Nagy Iván

FIFA 2004



Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Electronic Arts
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM, GeForce 2 MX 32 MB memóriával
Ajánlott: Pentium III 800 MHz, 256 MB RAM, GeForce 3 64 MB memóriával
Hasonló játékok: FIFA 2000, FIFA 2001
Kategória: sport

A férfilakosságnak az a hányada, aki a TV-ben nézve a meccseket a gólhelyzetben lévő csatárt meglátva önkéntelenül is a billentyűzet felé tapogatódzott megnyugodhat: újra itt a várva várt játékszer.

Az elmúlt években ugyan egyértelműen a FIFA sorozat vezette a focis játékok ranglistáját - főleg, ha a reklámok mennyiségét és a megvásárolt szoftverek számát nézzük -, de 1999-től 2002-ig a sorozat olyan darabjai jelentek meg, amelyek bizony nem voltak méltók a '98-ban nagy sikert aratott World Cup dicső hagyományaihoz. A tavalyi FIFA 2003 végre újra igazán jól sikerült, így nagy várakozással vártuk sokan az idei részt, amelyet mint megszokhattuk ismét nagy sztárok reklámoznak. Az EA a FIFA Technikai Bizottságának egyik tagját, Erich Rutemöllert is felkérte - aki a német nemzeti válogatottnál és Bundesliga-csapatoknál is dolgozott/ik -, hogy ötleteivel és tanácsaival segítse a játszhatóság fejlesztését.

Klikk ide! Klikk ide!

Az utóbbi évek gyenge magyar focieredményeit mindannyian jól ismerjük, így nincs is mit csodálkoznunk, hogy már az Electronic Arts fejlesztői sem vesznek komolyan minket. Új játékukban nincs egyetlen magyar klub sem. A válogatott ugyan szerepel de hát ez igazából még a Bicskei-féle csapat és ott is egy bizonyos Sáfár a balhátvéd. Ugyan a footballcommunity honlapján láthattuk, hogy föl voltak sorolva még a megjelenés előtt, hogy melyik keret lesz friss és melyik nem, de erre őszintén szólva nem számítottunk...

A menü elsőre nagyon konzolos beütésű, az ember úgy érzi mintha kisebb felbontásba váltana. Grafikailag jóval kevésbé javítottak rajta, mint amilyennek azt az EA tálalta: vannak szép reflektor- és napfényhatások, de például nem villódznak vakuk, a közönség nem dobál szalagokat és nem éget fáklyákat, ahogy az a FIFA 2003 ban benne volt. Nem igazán értem miért kellett az új részben kivenni? Persze az esti meccseknek így is kiváló atmoszférájuk van, de mégis kár ezekért.

Klikk ide! Klikk ide!

A másik nagy csalódás számomra a bevonuló és a gólöröm animációk voltak. Számuk drasztikusan csökkent, és nem is olyan jók, mint az előző FIFA-ban. A kupa megnyerés videója is siralmas lett, egy 5 másodperces kis anim. Az idei kameraállásoknál (közvetítő, pályavég, akció és oldalvonal) kiemelném, hogy újra van zoomolási lehetőség.

Az irányításban újfent szinte "forradalmi" újításokat vezettek be. Maradt a kiugratós rendszer, viszont a pöttyök eltűntek. Az automatikus szöktetés gomb mellé még jött az OTB, azaz "Off The Ball", ami nagy viharokat váltott ki. Az új "Off The Ball" technikának köszönhetően már nem csak azt a játékost irányíthatjuk, akinél a labda van, hanem a csapattársakat is utasíthatjuk eközben. Ezzel a rendszerrel a játékmenet nagyon élethű lett és hihetetlenül élvezetessé teszi a meccseket. Az elsőre bonyolult Off The Ball elsajátítása után játszi könnyedséggel passzolgathatjuk ki az ellenfél védelmét. A játékmenet pedig az eddigiekhez képest inkább szimulációra váltott: míg eddig némi gyakorlás után végig tudott futni az ember a fél pályán, és berúgta a gólt, itt már passzolni kell, komolyan és taktikusan. Idén a test test elleni harc mellett nagy hangsúlyt fektettek a labdaszerzésekre, vagyis a lökdösődésekre, tolakodásokra, ahogy az élő meccseken is láthatjuk. Ilyen párharcokban "hosszú" időn keresztül harcolhatunk a lasztiért, ami akár többször is gazdát cserélhet egy ilyen szerelési kísérlet alatt. A szabadrúgások nagyon látványosak és a szöglet is egyedien sikerült: az elvégzés előtt pár másodperccel ugyanis közelít a kamera, és mi az általunk választott játékossal helyet csinálhatunk magunknak, így el tudunk mozogni a védőről és kiharcolhatjuk, hogy például a szöglethez felkocogó középhátvédünk ideális fejelő-pozícióba kerüljön. A lökdösődések képei nagyon élethűek, csakúgy, mint a szabálytalanságoké. Nagyon jó ötlet volt ez az újítás.

