Berta Sándor
Virtuális városmodellek
Európai kutatók olyan adatmodellt hoztak létre, amely reményeik szerint a városi környezetekben található 3D-s objektumok megjelenítésének és körülírásának szabványformátuma lehet.
A CityGML nevű eszköz a különböző forrásokból fellelhető adatokból egyetlen 3D-s városmodellt alkot meg és így jelentősen megkönnyíti a virtuális várostervezést. A megoldás előnye, hogy képes például a tárgyakhoz, épületekhez kiegészítő információkat társítani és megkönnyíti a különböző alkalmazások közötti adatcserét. A kiegészítő megjegyzések között szerepelhet például az adott ház építési éve, funkciója, címe, hogy milyen anyagokból épült, mekkora a hőleadása, a hő- és a zajkibocsájtása stb. Ezek az információk ráadásul bármikor tetszőlegesen változtathatók, bővíthetők.
"A CityGML minden 3D-városmodellező program ideális kiegészítője lehet, legyen szó város- és helyszíntervezésről vagy éppen katasztrófamenedzsmentről" - hangsúlyozta Gerhard Gröger, a Bonni Egyetem Geodéziai és Geoinformációs Intézetének munkatársa. A szakember szerint az új adatmodell felhasználható akár a játékokban szereplő virtuális világok, települések létrehozására. "Nemcsak a játékoknál, de akár a szimulátoroknál is egyre erősödik az a tendencia, hogy a megjelenített helyszínek egyre élethűbbek legyenek. A CityGML segítségével különösen az épületek belső terei, élete modellezhető le, de szintén megalkothatók a házakat élethűnek mutató textúrák" - tette hozzá Gerhard Gröger.
"Az új modell által lehetővé tett adatcsere különösen megkönnyítheti a 3D-s térképek elkészítését, hiszen a segítségével ötvözhetők a földhivatalok információi, valamint a földrajzi és az utcaadatok" - szögezte le Angela Czerwinski, a kutató kollégája. A CityGML-t már néhány helyen sikeresen alkalmazták. Észak-rajna-Vesztfáliában például az európai uniós környezeti zajkibocsájtási irányelv megvalósításakor kapott szerepet. Ezenkívül számos város, köztük Berlin is a 3D-s városmodelljét a CityGML segítségével készítette el.
Az új alkalmazást időközben szabványként fogadta el a geoinformációs rendszerek nyílt szabványait összegyűjtő Open Geospatial Consortium (OGC). A szervezet indoklása szerint az európai kutatók által kifejlesztett modell a jövőben nemcsak a várostervezésben, hanem az építészetben, a környezeti szimulációkban és a navigációs programokban is komoly szerephez juthat.
A CityGML nevű eszköz a különböző forrásokból fellelhető adatokból egyetlen 3D-s városmodellt alkot meg és így jelentősen megkönnyíti a virtuális várostervezést. A megoldás előnye, hogy képes például a tárgyakhoz, épületekhez kiegészítő információkat társítani és megkönnyíti a különböző alkalmazások közötti adatcserét. A kiegészítő megjegyzések között szerepelhet például az adott ház építési éve, funkciója, címe, hogy milyen anyagokból épült, mekkora a hőleadása, a hő- és a zajkibocsájtása stb. Ezek az információk ráadásul bármikor tetszőlegesen változtathatók, bővíthetők.
"A CityGML minden 3D-városmodellező program ideális kiegészítője lehet, legyen szó város- és helyszíntervezésről vagy éppen katasztrófamenedzsmentről" - hangsúlyozta Gerhard Gröger, a Bonni Egyetem Geodéziai és Geoinformációs Intézetének munkatársa. A szakember szerint az új adatmodell felhasználható akár a játékokban szereplő virtuális világok, települések létrehozására. "Nemcsak a játékoknál, de akár a szimulátoroknál is egyre erősödik az a tendencia, hogy a megjelenített helyszínek egyre élethűbbek legyenek. A CityGML segítségével különösen az épületek belső terei, élete modellezhető le, de szintén megalkothatók a házakat élethűnek mutató textúrák" - tette hozzá Gerhard Gröger.
"Az új modell által lehetővé tett adatcsere különösen megkönnyítheti a 3D-s térképek elkészítését, hiszen a segítségével ötvözhetők a földhivatalok információi, valamint a földrajzi és az utcaadatok" - szögezte le Angela Czerwinski, a kutató kollégája. A CityGML-t már néhány helyen sikeresen alkalmazták. Észak-rajna-Vesztfáliában például az európai uniós környezeti zajkibocsájtási irányelv megvalósításakor kapott szerepet. Ezenkívül számos város, köztük Berlin is a 3D-s városmodelljét a CityGML segítségével készítette el.
Az új alkalmazást időközben szabványként fogadta el a geoinformációs rendszerek nyílt szabványait összegyűjtő Open Geospatial Consortium (OGC). A szervezet indoklása szerint az európai kutatók által kifejlesztett modell a jövőben nemcsak a várostervezésben, hanem az építészetben, a környezeti szimulációkban és a navigációs programokban is komoly szerephez juthat.