Szekeres Viktor

A királynő - Egy semmitmondó Oscar-jelölt

Az idei Oscar-díjak egyik legbiztosabb várományosáról van szó - persze nem a legjobb film kategóriában (bár oda is jelölték), hanem a női főszereplőnek, a II. Erzsébetet alakító Helen Mirrennek adná oda már előre mindenki az aranyszobrot.

Mintha a színésznő valóban brilliáns alakítása azonban szemfedőt húzott volna az ítészek szemére és ettől hirtelen a filmet, A királynőt is elkezdték a legjobbak között emlegetni, holott közel sincs szó kiemelkedő alkotásról - mondom ezt a legtöbb kritikával szembehaladva.

Miről is szól A királynő? A királynőről, vághatná rá a többség és nagyobbat nem is tévedhetnének. A film Diana hercegnőről szól, és az 1997-es év egyik tragikus hetéről, amikor a lesifotósok által űzött, mindig a média középpontjában lévő exhercegnő Párizsban halálos balesetet szenvedett. Erről a hétről láthatunk látleletet, arról, hogyan reagált az angol nép a halálhírre, mit lépett az angol sajtó, a frissen kinevezett Tony Blair és miképpen fogadta az országos gyászt a királyi család, élén természetesen a királynővel.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Elárulom: nem túl jól, mondhatni örlődve, hiszen nem voltak túl jó véleménnyel a családba be-, majd kilépő hercegnővel és az ő folytonos figyelmet keresőt, kutató stílusával. Ezért inkább visszavonulva "gyászoltak", hogy a két ifjú herceget minél kisebb megrázkódtatás érje, miközben nagyapjuk próbálta őket vadászni tanítani. Eközben viszont a közvélemény és a sajtó meglehetősen nagy nyomást fejtett ki a királynőre, s ellenpólusként még Blair miniszterelnök is megpróbálta az alkotmányos monarchia fő letéteményesét megvédeni a népharagtól.

Stephen Frears, brit rendező alkotása afféle dokumentarista film megtűzdelve korabeli felvételekkel Dianáról és a gyászoló hadakról, sőt látásmódjában is ezt a hozzáállást vállalja a film, hiszen a nép és a királynő között kibontakozó elvi vitában pro és kontra érveket sorakoztat fel mindkét oldal mellett s ellen szereplői, mint afféle írói és rendezői szócsövek segítségével. Hogy szándékos-e ez a visszahúzódás, vagy egyszerűen csak félt Frears véleményt nyilvánítani, az a nézők feladata, hogy eldöntsék.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

És lehet, hogy az a krónikási visszahúzódás és a finom, apró rezdülésekre való túlzott odafigyelés teszi a filmet hömpölygően unalmassá. Pedig alig másfél órás, tehát eposzi hosszúsággal sem lehet vádolni, csak éppen sem az általunk ismert események más szemszögből való tálalása, sem Nagy-Britannia vezetőinek igazi emberré való avanzsálása nem okoz különösebben nagy izgalmakat. A karakterek aprólékos lefestése plusz pontot eredményez (kérdés, hogy mennyire valóságosak, hiszen az író nem ismerhette mindnyájukat), de még ők sem tudják úgy előrevinni a történetet, hogy elérje a néző ingerküszöbét. A súlyos kérdések felvetése és azok megválaszolása sajnos elmarad, mindössze egy lassú kordokumentumot kapunk.

Amellett, hogy meglehetősen elnagyolt a film, mindenféleképpen érdekes, hiszen alig pár éves eseményeket dolgoz fel fiktív tényezőkkel kiegészítve és olyan színészeket szerepeltet, akik mindannyunk számára ismert személyiségeket alakítanak - és a színészek a lehető legjobban tudják le ezt a kihívást. Tony Blair, Károly herceg, az anyakirálynő vagy James Cromwell Fülöpje természetesen Helen Mirren királynőjével az élen mind-mind igazán emberi, háromdimenziós alakítások. Ha csak a színészeken múlna a film, akkor mindenkinek ajánlanám.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

De nem csak rajtuk múlik, sajnos. Hiába igényes egy filmalkotás, ha hiányzik belőle az az erő, mely átütővé tehet egy filmet. Hiába szikrázik olykor a feszültség Blair és a királynő között, ha a többi karakter (és ez nem a színészek hibája) közti konfliktusok mindössze pár bagatell és nyilvánvaló dologra korlátozódnak. A díjátadók nagy kedvence lesz a film Helen Mirren sokat emlegetett alakításának köszönhetően, de hiszem, hogy nem vagyok egyedül a tengernyi dicséret ellen amikor azt mondom, hogy pár ínyenc kivételével a hétköznapi nézőnek nem fog különösebb izgalmakat és szellemi kihívást tartogatni A királynő. Igényes film lett, de meglehetősen semmitmondó.

