MTI

Multiplexekbe tart a magaskultúra

Digitalizált, elektronizált és képernyőkkel telezsúfolt világunkban az előadóművészetek sokáig kitartottak a közönség és az előadók közti szűretlen, közvetlen kapcsolat végváraiként, ám többé már nem azok. Operaházak, balett-társulatok, még a londoni National Theater is azért versenyez, hogyan csábítsa be a közönségét mozikba nagy felbontású közvetítésekkel, amelyeknek egy jelentős részét később ismétlik is. Ez a változás már érezteti hatását a programokról szóló döntésekben, továbbá a kosztüm- és színpadtervekben, a világításban, sőt még a jegyárakban is.

A zenekarok igyekeznek megragadni a konjunktúrát, remélve, hogy a nagy vetítővásznak megnövelik azoknak a számát, akik szeretnek feketébe öltözötten hangszereken játszó férfiakat és nőket nézni. A Los Angeles-i Filharmonikusok november elején jelentette be, hogy Észak-Amerika 450 színházában élő adásban fogják közvetíteni a karizmatikus zenei igazgató, Gustavo Dudamel vezényelte koncertjét. Korábban a Berlini Filharmonikusok, a Bécsi Filharmonikusok és a Philadelphiai Zenekar vállalkozott hasonlóra, de a budapesti Corvin moziban is láthatók a párizsi opera előadásai..


Miközben milliókhoz visz el olyan produkciókat, amelyeket különben nem látnának, az új módszer komoly kérdéseket is fölvet. Hogyan fogja átalakítani az előadások szereplőgárdáját, rendezését, jelmez- és díszlettervét? A fotogén előadók ezután előnyt fognak élvezni? A zenészek színészkedni kezdenek a kamera előtt? A rendezők ezután úgy dolgoznak, hogy közben a közelképekre koncentrálnak, és elfeledkeznek a magasan, erkélyeken ülőkről? Hogyan hatnak a közvetítések a helyi zenekarok, színházi és operatársulatok előadásainak látogatottságára? Egy olyan kulturális közegben, ahol a mikrofon használata is hullámokat ver, az elektronizált hang támadása hogyan fogja megváltoztatni az emberek esztétikai elvárásait?

A kulturális filmvetítések legismertebb szállítója a New York-i Metropolitan Opera (Met), amely öt szezonnal ezelőtt vezette be a gyakorlatot. Az idén 36 ország mintegy 1500 színházában és mozijában 12 előadását láthatja szombatonként a pattogatott kukoricát fogyasztó közönség. A Met szerint csak a múlt szezonban 2,4 millióan váltottak jegyet az előadásaira. Összehasonlításképp: az első szezon hat közvetítését nyolc ország 248 színházában élvezhették csak, és összesen 325 ezer ember látta őket.

A londoni Royal Opera és a milánói La Scala egyaránt két közvetítést ajánl ebben a szezonban, a barcelonai Gran Teatre del Liceu pedig egyet. Az európai előadásokra szakosodott Emerging Pictures a londoni Royal Ballet, a párizsi opera balett-társulata és a moszkvai Nagyszínház balett-társulata nyolc előadását közvetíti élőben. A londoni National Theater hat élő közvetítésre vállalkozott, és ezek közül kettő más társulatok előadása lesz. Világszerte 330 színházban és moziban lehet majd látni őket.

A producerek azzal érvelnek, hogy az élő közvetítések híveket szereznek a műfajnak, ösztönzik az érdeklődést és a helyi jegyvásárlást. A The New York Times riportja szerint azonban kevés vizsgálatot végeztek ezzel kapcsolatban, és nincsenek kézzelfogható bizonyítékok, amelyek alátámasztják az állítást. Az élő adások egyelőre nem jelentenek komoly bevételi forrást - a Los Angeles-i Filharmonikusok például azt reméli, hogy nullszaldós lesz a vállalkozása. A fejlődési pálya kétségtelenül nem töretlen. A Royal Operából a múlt szezonban még öt élő közvetítés volt, a mostaniban pedig csak kettő lesz. Az Emerging Pictureszel kapcsolatban álló fél tucat olasz operaházból eddig kevés jelentkezett be élő közvetítésre erre a szezonra.


Más témát jelentenek az esztétikai kérdések. Már a Metben is számításba veszik azt, hogy a díszlet és a jelmezek miként mutatnak a vetítővásznon. A közvetítésekben szereplő művészek azt mondják, hogy a közelképek gondolata állandóan munkál bennük. Néhány kritikus pedig megkérdőjelezi, hogy van-e még létjogosultságuk a kisebb hangoknak. A kamerák a koncerttermek és a színházak elkerülhetetlen tartozékaivá kezdenek válni, igaz, a technológiai haladásnak köszönhetően kisebbek és kevésbé szembeötlők, mint a korábban voltak.

