Nagy Iván
FIFA 2004

Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Electronic Arts
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM, GeForce 2 MX 32 MB memóriával
Ajánlott: Pentium III 800 MHz, 256 MB RAM, GeForce 3 64 MB memóriával
Hasonló játékok: FIFA 2000, FIFA 2001
Kategória: sport
A férfilakosságnak az a hányada, aki a TV-ben nézve a meccseket a gólhelyzetben lévő csatárt meglátva önkéntelenül is a billentyűzet felé tapogatódzott megnyugodhat: újra itt a várva várt játékszer.
Az elmúlt években ugyan egyértelműen a FIFA sorozat vezette a focis játékok ranglistáját - főleg, ha a reklámok mennyiségét és a megvásárolt szoftverek számát nézzük -, de 1999-től 2002-ig a sorozat olyan darabjai jelentek meg, amelyek bizony nem voltak méltók a '98-ban nagy sikert aratott World Cup dicső hagyományaihoz. A tavalyi FIFA 2003 végre újra igazán jól sikerült, így nagy várakozással vártuk sokan az idei részt, amelyet mint megszokhattuk ismét nagy sztárok reklámoznak. Az EA a FIFA Technikai Bizottságának egyik tagját, Erich Rutemöllert is felkérte - aki a német nemzeti válogatottnál és Bundesliga-csapatoknál is dolgozott/ik -, hogy ötleteivel és tanácsaival segítse a játszhatóság fejlesztését.


Az utóbbi évek gyenge magyar focieredményeit mindannyian jól ismerjük, így nincs is mit csodálkoznunk, hogy már az Electronic Arts fejlesztői sem vesznek komolyan minket. Új játékukban nincs egyetlen magyar klub sem. A válogatott ugyan szerepel de hát ez igazából még a Bicskei-féle csapat és ott is egy bizonyos Sáfár a balhátvéd. Ugyan a footballcommunity honlapján láthattuk, hogy föl voltak sorolva még a megjelenés előtt, hogy melyik keret lesz friss és melyik nem, de erre őszintén szólva nem számítottunk...
A menü elsőre nagyon konzolos beütésű, az ember úgy érzi mintha kisebb felbontásba váltana. Grafikailag jóval kevésbé javítottak rajta, mint amilyennek azt az EA tálalta: vannak szép reflektor- és napfényhatások, de például nem villódznak vakuk, a közönség nem dobál szalagokat és nem éget fáklyákat, ahogy az a FIFA 2003 ban benne volt. Nem igazán értem miért kellett az új részben kivenni? Persze az esti meccseknek így is kiváló atmoszférájuk van, de mégis kár ezekért.


A másik nagy csalódás számomra a bevonuló és a gólöröm animációk voltak. Számuk drasztikusan csökkent, és nem is olyan jók, mint az előző FIFA-ban. A kupa megnyerés videója is siralmas lett, egy 5 másodperces kis anim. Az idei kameraállásoknál (közvetítő, pályavég, akció és oldalvonal) kiemelném, hogy újra van zoomolási lehetőség.
Az irányításban újfent szinte "forradalmi" újításokat vezettek be. Maradt a kiugratós rendszer, viszont a pöttyök eltűntek. Az automatikus szöktetés gomb mellé még jött az OTB, azaz "Off The Ball", ami nagy viharokat váltott ki. Az új "Off The Ball" technikának köszönhetően már nem csak azt a játékost irányíthatjuk, akinél a labda van, hanem a csapattársakat is utasíthatjuk eközben. Ezzel a rendszerrel a játékmenet nagyon élethű lett és hihetetlenül élvezetessé teszi a meccseket. Az elsőre bonyolult Off The Ball elsajátítása után játszi könnyedséggel passzolgathatjuk ki az ellenfél védelmét. A játékmenet pedig az eddigiekhez képest inkább szimulációra váltott: míg eddig némi gyakorlás után végig tudott futni az ember a fél pályán, és berúgta a gólt, itt már passzolni kell, komolyan és taktikusan. Idén a test test elleni harc mellett nagy hangsúlyt fektettek a labdaszerzésekre, vagyis a lökdösődésekre, tolakodásokra, ahogy az élő meccseken is láthatjuk. Ilyen párharcokban "hosszú" időn keresztül harcolhatunk a lasztiért, ami akár többször is gazdát cserélhet egy ilyen szerelési kísérlet alatt. A szabadrúgások nagyon látványosak és a szöglet is egyedien sikerült: az elvégzés előtt pár másodperccel ugyanis közelít a kamera, és mi az általunk választott játékossal helyet csinálhatunk magunknak, így el tudunk mozogni a védőről és kiharcolhatjuk, hogy például a szöglethez felkocogó középhátvédünk ideális fejelő-pozícióba kerüljön. A lökdösődések képei nagyon élethűek, csakúgy, mint a szabálytalanságoké. Nagyon jó ötlet volt ez az újítás.
Ismét tudunk meccs közben egyszerűen és gyorsan különböző taktikákat belőni, mint mondjuk a lesre állítás, letámadás, széleken való játék, hosszú keresztlabdák használata stb.