Klikk ide!
Klikk a poszterre a nagyobb változathoz
A királynő (The Queen)
angol-francia-olasz életrajzi dráma, 97 perc, 2006

Rendező: Stephen Frears
Forgatókönyvíró: Peter Morgan
Operatőr: Affonso Beato
Zene: Alexandre Desplat
Vágó: Lucia Zucchetti

Helen Mirren (II. Erzsébet királynő)
Michael Sheen (Tony Blair)
James Cromwell (Fülöp herceg)
Sylvia Syms (I. Erzsébet, a királynő anyja)
Paul Barrett (Trevor Rees-Jones)
Alex Jennings (Charles herceg)
Jake Taylor Shantos (William herceg)
Dash Barber (Harry herceg)
Helen McCrory (Cherie Blair)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Molnibalage #31
    Én láttam a filmet és nekem csak annyi érződött benne, hogy nekik (angolok) valahogy több hagyományuk, erkölcsük és bizalmuk van az állam (monarchia) intézményében, mint ami nekünk lehet az elkövetkező években és volt az elmúlt 4-5 évben..
  • KennyG #30
    http://imdb.com/title/tt0436697/ratings a részletesség kedvéért...
  • winnie #29
    imdb-szinten naná, hogy reprezentatív - vagyis az eredmény tekinthető annak, ha még 20ezren szavaznak, már nem fog vááltozni az érdemjegy, max 2 tizedet le-föl.

    az más kérdés, hogy imdb-ből nem lehet ítélni, hiszen nyilvánvaló, hogy egy ennyire kritikuskedvenc film jó osztályzatokat fog kapni - nem véletlen a sok elismerés. (az más kérdés, hogy a kommersz rajongók, akik lehúzhatnák, úgysem fogják megnézni a filmet, csak a művészfilmesek)
  • Kagemusha #28
    ...mielott statisztikai adatokkal dobaloztok (7.7et kapott 10bol az IMDBn!!! Biztos jo film!), azt is nezzetek meg-tegyetek hozza, hogy ez CSAK 5770 ember (legalabbis 2007. januar 31. 9 ora 18 perckor ennyi volt) velemenye alapjan jott ki! Ez nektek reprezentativ minta? Arrol nem is beszelve, hogy egy muveszeti alkotas mindenkinek masrol szol, a velemenye szubjekiv es senkinek semmi koze hozza... masfelol meg gondolod, akinek nem tetszett es 0-t adott volna ra az IMDBn, az is kozotte van annak az 5770nek?
  • winnie #27
    érdekes volt, hogy angliában, a szeptemberi premierkor senkit nem érdekelt a film, úgy tűnt, hogy bukik, de aztán iszonyatos jó lett a híre és tartotta magát
  • rigidus #26
    "sok angol kutya biztos nagyon ráizgul majd erre a filmre"

    Gyanitom, hogy nem. Pont ez az, hogy Diana halala miatt a kiralyi csalad nepszerusege a beka seggenel van. Na ilyenkor szokas propagandafilmet csinalni, hogy a pornepnek kimagyarazzanak dolgokat...
  • PíszLávJuniti #25
    érdemes néha mások véleményére adni, hiszen rohanó világunkban nincs idő megnézni napi 5 filmet, hogy kiválaszthassuk a tetszőt majd azt megnézzük megint. :O

    leírás alapján az jött le, hogy lagymatag ratyi film. de muter biztos élvezné :o
  • BCs design #24
    sok angol kutya biztos nagyon ráizgul majd erre a filmre
  • Jack Bauer ahős #23
    winnie: igazad van, ráadásul a trailerek gyakran spoilereznek is, ami nem csoda, mert azt nem a rendező, hanem külön marketing cég csinálja, akik csak abban érdekeltek, hogy bemenj a moziba.
  • winnie #22
    "Én nem nagyon szoktam adni mások véleményére, főleg nem az iMDB-re. Megnézem az előzetest és az alapján eldöntöm,(azért van)."

    én inkább az imdb-re adok ,mert érdekes a tömeg véleménye egy filmről. általában nincsenek végletes kilengések, ami ott jó, az általában nem sz*r, ami sz*r, az általában nem jó, de mondjuk ilyenkor is véleményeket érdemes olvasni, mert ha valaki leírja, hogy miért jó vagy nem jó, akkor könnyű következtetni.

    viszont előzetest - azt soha nem néznék meg, mert úgy nem 100%-os egy film. lehet, hogy hülyeség, de egy filmre úgy érdemes szerintem beülni, hogy nem tudja az ember a műfaját, a poénokat, hogy miről fog szólni. oké, poszter, az is ad mankót, de annál több nem kell. ha "szűzen" nézi az ember a filmet, akkor sokkal nagyobbat üthet. (ld. a tinifilmnek induló horror vagy egy film, ami hirtelen visszafelé mondja a történetet). meg ugye ott vannak a sztoriszálak, melyek a 20-60. perc történéseit lőhetik le, vagyis az ember tudja, hogy mi fog történni egy ideig.