Zsellér Máté

Külvárosi rockerek - Élet a Ken Park után

Az utóbbi idők egyik legnagyobb botrányfilmje, a Ken Park rendezője visszatér és ismét sokkolni próbál. De minket sem kell félteni.

Mizujs rockerek? Mizujs veled Larry Clark? A kérdés régóta foglalkoztatja a nagyérdeműt, az Egyesült Államokban betiltott, Európában botrányfilmmé avanzsált Ken Park óta ugyanis a rendező nem nyúlt kamerához. Clark 2002-es botrányfilmje nem csak megosztotta a közönséget, de egyenesen polarizálta azt, amellett hogy a rendezőre hírhedtség örökkön vonzó bélyegét sütve a nevét underground árucikké tette.

A Larry Clark munkássága után érdeklődőknek már csak azért is érdekes lehet ez a film, mert a megtekintéssel egyben arra is választ kapunk, hogy miként is képzeli el a rendező az életet (és rendezői ténykedését) a Ken Park (2002) után. A hírhedten naturalista tinitörténetben Clark rendezői ollója kétségkívül megszaladt egy kissé, de ezzel együtt saját kendőzetlen stílusában is egyfajta alkotói zsákutcába jutott. A filmben a Kölykök (1994) jó érzékkel készre kevert nagyvárosi szocio-drámájának hatáselemeit bornírt módon felnagyítva saját stílusát tette hiteltelenné, a végeredmény pedig az olcsó hatásvadászat vádjait is nehezen tudta eltartani magától.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A saját nevelésű lova másik oldalára átesett rendező a fejlődésképtelenség és önismétlés vádjai nélkül nem járhatta tovább az utat, amely a Kölyköktől a Ken Parking vezette. A külvárosi rockerek című új munkájában megzabolázza a rendezői ollót, sikeresen fosztja meg filmjét a fékevesztett "clark-iság" értelmetlen naturalizmusától, a korábbi erejéhez viszont nem igazán sikerül visszatalálnia.

De kik ezek a rockerek, akik felé Clark az angol címben cinkosul odabiccent? Nem mások, mint egy csillogó bogárszemű tizenéves fiúsereg, jelen filmjének kipécézett főszereplői. A srácok második generációs mexikói bevándorlók, akik vállalható identitás és megértés után kutatva róják gördeszkájukon a perifériák flaszterét. Szüleik másfajta jelent vágytak, mégis legalább sikeresen meg tudtak kapaszkodni a külvárosok szegénynegyedében. Ők maguk pedig másfajta jövőt remélnek, s ha a gyanakvó tekintetű Egyesült Államokban nem is, legalább a gördeszkán bebarangolt ismerős utcákban, saját környékükben hazára leltek.

Klikk ide! Klikk ide!

A származásuk közös, ahogy a negatív véleményük is az a szub-kulturális hatások feltétlen elfogadásáról. Miért kellene nekik is átvenniük a külvárosi vidékeken tomboló hip-hop kultúra hagyományait és életvitelét, amikor az gondolkodásuktól teljesen idegen? Az alternativitás igénye felmerül, a tüntető, vagány másságot pedig a szűk nadrág, a punk-rock és a gördeszka-kultúra kínálja. A tinenéves latino-rockerek kulturális elkülönése nem jár együtt tettlegességgel vagy agresszióval. Őket a származáson túl a punk-rock és a gördeszka köti össze, s mint mindenki más a külvárosi bandakultúrában, ők is együtt lógnak, amellett, hogy közösen védik saját falkájuk gyermekeit.

A szubkulturális tinédzser-trendek és viselkedési minták iránt mindig is fogékony Clark-ot valószínűleg a fentiekben lelt egzotikum foghatta meg. Viszont legújabb lelenceivel nem lelt világraszóló kincsre: e fiúk képzelt története őt kétségkívül érdekli, de a közönséget nem feltétlenül fogja. Hogy sztorit is kanyarítson szereplőihez, végigkíséri egy kalandozással teli napjukat, amely Los Angeles ismerős déli vidékeiről Santa Monicába és a Beverly Hills gazdag negyedeibe vezet. A deszkaparipán közlekedő hosszúhajú baseball-sapkás fiúkák hamar meghódítják a könyékbeli lányok szívét, összetűzésbe kerülnek a rendőrséggel és kivívják a helyi belőtt hajú ficsúrok haragját is. A megfáradt portyázó kacsasereg azonban a nap végére visszatér az anyaföldre - történetünk végén a kamera újra Dél-Los Angeles szegénynegyedeinek látképét pásztázza.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Clark mint mindig, most is különösen nagy gondot fordít a szereplőválasztásra. Filmbéli karaktereinek megformálásához soha nem tanult színészeket, hanem az utca gyermekeit keresi. Ahhoz ugyanis, amit meg kíván jeleníteni a vásznon, nem színésziskolákban tanult művi érzelmekre van szüksége, hanem a történet-koncepciója által emblematikussá emelt szereplői csiszolatlan természetességére. Válogatott Benetton-arcaiban ugyanis egyben védjegyet is remél a fél-dokus eszközökkel előadott hétköznapi tini-történetei hitelességéhez. Clark a tinédzser-lélektan felfejtésére tett újabb kísérletében most is ezeket az arcokat akarja megérteni, és általuk kívánja megérteni saját filmjét is. A szereplők karakterének a forgatókönyv megírásában is nagy szerepe van, a Külvárosi rockerek elsőfilmes fiúi-lánykái a filmben tulajdonképpen önmagukat alakítják.