Ismét tudunk meccs közben egyszerűen és gyorsan különböző taktikákat belőni, mint mondjuk a lesre állítás, letámadás, széleken való játék, hosszú keresztlabdák használata stb.

Klikk ide! Klikk ide!

A csapatok és játékosok számát jelentősen megnövelték. 350 klubot irányíthatunk (és több mint 10 ezer játékost), amely nem kevés, viszont a szezon mód sajnos kimaradt, ami a karriermód ellenére azért nagy hátrány. A játékban alapból nem lehet Bajnokok Ligáját játszani, erre a Karrier módban van csak lehetőség. Ebben a merőben új részben kicsit menedzserkedhetünk, játékosokat igazolhatunk, edzéssel fejleszthetünk, de ha nem érjük el a vezetők által kitűzött eredményeket, helyezéseket, bizony elbocsátanak bennünket.

Sok észrevételt olvastam arra vonatkozóan, hogy nem kapunk úgynevezett presztízspontokat a győztes meccs után - ez igaz, de az induló 1000 pontot eloszthatjuk edzésre. Ez az elosztás nem csak egy hétre vonatkozik, azaz nem csak ennyi időt finanszíroz, hanem az egész szezon alatt fennáll. Így az edzés is végig folyamatos, hiába tűnik úgy, hogy nincs pénzed. Ha közben valamelyik játékos tréningtervét töröljük, akkor ezek a pontok visszaíródnak a felhasználható kerethez. Itt a hangsúly a kereten van ugyanis az induló 1000 pont nem egyszer elkölthető összeg, hanem egy keret, amit eloszthatsz edzésre, és ha akarod azt megváltoztathatod szezon közben, de a folyamatos edzésmennyiség mindig ezen az 1000 pontos határon belül marad.

Klikk ide! Klikk ide!

Ha teljesíted a célkitűzést, ez az összeg nőni fog, így több és intenzívebb edzéskombinációt alakíthatsz ki. Tehát a "pénzt" nem lehet elkölteni, csak arra szolgál, hogy behatárolja az edzés mennyiségét és színvonalát. A pontrendszer igazolási lehetőségeinket is behatárolja. Új pontokat a kitűzött célok megvalósításával kaphatunk, de ezer pont alatt mindenképpen kirúgnak az év végén. Karrierben viszont nincs külön gyakorlásra szolgáló tréning mód.

Furának tartom, hogy olyanok maradtak ki a játékból, mint a billentyűzetkonfigurálás, a grafika részletességének beállítása vagy az IP alapú többjátékos mód. Szerencsére ezeket a hivatalos megjelenés után kiadott hivatalos patch orvosolja. A programba beépített auto-updater beizzítása után a letöltött javítás végre engedélyezi az alapkiosztás átkonfigurálását, s az instant replay menüpont alatt végre elmenthetjük a jól sikerült akciókat.

Klikk ide! Klikk ide!

A FIFA szerencséje, hogy remek közösség alakult ki körülötte, emberek, akik remek kiegészítőket ajánlanak illetve készítenek.

Fontos még beszélni az úgynevezett Football Fusionról, mely a FIFA 2004 és a napokban megjelenő Total Club Manager 2004 fúzióját, vagyis egyesítését jelenti. Tehát akinek nem lenne elég a karrier mód, az beleimportálhatja a TCM 2004-be a kedvenc csapatát a FIFA-ból, majd minden menedzser feladatban részt vállalhat, hogy eljuttassa saját kis csapatát a csúcsra. Grafika: Mint azt az EA-tól megszokhattuk, nagyon szép a grafika, különösen az esti reflektoros meccseken. A játékosok modellje jól sikerült, mozgásuk rendkívül élethű, minden igényt kielégít, valósághű, de némelyiknek túl nagy a feje és a generic (alap) arcok sem túl valósághűek (ez már évek óta így van, még mindig nem tudták javítani). A nagycsapatok nagyon realisztikusra sikerültek (Juve, Real, Chelsea stb.) de a "kisebbeket" elhanyagolták. Végre újra visszakerültek az általam a Fifa 98-ban nagyon szeretett bizonyos helyeken kikopott füvű pályák amik esetenként nagyon jól néznek ki. A reklámtáblák nem olyan szépek és egy szuper időmérő is elkelne.

