Rónai György

NVIDIA GeForce 6800



Az nVidia hivatalosan is bejelentette várva-várt új termékeit, vagyis a GeForce 6 sorozatot. Az NV40 grafikus processzorra épülő család kezdetben két tagból áll majd, az egyik a csúcskategóriás GeForce 6800 Ultra, a másik pedig a felső-közép kategóriás GeForce 6800. Az első hírek alapján az újdonságok helyreállíthatják a csorbát, amely az utóbbi évben az nVidia hírnevén keletkezett.

Az új NV40 grafikus processzor az IBM gyárában készül, 0,13 mikronos gyártástechnológiával. A 222 millió tranzisztort tartalmazó mag 16 renderelő futószalagot, és hat Vertex árnyaló egységet rejt. Támogatja a GDDR3 memóriákat, a PCI Expresst és az AGP8X csatolófelületet is.


Az új chipre épülő csúcskategóriás kártya a Geforce 6800 Ultra 256 bites memória interfészen keresztül 256 MB 550 MHz-es GDDR3 memóriát fog kezelni. A grafikus mag 400 MHz-en üzemel, amely így bizony komoly hűtést és tápellátást is igényel. A kártyán ennek megfelelően 2 darab molex tápcsatlakozó van, és a cég nyilatkozata szerint 480W-os tápegység ajánlott mellé. A kártyák hűtése természetesen gyártónként eltérő lesz, azonban elődéhez hasonlóan egy közeli PCI foglalatot is elfoglal, és hacsak merőben új hűtési technológiát nem találnak ki hozzájuk, bizony elég hangosnak is ígérkeznek.

A felső-közép kategóriás GeForce 6800 kártya a testvérével ellentétben csak 128 MB DDR1 memóriát kap, és mindössze 12 pixel futószalag lesz rajta engedélyezve. Ez egyrészről egyszerűbb nyomtatott áramköri lapot tesz lehetővé, ráadásul hőtermelése és energiaigénye is alacsonyabb lesz. Így ezen a kártyán már csak 1 darab molex tápcsatlakozó látható.


Az új grafikus processzor - amely mindkét kártyán megtalálható - már Vertex és Pixel Shader 3.0 egységeket tartalmaz (CineFX 3.0), valamint elődjével ellentétben támogatja a Displacement és a Tone Mapping-et is. Ezzel már eleget fog tenni a nyáron érkező DirectX 9.0c követelményeinek is, az nVidia új UltraShadow II megoldásával pedig többszörös teljesítmény érhető el az erre specifikusan megírt árnyalókat alkalmazó játékokban. Ugyan ilyen játék egyelőre csak egyetlenegy ismert - méghozzá a Doom III -, azonban John Carmack már most is ódákat zeng az NV40 Doom III alatt nyújtott teljesítményéről. Ez természetesen nem meglepő, hiszen egy hatalmas nVidia logó díszeleg a játék kezdőképernyőjén, tehát nem kell ecsetelni a cég és az id Software kapcsolatát.

Az nVidia már több gyártóval is kapcsolatban áll, akik közül mindegyiknél gőzerővel folynak az előkészületek az új kártyák piacra dobására. Ezek az Albatron, az AOpen, az ASUSTek és a Leadtek Research (akiknek a kártyáiról időközben már képek is megjelentek), a Chaintech, a Gainward, az MSI, a Palit Microsystems, a PNY Technologies, a Prolink Computers, a Shuttle és az XFX Technologies. Ezen gyártók termékei várhatóan május vége - június eleje környékén látnak napvilágot. A Geforce 6800 Ultra várhatóan 399, a sima 6800-as pedig 299 dollárba fog kerülni. Az NV40 természetesen egy sor új effektet, újfajta élsimítási, és adaptív anizotrop szűrési eljárásokat is tartalmaz, valamint a videókódolások támogatására is került bele rengeteg új hardveres megoldás. Ennek megfelelően az előzetes tesztekben a kártyák kitűnő képminőségről tettek tanúbizonyságot, és természetesen teljesítményben is nagyjából azt hozzák, amit ígértek. A mintapéldányokon futtatott tesztek szerint a 6800 Ultra kártya bizonyos esetekben tényleg akár dupláját is hozza a jelenlegi csúcstartó RADEON 9800XT-nek. Sok helyen azonban már a kártya teljesítménye szinte túl sok a jelenlegi alkalmazásokhoz, így fennáll az az effektus, amit CPU limitáltságnak neveznek.