A rendező munkáival együttjár egyfajta kötelező háryjánoskodás is, amelyet a szeretett megtalált szereplőinek hétköznapi heroizálásához, érdekesebbé tételéhez érez szükségesnek. A külvárosi rockerek főszereplőiből például a direktor nem kis túlzással ellenállhatatlan szexszimbólumokat farag. Amerre csak járnak, zsíros barna fürtjeikre van indulva a helyi szőke tagozattól kezdve az unatkozó gazdag háziasszonyokon és a készülő pornófilm stábján át mindenki, aki csak kapcsolatba kerül velük és nem akarja ellátni a bajukat. Az ilyen fogásokat sokan gondolhatják fölösleges vagyánykodásnak, megjelenésüket pedig a hétköznapi természetességet sugalló sztorikban hiteltelennek. Kétségtelenül ennek az elemnek a túladagolása vezetett a Ken Park provokatív összképéhez is, szűk kézzel mérve azonban a clarki heroizálás elnézhető túlkapás csupán, amely a történetnek nem árt, noha a játékfilmi jelleget erősíti és a természesség ellen hat.

A külvárosi rockerek a rendezői életművön belül nem különösebben kiemelkedő film, sokaknak azonban négyévente egy Larry Clark munka bőven belefér. A film nekik, a Larry Clark drukkereknek, valamint azoknak ajánlott, akik szívesen részt vennének egy gördeszkás barangolásban Los Angeles ritkán látott vidékein.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Külvárosi rockerek (Wassup Rockers)
színes feliratos amerikai filmdráma, 111 perc, 2005

rendező: Larry Clark
forgatókönyvíró: Larry Clark, Matthew Frost
zeneszerző: Steve Gainer
operatőr: Steve Gainer
producer: Larry Clark, Kevin Turen, Henry Winterstern
vágó: Alex Blatt

szereplők:
Jonathan Velasquez (Jonathan)
Francisco Pedrasa (Kiko)
Milton Velasquez (Milton/Spermball)
Yunior Usualdo Panameno (Porky)
Eddie Velasquez (Eddie)
Luis Rojas-Salgado (Louie)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • senoy #13
    es melyik 3 mondat lenne az?
  • braeburn #12
    Ilyen zsurnaliszta böffenetet is csak a bulváráknál tanulhatott a mélyen tisztelt tzickíró. Ekkora marhaságot életmben nem olvastam, mint amit ez itt összehordott. Gondolom karaktermennyiségre kapja az apanázsát, mert másképp három egyszerű mondatban is kifejthette volna véleményét.
  • winnie #11
    amerikai moziban nem, ki kell kölcsönöznöd, de magyar mozikban most van.
  • pitiless #10
    oppá nem vettem észre hogy 2005...akkor moziban már nem nagyon fogom látni;)
  • kecskeszeme #9
    A Ken Park a legfosládább film, amit eddig láttam. Nulla történet, "művészkedős" ocsmánykodás... értékelhetetlen.
  • Landor #8
    szevasz winnie
  • winnie #7
    van olyan, hogy nem hivatalos magyar cím? és nem kell vérni, hiszenméár rég bemutatták a filmet.
  • pitiless #6
    No, senkinek se tetszik, a ken park? Nekem sokkal jobban bejön mint a Bully, de a kids az télleg sokkal jobb. Annál éreztem, mintha Clark vmi jótét lélek lenne és megmutatja a szülőknek, hogy a kicsi aranyszaró kölykeik miket is csinálnak, ha magukra maradnak. Ezt a Külvárosi rockereket (remélem nem hivatalos magyar cím)meg várjuk szeretettel.
  • winnie #5
    clark egyre esett vissza - persze volt honnan. a kids nagyon erős, a bully is jó film, de jóval lejjebb, a ken park pedig egy öncélú trágya, de el kell fogadni, hogy sokaknál, akik nem ismerték előtte clarkot, az lett a "hú, aszta"-film.
  • Ronny #4
    ezt a filmet a mekáknak csinálták?