A hibák miatt nem adtam erre öt csillagot; nem javult annyit mint lehetett volna, és sok olyan grafikai dolog nincs benne, amit a 2003-ban már egyszer megvalósítottak. Ezenkívül bosszantó apróságok a szögletzászló gyengesége, a közönség, az esetenként rossz zászlók: például a magyar zászló szerintük nem piros-fehér-zöld, vagy amikor a kapus nagyot repül egy védésnél, gond nélkül keresztülsuhan a kapufán...

Kezelőfelület: A menü elég konzolos benyomást kelt, ezenkívül bonyolult és nehezen áttekinthető. Az irányítást jelentősen megváltoztatták, de sok hiba maradt benne (pl. hazaadás után a kapus megfogja a labdát, vagy billentyűvel szinte lehetetlen cselezni). Még nagyobb gond, hogy nehézkes átkonfigurálni, és néha furcsán reagál a program. A lövéseket nem lehet jól célozni, és a kapusok vezérlése különösen viselkedik. Billentyűzeten sok gomb kell irányításhoz a cselezés túl bonyolult. Ezt a FIFA-t már érdemesebb gamepaddal játszani.

Játékmenet: A játékmenet sokat fejlődött, és ha valaki megtanulja az irányítást, akkor nagyon szép támadásokat lehet vezetni, de a bajnokságok hibás sorsolása nagyon idegesítő tud lenni.

Multiplayer: Egyértelműen a program erőssége, bár itt is vannak bosszantó hibák (pl. minden meccsnél újra kell hostolni). IP alapú közvetlen játékon kívül az EA Online-n játszhatnak a regisztrációs kóddal rendelkezők.

Hangeffektek: A hangok nagyon jól eltaláltak, azt hiszem ezen a téren van a legkevesebb gond. Mind a közönség ujjongásai, mind a játékbeli hangok egyaránt jók. Elkészült az olasz, spanyol, és francia kommentár is (persze alapból csak a német vagy angol van benne) - ezt néha kicsit lomhának találtam.

Zene: Ez szintén a program erőssége, mint ahogy '97-től kezdve megszokhattuk - a zenei aláfestés mindig első osztályú, nagyon ügyeltek arra, hogy igen nagy nevek legyenek a játékban. Például az idén: Tribalista, Radiohead, Junior Senior és Underworld. A sikert az is jelzi, hogy sokan érdeklődnek a számok iránt és szeretnék kiszedni a játékból :-)

Összegzés: A játék nagy durranás lehetett volna, de a fejlesztők - mint napjainkban annyiszor - elkapkodták a munkát, vagy a kiadó sürgette őket, hogy jöjjenek ki a Pro Evolution Soccer előtt. Az EA ugyan valószínűleg a jövő évi Európa Bajnokságra koncentrál, de a bosszantó hibák ellenére jelenleg ez a legjobb fociprogram a piacon.
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DJSamFly #73
    mennyi helyet foglal el, van 700mb-t???
  • paynes #72
    Hy all! Ezen csak 10 perces lehet max egy meccs?
  • RICCS #71
    Jó ez a játék
  • zoszt #69
    Szerintem itt érdeklődj! A játékosok fórumában tobben vannak, mint itt a bemutatók fórumában.
  • illesbela #68
    senkinek nincs egy tippje se???
  • illesbela #66
    Hi!
    Segítségre lenne szügségem, mert valamiért nem megy a Fifám...
    röviden megpróbálok egy-két fontos infót leírni...
    hátha segít valami és beugrik a szikra valakinek (hogy mi lehet a böki)

    Szóval: Sapphire Radeon 9600XT, c-media 8738 (hangkártya),
    512DDR RAM+ 160GB os winyó 2 felé osztva (egy windows és egy shared partícióra)
    a shared az első számú meghajtó.... (shared hez raktam a játékot)
    + Dx 9.0b; és 4.4 es catalyst van fent....
    nincs hibaüzi...
    röviden csak annyi történik ha elindítom a játékot, hogy: bejön az első kép, utána visszadob a windowsba...
    ha valakinek van ötlete légyszi írjon
    msn en bárki megtalál: illesbela@freemail.hu címen :)
    Előre is köszi!
  • bazza #58
    Ha tudna valaki küldeni nekem
    egy leírást, cikket, vagy egyéb
    írást a Fifa 2004-ről akkor azt nagyon megköszönném
    mert kéne a honlapomra.
    kajel@enternet.hu
  • Breki33 #45
    bravó.....
  • Breki33 #39
    sztem erről volt szó a fifa fórumban de akkor ujra:
    Az átlátszó mezek problémája a részletezettség alacsonyra vételével oldható meg.
  • Breki33 #36
    én csak átlátszó-ról halottam eddig
    linkelj be képet