A londoni National Theaterben az élőben közvetített előadások jegyárai alacsonyabbak a szokásosnál a nézőtéren felállított kamerák miatt. A közvetítések megváltoztatják a világítást és a maszkokat is - sorolja David Sabel a színházból sugárzott élő közvetítések producere. A szezon programjának összeállítását azonban a közvetítések nem befolyásolták.

A magas kultúrát jelentő előadások az elmúlt évtizedekben is jelen voltak a televízióban, bár az utóbbi években általában száműzték őket a közszolgálati csatornákra és a művészetekre szakosodott kábeltévés csatornákra. Az operák megfilmesítése már régen zajlik, a piacot elárasztották az operaelőadásokról készült DVD-k. Ami most újdonságot jelent, az az, hogy élő közvetítésekről van szó, nagy kivetítőn lehet nézni az előadásokat, amelyek kollektív élménnyé válnak. Az egyidejűség is egyfajta különlegességnek számít.

Az új technológia, a közönség igénye a kamera nyújtotta élményre, illetve a kultúra árusainak az a törekvése, hogy növeljék a jegyvásárlók számát, együtt táplálja a művészetfogyasztásnak ezt a roppant korszerű formáját. Persze a mozik gyors átállása a 35 milliméteres filmvetítőről a digitálisra nélkülözhetetlen volt ahhoz, hogy ez bekövetkezzen. Az Egyesült Államokban lévő 39 ezer vetítőhelynek körülbelül az egyharmada váltott át digitális technikára az utóbbi öt évben. - A technológia elég jó lett, és amit a vászonra vetítünk, valóban kielégíti a közönséget anélkül, hogy nevetségesen nagy összegbe kerülne - magyarázza Ira Deutchman, a 140 moziból álló hálózatot üzemeltető Emerging Pictures igazgatója.

A multiplexek üzemeltetői örülnek a csúcsforgalmon kívüli időszakban bemutatható érdekes eseményeknek. Ráadásul az opera- és koncertközvetítésekre drágábban adják a jegyet, mint a normális mozielőadásokra. Az új technológia akkor jelent meg, amikor a kulturális intézmények azért harcolnak, hogy odafigyeljenek rájuk. A filmvetítések olyan emberekhez jutnak el, akik valamilyen okból nem járnak színházba: vagy azért, mert inkább az otthon megnézhető filmeket választják, vagy a közlekedés nehézségei, netán a 250 dolláros operai jegyárak rettentik el őket, vagy egyszerűen csak távol laknak minden színháztól.

A közönséget vonzzák a közvetítést kísérő kulisszák mögötti interjúk és életképek, a reality-televíziózás megszokott és kedvelt elemei. A zenekarok számára nagyobb mértékben lutri egy filmközvetítés. A gyilkos vagy vidám dolgokat művelő operai szereplők sok néznivalót adnak a mozilátogatóknak, és a balett-táncosok is izgalmas, változatos látványt nyújtanak. A zenekarok tagjai azonban többnyire sima fekete öltözékben ülnek a helyükön, ráadásul hajlamosak arra, hogy biztonsági játékra törekedjenek, ha tudják, hogy filmfelvétel készül, amely megőriz minden kis hibát. Egy szimfonikus koncerten nem történik semmi, ami kárpótolhatja a nézőt a mozi esetleg gyenge minőségű hangrendszerének a hibáiért.


Fordított kisérlet is van: mozifilm élő zenekari kisérettel

Néhány zenekar azonban úgy gondolja, hogy érdemes kockáztatni. A Berlini Filharmonikusok augusztus 27-i szezonnyitó koncertjét 70, többségében európai moziban mutatták élőben. Szeptember 18-án 50 moziban lehetett látni a Luzerni Fesztivál záró hangversenyét, amelyen a Bécsi Filharmonikusok léptek fel Gustavo Dudamel vezényletével. A Philadelphiai Zenekarnak ebben a szezonban kilenc koncertjét közvetítik mintegy 30 amerikai filmszínházban és 50 nyugdíjas otthonban, illetve közösségi központban.

Deborah Borda, a Los Angeles-i Filharmonikusok elnök-vezérigazgatója hiszi, hogy az élő közvetítések igenis hasznára válnak a zenekarnak. Ebben a szezonban három közvetítést terveznek: január 9-én John Adams, Leonard Bernstein és Ludwig van Beethoven műveit hallhatja a széles közönség, március 13-án Pjotr Iljics Csajkovszkij művei lesznek műsoron, június 5-én pedig Johannes Brahms IV. szimfóniája és Kettős versenye, amelynek a Capucon-testvérek, a hegedűs Renaud és a csellista Gautier lesznek a szólistái. A moziknak javasolt jegyár minden koncert esetében 20 dollár.