A csapatok és játékosok számát jelentősen megnövelték. 350 klubot irányíthatunk (és több mint 10 ezer játékost), amely nem kevés, viszont a szezon mód sajnos kimaradt, ami a karriermód ellenére azért nagy hátrány. A játékban alapból nem lehet Bajnokok Ligáját játszani, erre a Karrier módban van csak lehetőség. Ebben a merőben új részben kicsit menedzserkedhetünk, játékosokat igazolhatunk, edzéssel fejleszthetünk, de ha nem érjük el a vezetők által kitűzött eredményeket, helyezéseket, bizony elbocsátanak bennünket.
Sok észrevételt olvastam arra vonatkozóan, hogy nem kapunk úgynevezett presztízspontokat a győztes meccs után - ez igaz, de az induló 1000 pontot eloszthatjuk edzésre. Ez az elosztás nem csak egy hétre vonatkozik, azaz nem csak ennyi időt finanszíroz, hanem az egész szezon alatt fennáll. Így az edzés is végig folyamatos, hiába tűnik úgy, hogy nincs pénzed. Ha közben valamelyik játékos tréningtervét töröljük, akkor ezek a pontok visszaíródnak a felhasználható kerethez. Itt a hangsúly a kereten van ugyanis az induló 1000 pont nem egyszer elkölthető összeg, hanem egy keret, amit eloszthatsz edzésre, és ha akarod azt megváltoztathatod szezon közben, de a folyamatos edzésmennyiség mindig ezen az 1000 pontos határon belül marad.


Ha teljesíted a célkitűzést, ez az összeg nőni fog, így több és intenzívebb edzéskombinációt alakíthatsz ki. Tehát a "pénzt" nem lehet elkölteni, csak arra szolgál, hogy behatárolja az edzés mennyiségét és színvonalát. A pontrendszer igazolási lehetőségeinket is behatárolja. Új pontokat a kitűzött célok megvalósításával kaphatunk, de ezer pont alatt mindenképpen kirúgnak az év végén. Karrierben viszont nincs külön gyakorlásra szolgáló tréning mód.
Furának tartom, hogy olyanok maradtak ki a játékból, mint a billentyűzetkonfigurálás, a grafika részletességének beállítása vagy az IP alapú többjátékos mód. Szerencsére ezeket a hivatalos megjelenés után kiadott hivatalos patch orvosolja. A programba beépített auto-updater beizzítása után a letöltött javítás végre engedélyezi az alapkiosztás átkonfigurálását, s az instant replay menüpont alatt végre elmenthetjük a jól sikerült akciókat.


A FIFA szerencséje, hogy remek közösség alakult ki körülötte, emberek, akik remek kiegészítőket ajánlanak illetve készítenek.
Fontos még beszélni az úgynevezett Football Fusionról, mely a FIFA 2004 és a napokban megjelenő Total Club Manager 2004 fúzióját, vagyis egyesítését jelenti. Tehát akinek nem lenne elég a karrier mód, az beleimportálhatja a TCM 2004-be a kedvenc csapatát a FIFA-ból, majd minden menedzser feladatban részt vállalhat, hogy eljuttassa saját kis csapatát a csúcsra. Grafika:

A hibák miatt nem adtam erre öt csillagot; nem javult annyit mint lehetett volna, és sok olyan grafikai dolog nincs benne, amit a 2003-ban már egyszer megvalósítottak. Ezenkívül bosszantó apróságok a szögletzászló gyengesége, a közönség, az esetenként rossz zászlók: például a magyar zászló szerintük nem piros-fehér-zöld, vagy amikor a kapus nagyot repül egy védésnél, gond nélkül keresztülsuhan a kapufán...
Kezelőfelület:

Játékmenet:

Multiplayer:

Hangeffektek:

Zene:

Összegzés:








