyicks #5
    de közel ugyanaz. Az eltérő utasításkészlet pedig csak egy fordítási direktíva. Így lehetséges az, hogy az ARM-os kisgépemen futó linuxon, minden opensource program elérhető ami az x86-os linuxon is, és meglepő módon semmi különbség nincs a használatuk között, csak annyi, hogy x86 végű helyett az armhf végű binárisokat kell keresni ha letöltök ;) De a csomagkezelőkkel erre sincs szükség, hiszen ott a megfelelő architektúrához tartozó repoból szedi le.
  • kvp #4
    "rakjál apache-ot androidra"

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.andi.serverweb

    "A GCC az nem fordító, hanem egy csomó GNU-s fordító egy csomagban."

    GCC = Gnu Compiler Collection. A lenyeg, hogy szabvanyos es minden linux ezt hasznalja. Az android alatt is egy sima arm-os linux van, mint amilyen sok router-en is.

    "Fejleszteni meg 25 féle androidra nem épp egyszerű."

    Meglepo, de a 25 fele android 99%-ban egyforma, csak a grafikus felulet es a feltelepitett programok ternek el. De ugyanaz a linux csomag van alattuk, mivel a legtobb gyarto ezt nem modositja. Sot igazabol vicces, hogy azok az api-k amik valtoztak a 2.x es 4.x kozott, valojaban ugyanazt a c-s api-t hasznaljak alul, tehat nativ kodbol egyszerubb elerni az adott funkcionalitast mint az android keretrendszeren keresztul.
  • wraithLord #3
    A GCC az nem fordító, hanem egy csomó GNU-s fordító egy csomagban. Úgy tudtam, hogy az AMD is a mobil eszközökre akarja helyezni a hangsúlyt. És hülye lenne nem arra helyezni.
  • nyerek01 #2
    Azért az android meg a linux közel sem ugyan az. Az hogy valami működik linuxon semmit nem jelent android vonalon, rakjál apache-ot androidra. A desktop és mobil átlag hardver is eltérő utasításkészletet használ. Fejleszteni meg 25 féle androidra nem épp egyszerű.
  • kvp #1
    "a Steam linuxos kínálatának fokozatos bővülésével pedig már egyébként is csökken az eltérés a két platform között. Könnyen lehet persze, hogy a Linux győzelme végül egy, a jelentéktelenségbe visszasüllyedő asztali szegmensben jön majd el, ám ezt még korai lenne leszögezni."

    Amit sokan nem latnak, az az, hogy az android alatt is linux van. Ha mukodik a steam linux-on, akkor ha a google engedi, akkor megy android alatt is. A hardverek ilyen szempontbol teljesen egyformak, mivel mindket rendszer alatt a gcc az elterjedt fordito es azonosak az api-k, ezert a jatekok nem latjak a kulonbseget egy x86-os desktop es egy arm-os telefon kozott, csak az eroforrasok nagysaga es az i/o eszkozok tipusa ter el, viszont fejlesztesi szempontbol ezt a kettot az egyik legkonnyebb kezelni.