"A cél nemcsak a Los Angeles-i Filharmonikusok népszerűségének növelése, hanem a klasszikus zene közönségének gyarapítása is országszerte. Ha minden úgy történik, ahogy reméljük, akkor a közönség nőni fog" - jelentette ki Borda.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #44
    A klasszikus zenevel es pl. a jazzel az a baj, hogy tanulni kell hallgatni.
    Nem olyan, mint a popzene. Nem art a muveltseg, hattertanulmany egy-egy munel, zeneszerzonel. Az sem art, ha az ember ert egy kicsit a zenehez, sot ha jobban ert hozza, mar nem is hallgat nagyon popzenet. ;)
    Bar neked ajanlottam konyveket is, azokutan nem hiszem, hogy erdekelne a zenei ajanlatom, de eloszor hallgass Vivaldit, Ravel-t, Rossini-t.. nehany ev mulva: Wagnert, Bartokot, Stockhausent es modernebbeket akar.
  • FoodLFG #43
    Kicsit off, de én nagyon bírom az ilyen zenéket:
    Mychael & Jeff Danna - The Blood of Cuchulainn
    csak az a baj, hogy nehezen találok hasonlókat. Esetleg tudna valaki iránymutatást adni, hogy merre kéne keresgélnem (milyen zeneszerzőktől stb) hasonlókért ?
  • m minnifield #42
    tessék
    kicsit beteg, dehát a szerző se normális
  • accord #41
    kérdésem lényege az lenne, hogy olyat keresek ami közelebb áll a komolyzenéhez, de hasonlóan modern, mint a linkeltek :)
  • accord #40
    szép példa a klasszikus és a modern ötvözésére
    Tudom hatásvadász, de engem az nem zavar. :)
  • accord #39
    Ok, nyertél :)
    Nem tudsz amúgy olyan zeneszerzőt aki komplex (sok szólamú, és/vagy zenekari hangzás szerű) zenét játszik de nem "elhanyagolva", sőt inkább hangsúlyozva a modern hangszereket? Vannak az ismertek, mint a Jean Michel Jarre, a Vangelis, Mike Oldfield, meg hasonlók. Ők jók, bár sok számukban elég gyakran ismételnek.
    Ilyenre gondolok, jó példa:
    Jean Michel Jarre - Chronologie Part 3

    folytatás
  • didgeridoo #38
    Ez pedig ma már közhely az elektronikus kortárs klasszikus zenében:
    http://www.youtube.com/watch?v=JQRxTGLp8AY&feature=related
  • didgeridoo #37
    Oscar Sala (ő írta a régi Delta c. zenéjét az '50-es években, legalább is azt a zenét hallhattuk tőleg legtöbbször+Hitchcock filmjeiben is tevékenykedett):
    http://www.youtube.com/watch?v=a5e1CBpDch0&feature=related

  • accord #36
    Vannak igényes komolyzene feldolgozások is, az Emerson Lake & Palmer-t én például nagyon csípem: példa
    Mondjuk ez már az igényesebb könnyűzene kedvelőknek is sok néhol. Pedig kb. így kéne kinéznie a könnyűzenének - az igényeseknek.

    didgeridoo írta:
    http://www.youtube.com/watch?v=wxYCLbbW12c&feature=related
    "Ma már ez is a múlté, mert ez a zene helyenként bár érdekes hangzású, túlságosan elidegenedett a beidegződéseinktől"

    Szerintem inkább így néz ki az ami elrugaszkodott a beidegződéseinktől. Kb. 2:00-tól, de főleg 2:30-tól:
    http://www.youtube.com/watch?v=O6vN9nadqtQ&feature=related
    Elborult, de jó :) Pedig ez "csak" könnyűzene, abból is a "butábbik": metál. Na jó, progresszív metál :)
  • didgeridoo #35
    Lehet, hogy ehhez milliárd élet is kevés.
    Egyébként úgy érzem, hogy muzealitás szempontjából kivételes korban élünk. Bár a régi zenékkel való előhozakodás emlékeim szerint úgy 1830 körül (Felix Mendelssohn-Bartholdy Máté-passió előadása) kezdődött meg, a XX. századra mind az elérhető korábbi zenék, mind az elérhető szakirodalmak mennyisége kinőtte magát a korábbi keretek közül. Mára természetessé vált a régi dolgokkal való előhozakodás, ami nem is baj, mert a jelen korántsem olyan rózsás...

    Ehhez kapcsolódóan:

    Valaki korábban írt a 100 éves zenék előcitálásáról:
    Zenei ideálok tekintetében azért már korábban is megesett, hogy a maguk módján próbáltak visszanyúlni pl. az ókorba: lásd (bécsi) k l a s s z i k u s stílus. Brahms, a romantikus zeneszerző például (kinek) nyilvánvalóan beethovenkedett, stb. Na itt jön a képbe a zenei hagyományok egymásra épülésének története...