Ez annyit jelent, hogy hiába bírná gyorsabban futtatni a videókártya az adott programot, a processzor már nem bírja hozzá elegendő adattal ellátni. Ez tipikusan a régebbi programoknál jön elő, amelyeket alacsonyabb, 1024x768 körüli felbontáson futtatnak, különböző filterek használata nélkül. Például a 3Dmark2001SE b330 teszt tekintetében 1024x768-as felbontás mellett szűrők nélkül csak 3 %-kal nyújt többet a 6800 Ultra mint a 9800XT. Azonban ugyanezen beállítások mellett a 3Dmark03 b340-ben a 6800 Ultra teljesítménye már majdnem kétszerese 9800XT-nek, és további szűrők bekapcsolásával az csak még jobban elhúz.

Klikk ide!

Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyításhoz

Természetesen az eddigi tesztek feltételezik, hogy az új ForceWare 60+ driverek és az egyes tesztprogramok kapcsán nem áll fenn hasonló csalás, mint arra az NV3X kártyák esetében sajnálatosan volt már példa. Ugyanígy nem ismert az sem, hogy az NV40 alapú kártyák hogyan viszonyulnak majd az ATI új R420 alapú kártyáihoz, amelyeket a cég csak a jövő héten jelent be.

Szakértők szerint az ATI megoldásai túlnyomó részben hasonló felépítésűek lesznek, mint az NV40, vagyis lényeges tudásbeli különbség nem lesz köztük. Ellenben az ATI már áttért az úgynevezett low-k 130 nm-es gyártástechnológiára, amely vagy jóval alacsonyabb hőtermelést és energiaigényt fog jelenteni, avagy ugyanezen specifikációk mellett akár 25 %-kal nagyobb órajelet is engedélyezhet a VPU számára. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az X800 ugyanígy 12 futószalagot engedélyez, az X800XT pedig 16-ot, akkor egy meglehetősen kiegyensúlyozott versenyhelyzettel állhatunk szemben, amelyben bizonyos tekintetben az ATI felé, más dolgoknál pedig az nVidia felé billen majd a mérleg.


Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy az nVidia kezd magához térni, és egy igazán jó terméket fog piacra dobni. A dolog persze csak jövő héten dől majd el, mivel kérdés hogy a bejelentett specifikációk hallatán vajon mit lép az ATI. A kanadai cég ugyanis valószínűleg azért vár még ki, hogy a saját megoldásainak a teljesítményével rátehessen az NV40-re, vagyis alapvetően jobb terméket jelentsen be a jövő héten. Az i-re tehát csak jövő hét végén kerül fel a pont, amikoris hivatalosan bejelentik az ATI új csúcskártyáját is, és fény derül annak tudására és teljesítményére.

Külföldi tesztek és vélemények:
  • AnandTech
  • Beyond3D
  • ExtremeTech
  • FiringSquad
  • HarcOCP
  • Hardware Analysis
  • Tech-Report
  • Tom's Hardware
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • csumkox007 #113
      Blinkye szerintem cserélj egy drivert ,rakj fel egy újat, az megfogja oldani, vagy talán nem bírja a géped azt a játékot, ha lehet tudni melyik játékról van szó ?, lehet éppen a játék amivel játszol nem támogatja az Nvidiát,.

      tessék itt egy driver amit mondtam tölts le és rakd fel : http://www.nodevice.com/driver/GeForce_6800_GT/get37236.html
    • Blinkye #112
      HELP HELP!!!!! 6800GT-m van és pár napja belassulnak a gamek!!!
      Szétasik pár textura is néha.. 2percenként lelassul minden game.. Meg néha csikok szaladgálnak a monitoron winfos asztalon is... Mi a **** lehet?
    • gator #111
      milyen karit erdemes venni jatekokhoz ?
      7600 GT-t vagy X1600XT -t ?
    • talpas #110
      valaki nem tud mondani egy MOSTANI árat számitógépes szaküzletből hogy mennyi mos egy
      GeForce 6800 GT - videókártya??
    • Sly06 #109
      sztem az x1900 nem ellenfél a gf7800gtx-nek..
    • chokeee #108
      van. a Radeon X1900
    • CsabiDuke #107
      Az ATI az X800-as szériával gyorsabb kártyát csinált mint az nvidia, ez talán tény. De kinek jó az hogy veszünk egy túlhajtott kártyát? Az nvidia túlhajtva lealázná az atit, és ez is tény. De ott van az nx7800gtx kártya.. hát kérdem én... van ellenfele?
    • grebber #105
      Teszt
    • janos666 #104
      Azt hogy tesztekben +/-2,3 FPS még nem győzelem.
    • grebber #103
      Én csak a teszteket néztem és szerintem jobb az ATI azokban!
      Mért mit irt a cikk?